Twee NAS schijven in andere NAS gestopt; beide geformateerd?

Pagina: 1
Acties:

• allan
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-01 02:02
Beste tweakers,

Sinds kort een Synology 215j gekocht en dus de hardeschijven van mn oude LG NAS N2R1 overgezet zonder erbij na te denken wat de gevolgen zouden kunnen zijn. De Synology herkende de hardeschijven niet dus heb ik ze eerst aan de computer gehangen om te proberen de bestanden die er op staan via windows te kopieren naar de nieuwe nas, waar inmiddels een nieuwe schijf in zit)

Maar eenmaal aangesloten als 2e en 3e schijf lijken de schijven beide geformatteerd te zijn! Ik heb ooit een keer ergens gelezen dat via een herstelprogramma de informatie op geformateerde schijven alsnog kan worden teruggehaald, maar hoe doe ik dat als de schijven niet eens meer in Windows opduiken?

Ik hoop dat de schijven nog hersteld kunnen worden, staan nog een hoop video's op!

Alvast bedankt,

Allan

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Grote kans dat je schijven geformatteerd zijn in een formaat dat Windows niet herkend. De meeste NASsystemen zijn gebaseerd op Linux, en die formatteren in een formaat waar Windows standaard niet mee overweg kan.

Daarvoor kun je wel een driver installeren, zodat die bijvoorbeeld wel met een ext2, ext3 of ander filesystem mee overweg kan. Maar dan blijft het punt alsnog dat de schijven waarschijnlijk deel uitmaakte van een RAIDarray, dus die kun je niet zomaar ergens inhangen en hopen dat het werkt.

Snelste is je backup terugzetten naar je nieuwe NAS. Of als je geen backup hebt, je originele NAS erbij te pakken en de schijven daar weer in te prikken.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

JT

VETAK y0

Als je nog iets van die geformatteerde schijven af moet halen dan moet je er niks naartoe schrijven!
Dan moet je aan de gang met een recoveryprogramma voor Linux. Wellicht vanaf een bootable USB met Linux. Volgens mij is photorec wel een goed progsel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• allan
Bedankt medemens!

@TERW_DAN: ik heb ze ook al geprobeerd even in de oude NAS te hangen, daar krijg ik een foutmelding op het volume 1 (de betreffende schijf), in het webbeheer van de nas kan ik dan vervolgens kiezen om de partitie te verwijderen of de schijf te formateren, denk beter beide niet doen?

Allan

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke foutmelding krijg je daar precies dan?

• allan
De LG NAS is niet zo uitgebreid in errorreporting als andere NAS'sen:

Op het scherm van het apparaat krijg ik: Volume1 error

en na wat zoekwerk krijg ik in de SMART van de schijf:

"Raw_Read_Error_Rate"

en in de algemene informatie:

"Status : Not available(There is an error on the hard disk or has been removed.)"

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:56
Inderdaad. Want:
JT schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:12:
Als je nog iets van die geformatteerde schijven af moet halen dan moet je er niks naartoe schrijven!
Dan moet je aan de gang met een recoveryprogramma voor Linux.Wellicht vanaf een bootable USB met Linux. Volgens mij is photorec wel een goed progsel.
Dat is wel meteen de carve-oplossing, theoretisch zou het wel eens nuttig kunnen zijn om na te gaan welke filesystems erbij betrokken zijn (wat staat er nu op, wat zou het moeten zijn) om met een wat minder botte bijl te hakken.

Wie weet staat er ergens nog een (backup) superblock, zo heel veel wordt er immers niet geschreven bij het simpelweg formatten van een disk. Weet niet hoe viable dat is voor TS, though.

Hoofdzaak lijkt me om de boel waar mogelijk te imagen. Kost wel de nodige ruimte, die niet altijd voorhanden is (x2 als je nog een kopie wilt om mee aan te modderen).

• allan
HD's zijn inderdaad Linux partities geworden.

Backup superblock? Ik ben op gebied van hd's nog een echte n00b. Ik ga PhotoRec toch maar eens proberen, tenzij er betere oplossingen zijn.

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-01 08:40
Synology waarschuwde niet voor niets. Synology formateert standaard nieuwe hd's. De enige optie die je nog hebt is een recovery (laten) uitvoeren. De vraag is of dat nog lukt omdat je ze ook weer terug hebt gestopt in je oude nas, en wie weet wat die er mee heeft geprobeerd te doen. Iig nergens meer instoppen tot je weet wat je doet, elke keer heb je kans dat jets van cruciale info wordt overschreven... Sorry...

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Synology gebruikt gewoon een Ext4 filesystem.

Ik zou zeggen, start ergens Ubuntu op en ga aan de slag met deze handleiding: https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery
Pagina: 1