Laptop geen beeld fan draait vol gas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655957

Topicstarter
Hallo

Ik heb een lenovo z580. Sinds vorige week starte mijn laoptop op voor 2 seconden en toen ging hij weer uit. Ik had het getest met accu, zonder accu, bios batterij eruit, maar het mocht niet baten.
Toen had ik hem maar helemaal uit elkaar gehaald. Dus getest met alleen de cpu. Toen begon de fan ineens vol gas te draaien. Ik beeldscherm eraangehangen maar er was nog steeds geen beeld. Dus heb ik ook nog de koelpasta vernieuwd maar nog steeds niks. Ook een extern beeldscherm geprobeerd, maar niks. De harde schijf heb ik op me vaste computer getest en die doet het ook nog.
Hij start ds wel op en de fan gaat vol gas blazen, maar er is nog steeds geen beeld.
Hebben jullie misschien nog ideeën?

Alvast bedankt
Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Aan het hd ledje zou je moeten kunnen zien of hij wel doorstart of niet. Als hij niet doorstart en daar lijkt het op, zou er iets met je moederbord zelf kunnen zijn.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-04 13:27
Heb je de bougies al gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 597256

Daan87423 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:52:
Heb je de bougies al gecontroleerd?
ik denk zelf dat het aan de gas schuif ligt die vast blijft zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja het led lampje blijft branden(die bij de aanknop) Waar ligt het dan wel aan?

Bougies heb ik al vervangen, ook heb ik met remreiniger de gasschuif schoongespoten, dus dat is het ook niet. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Het gaat mij om het ledje dat de hard disk activiteit weer geeft. Daaraan kun je immers zien of tijdens het opstarten de hd gelezen wordt. Dit ledje zal dan wel onregelmatig aan en uit moeten gaan. Althans op de meeste laptops.
Als het geen SSD is kun je ook goed luisteren of je hd bezig is. Als dat allemaal niets oplevert, en je hd dus werkloos is, start hij blijkbaar niet door en denk ik eerder aan je moederboard.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee ik hoor de HDD niet draaien en ook brand er geen knipperend lampje.

Ik las ook ergens dat reflowen van het moederbord of de chips helpt klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Fans op 100% + geen I/O = falende BIOS / moederbord. Zodra de EC of BIOS de fans niet gaat aansturen na een of twee seconden weet je dat dat je eerste probleem is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Er zijn mensen die beweren dat het geholpen heeft. Het blijft echter zwaar geschut. Het algemene advies is 'n kwartiertje bij 200 °C in een gewone oven. http://www.computerrepair...low-a-laptop-motherboard/
Probleem is dat men tegenwoordig loodvrij soldeert en dat heeft een duidelijk hogere temperatuur nodig.
Hier zie je wat de juiste profielen zijn: http://is.gd/iXA0Dk
Zelf vind ik het erg dapper, maar als er toch niets meer te verliezen is! Search daar maar eens op. Bv. met "motherboard" "oven" "trick": https://www.google.nl/#q=motherboard+oven+trick of https://www.google.nl/#q=motherboard+oven+temperature
Gebruik eventueel wat exxtra soldeerflux: http://is.gd/e9X3nV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:07
Veng7 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 16:42:
Er zijn mensen die beweren dat het geholpen heeft. Het blijft echter zwaar geschut. Het algemene advies is 'n kwartiertje bij 200 °C in een gewone oven. http://www.computerrepair...low-a-laptop-motherboard/
Probleem is dat men tegenwoordig loodvrij soldeert en dat heeft een duidelijk hogere temperatuur nodig.
Hier zie je wat de juiste profielen zijn: http://is.gd/iXA0Dk
Zelf vind ik het erg dapper, maar als er toch niets meer te verliezen is! Search daar maar eens op. Bv. met "motherboard" "oven" "trick": https://www.google.nl/#q=motherboard+oven+trick of https://www.google.nl/#q=motherboard+oven+temperature
Gebruik eventueel wat exxtra soldeerflux: http://is.gd/e9X3nV
Jij weet zeker dat er dan geen giftige dampen / ander goed vrijkomt? Tin smelt pas bij 232 graden, maar of de capacitors niet gaan koken.
Een ander verhaal ken ik ook: met een spuitbusje zeer koud spul op de chips spuiten en kijken of hij dan niet wil opstarten. Dit deden we vroeger op school ook.
Edoch, prima post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Jij weet zeker dat er dan geen giftige dampen / ander goed vrijkomt?
Als je de eerste link volgt, zie je dat er nadrukkelijk wordt gewaarschuuwd voor dampen. Met name in de VS is dat natuurlijk belangrijk ivm de "sue" cultuur. Zelf denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Tin smelt pas bij 232 graden
Zie de tweede link. Daarin zie je de temperatuurprofielen en de bijbehorende temperaturen.
Tegenwoordig is alles loodvrij en dan moet je zelfs een stuk hoger dan 232. Ook soldeert loodvrij niet zo fijn als loodhoudend, dus het wordt alleen maar moeilijker. De industrie kan het echter.
maar of de capacitors niet gaan koken.
Bij de juiste profielen kunnen ze er blijkbaar tegen. Je moet ook niet uren bakken.
Een ander verhaal ken ik ook: met een spuitbusje zeer koud spul op de chips spuiten en kijken of hij dan niet wil opstarten.
Ja. zo'n busje heb ik ook klaar staan. Dat is aardig om te proberen een losse verbinding die meestal wél contact maakt, te localiseren door hem af te koelen. Bij een mobo zou je daar misschien mee kunnen aantonen dat het idd om een slechte verbinding gaat, maar je repareert er natuurlijk niets mee.
Overigens bevat een mobo zo veel koperlagen, dat solderen met een bout erg moeilijk is omdat de warmte zo snel wordt afgevoerd. Wil je gaan koelen, dan mag je wel een paar busjes gereed houden :-(
Overigens is die eerste link ook nog zo eerlijk om te melden dat zelfs als de reparatie gelukt is, het de vraag is hoe lang de verbindingen houden. Vandaar ook dat ik de suggestie doe om extra flux te gebruiken om zo de soldeerverbinding beter te ontlaten. Of je echter overal bij kunt?
Edoch, prima post :)
Dank je ;)
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:44
Heb een soortgelijk probleem net gepost voor een HP laptop, maar misschien kan je via de BIOS recovery eens proberen je BIOS te herstellen. Zoek eens op Lenovo Bios Recovery.

Je zou de laatste bios-versie kunnen downloaden van de Lenovo support/download pagina, vervolgens met bv. 7-zip de .exe openen en op zoek gaan naar een .cap bestand. Dit bestand moet je dan op een USB stick zetten en deze in je laptop pluggen.
Vervolgens zou je dus eerst de toetsencombo Fn + R ingedrukt moeten houden alvorens op de power-knop te drukken. Daarna wordt de BIOS recovery gestart, de usb stick zou gelezen moeten worden en de BIOS opnieuw geïnstalleerd.

Heb dit zelf nog niet uitgevoerd, maar het is misschien de moeite waard je hierin even te verdiepen alvorens te gaan bakken ;)

Is de update gelukt maar het probleem blijft, dan schort er misschien toch iets aan het mobo of de CPU. (Een andere methode ipv in de oven, is je opgestarte laptop goed inwikkelen in lakens/dekens en zo de cpu/gpu enige tijd laten (o)verhitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
TimoLimo schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 15:21:
Heb een soortgelijk probleem net gepost voor een HP laptop, maar misschien kan je via de BIOS recovery eens proberen je BIOS te herstellen. Zoek eens op Lenovo Bios Recovery.

Je zou de laatste bios-versie kunnen downloaden van de Lenovo support/download pagina, vervolgens met bv. 7-zip de .exe openen en op zoek gaan naar een .cap bestand. Dit bestand moet je dan op een USB stick zetten en deze in je laptop pluggen.
Vervolgens zou je dus eerst de toetsencombo Fn + R ingedrukt moeten houden alvorens op de power-knop te drukken. Daarna wordt de BIOS recovery gestart, de usb stick zou gelezen moeten worden en de BIOS opnieuw geïnstalleerd.

Heb dit zelf nog niet uitgevoerd, maar het is misschien de moeite waard je hierin even te verdiepen alvorens te gaan bakken ;)

Is de update gelukt maar het probleem blijft, dan schort er misschien toch iets aan het mobo of de CPU. (Een andere methode ipv in de oven, is je opgestarte laptop goed inwikkelen in lakens/dekens en zo de cpu/gpu enige tijd laten (o)verhitten.
Het eerste wat ik net tegenkom voor mijn 2510p is dat het via een floppy disk moet. Had hem van de week onder het stof vandaan gehaald om te kijken of ik er nog wat mee kon. Na het weer in elkaar zetten gebeurde er ook weinig maar de cmos batterij loshalen was genoeg (om weer op de oorspronkelijke BGA cracked solder joint fout te stuiten die ik alweer vergeten was; door "externe" krachten veroorzaakt overigens O-) ). Binnenkort maar eens in de oven gooien en anders een moederbord goedkoop van ebay halen.

[ Voor 52% gewijzigd door apis29 op 14-02-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is niet gelukt met reflowen. Ik had het met een verfbrander gedaan zodat alleen de chipset en videochip verhit worden, alleen hat ik het te heet gestookt. Dus maar ff een moederbordje op ebay besteld en hopen dat het dan weer werkt. Toch allemaal bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Jammer. Ja zo'n brander onder controle houden gaat niet. Alleen iets dat temperatuurgeregeld is kan bruikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had met een lasertermometer de temperatuur bijgehouden. Het moederbord eleidelijk opwarmen tot 210 graden en dan weghalen. Alleen had ik iets te lang verwarmd want er kwam nadat ik de stroom erop had gezet een klein rookpluimpje onder de chipsetchip vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Wel. Wat er ook gebeurd kan zijn is dat er onder de onderdelen toch sluiting is ontstaan. Dan ben je natuurlijk ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vorige week nieuw moederbord binnengekomen, alles aangesloten en nu doet hij t weer op en top!!!
Ben je voor 140 euro klaar tog wel beter dan een nieuwe aangezien deze laptop nieuwprijs 800 euro was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Mooi dat het in elk geval opgelost is.

Pagina: 1