Vraagje over subwoofer

Pagina: 1
Acties:

• xxmarijn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-04-2025
Beste Tweakers,

Ik heb een setje speakers gekocht via een 2de hands winkel.
Een 5.1 setje van Eltax, de 10745. En een subwoofer, de skyrtronic shfs10b.
Mijn vraag is hoe ik deze subwoofer aansluit op mijn reciever (en welke kabeltjes ik nodig heb), er zitten zo veel aansluitingen op.Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/30409a6d3144ec37a1e01105bc1bb693.jpg
Alvast bedankt!

Groeten Marijn

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:51

FeaR

In GoT we trust

Wat zegt de handleiding van de receiver...?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• xxmarijn
@FeaR die zit er niet bij :(

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:16

Nogne

>.<

Welke merk/type receiver heb je precies? Ik zie wel de informatie over je speakers staan maar nergens wel merk/type receiver je gebruikt.

PS/XBL: Nogne

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Veelal is dat wel online te vinden, maar als je zelfs het typenummer niet noemt wordt het lastig. Maar begin eens met zoeken op High Level en Low Level aansluiten. Algemene termen die voor jouw set beide op kunnen gaan.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-01 21:24
Doe maar gewoon de "LINE IN" RCA, je mag "L" of "R" gebruiken want die zitten toch intern doorverbonden.

Je spreekt over "receiver" dus ik veronderstel zo'n receiver met "bass-management" (het instellen van een crossover) en een SUB-OUT poortje (ook dikwijls als RCA-stekkertje)

Vervolgens :

-> Zet "Phase" op 0°
-> Zet "Auto" maar gewoon op "OFF" (wil zeggen SUB staat altijd aan vanaf je er spanning op zet)
-> Draai "Frequency" knop gewoon helemaal kloksgewijs naar 150Hz - Je laat "bass management" over aan je receiver die gaat bepalen WAT van lage frequenties naar de subwoofer gaat en wat naar de gewone speakers.
-> Draai "Volume" ongeveer halverwege om te beginnen

Vervolgens moet je in je receiver aangeven dat :

-> Je een "subwoofer" gaat gebruiken, zodat ie signaal naar de SUB-OUT RCA poort gaat sturen
-> Instellen CROSS-OVER op vb 80Hz om te beginnen en dan TESTEN of er iets uit komt etc.

• xxmarijn
@jvanhambelgium Super bedankt! Ik heb dus gewoon een standaard subwoofer kabletje nodig om hem aan te sluiten en dan in LINE IN stoppen en het maakt niet uit welke?

Mijn reciever is op het moment heel slecht, maar ik ben aan het zoeken naar een nieuwe om alles er goed op aan te kunnen sluiten. Ik heb nu een Philips fr911 stereo reciever en ik kan er maar 2 boxen op aansluiten :'(

Edit: nog een klein vraagje: voor al deze boxen bij elkaar heb ik 150 euro betaald. Is dat een goede deal?

[ Voor 13% gewijzigd door xxmarijn op 09-02-2015 13:28 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:18
@xxmarijn: een enkele RCA kabel is voldoende inderdaad.
Heb zelf zoiets: https://www.kabeltje.com/...x-aansluitkabel-1.5-meter

*sowieso

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Dan kan je voor nu met gewoon speakerdraad die sub tussen je versterker en speakers hangen dmv de high level
xxmarijn schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:25:
Edit: nog een klein vraagje: voor al deze boxen bij elkaar heb ik 150 euro betaald. Is dat een goede deal?
Neuh, je had voor minder een nieuwe Jamo s426 set gehad die het zonder subwoofer prima/beter doet

[ Voor 59% gewijzigd door Mikayu op 09-02-2015 13:32 ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-01 21:24
Ahaa..mijn uitleg is enkel geldig voor MODERNE RECEIVER met SUB-OUT ;-)
In jouw geval nu zal je eerder :

Van je oude Philips met L+R van richting SUB aansluiten op HIGH-LEVEL IN en vervolgens van HIGH-LEVEL OUT verder naar je eigenlijk speakers.

Nu moet je wel via de "Frequency" "kiezen" welke frequentie je eruit wil filteren en door de sub laten weergen. Dus je kan dat zo proberen op +- 80Hz te zetten of zoiets.
Phase blijft denkelijk gewoon 0° tenzij je zou horen dat het allemaal "hol" klinkt oid.
"Volume" is dan te regelen naar smaak.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:18
[..]

Deze set toch: http://www.eltax.com/en/model/223_Experience-5-pack.html ?
Die zijn ooit eens bij 1-day-fly voorbij gekomen: http://www.1dayfly.com/nl...ver-met-eltax-speaker-set
Mja, wat is een 'goede' prijs. Als jij er tevreden mee bent zie ik niet in waarom niet.

*sowieso

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mijn reciever is op het moment heel slecht, maar ik ben aan het zoeken naar een nieuwe om alles er goed op aan te kunnen sluiten. Ik heb nu een Philips fr911 stereo reciever en ik kan er maar 2 boxen op aansluiten :'(
Als je dat soort informatie voortaan vanaf het begin geeft. Redelijk essentieel welke receiver je hebt. Maar dat moge nu wel duidelijk zijn.
Eltax heeft wel leuke speakers gemaakt, of die jij hebt daar ook bij zitten durf ik niet te zeggen. Maar die subwoofer is pure rommel, meer kan ik daar helaas niet van maken.

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-01 23:30
Naar mijn mening heb je veel te veel betaald, en voor dat geld had je veel mooier spul kunnen hebben.
Die sub is echt rommel, wat FeaR ook al zegt, het is echt troep.

Die Eltax speakers, tja, het werkt en het geluid is nog acceptabel maar goed is het niet te noemen.

Je kan de boel weer verkopen met je Philips versterker er bij, en stuur mij een DM, dan heb je wel iets leuks wat ik nog te koop heb staan.
Ik denk dat je daar wat meer aan zult hebben.

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02-2025
Sowieso verstandig je van te voren beetje te verdiepen in wat je kan krijgen voor welk budget in HiFi-land, gebruikersreviews etc, ipv op de gok wat kopen in een tweedehandswinke en achteraf met allerlei vragen komen. Je kunt altijd nog via marktplaats best redelijk spul kopen als je echt krap zit.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-01 03:23
Je versterker heeft volgens google een tape rec uitgang, die kun je eventueel gebruiken tot je een 'echte' receiver hebt met sub uitgang.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Peenutzz schreef op maandag 09 februari 2015 @ 22:37:
Je versterker heeft volgens google een tape rec uitgang, die kun je eventueel gebruiken tot je een 'echte' receiver hebt met sub uitgang.
Er zijn receivers die alleen geluid doorsturen naar de Tape Rec Out welke binnen komt door de Tape Rec In. Als de Philips dat niet doet gaat het werken. Er is alleen wel iets om rekenkng mee te houden: op deze uitgang komt het volledige signaal te staan zonder eerst door de volumeregeling te gaan. Dit geeft ten eerste een gigantisch volume wat je dan op moet lossen met de knop op de subwoofer zelf. Als gevolg daarvan zal je ook bij elke verandering van het volume op de receiver het volume op de subwoofer aan moeten passen.

Ik zou eerder voor High Level gaan aangezien dat met elke versterker kan en de subwoofer het in dit geval ondersteunt.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-01 03:23
Ik meen dat de tape rec out altijd een signaal uitstuurt, omdat je geluid wat via een andere bron de versterker binnenkomt op wil kunnen nemen. Bij mij heeft het tot nu toe altijd gewerkt :) Het is wel een vast volume, maar niet persé gigantisch. In mijn geval moet de versterker die ik voor de sub op mijn slaapkamer gebruik ongeveer voor een derde open om te matchen met de speakers op een redelijk luisterniveau waarbij je nog gewoon met elkaar kan praten :) Wil ik harder spelen, dan moet de sub overigens handmatig harder gezet worden, wat logisch is, gezien het opnamevolume op de tape niet mag varieren met volumewisselingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Peenutzz op 10-02-2015 01:24 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een "Tape Out" aansluiting kun je daar inderdaad voor mis/gebruiken als de subwoofer actief filtert én versterkt (een Tape-Out aansluiting is gewoon een uitgang welke niet via een eindtrap versterkt wordt en gaat alles weergeven wat door het pre-amp gedeelte van de versterker/reciever gaat).

De Subwoofer van TS filtert waarschijnlijk alleen maar (gezien de aansluitingen in/out op RCA en speakerdraad) dus en kan 'ie 't ding beter tussen een versterker en een set speakers of tussen een "bron" en de versterker zetten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• xxmarijn
Super Bedankt voor alle reacties!!
Ik heb nu de versterker aan mijn subwoofer aangesloten en 2 boxen op de subwoofer.
Ik heb nog 1 vraagje: weten jullie een versterker die goed genoeg is voor al deze boxen maar zo goedkoop mogenlijk?
De boxen set is 120w en de subwoofer 200w. (als dat belangrijk is)

Alvast bedankt :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

xxmarijn schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 17:54:
Super Bedankt voor alle reacties!!
Ik heb nu de versterker aan mijn subwoofer aangesloten en 2 boxen op de subwoofer.
Ik heb nog 1 vraagje: weten jullie een versterker die goed genoeg is voor al deze boxen maar zo goedkoop mogenlijk?
De boxen set is 120w en de subwoofer 200w. (als dat belangrijk is)

Alvast bedankt :)
Let op hè, het is hier geen winkel. Er wordt wel van je verwacht dat je zelf redelijke moeite doet. als er vragen zijn over bepaalde dingen die niet duidelijk zijn kun jedie natuurlijk altijd stellen.

En zo goedkoop mogelijk wil je echt niet ..
maar al je echt goedkoop wil .. moet ej op dit soort sites kijken https://www.maxiaxi.com/versterkers/disco-versterkers/

Iperf

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:29

Jag

Ligt eraan wat je versterker/receiver moet kunnen. Wat is er mis met je huidige?

• xxmarijn
@fish Sorry voor dat. Ik heb geprobeerd er wat over op te zoeken maar het is allemaal best we ingewikkeld.
Bij deze versterker: https://www.maxiaxi.com/s...versterker-spl500-met-eq/ Kan ik maar 2 boxen op aansluiten als ik het goed heb toch?

@Jag Mijn huidige laat zowiso al niet mijn rechter box horen en ik kan er maar 2 boxen op aansluiten. Nu ben ik aan het zoeken naar eentje waar ik al mijn 5 boxen op aan kan sluiten inclusief de subwoofer. Ik weet er alleen zo weinig vanaf.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor wat jij (nú) wil is een willekeurige 5.1 versterker óf reciever (versterker met ingebouwde AM/FM Tuner) voldoende. Er worden genoeg van dat soort apparaten aangeboden op marktplaats.

Een tip: De oude Philips Matchline Recievers uit de "9" serie (FR976 / 986 / 996) zijn intern gewoon 100% Marantz apparaten en érg goed terwijl je ze voor een appel en een ei kunt aanschaffen.

• xxmarijn
@wimmel_1 Ja dat is precies wat ik zoek! AM/FM hoeft er niet eens op te zitten van mij.
Het liefst wel iets van een tape uitgang om hem aan mijn pc aan te sluiten :)

Als ik naar de plaatjes van die Philips Matchline FR996 versterker kijk, zie ik andere uitgangen als dat mijn boxen ingangen hebben. Kan ik ze dan wel gewoon aansluiten?

Edit: Ik heb op Marktplaats nog wel een paar andere versterkers gevonden die volgensmij wel passen op mijn boxen, alleen ik heb geen idee of ze sterk/goed genoeg zijn.

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

En als laatste deze: http://www.marktplaats.nl...wvmm-JEViQc9h_Pvm1My6IiGw

[ Voor 69% gewijzigd door xxmarijn op 21-02-2015 19:58 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je daar aan twijfelt dan denk ik dat je beter éérst eens kunt gaan kijken naar dát wat 't verschil is tussen PMPO/RMS Watt's én eventueel ook nog naar het aantal Ohm's van je speakers (en vervolgens naar dat wat er door een versterker/reciever wordt uitgestuurd).

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 21-02-2015 20:23 ]

• xxmarijn
O_o

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die "subwoofer" in 't plaatje van je openingspost heeft met grote letters 200W er op staan. Ik vraag me dan gezien dat plaatje dus af wáár die 200W vandaan moet komen :P

Als het een actieve Subwoofer betrof dan had er een fors koelelement op aanwezig moeten zijn.... En met 200W RMS durf ik zo'n ding écht niet te belasten.

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 21-02-2015 20:34 ]

• xxmarijn
Komt die 200w niet uit het stopcontact? of ben ik nou dom? :P

Maar mijn vraag is. Is het mogenlijk om deze boxen (eltax 10745) en de subwoofer (skyrtronic shfs10b) aan te sluiten op 1 van deze versterkers? Zelf kan ik er echt niet uitkomen. 8)7

En als laatste deze: https://www.maxiaxi.com/t...m=CPC&utm_campaign=103166

[ Voor 39% gewijzigd door xxmarijn op 21-02-2015 21:41 ]

Pagina: 1