Toon posts:

[Q]SSD-vraagje. 128 GB, Laptop?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste Tweakers,

Ik ben al lange tijd een 'lurker' van deze site, en heb mede gebruik gemaakt van de Pricewatch. Nu heb ik toch echt jullie advies nodig, dus vandaar deze thread.

Anyway, to the point: ik ben op zoek naar een SSD.

Waarom maak ik dan een thread aan? Er is toch zat info op het almachtige interwebzz over deze magische dingetjes?

Nou, ik weet niet helemaal zeker wat nou de beste koop is.

Ik weet zeker dat ik een SSD van 128 GB wil, want meer heb ik niet nodig. Ik draai nu al 4 jaren op dezelfde laptop, met een heerlijke Linux-distro, genaamd Crunchbang. Dit werkt prima en vlot genoeg voor mij, maar ik loop de laatste tijd toch tegen vertragingen en hiccups aan die ik eerder niet ervaarde. Aangezien ik geen geld heb voor een nieuwe laptop/desktop/Chromebook dacht ik dat een SSD wel veel invloed zou kunnen hebben op de verbetering van prestaties.

Ik wil eigenlijk niet meer geld uitgeven dan 80/90 euro. Voor deze prijs, vind ik 3 producten die aan mijn eisen voldoen:

-De Crucial MX100 128 GB
-De Transcend SSD370 128GB
-De Samsung 840 Evo 128 GB

Mijn laptop: Acer TravelMate P253-E-10002G32Maks

Er zit wel een aardige harde schijf, maar met al mijn muziek en films die ik in 4 jaar verzameld heb, zit ik nog maar op 100 GB gebruik. Ik heb dus maar 128 GB nodig, en heb anders nog wel een 32 GB Sandisk Extreme USB liggen.

Performance is wel belangrijk, maar zo goedkoop mogelijk zou ik niet erg vinden!

Mijn vragen:

1. Is een SSD een goed idee? RAM upgrades ofzo, heb ik echt geen geld voor.
2. Zoja, welk product raden jullie me aan?

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-02 22:42
Hallo,

Hoewel een ssd je computer sneller maakt (bij het opstarten/programma's opstarten) zullen de haperingen Enzo blijven, dit is een CPU/ram probleem.
Misschien is de laptop verpatsen en van dit geld een klein desktopje/chromebookje kopen een optie? ;)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Oke je heb niet meer dan 128 gb nodig. Maar de 256 gb(ong 35/40 euro meer) krijg je ook meer snelheid voor en dat is iets wat je wel merkt. Tevens weet je niet wat je over 1 jaar nodig heb. En dan kan je niet 128 gb voor 30 euro er bij prikken zeker in een laptop niet.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Zoals gezegd, vertragingen die je eerder niet ervaarde en nu wel, hebben waarschijnlijk niet zoveel te maken met een SSD. Ik heb een redelijk gelijkaardige laptop zoals die van jou, iets ouder en met een Core i3 ipv een Celeron (hogere kloksnelheid en hyperthreading maar trager geheugen en gpu), daar zit nu ook een SSD in (omdat ik die over had van mijn desktop, is maar een 60GB ding), waardoor die veel sneller opstart en programma's veel sneller openen, maar vertragingen heb ik nog steeds hoor. Als er wat teveel dingen tegelijk bezig zijn, kan een SSD daar weinig helpen, het is de CPU die niet mee kan.

Zo te zien heeft je laptop maar 2GB RAM, nu heb je niet zoveel RAM nodig met Linux als met Windows/OS X, maar toch is 2GB RAM wel heel weinig. Als er maar één latje in steekt momenteel, kun je misschien ergens anders nog een 2GB latje op de kop tikken? Verwacht daar ook wel geen mirakels van, je zou eens moeten volgen wat er precies

Als je toch een SSD wilt kopen, zou ik kijken naar een:De 840 EVO beter niet meer nemen, die bug met oude data lijkt niet opgelost te zijn en de 850 EVO is nu niet zoveel duurder meer.

Snelheid van de SSD is volgens mij niet zo relevant voor deze laptop, kans is groot dat je geen SATA 600 poort hebt, dus de meeste SSD's zijn dan gelimiteerd. En als je dan maar SATA 300 hebt, maakt wat loki zegt ook weinig uit. Grotere SSD's zijn sneller, maar dat is vooral bij sequentiële opdrachten en daar limiteert de bus je dan toch al. Ik zou de goedkoopste nemen uit mijn lijstje.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heeft niet veel zin. Vertragingen blijven.
Verder is een 128 GB SSD wel te klein. Om te beginnen is een 256 GB SSD wel sneller (4k en write is sneller , ook op sata2). Maar om een SSD snel te laten blijven, is het erg belangrijk dat deze niet voller staat dan 80%, en eigenlijk kan je beter 70% aanhouden.
Als je nu een 128 GB SSD neemt, heeft deze effectief 120 GB. 20% vrije ruimte aanhouden; maximaal 96 GB aan data.

Dat zijn dus 2 redenen om geen 128 GB SSD te nemen.