Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3 pin casefans krijgen geen power via moederbordaansluiting

Pagina: 1
Acties:

• 7th Sin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 07:11
Ik heb net een nieuw systeem gebouwd met een Asrock z97 Extreme6 moederbord. Op het moederbord zitten 3 aansluiting voor chassis fans (3 pins).
Ik heb hier 3 oudere fans op aangesloten, met 3 pins connector en een 4 pins molex.
Als ik enkel de 3 pins connectors op het moederbord aansluit krijg ik de fans niet aan het draaien. Als ik ze ook nog aansluit via de molex connector doen ze het wel, maar volgens mij zouden ze ook moeten draaien als ik ze enkel op het moederbord aansluit.

In de handleiding van het moederbord kom ik er verder niets over tegen en aangezien het oudere casefans zijn weet ik niet precies meer welk merk en type het zijn en kan ik daar dus niet echt op terug zoeken.
Wat wel opvalt is dat de fans maar 1 kabeltje hebben naar de 3 pins connector.

Nu heb ik het idee dat misschien mijn casefans enkel de 3 pins connector kunnen gebruiken om de fanspeed uit te lezen (dat lukt wel in het bij het moederbord geleverde A-tuning tooltje).
Ik zit er al over te denken om maar andere fans te kopen om ze alsnog via het moederbord te kunnen poweren, maar voor ik dat doe wil ik graag zeker weten dat mijn diagnose correct is.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

7th Sin schreef op maandag 09 februari 2015 @ 16:28:
Wat wel opvalt is dat de fans maar 1 kabeltje hebben naar de 3 pins connector.
Daar kan natuurlijk nooit stroom overheengaan, je moet immers een + en een - hebben.

Die fans kun je alleen de RPM van uitlezen, de rest gaat via de molex.

• 7th Sin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 07:11
TERW_DAN schreef op maandag 09 februari 2015 @ 16:31:
[...]

Daar kan natuurlijk nooit stroom overheengaan, je moet immers een + en een - hebben.

Die fans kun je alleen de RPM van uitlezen, de rest gaat via de molex.
8)7
Had ik zelf moeten bedenken... Dank je.