Oververhitte videokaart Radeon HD 5770

Pagina: 1
Acties:

• Exclu
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-04-2023
Ik ben recent Tera gaan spelen, maar ik moet op bijna minimale settings spelen als ik wil dat mijn videokaart niet oververhit raakt. Elke 10 tot 30 minuten op medium-high settings wordt mijn videokaart warmer dan 100C en sluit het zichzelf af...

Dus ik vraag me af wat ik hier tegen kan doen. Ik heb namelijk wel een videokaart die Tera op max zou moeten kunnen spelen. Het spel zelf geeft me ook de op één na hoogste settings als ik auto detect doe.

Ik heb nu een ATI Radeon HD 5770 IceQ 5:
http://www.hisdigital.com/un/product2-527.shtml

Dit run ik met 8 GB RAM, AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3.40GHz en windows 64-bit.

Hij is ondertussen al 3 jaar oud deze videokaart, ik heb hem dus net schoongemaakt maar met weinig succes. Hij runt nu medium settings maar de GPU-core heeft dan wel temperaturen van rond de 95 graden Celcius.

Moet ik eventueel een dxdiag posten?

Groeten,
Nick

• darkangel456
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-12-2023
Ventilator geen kuren onder het gamen?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:56
Redelijke kans dat de koelpasta opgedroogd/uitgehard is, er vanuit gaande dat alle stof eruit is en de fan(s) goed werken. Dit kan je eventueel zelf vervangen, heel erg lastig is het niet. Je hebt hiervoor wat nieuwe (niet geleidende) koelpasta nodig (bijvoorbeeld Arctic Cooling MX-2 of Noctua NT-H1), wat schoonmaak alcohol en niet statische, niet pluizende doekjes (koffiefilters werken ook). Een voorbeeld van hoe het moet zie je hier.
In principe is het de boel los schroeven, de oude pasta goed verwijderen met schone doekjes/filters en daarna met alcohol, een druppel ter grootte van een erwt midden op de GPU, koeler er weer op en alles weer vastdraaien/inpluggen.

Let hier wel op een paar dingen:
- Zorg dat je niet statisch geladen bent (geen wollen sokken/trui etc) en ontlaad jezelf vooraf (aan het kale metaal van een kraan of verwarming doe ik altijd)
- Let op het kabeltje van de fan(s), dat je deze niet stuk trekt en naderhand ook weer inplugt
- Let erop dat eventuele thermal pads op de memory chips of VRM's niet kwijt raken en dat ze weer op de juiste plaats terug komen. Deze kun je gewoon hergebruiken.

Edit: wellicht kan je eerst nog eens proberen om met MSI Afterburner een ander fanprofiel in te stellen. Wellicht als hij wat harder draait dat de temperaturen wel redelijk blijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Moi_in_actie op 09-02-2015 16:19 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:09
5770 tera op max? Met mijn 6950 was ik met low-medium tevreden, en met mijn 290x zet ik ook MSAA etc uit om continue 50+ fps te hebben.

• Exclu
Dankjewel voor de snelle reacties.
legendareN schreef op maandag 09 februari 2015 @ 16:20:
5770 tera op max? Met mijn 6950 was ik met low-medium tevreden, en met mijn 290x zet ik ook MSAA etc uit om continue 50+ fps te hebben.
Als ik alles even op max zet heb ik 30 a 40 fps. Alles loopt gewoon smooth en merk niet echt dat het een low framerate heeft.
darkangel456 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:52:
Ventilator geen kuren onder het gamen?
Kwa ventilatoren zit ik goed denk ik. Ik heb een back, front en side fans. Daarnaast zit er aan de bovenkant nog een zalman extreme CNPS10X Extreme (http://www.zalman.com/glo.../Product_Read.php?Idx=350). Daarnaast heeft mijn videokaart (geen idee hoe het werkt) iceQ , wat blijkbaar goed is in koelen. (http://www.hisdigital.com...html?height=400&width=780).

Ik vind het daarom ook raar dat deze nog steeds zo hoog in temperatuur wordt. Ik zal moi_in_actie's oplossing wel proberen, alhoewel in meestal geen fan ben in het demonteren van onderdelen.

Mijn GPU fan werkt al op 100% als die temperaturen worden bereikt. Het blijft dan enigzins constant rond de 95 graden celcius. Het maakt ook helemaal niet uit als ik mijn tweede monitor eruit gooi of niet.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Word de heatsink ook echt heet/warm?

Want als die niet warm word kan het zijn:
- slecht contact, zoals gezegd door bijvoorbeeld opgedroogde koelpasta
- defecte sensor, waardoor de kaart 'denkt' te oververhitten terwijl dat niet het geval is

• Exclu
Het wordt warm genoeg op een niveau waar ik het niet eens meer wil aanraken.

• Exclu
Nemesizz schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:36:
Word de heatsink ook echt heet/warm?

Want als die niet warm word kan het zijn:
- slecht contact, zoals gezegd door bijvoorbeeld opgedroogde koelpasta
- defecte sensor, waardoor de kaart 'denkt' te oververhitten terwijl dat niet het geval is
Als de heatsink warm wordt, dan is het dus niet de opgedroogde koelpasta?

Want je zou je namelijk aan die heatsink kunnen verbranden als je het aanraakt...

• shier50
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-03-2021
Exclu schreef op maandag 09 februari 2015 @ 19:08:
Het wordt warm genoeg op een niveau waar ik het niet eens meer wil aanraken.
Als je kaart 100° wordt en je heatsink nog aan te raken valt dan zou er pas iets serieus mis zijn. Vervang gewoon even die koelpasta en kijk dan of ze nog steeds zo heet wordt. Duurt echt niet lang en dan weet je meteen of er iets mis is met de kaart of dat het aan de koelpasta lag.

• Exclu
Bedankt tweakers!

Na ongeveer een half uur spelen op hogere settings dan vooraf, is mijn videokaart niet boven de 66 graden celcius gekomen en draait de fan bovendien ook nog maar op 40%, wat bijna geluidloos is. Een mooi verschil ten opzichte van de vorige 100% fan en 100+ graden celcius :)

Eerste poging op de koelpasta ging even mis, maar het is gelukt. Ik heb ook een soort muur van stof weggehaald tussen de ventilator en de heatsink unit, dus dat heeft het verschil goed gedaan.

Ziet er naar uit dat ik nog wel even 1 of 2 jaartjes door kan met deze videokaart :) Eventueel OC ik hem nu wel gewoon, lijkt me nu wel te kunnen?

[ Voor 5% gewijzigd door Exclu op 12-02-2015 03:56 ]

Pagina: 1