[Synology] Externe link naar foto werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-01 11:02
Beste mede-tweakers,

Laatst ben ik bezig geweest met een Synology DS214+. Deze werkt prima naar behoren, echter heb ik alleen een vraag waarvan ik online niet het antwoord op weet te vinden.

Wij hebben op de Synology een map staan genaamd "Website". Deze map word gebruikt voor lowres en thumbnails in op te slaan. Deze zijn nodig voor de website. De website dient de foto's vanaf hier in te laden (vanaf de NAS).

Echter wanneer ik http://extern-ip-adres/Website/img/fotonaam.jpg ga dan kan die helaas niet vinden. Ik heb geen idee wat ik fout doe, heb nagekeken welke rechten de map Website heeft. Hier heb ik de gebruiker Guest toegevoegd aan Read-only. Echter wil dit nog altijd niet werken.

Wanneer ik ftp://extern-ip-adres/Website/img/fotonaam.jpg doe dan vraagt die om gebruikersnaam en wachtwoord. Zodra ik dit opgeef, laat hij me de foto in de webbrowser zien. Echter wil ik niet dat er word gevraagd naar een gebruikersnaam en wachtwoord, maar dient dit een public map te zijn voor iedereen zonder restricties. Het dient namelijk voor een website te zijn.

Iemand een idee wat ik fout doe, welke instelling ik moet aanpassen, of dien ik iets van software nog bij te installeren op de Synology NAS zoals PhotoStation. Dit laatste lijkt me niet perse nodig.

Alvast bedankt.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik heb geen Synology, maar doorgaans staat je content (foto's) in dezelfde rootfolder (web shared folder) als je website op je webserver o.a. ivm de juiste rechten ? of heb je een compleet aparte map gemaakt (buiten je webserver om ?)

Heeft de Synology een extern IP of wordt de website extern gehost op een extern IP en probeer je foto's lokaal de Synology op te halen ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:40
De webserver draait dus niet op de NAS?
Als je een HTTP request doet is volgens mij een webserver nodig om de aanvraag af te handelen, maar pin me er niet op vast.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Klevertje
Breezers schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:28:
Ik heb geen Synology, maar doorgaans staat je content (foto's) in dezelfde rootfolder als je website op je webserver o.a. ivm de juiste rechten ? of heb je een compleet aparte map gemaakt (buiten je webserver om ?)

Heeft de Synology een extern IP of wordt de website extern gehost op een extern IP en probeer je foto's lokaal de Synology op te halen ?
Ik heb een map aangemaakt genaamd Website. Echter draait de website zelf op een andere host. De klant wil echter de foto's die op de NAS staan, tevens gebruiken voor de website.

Dus productfoto's van de website zoals Tafels, bankstellen etc. moeten worden geladen vanaf de FTP van Synology. De website heeft een andere host, dan de foto's op de Synology.

• Klevertje
TheOmen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:33:
De webserver draait dus niet op de NAS?
Als je een HTTP request doet is volgens mij een webserver nodig om de aanvraag af te handelen, maar pin me er niet op vast.
Nou mijn insteek is eigenlijk als volgt. Wanneer ik een hostingpakket afneem bij een hostingbedrijf, is het normaal gesproken mogelijk om de adresregel te volgen naar het pad.

Bijvoorbeeld: http://ipadres/mapnaam/foto.jpg. Echter vanuit de Synology werkt dit (nog) niet. En wou graag weten of dit mogelijk is doormiddel van een instelling of dien ik hiervoor een extra pakket te installeren op de NAS?

• Breezers
Klevertje schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:34:
[...]

Ik heb een map aangemaakt genaamd Website. Echter draait de website zelf op een andere host. De klant wil echter de foto's die op de NAS staan, tevens gebruiken voor de website.

Dus productfoto's van de website zoals Tafels, bankstellen etc. moeten worden geladen vanaf de FTP van Synology. De website heeft een andere host, dan de foto's op de Synology.
Ah, op die manier...in dat geval heb jij waarschijnlijk een FTP synchronisatie tooltje nodig die de content uit de lokale map van de Synology (of andersom) uitwisselt met een content map op de website (ftp locatie)

of zie ik het nu verkeerd ?

• Klevertje
Breezers schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:39:
[...]

Ah, op die manier...in dat geval heb jij waarschijnlijk een FTP synchronisatie tooltje nodig die de content uit de lokale map van de Synology (of andersom) uitwisselt met een content map op de website (ftp locatie)

of zie ik het nu verkeerd ?
Kun je jezelf nader toelichten? Stel ik heb de website online. Ergens in het script worden de thumbnails en img 600x600 opgehaald. Hier zie je bijvoorbeeld: http://www.website.nl/img/bankstel1.jpg

Echter dienen deze links veranderd te worden naar de nieuwe NAS waar de foto's zich op bevinden. In dit geval: http://extern-ip-adres/img/bankstel.jpg. Echter wanneer ik dit ingeef in mijn browser zie ik niets :(

• Breezers
Klevertje schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:36:
[...]

Nou mijn insteek is eigenlijk als volgt. Wanneer ik een hostingpakket afneem bij een hostingbedrijf, is het normaal gesproken mogelijk om de adresregel te volgen naar het pad.

Bijvoorbeeld: http://ipadres/mapnaam/foto.jpg. Echter vanuit de Synology werkt dit (nog) niet. En wou graag weten of dit mogelijk is doormiddel van een instelling of dien ik hiervoor een extra pakket te installeren op de NAS?
Nu ben je mij even kwijt :?

De website draait ergens anders en de NAS staat thuis, klopt ?

Jij wilt jou foto's die je lokaal op je NAS hebt staan "tonen"op een website die extern gehost wordt, klopt ?

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:55

kraats

Ik rol

Heb je Web Station wel aan staan op je Synology? Heb je daarna ook al getest of je met http://<intern ip-adres> iets te zien krijgt? Dan zou de volgende stap zijn te controleren of de juiste poorten in je router wel open staan, maar als het met FTP wel lukt ga ik er van uit dat je dat al wel gecontroleerd hebt.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• TheOmen
Klevertje schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:36:
[...]

WebServerStation is een package op de synology. Standaard geinstaleerd, moet je alleen even aanzetten.
Ik kan nu even niet bij mijn eigen NAS, maar ik meen dat ie de map "web" aanmaakt.
Alles wat je daarin zet wordt door de webserver afgehandeld. Al je afbeeldingen dus ook.
Linken doe je dan dmv:
http://extern-ip-adres/plaatje.jpg
(dus zonder die /web -map)

Maar ik vind de oplossing die je hebt bedacht nogal omslachting. Waarom niet de hele bups op je NAS , of bij een externe hostingprovider?

[ Voor 0% gewijzigd door TheOmen op 09-02-2015 14:52 . Reden: Naam verkeerd ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Klevertje
Breezers schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:46:
[...]

Nu ben je mij even kwijt :?

De website draait ergens anders en de NAS staat thuis, klopt ?

Jij wilt jou foto's die je lokaal op je NAS hebt staan "tonen"op een website die extern gehost wordt, klopt ?
Klopt helemaal. Misschien om het verhaal duidelijker te maken.

De NAS is geplaatst bij een Fotostudio. Deze fotostudio maakt de productfoto's voor een klant van hun. Voor deze klant hebben ze nu een NAS aangeschaft, waar ze alle foto's die ze maken op zetten. De klant van de fotostudio kan vervolgens inloggen en deze foto's eraf halen om deze te gebruiken voor hun Catalogus.

Echter is er een tweede wens. Dat is namelijk dat de foto's die worden gemaakt door de fotostudio ook de foto's verkleinen naar 600x600 en 200x200 (img & thumbnails). Dit dienen ze te doen, omdat ze deze foto's voor hun website willen gebruiken en te hoge resolutie foto's de laadtijden erg lang maken.

Vandaar dat er een aparte map op de NAS is aangemaakt genaamd "Website". Hierin bevinden zich vervolgens weer 2 submappen, genaamd "img" (voor de 600x600 foto's) en de map "thumbnails" (voor de 200x200 foto's). Deze zijn ook al beiden gevuld met foto's.

Echter wil de websitebouwer de productfoto's van de NAS gebruiken voor de website. Normaal gesproken plaatst je de foto's op dezelfde FTP als de website. Echter draait de website ergens anders en willen ze een rechtstreekje URL naar de foto. Bijv: http://extern-ip-adres/Website/img/10000007.jpg. Echter wanneer ik dit doe ik mijn browser dan krijg ik de volgende foutmelding:
Not Found: The requested URL Website/img/10000007.jpg was not found on this server.

Daar is dus waar het fout gaat. Ik zou graag bij het opgeven van het HTTP pad naar de foto, rechtstreeks de foto willen zien. Doe ik bijvoorbeeld ftp://admin@extern-ip-adres/Website/img/10000007.jpg dan vraagt die voor een gebruikersnaam en wachtwoord. Wanneer ik dit dan ingeef, dan zie ik wel de foto. Maar wil natuurlijk geen login, want het dient voor iedereen toegankelijk te zijn.

Hoop het nu wat duidelijker te hebben omschreven. En zie niet meer wat ik hier fout doe?

• Klevertje
TheOmen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:49:
[...]

WebServerStation is een package op de synology. Standaard geinstaleerd, moet je alleen even aanzetten.
Ik kan nu even niet bij mijn eigen NAS, maar ik meen dat ie de map "web" aanmaakt.
Alles wat je daarin zet wordt door de webserver afgehandeld. Al je afbeeldingen dus ook.
Linken doe je dan dmv:
http://extern-ip-adres/plaatje.jpg
(dus zonder die /web -map)

Maar ik vind de oplossing die je hebt bedacht nogal omslachting. Waarom niet de hele bups op je NAS , of bij een externe hostingprovider?
Dit zal ik eens gaan proberen. Alvast bedankt voor je moeite.

Ik vind het zelf ook erg omslachtig. Maar doormiddel van het x aantal foto's is een externe hosting erg duur. Eerst was er een server die in Amsterdam in het datacenter draaide. Ze wilde graag af van de maandelijkse kosten en het beheer in eigen huis halen.

De foto's voor de website is een 2e optie wat ze graag willen. De hoofdoptie is dat de fotostudio hun foto's erop kunnen plaatsen, zodat een 40 tal klanten hier de foto's vanaf kan halen.

• Klevertje
kraats schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:48:
Heb je Web Station wel aan staan op je Synology? Heb je daarna ook al getest of je met http://<intern ip-adres> iets te zien krijgt? Dan zou de volgende stap zijn te controleren of de juiste poorten in je router wel open staan, maar als het met FTP wel lukt ga ik er van uit dat je dat al wel gecontroleerd hebt.
Dient deze op poort 80 te blijven staan?

[ Voor 7% gewijzigd door Klevertje op 09-02-2015 15:02 ]

• Breezers
Let wel op dat je eigen internet verbinding (met name upload) behoorlijk snel dicht getrokken kan gaan worden als de website meerdere gebruikers heeft die het artikel met foto's lezen ?

Daarnaast zul je zien dat het laden van de foto's ook minder snel is , als dat de foto's op de FTP stond ?

• Breezers
Klevertje schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:59:
[...]

Dient deze op poort 80 te blijven staan?
Heet dat niet Synology Disk Station Manager (DSM) ?

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:55

kraats

Ik rol

Klevertje schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:59:
WebStation kan ik niet vinden. Waarschijnlijk bedoeld u iets anders?
Nope, Web Station is de naam van de ingebouwde webserver van Synology. Bij 'Control Panel' - 'Web Services' moet je deze aanzetten. Anders zul je niks kunnen laten zien via http.
Er staat nu een map 'web' op je Synology waar je de bestanden in moet zetten die je wilt hosten. Qua testen zou ik dat eerst even met één bestand doen op het interne ip-adres. Zodra dat lukt ga j het uitbouwen naar alle bestanden en dan kijken of het ook op je externe adres lukt.
Ow ja: ook even opletten dat het benaderen van de bestanden hoofdlettergevoelig is.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Klevertje
Breezers schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:03:
[...]

Heet dat niet Synology Disk Station Manager (DSM) ?
Ik had het al gevonden. Ging er vanuit dat het een los pakket is wat geïnstalleerd dient te worden zoals CloudStation etc.

Maar onder Configuratiescherm > Webservices gevonden. Daar kun je Web Station inschakelen en kun je een Virtuele Host ingegeven.

Echter wanneer ik hier de volgende settings ingeef:
Naam van de submap: test
Hostnaam: test
Protocol: HTTP
Poort: 80

Dan krijg ik de foutmelding: De bewerking is mislukt. Meld u opnieuw aan bij DSM en probeer het opnieuw.

• Breezers
Klevertje schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:06:
[...]

Ik had het al gevonden. Ging er vanuit dat het een los pakket is wat geïnstalleerd dient te worden zoals CloudStation etc.

Maar onder Configuratiescherm > Webservices gevonden. Daar kun je Web Station inschakelen en kun je een Virtuele Host ingegeven.

Echter wanneer ik hier de volgende settings ingeef:
Naam van de submap: test
Hostnaam: test
Protocol: HTTP
Poort: 80

Dan krijg ik de foutmelding: De bewerking is mislukt. Meld u opnieuw aan bij DSM en probeer het opnieuw.
Heb je onderstaande stappen doorgenomen ?

lees even

http://forum.synology.com..._the_Synology_DiskStation

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je zou natuurlijk de gebruikersnaam/wachtwoord in de ftp url op kunnen nemen: ftp://gebruikersnaam:wachtwoord@externip/map/file

Moet je wel goed uitkijken dat die gebruiker read-only access heeft, en alleen in de relevante mappen.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klevertje schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:54:
[...]

Klopt helemaal. Misschien om het verhaal duidelijker te maken.

De NAS is geplaatst bij een Fotostudio. Deze fotostudio maakt de productfoto's voor een klant van hun. Voor deze klant hebben ze nu een NAS aangeschaft, waar ze alle foto's die ze maken op zetten. De klant van de fotostudio kan vervolgens inloggen en deze foto's eraf halen om deze te gebruiken voor hun Catalogus.

Echter is er een tweede wens. Dat is namelijk dat de foto's die worden gemaakt door de fotostudio ook de foto's verkleinen naar 600x600 en 200x200 (img & thumbnails). Dit dienen ze te doen, omdat ze deze foto's voor hun website willen gebruiken en te hoge resolutie foto's de laadtijden erg lang maken.

Vandaar dat er een aparte map op de NAS is aangemaakt genaamd "Website". Hierin bevinden zich vervolgens weer 2 submappen, genaamd "img" (voor de 600x600 foto's) en de map "thumbnails" (voor de 200x200 foto's). Deze zijn ook al beiden gevuld met foto's.

Echter wil de websitebouwer de productfoto's van de NAS gebruiken voor de website. Normaal gesproken plaatst je de foto's op dezelfde FTP als de website. Echter draait de website ergens anders en willen ze een rechtstreekje URL naar de foto. Bijv: http://extern-ip-adres/Website/img/10000007.jpg. Echter wanneer ik dit doe ik mijn browser dan krijg ik de volgende foutmelding:
Not Found: The requested URL Website/img/10000007.jpg was not found on this server.

Daar is dus waar het fout gaat. Ik zou graag bij het opgeven van het HTTP pad naar de foto, rechtstreeks de foto willen zien. Doe ik bijvoorbeeld ftp://admin@extern-ip-adres/Website/img/10000007.jpg dan vraagt die voor een gebruikersnaam en wachtwoord. Wanneer ik dit dan ingeef, dan zie ik wel de foto. Maar wil natuurlijk geen login, want het dient voor iedereen toegankelijk te zijn.

Hoop het nu wat duidelijker te hebben omschreven. En zie niet meer wat ik hier fout doe?
Is het niet makkelijker gebruik te maken van Synology Photo Station

Hier kan je album folders mee aanmaken, accounts die rechten hebben tot bepaalde albums.
Thumbnails gaat automatisch

https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/tutorials/503
Afbeeldingslocatie: https://www.synology.com/img/knowledgebase/tutorials/share_your_photos_stored/4.png

Zorg daarnaast trouwens voor backups en let er op dat je je Synology goed is beveiligd.

• Klevertje
Mijzelf schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:11:
Je zou natuurlijk de gebruikersnaam/wachtwoord in de ftp url op kunnen nemen: ftp://gebruikersnaam:wachtwoord@externip/map/file

Moet je wel goed uitkijken dat die gebruiker read-only access heeft, en alleen in de relevante mappen.
Ik heb dit geprobeerd. Het een user aangemaakt genaamd web incl. een wachtwoord.
Wanneer ik dit dan in de URL ingeef werkt dit. Maar is dit de juiste oplossing?

• TheOmen
Viper® schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:14:
[...]

Is het niet makkelijker gebruik te maken van Synology Photo Station
TS wil alleen wat plaatjes hosten voor een website. PS is dan een beetje te veel van het goede, hij heeft geen user interface nodig.

• Klevertje
TheOmen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:19:
[...]

TS wil alleen wat plaatjes hosten voor een website. PS is dan een beetje te veel van het goede, hij heeft geen user interface nodig.
Inderdaad, heb alleen een deling van de foto's nodig. Echter werkt dit nog niet via een HTTP adres.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Snap ik, echter na het hele verhaal over de website en externe hosting was mijn suggestie om misschien gebruik te maken van PS.

• Klevertje
Ik wil bij deze laten weten dat het is opgelost. Het is opgelost als volgt:

- WebStation aanvinken (deze stond uit)
- Vervolgens zat de fout in het volgende. Wanneer je WebStation activeerd, word er een map genaamd "web" aangemaakt op je NAS. Hier had ik foto's ingezet en getest, maar dit werkte niet. De link die ik gebruikte was http://extern-ip/web/img/foto1.jpg. De fout zit hem in de map web. Deze weggelaten en het werkt.

http://extern-ip/img/foto1.jpg is dan ook het juiste pad en werkt nu naar behoren. Ik wil jullie bij deze bedanken voor de hulp! :)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[...]

Maar hij heeft blijkbaar ook geen afscherming nodig tussen de verschillende klanten ? Want zoals het nu werkt, staat alles open denk ik ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Klevertje
u_nix_we_all schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:14:
[...]

Maar hij heeft blijkbaar ook geen afscherming nodig tussen de verschillende klanten ? Want zoals het nu werkt, staat alles open denk ik ?
Dat is ook de bedoeling. Alleen de foto's die hierin de map "web" staan is voor iedereen toegankelijk. De rest van de file sharings hebben gewoon de juiste rechten toegekend gekregen.

Het is namelijk de bedoeling dat iedere bezoeker de mogelijkheid heeft om de productfoto's te kunnen bekijken. Wat uiteraard nu mogelijk is :)
Pagina: 1