Het grote HiFi muziek streaming topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 17:31
Beste Tweakers,

Heb jij interesse in een streaming dienst die in staat is lossless te streamen, kijk dan hier in dit topic.
Hier kunnen ervaringen worden gedeeld over onder andere de stabiliteit, kwaliteit en aanbod van verschillende diensten.
Welke diensten gebruik jij? En is het de meerprijs waard vergeleken met Spotify of Xbox Music?

Mensen die graag willen helpen met de opbouw van de TS kunnen mij een bericht sturen. Ik krijg zelf bijvoorbeeld tabellen niet aan de praat, om praktisch de mogelijkheden op te sommen. Dit is een eerste opzet!

Qobuz

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RNnW8Vo3boGvRQdseVxzf3EV/full.jpg

Qobuz is een dienst van franse bodem, opgericht in 2007. De dienst heeft een breed aantal opties heeft waaronder de mogelijkheid tot offline luisteren en aanschaf van albums tot 24/196.

Prijs
- €19,99 per maand
Streaming mogelijkheden
- 16/44.1 Lossless
- 320kbps mp3
Offline luisteren
- Ja
Last.FM integratie
- Ja
Apps
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jK0XdGL3zh0h3CtsJW3oUouU/full.png Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pYBAYmTE4oBOUmObrgOqO5DU/full.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sW8yhnVdsTLkyMal2IQrq291/full.png Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/haJ5h1pSBxF8oefq6sXOoGl2/full.jpg
Windows Phone app komt midden dit jaar uit, aldus klantenservice Qobuz

Tidal

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7IQ5Em66XPNgIfUebFQEdFHc/full.jpg

Tidal is een dienst uit zweden met goede Last.FM integratie.

Prijs
- €19,99 per maand
Streaming mogelijkheden
- 16/44.1 Lossless
- 320kbps AAC
- 96kbps AAC +
Offline luisteren
- ?
Last.FM integratie
- Ja
Apps
Ja

Subsonic

Een dienst waarmee je jouw eigen collectie kan streamen.

Madsonic

Een dienst waarmee je jouw eigen collectie kan streamen.

[ Voor 11% gewijzigd door Heilige Kaas op 10-02-2015 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Gereserveerd.

Ik heb zelf alleen ervaringen met Qobuz en Tidal, ik ken er verder geen maar zal binnenkort mijn ervaringen met deze twee delen.

Nu ben ik toch een paar uur bezig geweest met de TS, logo's maken voor de stores en de afbeeldingen. Ik ben wel tevreden met de layout, tips zijn nog steeds welkom!

[ Voor 92% gewijzigd door Heilige Kaas op 09-02-2015 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msjong
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
Leuk topic, ik ga hem volgen om ervaringen van anderen te kunnen te lezen. Ben zelf
Benieuwd in hoeverre deze diensten geintegreerd kunnen worden met J River.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 20:21
Heilige Kaas schreef op maandag 09 februari 2015 @ 22:00:
Gereserveerd.

Ik heb zelf alleen ervaringen met Qobuz en Tidal, ik ken er verder geen maar zal binnenkort mijn ervaringen met deze twee delen.

Nu ben ik toch een paar uur bezig geweest met de TS, logo's maken voor de stores en de afbeeldingen. Ik ben wel tevreden met de layout, tips zijn nog steeds welkom!
Misschien wel een idee om de verschillen tussen de soorten encodings uit te leggen ;) En wat dit soort streaming diensten anders maakt dan een Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:19

RnB

Ik heb heel even geproefd aan Tidal, puur om even te kijken wat het verschil is in vergelijking met Spotify High Quality. Op beide platformen hetzelfde album gezocht en via Airplay vanaf mijn MacBook Pro naar mijn NAD D 7050 gestreamd, waar een paar B&W 686 S2 op zijn aangesloten. Inmiddels ook via USB getest, maar het verhaal blijft voor mij hetzelfde.

Conclusie: Ik hoorde geen verschil tussen beide platformen. Zelfs geen minimale verbetering van Tidal ten opzichte van Spotify.

Nu kan dit natuurlijk aan meerdere dingen liggen: mijn audio systeem is niet goed genoeg om het verschil te laten horen, Airplay is niet het goede medium om lossless over te streamen of ik luister niet de goede muziek (het test album was er eentje van Kid Ink).

Is er uberhaupt wel verschil te horen tussen 320kbps mp3 en hogere kwaliteits data? Ik kan me nog wel wat blinde tests herinneren waarin er vanaf 192kbps mp3 al geen verschil gehoord kon worden.

Voor nu heeft Tidal in ieder geval voor mij geen voordeel ten opzichte van Spotify, zeker niet gezien ik Spotify in mijn mobiele abonnement heb zitten, waar ik voor Tidal een groffe 20eu per maand kwijt zou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door RnB op 10-02-2015 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Nadeel van Tidal in combinatie met Airplay is toch vooral de lag die optreed tussen het opzetten van een liedje etc.

Met spotify is alles een stuk soepeler. Ik hoor wel een duidelijk verschil tussen Tidal en Spotify via Airplay, echter, alleen als ik de Apple TV forceer op 16 bit geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 10:51
Ik hoor vrij goed het verschil tussen mijn mp3's en flac bestanden. Echter, ik heb mij laten vertellen dat het niet zozeer die bitrate is die het verschil maakt, maar dat het vooral gaat om welke encoder gebruikt is voor de conversie naar mp3.

Vroeger bleek men weinig te geven om welke encoder gebruikt werd en klonken de mp3's niet al te best. Tegenwoordig zou het echter weinig uit moeten maken of je een goeie kwaliteit mp3 of lossless audio bestand beluistert.

Waar ik zelf meer in geinteresseerd ben zijn de mogelijkheden om hifi audio te streamen vanaf je eigen computer naar een oudere versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
RnB schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:41:
Ik heb heel even geproefd aan Tidal, puur om even te kijken wat het verschil is in vergelijking met Spotify High Quality. Op beide platformen hetzelfde album gezocht en via Airplay vanaf mijn MacBook Pro naar mijn NAD D 7050 gestreamd, waar een paar B&W 686 S2 op zijn aangesloten.
Probeer het eens zonder airplay er tussen. Die kan best het spul downsamplen voor de bitrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Misschien dat het topic niet helemaal duidelijk heeft gemaakt wat ik bedoelde. Ik zie nu dat er op twee manieren word gekeken naar streaming.
Via Airplay en dergelijke, maar ik bedoelde zelf meer zoals spotify dat is, dus via internet de mogelijkheid hebben om muziek te luisteren zonder te downloaden.

Ikzelf wil het gebruiken op mijn laptop of tablet om via dac->amp->headphone te luisteren.

Maar zijn hier nu onduidelijkheden over, kan ik beter de titel aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-10 22:23
Ook de bedoeling om zelf opgezette streaming setups te delen?

Ik maak namelijk thuis gebruik van Subsonic, waarmee ik onderweg/op kantoor naar HiFi flac luister. Ik deel graag verder, mits daar natuurlijk interesse voor is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
Heilige Kaas schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:50:
Misschien dat het topic niet helemaal duidelijk heeft gemaakt wat ik bedoelde. Ik zie nu dat er op twee manieren word gekeken naar streaming.
Via Airplay en dergelijke, maar ik bedoelde zelf meer zoals spotify dat is, dus via internet de mogelijkheid hebben om muziek te luisteren zonder te downloaden.

Ikzelf wil het gebruiken op mijn laptop of tablet om via dac->amp->headphone te luisteren.

Maar zijn hier nu onduidelijkheden over, kan ik beter de titel aanpassen?
HiFi Internet streaming diensten denk ik dan een betere titel.
Jolke schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:07:
Ook de bedoeling om zelf opgezette streaming setups te delen?

Ik maak namelijk thuis gebruik van Subsonic, waarmee ik onderweg/op kantoor naar HiFi flac luister. Ik deel graag verder, mits daar natuurlijk interesse voor is. :)
Gebruik zelf de fork Madsonic, Enige jammer vind ik dat de webversie nog geen flac ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-10 22:23
Slurpie schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:50:
[...]

Gebruik zelf de fork Madsonic, Enige jammer vind ik dat de webversie nog geen flac ondersteund.
Daar zit ik ook al een tijdje naar te kijken, maar omdat Subsonic al loopt, had ik tot nu toe weinig animo om te veranderen. Nu ik zie dat FLAC niet ondersteund wordt bij Madsonic haak ik zeker af, want ruim 75% van mijn muziek is in FLAC formaat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
Jolke schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:57:
[...]

Daar zit ik ook al een tijdje naar te kijken, maar omdat Subsonic al loopt, had ik tot nu toe weinig animo om te veranderen. Nu ik zie dat FLAC niet ondersteund wordt bij Madsonic haak ik zeker af, want ruim 75% van mijn muziek is in FLAC formaat. :P
Ondersteund ook flac alleen als reencode ;) netals Subsonic in de webversie. Op een rpi vind hij een flac on de fly converteren niet grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Slurpie schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:45:
[...]

Probeer het eens zonder airplay er tussen. Die kan best het spul downsamplen voor de bitrate.
Oké, ik heb Airplay ertussenuit gehaald en mijn MacBook via USB aangesloten aan mijn NAD D 7050, maar nog hoor ik geen verschil tussen beide diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-02-2021
Spotify gebruik ik al een lange tijd en sinds enige tijd ook Tidal en Qobuz uitgeprobeerd. Ik moet wel zeggen dat ik de kwaliteit van Qobuz en Tidal wel iets beter vind klinken bij gebruik van hoogwaardige apparatuur. Alleen €10 extra per maand betalen vind ik het niet waard. Veel muziek luister ik ook onderweg en daar is de toegevoegde waarde van hoge kwaliteit streaming toch wat ver gezocht.

Verder vind ik de desktop versie van Tidal een stuk beter werken dan die van Qobuz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik heb de openingspost aangepast voor meer duidelijkheid over dit topic.

@RnB wat gebruik jij als DAC dan? Zou het nog aan kunnen liggen, maar tuurlijk kan het ook dat je geen verschil hoort. Dat is iets wat altijd de vraag is geweest natuurlijk.

Ik hoor ook al mensen over Madsonic en Subsonic. Dit zijn ook interessante diensten voor het streamen van je eigen collectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aileron
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 20:20
Ik ben al tijden op zoek naar een goede oplossing. Ja subsonic werkt prima, maar de android apps ervoor zijn allemaal zijn niet erg denderend.
Wat ik vooral fijn vind aan iTunes is de play count, na 10 jaar m'n muziek collectie in iTunes te hebben heb ik mooie smart playlist kunnen maken van alle nummers die ik van een album goed vind. Als ik een album lang niet meer heb geluisterd zie ik gelijk welke nummers ik ook al weer goed vind en soms zelfs zonder dat ik het doorheb omdat ik andere nummers vaker skip.
Neem daarbij dat het naadloos syncen naar je iphone (lossless -> 256bit anders zit me iphone te snel vol) waarmee ook je playcounts worden gesynced en ik kan maar moeilijk van iTunes afkomen, want er is simpelweg niets dat dit echt kan.

Subsonic kan wireless albums (transcoded) syncen naar m'n nu nieuwe android maar je kan geen smart playlists maken, geen playcounts, laat staan dat dit over verschillende devices wordt bijgehouden.
Ook kun je geen collectie muziek syncen, alleen albums, dan ben ik wel ff bezig met me muziek collectie op me telefoon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Heilige Kaas schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 19:08:

@RnB wat gebruik jij als DAC dan? Zou het nog aan kunnen liggen, maar tuurlijk kan het ook dat je geen verschil hoort. Dat is iets wat altijd de vraag is geweest.
De interne DAC van mijn D 7050. Geen idee of het een goede is, maar intern schijnt alles uit de Masters series te komen, dus ik geloof het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BramSd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:45:
Ik hoor vrij goed het verschil tussen mijn mp3's en flac bestanden. Echter, ik heb mij laten vertellen dat het niet zozeer die bitrate is die het verschil maakt, maar dat het vooral gaat om welke encoder gebruikt is voor de conversie naar mp3.

Vroeger bleek men weinig te geven om welke encoder gebruikt werd en klonken de mp3's niet al te best. Tegenwoordig zou het echter weinig uit moeten maken of je een goeie kwaliteit mp3 of lossless audio bestand beluistert.

Waar ik zelf meer in geinteresseerd ben zijn de mogelijkheden om hifi audio te streamen vanaf je eigen computer naar een oudere versterker.
Als je een goede setup hebt, lees versterker, streamer en speakers hoor je wel degelijk verschil. Indien je wil streamen vanaf je PC of Nas kan ik je Bluesound van harte aanraden. Ik heb ervaring met streamen middels een AC Ryan, WD Live en nu dus een Bluesound. De eerste twee klinken werkelijk niet en dan zal je waarschijnlijk met deze goedkope streamers ook niet het verschil kunnen horen. Geluid klonk met alle formaten plat, weinig dynamisch, geen diepte, geen mooi stereobeeld. Ik dacht ook altijd digitaal is digitaal maar mijn ervaring leert dat dit niet zo is. Mijn huidige Bluesound loop ik helemaal mee weg. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Kan alle streamingsdiensten ook aan. Ik gebruik ze niet want heb op mijn Nas meer dan voldoende muziek.Kan wel geluid tussen mijn Humax radio en Tune-in op Bluesound vergelijken, beide op een optische aansluiting en ja de Bluesound klinkt beter. Dus hardware doet veel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort komt Deezer Elite uit, 1141 kbps voor 10 euro per maand. Een nadeel voor sommigen is dat het (nog) alleen werkt op HiFi apparatuur van Sonos. Na een succesvolle launch in de US komt het vanaf maart in meer dan 150 landen uit.

Ik moet zeggen dat ik high definition voor een streamer geen must vind, de mogelijkheden en het gebruiksgemak is voor mij veel belangrijker. Zo gebruik ik het liefste Pandora Radio, die is huge in de USA. Het is een music streaming service met automatische aanbevelingen die steeds beter en beter jouw smaak en variatie aanhoudt dat het bijna eng wordt zo goed. Zoiets als Netflix doet met hun recommendations, je leert met Pandora heel andere muziek kennen want het speelt erg slim met variaties. De gratis variant (= weinig reclame) heeft inmiddels 250 miljoen users en voldoet ook uitstekend, verschil hoor je eigenljik alleen op de hoofdtelefoon.

Dus high def is voor mij niet zo heel belangrijk meer. Al mag het er natuurlijk wel op zitten. :)

Afbeeldingslocatie: http://news.worldarts.com/wp-content/uploads/2015/02/6a00d83451b36c69e201b7c74a1571970b-800wi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Sinds dit weekend maak ik gebruik van Qobuz. Via een ickstream plugin werkt deze ook als app op mijn Squeezebox Touch. Werk tot nu toe erg goed! Als het goed is moet dit ook met Tidal werken.

Eens afwachten of ik 20,- per maand over heb voor zo'n lading muziek! Het streamen loopt in ieder geval tot nu toe vlekkeloos! Geen wachttijden etc.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypotweaker
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 17:43
Deezer introduceert deze maand (of misschien in maart, aangezien februari al bijna voorbij is) een 'Elite' versie van haar streaming muziekdienst. Met deze versie is het mogelijk om voor 15 euro per maand lossless audio te streamen net zoals dat al kan via Tidal en Qobuz.

bron: http://muziekstreamen.com...treamen-met-deezer-elite/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

bartvl schreef op zondag 15 februari 2015 @ 22:11:
Sinds dit weekend maak ik gebruik van Qobuz. Via een ickstream plugin werkt deze ook als app op mijn Squeezebox Touch. Werk tot nu toe erg goed! Als het goed is moet dit ook met Tidal werken.

Eens afwachten of ik 20,- per maand over heb voor zo'n lading muziek! Het streamen loopt in ieder geval tot nu toe vlekkeloos! Geen wachttijden etc.
Om even terug te komen op deze post:
Ik heb inmiddels op mijn Squeezebox de volgende services geprobeerd:
-Qobuz
-Spotify
-Deezer
-Tidal

Daarbij alleen Spotify via de Squeezebox app en een 3rd party plugin, en de andere drie via ickStream. Qobuz is mij daarbij het beste bevallen, zowel qua database als gebruikersgemak en streamgarantie (ononderbroken afspelen etc.).
Ik ben wel overgestapt naar de 'gewone' premium versie van 10,- per maand. Gevoelsmatig lijkt de Hifi versie nog wat beter te zijn, maar ik denk dat dat toch vooral placebo effect is.
Nadeel van Qobuz tot nu toe: De site is érg slecht als het gaat om abonnementen aanpassen etc. Een Windows Phone App heb ik ook nog niet gezien.

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1