Toon posts:

Welke videokaart bij de Samsung U28D590D

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Samsung U28D590D aangeschaft, maar krijg het niet voor elkaar om de maximale resolutie in te stellen. Bij het aanschaffen heb ik niet nagedacht of mijn videokaart de maximale resolutie aan kan. De videokaart die in mijn laptop zit is een GeForce 650M.

Kan deze videokaart de hoge resolutie niet ondersteunenof is het sowieso niet mogelijke om de monitor op een laptop aan te sluiten en gebruik te maken van de maximale resolutie? Als het aan de videokaart ligt welke videokaart moet ik dan minimaal hebben om de maximale resolutie in te stellen?

Zijn andere specificaties van m'n laptop ook belangrijk voor het aansluiten van de monitor?

Alvast bedankt voor de moeite!

(aan m'n berichtje te zien valt wel af te leiden dat ik vrij weinig verstand ervan heb)

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:33
Je kan jouw videokaart in de laptop niet vervangen, dus, als je eenmaal de 650M hebt, ben je spreekwoordelijk; fucked...

Er is iets van een externe GPU, maar hoe dit werkt, al schiet je me dood...

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Denk dat je met een laptop tegen een aantal problemen aanloopt.

Veel laptops hebben bijvoorbeeld geen displayport, de HDMI is vaak nog van het oude type (kan meestal t/m 1920x1080, soms wel hoger, maar dan met maximaal 30Hz), en DVI poorten zijn heel vaak single-link (dus maximaal 1920x1200 resolutie).

Nu weet ik niet welke laptop je hebt en welke aansluitmogelijkheden die heeft, maar gezien het een 650m betreft betwijfel ik of die de juiste aansluitingen/mogelijkheden heeft voor UHD.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Volgens de specificaties zou hij het gewoon aan moeten kunnen: http://www.geforce.com/ha...ce-gt-650m/specifications

Wat voor soort kabel gebruik je, en welke laptop heb je precies?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laptop 2 jaar geleden besteld op BTO.eu. Het is dus geen standaard model. De volgende componenten zitten erin:

- nVIDIA GeForce GT650M 1GB GDDR5
- Intel Core i7-2630M Quad Core Processor (6mb Cache, 2.0 GHz, Turbo Mode 2.9 GHz)
- 8GB DDR3 (1600MHz)
- Samsung SSD 850 EVO 250Gb (net paar weken geleden nieuw erin gezet)

Ik gebruik de bijgeleverde HDMI kabel. Verder gebruikte ik hiervoor een Samsung Syncmaster 2443BW monitor met een 1920x1200 resolutie en nu kom ik niet verder dan 1920x1080. Hierbij gebruikte ik een VGA kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2015 21:57 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:16

Umbrah

The Incredible MapMan

Je kan de GPU niet vervangen, die zit vast op het moederbord erbij. In theorie kan je via HDMI de maximale resolutie bereiken, echter alleen op 30Hz, en alleen als je "expand desktop" gebruikt. Mogelijk moet je wél een custom resolutie gebruiken in een nieuwe videodriver.

Naar mijn mening is dit voor meer redenen een geweldige monitor die verspild wordt aan een marginale laptop:
* GPU kan de resolutie niet op 60Hz uitvoeren
* GPU mist het vermogen om acceptabele resultaten neer te zetten in 90% van de 3D-games op die resolutie.

Al krijg je met die GPU de resolutie er uit, je mist de rekenkracht om acceptabele framerates te behalen; displayport zal overigens al enorm helpen als je het hebt om puur voor 2D werk de resolutie + refreshrate te behalen.

Overigens, er zijn laptops (voornamelijk de *80 *90-series en high-end quadro kaarten) die een zgn. MXM module hebben voor de videokaart, maar zelfs al HEB je die (voor een 650m zo goed als niet bestaand, die zitten altijd op het moederbord en delen via een heatpipe één enkele heatsink met de CPU vaak, zeker in de clevo's die gebruikt worden door BTO is de koeling in die tijd erg marginaal geweest), dan is het vervangen af te raden voor een paar simpele redenen:
* De koeling is er niet op berekend (soms heb je geluk door een module te vinden die in een variant van die laptop is gebruikt)
* De voeding is er niet op berekend
* MXM is "vaag"; veel UEFI's hebben een whitelist van modules die werken
* Losse MXM modules vinden is erg erg erg zeldzaam...

Nou zou je via de expresscard en wat hacks een PCI-E videokaart aan kunnen sluiten op effectief een PCI-E 1x slot/snelheid samen met een externe PSU en een case om het in neer te zetten, maar ook dat zal ik je van harte afraden.

TL;DR:
Je videokaart kan de resolutie niet over HDMI aan op 60Hz
Je videokaart kan de resolutie op HDMI niet aan in het totaal mogelijk (HDMI 1.4 = max 30Hz)
Je videokaart mist, zelfs al ga je om HDMI heen door middel van displayport, de rekenkracht om de resolutie in games en 3D applicaties waar te maken
Je kan je laptop videokaart niet vervangen.

Overweeg een PC met een goede displayport kaart, of, als je HDMI persé wilt gebruiken, een GeForce 9XX serie kaart, voorlopig het enige (ondanks alle problemen waar je mogelijk aan gaat lopen aan videogeheugen op die resolutie met maar 3,5gb effectief en 512mb supersloom) met een HDMI2.0 poort.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Frozen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 20:14:
Volgens de specificaties zou hij het gewoon aan moeten kunnen: http://www.geforce.com/ha...ce-gt-650m/specifications

Wat voor soort kabel gebruik je, en welke laptop heb je precies?
Er zit een verschil in wat de chip kan, en wat de fabrikant van de laptop op het moederbord zet.

Neem bijvoorbeeld de IGP van veel Intel CPU's, die kán ook wel 2560x1600 resolutie aan, echter, op moederborden zelf word bijna altijd een single-link DVI of HDMI gebruikt, en kun je toch niet hoger dan 1920x1200 wat betreft resolutie. Dat probleem loop je dus ook tegenaan bij heel veel laptops, ondanks dat de GPU chip de resolutie wel aan zou kunnen.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nemesizz schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:03:
[...]

Er zit een verschil in wat de chip kan, en wat de fabrikant van de laptop op het moederbord zet.

Neem bijvoorbeeld de IGP van veel Intel CPU's, die kán ook wel 2560x1600 resolutie aan, echter, op moederborden zelf word bijna altijd een single-link DVI of HDMI gebruikt, en kun je toch niet hoger dan 1920x1200 wat betreft resolutie. Dat probleem loop je dus ook tegenaan bij heel veel laptops, ondanks dat de GPU chip de resolutie wel aan zou kunnen.
offtopic:
Daarom vroeg ik ook naar de naam van de laptop, dan hadden we het moederbord op kunnen zoeken. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Ik ben bang dat ik een nieuwe PC moet aanschaffen als ik de monitor naar z'n maximale capiciteiten wil gebruiken. Dus die optie ga ik dan maar overwegen!
Pagina: 1