Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Hoi mensen.

Van het weekend heb ik een Intel AC-7260 in mijn Acer Timeline 4810t (oud beestje) geschroefd en hierbij gelijk de experiabox en repeater vervangen voor een Asus RT-AC66U & RP-53N.

Na even rommelen werkt dit allemaal heel aardig. De telefoons, iPad en andere wifi apparaten pakken allemaal keurig hun maximale snelheid op de 5Ghz band. Voor de laptop is dit niet veel anders ware het niet dat de intel wifi kaart wat kuren vertoont op 5Ghz.

Het probleem doet zich als volgt voor,..
Bij het verbinden met de router springt hij keurig op 866,7Mbps. Dit duurt dan zo'n 15 seconden en dan springt hij terug op 433Mbps en af en toe op 520Mbps. Uiteraard voldoende maar, ik wil op volle kracht vooruit. De snelheid komt zolang ik verbonden ben ook niet meer terug op 866Mbps. Zodra ik dan een willekeurig wijziging in de router of aan de intel kaart aanbreng dan gaat het weer 15 seconden goed.
Kort samengevat..de wifi kaart lijkt te kunnen throttelen. (is dat zo ? )

Nu was mijn eerste gedachte...aha of de voorkeursband staat niet goed ingesteld of het is een energiebeheer instelling. Beide heb ik dus geprobeerd maar, zonder succes.
De instellingen voor zendvermogen staan op maximale prestatie op zowel accu als netstroom en de voorkeursband staat op 5Ghz.
Met een wifi analyzer heb ik gekeken of de buurman soms mijn netwerk stoort maar, ik ben klaarblijkelijk de enige op de 5Ghz band hier. Dat kan het dus ook al niet zijn.
Vervolgens ben ik met de drivers aan de gang gegaan. Dat mocht ook al geen verbetering zijn.

Nu is mij dus de vraag..
Kan deze wifi kaart daadwerkelijk throttelen of gaat er iets verkeerd ?
Het mooiste zou zijn als ik een permanente 866Mbps verbinding weet te realiseren.

Ik sluit inmiddels uit dat de router het probleem is. Deze lijkt op alle apparaten zijn werkt uitmuntend te doen met uitzondering van de laptop.

Ik hoor graag jullie gedachte hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-08 08:16
Waar haal je deze datasnelheden vandaan? Uit het netwerkcentrum? Ik weet niet of deze betrouwbaar zijn, betrouwbaarder zou een test zijn met bestandsoverdracht tussen NAS en laptop of tussen bedrade PC en laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Dat is het nadeel van draadloos, het is wispelturig in snelheid.
Zekers bij grotere afstanden, maar als ik het zo hoor zit je wel aardig in de buurt van de router?

Als je een 100% stabiele verbinding wil, dan kan je niet anders als bekabeld nemen.Wifi bijft altijd wel onstabiel qua constante snelheid

[ Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 09-02-2015 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je power settings afzetten van windows :)Whoops over gelezen

[ Voor 24% gewijzigd door Damic op 09-02-2015 19:18 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
DiedB schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:37:
Waar haal je deze datasnelheden vandaan? Uit het netwerkcentrum? Ik weet niet of deze betrouwbaar zijn, betrouwbaarder zou een test zijn met bestandsoverdracht tussen NAS en laptop of tussen bedrade PC en laptop.
Ik haal die snelheden inderdaad van het netwerkcentrum. Ik ben er vanuit gegaan dat die waardes aardig kloppen. Wel met de wetenschap dat het niet op een paar mb vast zit maar, 866mb tegen 433 zegt mij iets over een 1x1 stream of 2x2 stream. Ik vermoed dus eigenlijk dat die een complete stream in kakt na 15 seconden. Een NAS heb ik hier niet staan anders dan mijn nogal kansarme usb schijf die er nu aan hangt maar, dat is ook geen snelheidswonder.
freaky35 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:02:
Dat is het nadeel van draadloos, het is wispelturig in snelheid.
Zekers bij grotere afstanden, maar als ik het zo hoor zit je wel aardig in de buurt van de router?

Als je een 100% stabiele verbinding wil, dan kan je niet anders als bekabeld nemen.Wifi bijft altijd wel onstabiel qua constante snelheid
Ik zit er inderdaad bijna bovenop...dat heb je wel goed ;)
Dat de verbinding niet 100% stabiel is dat hoeft ook eigenlijk niet zo zeer echter, is het nu een een verschil van 50%...een beetje in het verlengde van bovenstaande vind ik het kwalijker dat die waarschijnlijk een complete stream afkapt dan dat de snelheid niet de volle 866mb is. Ik zou het meer dan acceptabel vinden als die bij wijze van stabiel rond de 600+ zit zodat ik in ieder geval weer dat beide streams functioneel zijn en ik dus het maximale uit kaart en router haal.
Damic schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:44:
Je power settings afzetten van windows :)
Bedoel je dan andere settings dan ik reeds geprobeerd heb of zie ik iets over het hoofd ?
Hier hoor ik graag meer over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Als je er zo dichtbij zit, waarom leg je dan geen draad naar je laptop,is gewoon veel stabieler.

Persoonlijk vind ik dan je al aardig de max uit je router haalt hoor, die snelheden(draadloos dan) zijn meer dan prima :),naar mijn mening dan.

Ik heb het hier ook wel hoor, dat ondanks eens sterk signaal de snelheid wat fluctueert.
Daar doe je denk ik vrij weinig aan.

Wat je nog zou kunnen doen is met inSSIDer een kanaal opzoeken die het meest rustig is is, alhoewel de 5ghz band meestal wel erg leeg .

Hier bij ons in de buurt is het tenminste allemaal 2,4ghz en ben ik de enigste die op 5ghz zit,mooi handig :) !

[ Voor 73% gewijzigd door freaky35 op 09-02-2015 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-08 08:16
Ik merk trouwens ook dat oudere en goedkopere laptops (near) gigabit snelheden niet halen hoor. Speedtest.net haalde bij mijn Lenovo T61 op een 1Gbit verbinding maar krap de 300Mb/s throughput (bedraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zou me er niet zo druk over maken. Je hebt zelden die maximaal haalbare snelheid nodig en voor het streamen zijn die lagere snelheden ook ruim voldoende. Veel belangrijker is dat dit type Intel AC adapter heel erg stabiel is en een betrouwbare wifi verbinding tot stand kan brengen. Aangezien jij aan de andere kant een Asus AC66 hebt staan/hangen zit het daar verder wel snor mee.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
hardware-lover schreef op maandag 09 februari 2015 @ 19:19:
Ik zou me er niet zo druk over maken. Je hebt zelden die maximaal haalbare snelheid nodig en voor het streamen zijn die lagere snelheden ook ruim voldoende. Veel belangrijker is dat dit type Intel AC adapter heel erg stabiel is en een betrouwbare wifi verbinding tot stand kan brengen. Aangezien jij aan de andere kant een Asus AC66 hebt staan/hangen zit het daar verder wel snor mee.
inderdaad,niets vervelender bij wifi als een onstabiele verbinding :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
@DiebB ... Toen ik je reactie las dacht ik eerst ..haa..ja pff.. maar, eigenlijk heb je daar wel een sterk punt waar ik vrede mee kan hebben. Deze laptop kwam ooit met een wifi G kaartje en een hdd waar ze zich bij Seagate vandaag de dag nog voor schamen...tevens is een gigabit poort ook afwezig. Dus tja, goed punt. Dat er inmiddels een Intel ssd en alles aan verspijkerd is doet er niets aan af natuurlijk. Binnenkort hoop ik een nieuwe XPS te bestellen, ik zal dan eens kijken of die wel de 866Mbps wil vasthouden.

@ hardware-lover en freaky35. Dat ben ik wel met jullie eens. Het voornaamste is dat ik nu op de 5Ghz band kan werken. Het stikt hier van de 2,4Ghz routers waardoor ik voorheen blij moest zijn met 65+Mbps snelheden....wat dan weer net ff niet een HD film of foto's lekker vlot wil streamen na de tv. Tevens heb ik ook bereik in de tuin nu met eerder genoemde combi....dus de winst is er al.

Goed, ik ga vrede hebben met de snelheden die ik nu haal en zal later met de nieuwe laptop eens kijken of dat beter gaat. We kunnen in ieder geval de volle 100mb glasvezel verbinding nu gebruiken en daar ging het in eerste instantie om ;)

Dank voor jullie meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:06
Probeer eens alle energie-spaar opties uit te schakelen. Apparaatbeheer: Eigenschappen van de AC 7260. Tab Energiegeheer, alles uitvinken. Tab Geavanceerd, Verzendenergie op Hoogste.

Heb een AC7260 in een Acer V3-772G en zit op 5 meter van een Netgear R7000, met een muur er tussen.
Ik gebruik Wifi-AC op 5GHz.

Door Windows 8.1 aangeven verbindingssnelheid zakt niet lager dan 780 Mbps. Daadwerkelijke overdrachtssnelheden in de praktijk (laptop --> NAS) zijn zo rond de 60MB/sec (480 Mbps).

De leeftijd van je laptop kan een factor zijn, maar ik betwijfel het. Ik heb ook nog een oude 6935G (C2D T9400) waar ook naderhand een AC7260 is ingebouwd. Die doet vanaf de eerste verdieping zo'n 50 MB/sec (400 Mbps). Laagste verbindingssnelheid die Windows 7 aangeeft is 650 Mbps.

[ Voor 25% gewijzigd door Masimo op 09-02-2015 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Turbo-Puppy schreef op maandag 09 februari 2015 @ 19:46:
@DiebB ... Toen ik je reactie las dacht ik eerst ..haa..ja pff.. maar, eigenlijk heb je daar wel een sterk punt waar ik vrede mee kan hebben. Deze laptop kwam ooit met een wifi G kaartje
Daar heb je waarschijnlijk je oorzaak te pakken :P

Niet de kaart, want die is weg. Wel de antennes. Een antenne voor WiFi-g is niet anders dan een 2.4GHz-antenne voor WiFi-n. Maar WiFi-ac is per definitie 5GHz, en daar zijn die dingen waarschijnlijk niet op gebouwd - een andere frequentie vereist een andere antenne. Komt bij dat dit ws bij aanschaf al een low-end apparaat was in een tijd dat antennes al helemaal geen aandacht kregen, dus het zijn ws niet eens geniale 2.4GHz-antennes. En de plaatsing is niet optimaal.

Ik denk dat vooral dat laatste parten speelt als je tussen 866Mbps data rate en 433Mbps data rate heen en weer pingelt - dat is inderdaad verschil tussen hoogste modulatieschema op een enkele stream en op twee streams. Dat die tweede stream steeds wegvalt lijkt op instorten MiMo - wat ook niet gek is als de antennes niet op juiste afstand staan waardoor de chip de twee signalen niet goed kan onderscheiden.

Dat heeft niets met throttlen te maken. Throttlen is iets wat alle WiFi-apparaten sowieso doen in reactie op slechte signaal-ruisverhouding: WiFi maakt gebruik van OFDM, de SNR bepaalt hoeveel data je in een bepaalde subcarrier kunt persen. Hoge SNR? Dan hoge modulatie (tot 256QAM bij WiFi-ac). Meer ruis? Dan lagere modulatie, via 64QAM en 16QAM tot uiteindelijk QPSK of BPSK. Resultaat is minder throughput maar veel robuuster dataoverdracht. Als de adapter te pessimistisch is, haal je wat lagere snelheid dan misschien mogelijk zou zijn. Is de adapter te optimistisch, dan krijg je errors in je overdracht dus packetloss, dus retransmits, en een uitermate beroerde verbinding. Zie Wikipedia: IEEE 802.11ac voor lijstje van de modulation & coding schemes voor 802.11ac - maar wederom, niet aan de orde als je tussen 866 en 433 pingelt, dat is puur falende MiMo.
Binnenkort hoop ik een nieuwe XPS te bestellen, ik zal dan eens kijken of die wel de 866Mbps wil vasthouden.
Hoogstwaarschijnlijk wel. Dan nog, als het echt zo'n oud bakbeest is kun je zelf de kap openschroeven en kijken of je met andere plaatsing antennes iets weet te winnen.
@ hardware-lover en freaky35. Dat ben ik wel met jullie eens. Het voornaamste is dat ik nu op de 5Ghz band kan werken. Het stikt hier van de 2,4Ghz routers waardoor ik voorheen blij moest zijn met 65+Mbps snelheden....wat dan weer net ff niet een HD film of foto's lekker vlot wil streamen na de tv. Tevens heb ik ook bereik in de tuin nu met eerder genoemde combi....dus de winst is er al.

Goed, ik ga vrede hebben met de snelheden die ik nu haal en zal later met de nieuwe laptop eens kijken of dat beter gaat. We kunnen in ieder geval de volle 100mb glasvezel verbinding nu gebruiken en daar ging het in eerste instantie om ;)
Je kunt nog iets meer halen: per default ondersteunt de AC66U alleen de non-DFS 5GHz frequenties. Daar mag je max 200mW zenden. Als je DFS-kanalen kunt gebruiken, heb je ook toegang tot de high-power kanalen >100 waar je met 1W mag zenden. IRL levert dat zo'n 20% snelheidswinst op tov 200mW. Als je DD-WRT op dat ding flasht kun je daaruit kiezen.

Overigens schijnen sommige AC66U's wel DFS-kanalen toe te staan met default of Merlin firmware, maar hoe dat kan/hoe je ze kunt herkennen is minder duidelijk. Kijk naar beschikbare kanalen voor 5GHz. Zie je alleen 36-48, dan moet je flashen. Kun je ook 52-64 en 100-140 selecteren, dan heb je geluk :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Dank voor je reactie...

Dat is een hoop technisch geweld wat je daar geschreven hebt zeg....Ik ga hier morgenavond even voor zitten en eens denken wat ik precies kan met je post.

Het flashen van FW op die Asus is allemaal niet zo spannend...dat gaat me lukken.
Ik draai nu een Merlin fork maar, ik weet dat er ook builds zijn waarin de hogere kanalen beschikbaar zijn. (op dit moment met foto ook een acitef onderwerp in het desbetreffende topic)

Voor wat betreft herplaatsen van die antenne's moet ik even weten hoe dat zou moeten worden opgesteld en of er Überhaupt antenne's zijn die passen en 5Ghz proof zijn. Ik weet ze te vinden in me laptop maar ze zitten nogal moeizaam ver weg een centimeter of 5 uit elkaar tussen scherm en base. Dit is nog wel een leuke klus om eens aan te beginnen.

Dat zendvermogen wil ik niet al te veel aan prutsen...Als vader van 2 kinderen behoudt ik me tot wat onderzoek uitgewezen heeft .....nu geloof ik niet dat me kinderen een 3de voet uit hun rug zullen groeien omdat papa de wifi hun leven lang wat opgevoerd had maar....just to be sure....over een jaar of 20 is zoiets moeilijk uit te leggen als ze met rare ziektes te kampen krijgen. De Asus staat lekker op 120mw nu en dat lijkt me ook wel zat op 3 meter afstand. boven en in de tuin hangen repeaters die het daar wel weer oppikken ;)

Goed, Ik ga weer wat rommelen.
Mocht ik wat winst behalen dan post ik dat natuurlijk.
Pagina: 1