• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-01 21:36
Ik heb het volgende:
  • Philips 49PUS7809/12
  • Philips HTL5140
  • Intel NUC D54250WYK (Windows 8.1 x64)
Ik heb de soundbar via HDMI ARC aangesloten op de TV. Dit werkt perfect, ook met de Ziggo ontvanger en een Playstation 4 (beiden via HDMI aangesloten), wanneer ik de TV aanzet wordt de soundbar herkend en redirect de TV het geluid naar de soundbar.
Echter, wanneer ik de HTPC aansluit en de TV aanzet, herkent de TV de soundbar niet meer. De enige remedie is de HDMI kabel van de HTPC uit de TV te trekken en de TV uit en aan te zetten. Niet bepaald ideaal dus.

Is er wellicht een setting in Windows wat HDMI CEC of iets dergelijks inschakelt voor de NUC?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

De soundbar heeft HDMI in en uit (laatste met ARC) Heb je ook geprobeerd om je NUC via de soundbar te laten gaan via HDMI in?

Testing, one, two ...

• Mint
Net geprobeerd, dat lijkt goed te werken. Alleen vraag ik me dan af: trekt dat het nut van ARC/CEC niet onderuit? Ik dacht dat het doel daarvan is om 1 afstandsbediening te gebruiken voor alles.

Te vroeg gejuicht, als ik dan de TV uit- en aanzet herkent de TV de HTL5140 alsnog niet. Zodra ik de HTPC uit de HDMI in van de HTL5140 trek werkt het wel weer.

[ Voor 30% gewijzigd door Mint op 09-02-2015 22:46 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ARC is het audio return channel, CEC heeft meer met de bediening tussen apparaten onderling te maken waarbij je, als voorbeeld, één afstandsbediening voor alle via CEC herkende apparaten kunt gebruiken.
Ik heb CEC op mijn TV bewust uitgeschakeld omdat deze voor ARC mijn receiver steevast op AV4 zette voor de audio weergave van de TV. Omdat bij mij alle apparatuur (DVB-C, BluRay, HTPC), via HDMI aan mijn receiver hangt, is in 9 van de 10 gevallen geen ARC noodzakelijk, enkel bij het gebruik van de Smarthub van de TV (Netflix), is ARC wenselijk. Dat doe ik dan wel handmatig even.

Heb je al eens gespeeld met je TV instellingen v.w.b. CEC? Het heet waarschijnlijk anders bij je Philips.

http://www.avblog.nl/wat-is-hdmi-cec/

Testing, one, two ...

• Mint
Bij Philips heet het Easylink, en er valt niet gek veel mee te spelen. Het kan aan- of uitgezet worden, daar houdt het wel zo'n beetje mee op.

Ik denk ook niet zozeer dat het te maken heeft met ARC, maar om de een of andere manier weet de TV niet meer wat voor en achter is zodra de HTPC aan is gesloten op de TV.