Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:39
Ik heb sinds 2 dagen een Panasonic tx-42as600e TV in huis (nieuw gekocht).
Nu valt mij op dat er een aantal donkere vlekken zichtbaar zijn bij de randen.
Op de foto valt het een stuk minder op maar zo krijgen jullie misschien wel een idee (even goed inzoomen)
Afbeeldingslocatie: http://www.kene.nl/led.jpg
Hij heeft datzelfde "probleem" ook bovenaan op precies dezelfde plekken.

Iemand enig idee of dit normaal is?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Meer dan normaal met de huidige televisies. Veel beter ga je het niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Bij mijn vorige tv (32 inch) is me dat nooit opgevallen.
Nu was dat geen LED en ik weet niet of dat het verschil moet maken of niet.

Maar ik begrijp dus dat dit soort "vlekken" normaal zijn?
Je gaat er nu namelijk de hele tijd op letten.

Het is een TV van 400 euro en ik heb nu een beetje het gevoel een defecte te hebben.
Op internet kan ik ook niet dezelfde soort "vlekken" vinden bij andere tv's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 19:20
Op regelmatige afstanden donkere plekken langs de paneelranden met een (variërende) grootte van enkele pixels hoog en variërend van 'kleur' van zeer donker tot redelijk donker en eerder zwart- of bruinachtig dan (donker) grijsachtig.

Bij Panasonic schijnt dit heel normaal te zijn. Al mijn 3 exemplaren van 40AS640 hadden hier last van. Ook in de winkel bij o.a. MM, Scheer en Foppen, Expert was dit probleem duidelijk zichtbaar bij het meerendeel van de opgestelde Panasonic tv's (en van toepassing op alle modeltypen).
Andere merken hadden heel af en toe een vergelijkbaar probleem in de paneelhoeken maar verder niet langs de schermranden.

De oorzaak ligt vermoedelijk in de wijze waarop het paneel in de behuizing is geplaatst. Iets te veel druk op het paneel?

N.B. Op de foto lijken de plekken grijsachtig. De plekken waren bij mij heel erg donker. Donker bruin tot zwart.

Naschrift: in een van de Samsung tv topics (en mogelijk elders) wordt een poetstechniek besproken met een microfiberdoekje. Misschien kun je de plekken wegmasseren.

[ Voor 16% gewijzigd door ariekanari op 09-02-2015 13:50 ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik ben net bij een aantal winkels geweest om eens te kijken of ik dit "probleem" ook op andere tv's zie.
Tot mijn grote verbazing zijn er diverse modellen van verschillende merken die dit ook hebben.
Zelfs tv's van 2000 EUR+ hebben dit ook.

Verbazingwekkend dat dit gewoon "normaal" lijkt te zijn.
Er zijn ook modellen die het niet hebben maar je komt het vooral bij panasonic en samsung veel tegen (ook nog wel andere merken maar van deze 2 het meeste).

Mijn vraag is hiermee iig beantwoord, al blijf ik het raar vinden dat dit normaal is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Wat me overigens het meeste opvalt is de "vlek" helemaal bovenin in het midden.
Dit valt me bij de winkels ook het meeste op.

Tot nu toe blijf ik me eraan ergeren, en steeds vraag ik me weer af of dit normaal is.
Het is bij lichte beelden gewoon opvallend.

Afbeeldingslocatie: http://www.kene.nl/tv1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kene.nl/tv2.jpg

Het is best moeilijk op de foto te zetten.
Wat is jullie conclusie, zeur ik of zien jullie het ook (goed)?

[ Voor 17% gewijzigd door knorde op 11-02-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
In mijn beleving is het inherent aan de lcd techniek. Als dit je irriteert had je tot enkele maanden geleden nog kunnen gaan voor plasma. (die techniek heeft net zo goed zijn eigen nadelen) Dergelijke tv's zijn nu echter niet/nauwelijks meer te krijgen. Aangezien oled nog te ver weg is, zul je het er mee moeten doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Maar is ook te verklaren waarom mijn vorige (32 inch, geen led) dit niet had?
Heeft dit nou te maken met LED tv's of is het gewoon geluk hebben?
Bij enkele in de winkel viel het met niet op maar bij 85% wel.
Ik snap dan ook dat terug gaan geen enkele zin heeft en dat het "normaal" schijnt te zijn.
Maar waarom kon het eerst wel zonder die rare vlekken?

Overigens heb ik totaal geen problemen bij zwart beeld.
Het beeld is dan echt pikzwart en dan heb ik geen verlichte hoeken ofzo zoals je ook veel ziet.
Bij deze is het precies andersom zeg maar, donker op licht ipv licht op donker :D

[ Voor 60% gewijzigd door knorde op 11-02-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mogelijk met de techniek van Edge LED?

Edge-leds:
Bij het Edge-led-backlightsysteem worden de ledlampjes aan de rand van het scherm geplaatst en dus niet over de hele oppervlakte van het scherm. Kleine reflectoren die zich achter het scherm bevinden, zorgen dan voor een gelijkmatige verdeling van het licht. Een groot aantal reflectoren heeft als gevolg dat de diffusieplaat veel dunner kan zijn en nog steeds een acceptabel beeld oplevert. Dit resulteert in een lichtopbrengst van 20 % meer dan bij Full led. Bij deze techniek is local dimming redelijk zinloos omdat het dimmen van een led zorgt voor een verminderde lichtsterke van een halve rij pixels.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Hoe hebben jullie dit opgelost dan?
Hebben jullie dit "probleem" ook of is het alleen nu in de huidge markt dat het voor komt?

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 11-02-2015 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
knorde schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:27:
Hoe hebben jullie dit opgelost dan?
Toen aangekondigd werd dat Panasonic zou stoppen met plasma de GT30 verplaatst naar boven en een GT60 gehaald. Ik kan voorlopig vooruit. ;)

Ik heb liever geen lcd in huis en in 4K geloof ik nu nog niet. Dan kan hopelijk oled de komende tijd verder doorontwikkeld worden.

• knorde
Zijn er verder mensen die dit "herkennen"?

• ariekanari
Heb je het al proberen weg te poetsen met een microfiberdoekje? Vertikaal poetsen richting de schermrand.
Op diverse fora worden hiermee goede resultaten behaald.

• knorde
Ik heb het nog niet proberen weg te poetsen, ik ben toch wel bang dat ik daarmee schade aanbreng.
Wat mij wel verbaast is dat er niemand tot nu toe reageert die het ook "ervaart".
Nu krijg ik vaak te horen dat ik extreem erg op dingen let en mij dingen opvallen die andere niet zien.

Ik vraag me nu dus echt af:
- Zeur ik en hoort het gewoon?
- Valt andere mensen het nou gewoon niet op?
- Hebben de meeste andere mensen dit niet?

Vandaag was ik in het zwembad en bij de ingang hing ook een tv (LG).
Ook daarop viel me gelijk bovenin in het midden zo'n zelfde soort "vlek" op.

Is er dan niemand die zich daar aan ergert of zie ik dingen die andere mensen niet zien?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Laten we wel wezen, je zit met dit scherm aan de budget-kant, dus mag de lat niet al te hoog worden gelegd. Zelfs de meest dure LCD's (jawel, de beeldtechniek is nog steeds LCD, LED is een marketing kreet), hebben vrijwel nooit een volledig uniform beeld. Ik denk dat je weinig rest om te gaan controleren of andere TV's, van ditzelfde type, dezelfde verschijnselen vertonen. Mocht je er bij voorbaat niet mee kunnen leven dan zal het lastig worden om iets te vinden waar niets op valt aan te merken ben ik bang.

Testing, one, two ...

• S1NN3D
  • Niet online
hardware-lover schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:55:
Laten we wel wezen, je zit met dit scherm aan de budget-kant, dus mag de lat niet al te hoog worden gelegd. Zelfs de meest dure LCD's (jawel, de beeldtechniek is nog steeds LCD, LED is een marketing kreet), hebben vrijwel nooit een volledig uniform beeld. Ik denk dat je weinig rest om te gaan controleren of andere TV's, van ditzelfde type, dezelfde verschijnselen vertonen. Mocht je er bij voorbaat niet mee kunnen leven dan zal het lastig worden om iets te vinden waar niets op valt aan te merken ben ik bang.
Hier sluit ik me bij aan. Het heeft geen zin om je hier druk om te blijven maken. Het is nu eenmaal inherent aan de lcd techniek.

• knorde
Ik denk idd dat ik het maar zal moeten accepteren en nu let je er nog de hele tijd op maar dat zal in de loop van de tijd wel veranderen (een normaal mens kijkt niet helemaal naar de bovenrand en is daar op gefocust).

Echter hebben we hier te maken met een niet normaal mens haha :P

Nou ik ben erg tevreden voor de rest hoor met de tv, ik ben alleen vaak snel bang dat ik nét een verkeerde gekregen heb.
Ik heb al bij diverse winkels vergeleken, het model wat ik heb (zowel in 39 als in 42 inch gezien) is het bij allemaal zichtbaar, dus het is geen "defect".

Bij andere modellen en merken is het ook zichtbaar, maar er zijn ook modellen waar je niets ziet, het KAN dus wel lijkt het, maar het is in de winkel ook moeilijk te beoordelen omdat je daar niet 1 complete witte achtergrond ziet, dus je moet het daar net hebben van de korte momenten dat je ff kan vergelijken als er net een stukje wit in beeld komt.

Echter lijkt dit helemaal niet in de prijs te zitten, ik heb tv's van 2000 EUR+ gezien die het ook duidelijk hebben.

Hoe je het dus ook bekijkt, het is geen defect maar eerder "normaal".
Waarom hier geen mensen reageren die hetzelfde zien heeft denk ik te maken met dat het hun niet eens opvalt (zoals eerder gezegd ben ik vrij kritisch).

Het is voor de rest een prachtige tv en ik zal moeten proberen deze "obsessie" te vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik heb eindelijk een plaatje op internet gevonden wat precies mijn "probleem" is.
Ik weet dat jullie al meerdere malen hebben aangegeven dat het hoort en normaal is maar deze foto geeft aan hoe ik het in het echt zie (is zo moeilijk te fotograveren).

Zoals op dit plaatje te zien is heb ik het (en dan alleen in het midden bovenin).
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b61d64990034/4b61d64799f6f-IMG_1001.jpg
Tevens inmiddels 3 dezelfde tv's in 3 verschillende winkels gecontroleerd en die hebben allemaal hetzelfde.
Het hoort dus bij dit type.

Enige vraag die ik nu heb (en dit is niet om te zeuren maar omdat deze foto zo mooi duidelijk is) is dit normaal?

Ik vraag dit puur nog 1x dus omdat ik nu een goede foto ervan heb (gaat dus alleen om die vlek bovenin het midden).
Hierna hou ik er echt over op maar ik blijf gewoon twijfelen, mijn vrouw wordt me al spuugzat (haha net als jullie gok ik zo) en is blij met de tv en ze heeft er totaal geen last van en vraagt zich af waarom ik alleen maar naar de rand zit te kijken. Het komt gewoon omdat ik het "weet" dan wordt je er gewoon heen getrokken. Lastig allemaal hoor :)

Als dit nu nog steeds inherent is aan de lcd techniek dan ga ik me er gewoon bij neerleggen :P

[ Voor 20% gewijzigd door knorde op 14-02-2015 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ja.
Als dit nu nog steeds inherent is aan de lcd techniek dan ga ik me er gewoon bij neerleggen :P
Goed plan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ok, bij deze heb ik genoeg bevestiging gehad, sorry voor het vele "gezeur" maar ik ben nu echt overtuigt en ondanks dat ik weet dat bedanken hier niet is toegestaan doe ik het bij hoge uitzondering nu toch even 1 keer want je/jullie hebt/hebben aardig geduld met mij moeten hebben :)

Nu ga ik maar eens genieten van de tv :P

[ Voor 50% gewijzigd door knorde op 14-02-2015 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
Hoewel je het niet aandurft is hier een verbluffend resultaat van poetsen met een microfiberdoekje.
cypher21 in "\[3D/LED/UHD TV] Sony 2014 line-up"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Is dat ook voor donkere plekken op een witte achtergrond dan want daar zijn het lichte plekken op een donkere achtergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
Ja, je moet die donkere plekken voorzichtig proberen weg te wrijven. Vertikaal, in de richting van de paneelrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik heb het geprobeerd maar daarmee gaat het niet weg, ik durf ook niet te hard te duwen voordat er een lelijke plek achter blijft, toch bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harde_cynist
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-07 15:00
knorde schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 21:50:
Enige vraag die ik nu heb (en dit is niet om te zeuren maar omdat deze foto zo mooi duidelijk is) is dit normaal?
Misschien komt dit vooral voor bij dit specifieke model van deze fabrikant. Of het 'normaal' is, is een tweede. Ik zou hier geen genoegen mee nemen en gaan kijken bij modellen van andere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
harde_cynist schreef op maandag 16 februari 2015 @ 13:51:
Misschien komt dit vooral voor bij dit specifieke model van deze fabrikant. Of het 'normaal' is, is een tweede. Ik zou hier geen genoegen mee nemen en gaan kijken bij modellen van andere fabrikanten.
Ik had me er al bij neergelegd maar door de laatste reactie toch weer aan het twijfelen gebracht.
Ik dacht nu moet ik slim zijn en ik ben met tv onder de arm en met usb stick (waarop een aantal foto's met alleen een egale kleur) naar de mediamarkt gegaan en de hele situatie nogmaals uitgelegd.

Daar geholpen door een vriendelijke meneer die eerst de zogenoemde "vlek" ging bekijken.
Volgens hem was het gewoon normaal maar we gingen de proef op de som nemen en de winkel in met de usb stick.
We hebben diverse modellen/merken tv's getest (vanaf € 400 tot over de € 2500) en kwamen tot de schrikbarende (nouja ik ook wel blijde) conclusie dat elk type wat we getest hebben het ook heeft.

Bij de gewone mediamarkt demo is het moeilijk te zien (net als in de winkel met de snel bewegende beelden, overigens thuis is dat ook zo het geval dat het dan niet opvalt) maar met mijn usb stick met egale beelden bleek het in alle geteste toestellen te zitten.

Volgens de meneer van de mediamarkt heeft het echt te maken met de led lcd techniek (net als op dit forum al wordt aangedragen).
Nu mocht ik van mediamarkt de tv wel omruilen / terug doen maar dan sta je weer met lege handen.
Aangezien het toch "normaal" schijnt te zijn (misschien uitzonderingen mogelijk) de tv mee terug genomen want voor de rest ben ik er heel erg blij mee.

Erg vriendelijke man van de mediamarkt dat we hebben kunnen testen met usb stick.
Alle twijfel is hiermee echt weg genomen en het is zoals al eerder is aangedragen in dit topic gewoon inherent aan de lcd techniek.

[ Voor 9% gewijzigd door knorde op 17-02-2015 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
*** Vanaf hieronder was een nieuw topic maar is samengevoegd ***

Ik zou nou toch wel eens wat meer informatie willen over backlight bleeding in het algemeen.
Ik heb op dit forum al heel veel gelezen over dit onderwerp maar ik snap de oorzaak gewoon niet.

Ik heb gelezen dat vooral edge-lit led schermen hier last van hebben omdat de verlichting (ledjes) alleen in de (dunne) randen zitten.

Dan komt bij mij gelijk de vraag op, waarom kan het op sommige stukken dan wel goed zijn?
Als voorbeeld pak ik mijn tv er even bij welke ik een aantal weken geleden gekocht heb, de panasonic tx-42as600e.

Afbeeldingslocatie: http://www.kene.nl/backlight.jpg
De bleeding loopt tot ongeveer zover (het bovenste plaatje geeft misschien een vertekend beeld door de schaduw).
Afbeeldingslocatie: http://www.kene.nl/backlight3.jpg
Hier kun je dus zien dat dat rode bovenin wat feller is.
Afbeeldingslocatie: http://www.kene.nl/backlight2.jpg
En hierbij nog een avondfoto:
Afbeeldingslocatie: http://www.kene.nl/as600.jpg

Zoals je ziet is het in mijn geval in 1 hoek (rechts boven) het ergst (en meest opvallend).
waarom kan dezelfde techniek op andere stukken wel goed zijn?

Mijn vragenlijst:
- Kan iemand mij uitgebreid uitleggen hoe dat backlight bleeding nou veroorzaakt wordt.
- Waarom is het bij de ene tv erger dan bij de ander?
- Waarom gebeurt het in de ene hoek wel en in de andere niet, en is dat normaal?
- Is het in mijn geval TE of is dit acceptabel (rechts boven die rand is feller verlicht dan de rest van het scherm)?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :)

[ Voor 15% gewijzigd door knorde op 03-03-2015 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmar1990
  • Laatst online: 02-07 06:44
Dit is helaas een gevalletje inherent aan de techniek omdat het een edge lit toestel is.
Ik zou als ik jou was de sprong naar de 640 serie maken, aangezien je dan een direct lit scherm met een VA paneel hebt waardoor de kans op bleeding kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harde_cynist
Meestal gebruiken fabrikanten maar één of twee led-strips aan een bepaalde kant van het scherm.

Afbeeldingslocatie: http://m.eet.com/media/1090585/GLT-118.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.orientdisplay.com/images/LED%20backlight-edge%20lit.jpg

Het kan dus zijn dat er links wel een Led-strip zit en onder/boven niet. Een speciale folie moet het licht zo gelijkmatig over het scherm verspreiden. Maar dat lukt dus niet met deze techniek.

Hier staat ook het een en ander uitgelegd: http://www.cnet.com/news/led-lcd-backlights-explained/

[ Voor 11% gewijzigd door harde_cynist op 02-03-2015 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervanzijl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 18:59
Backlight bleeding is een gevolg van de gebruikte techniek.
in jip en janneke taal:
De lcd werkt met een soort van luikjes die wel of geen licht doorlaten. je kunt dit zien als van die luiken die voor een raam zitten. als deze luiken goed sluiten is het helemaal donker in de kamer, maar meestal komt er toch wat licht doorheen. hoe beter de luiken, hoe minder licht er doorheen komt.

Nu zit er bij een televisie niet 1 grote lamp, maar meerdere lampen bijvoorbeeld aan boven of zijkant. de bleeding aan die kanten is dus erger.

bij oled of plasma wordt er geen gebruik gemaakt van kleine luikjes, maar gaat de lamp zelf aan en uit. vandaar dat daar geen backlightbleeding is. en met lamp bedoel ik hier niet 1 grote lamp maar allemaal kleine lampjes ter grootte van 1 pixel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Dat is mooi en duidelijk uitgelegd en nu snap ik ook waardoor het komt.
Nu rest alleen nog mijn vraag tot hoeverre het acceptabel is (tot hoever het luik niet goed sluit :P).

Ik heb een pm gehad van iemand (weet niet of ik de naam mag noemen) die zegt dat het in mijn geval onacceptabel is en ik hem moet omruilen.

Op internet vind ik veel andere gevallen (merken) die ook deze problemen hebben.
Wat vinden jullie, is het in mijn geval "normaal" en valt het binnen de normale bleeding of is het bij mij veel te veel?

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 02-03-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Voor budget TN paneeltjes is dit niet meer dan normaal IMO.
als dit een high-end tv van >1K is dan zou ikzelf toch meer verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
Heb je de bezel van de tv op die plekken waar backlight bleeding/flashlighting optreedt al eens flink aangedrukt? Dat helpt als het licht tussen de behuizing en paneel doorsijpeld.
knorde schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:51:
Nu rest alleen nog mijn vraag tot hoeverre het acceptabel is (tot hoever het luik niet goed sluit :P).

Ik heb een pm gehad van iemand (weet niet of ik de naam mag noemen) die zegt dat het in mijn geval onacceptabel is en ik hem moet omruilen.
Als ik het zo lees irriteert het probleem je behoorlijk. Dus omruillen of geld retour is de beste optie (voor jou als consument).

Hoe lang heb je de tv al en waar/hoe heb je de tv aangeschaft?
Aangeschaft via internet dan geldt een zichtperiode van 14 dagen. Zit je nog binnen deze periode dan zou ik hem subiet terugsturen. Dan is het jouw probleem niet meer. Contact opnemen met de webwinkel en aangeven dat je gebruikt van je retourrecht binnen de zichttermijn van 14 dagen. M.a.w. geen discussie starten over het geconstateerde probleem of mankement.

Bij een aanschaf in een reguliere winkel geldt deze niet. Dan ben je afhankelijk van de verkoper. Deze zal waarschijnlijk voorstellen om er een monteur naar te laten kijken. Dus is het nog steeds jouw probleem en niet een probleem van de verkoper.
  1. monteur kan overgaan tot reparatie: het paneel vervangen, hermonteren, etc.;
  2. beweren dat het binnen de norm valt (en dus normaal is en inherent aan lcd-techniek)
  3. "twijfelen", eerder het voorkomen van een discussie met de klant ter plaatse en voorstellen het probleem voorleggen aan de fabrikant. Dus onzekerheid omtrent de uitkomst. Maar het standaardantwoord is vaak antwoord 2.
Let wel antwoord 2 is behoorlijk vaag en kan zeer ruim geïnterpreteerd worden en kost de fabrikant bovendien geen geld. Het probleem blijft immers bij de consument. Wat valt wel binnen een 'norm' en wat niet, en hoe stel je dat vast? En hoe ga je je als consument verweren tegen een behoorlijk vage norm? Er is slechts een zeer kleine kans dat een fabrikant op haar standpunt terugkomt en alsnog het probleem als zondanig erkend.

Bij duurdere modellen zal een fabrikant mogelijk eerder erkennen dat iets niet binnen een norm valt en tot reparatie of vervanging overgaat.
En een reparatie is bovendien geen garantie dat het probleem daadwerkelijk wordt opgelost. Het kan zelfs erger worden of andere problemen creëren.

Daarom is als het mogelijk is terugsturen de beste optie.

[ Voor 4% gewijzigd door ariekanari op 02-03-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harde_cynist
knorde schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:51:

Wat vinden jullie, is het in mijn geval "normaal" en valt het binnen de normale bleeding of is het bij mij veel te veel?
Ik vind het zoals het er op de foto uitziet wel enigszins extreem, vooral omdat zoiets bij daglicht een stuk minder opvalt. Eigenlijk zou je als het vanavond donker is nog een keer foto moeten maken. Dan kun je het echt goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik heb nog een avond foto (van mijn andere topic wat over rtlxl ging) toegevoegd.
Zie de laatste foto in mijn startpost.

Voor de duidelijkheid:
Ze hebben allemaal een grijze achtergrond en geen zwart.
De eerste 2 foto's geven misschien een wat vertekend beeld omdat je daar veel meer vlekken ziet (maar dat komt door de lichtinval) dan het daadwerkelijk zijn.
De laatste foto lijkt me de meest realistische foto, zo is ook hoe ik het zie.

Het gaat er puur om dat een randje van +/- een cm hoog en 15 cm breed wat tegen de bovenrand zit feller verlicht is dan de rest.

Mijn vrouw wordt helemaal gek van mij want ze vind het helemaal niet opvallen.
Tevens afgelopen zaterdag visite gehad, en hun eens gevraagd maar die zagen het ook allemaal niet en verklaren mij als "gek" en zeggen dat ik een "obsessie" heb omdat ik alleen maar naar de bovenrand zit te kijken.
Op de een of andere manier wordt ik er toch naartoe getrokken haha.

Die 3 balken over het hele scherm zie ik overigens niet gewoon, alleen op de foto.
Het gaat puur om die hoek rechtsboven welke ik wil weten of dat normaal is of niet normaal is.

[ Voor 78% gewijzigd door knorde op 02-03-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
sandervanzijl schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:38:
Backlight bleeding is een gevolg van de gebruikte techniek.
in jip en janneke taal:
De lcd werkt met een soort van luikjes die wel of geen licht doorlaten. je kunt dit zien als van die luiken die voor een raam zitten. als deze luiken goed sluiten is het helemaal donker in de kamer, maar meestal komt er toch wat licht doorheen. hoe beter de luiken, hoe minder licht er doorheen komt.
...
Dat is een verklaring voor non-uniforme backlight, wat je idd kan zien doorschijnen in het beeld (als je niet start met egaal wit vlak kan de LCD panel er nooit een egaal beeld uit halen). Goed ontworpen wedge en diffuser lossen dat relatief gemakkelijk op, maar dat kost wel wat (oplossing: koop een duurder scherm). Dit kan je zien over het volledige beeld, hoeft niet noodzakelijk aan de rand te zitten (al zal je het normaal in lijnen parallel aan de baklight zien).

Dan heb je ook nog de ingekoppeld licht, als het licht van de backlight bijvoorbeeld op de zijkant van de panel (glasplaat) kan komen koppelt dat langs daar licht naar binnen wat er in enkele cm weer uit komt, ook de flexen (die electronische aansturing van de panel doen) zijn doorzichtig en kunnen snel licht inkoppelen. Dat zie je enkel aan de randen, hebben erg veel commerciële schermen last van. Met een erg goed design en nauwkeurige toleranties op de onderdelen kan je dit al flink goed krijgen, maar het betaalbaar perfect krijgen is moeilijk.

Daarnaast heb je nog het effect dat de transistoren in het scherm lichtgevoelig zijn, en kunnen het beeld veranderen door teveel backlight, maar dat zie je enkel bij extreem heldere schermen, niet bij consumententoestellen.

Volgens mij is dit perfect normaal, als je geen duizenden € wil uitgeven aan je scherm kan je niet zeker zijn dat je dit probleem niet hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 02-03-2015 15:20 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
eL_Jay schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:55:
Voor budget TN paneeltjes is dit niet meer dan normaal IMO.
De huidige televisies - dus niet van een hakkie takkie merk - worden al lange tijd niet meer geleverd met TN-panelen.

Er worden tegenwoordig eigenlijk slechts twee types panelen gebruikt in de televisies. IPS en VA waaronder weer veel subtypes zijn die wel allemaal dezelfde algemene eigenschappen delen.

Hier is simpelweg spraken van een goedkoop paneel. In de TX-42AS600 zit een Innolux V420HJ2-LE6 VA-paneel en dit is niet zo'n goed paneel.
als dit een high-end tv van >1K is dan zou ikzelf toch meer verwachten.
Alhoewel de prijs van een LCD-televisie alsnog vrij weinig zegt over de kwaliteit met betrekking tot achtergrondverlichting. Helaas is de kans op een slechte uniformiteit in iedere prijscategorie te groot. Kwaliteitscontroles dienen beter uitgevoerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
Dimens schreef op maandag 02 maart 2015 @ 22:24:
[...]
Alhoewel de prijs van een LCD-televisie alsnog vrij weinig zegt over de kwaliteit met betrekking tot achtergrondverlichting. Helaas is de kans op een slechte uniformiteit in iedere prijscategorie te groot. Kwaliteitscontroles dienen beter uitgevoerd te worden.
Met deze uitspraak ben ik het hardgrondig eens. Ik heb zelf geen al te beste ervaringen met een Samung H7000 (en dat is niet een van de goedkoopste modellen).

De kwaliteitscontrole moet gewoon beter. Maar aan de andere kant: waarom zou een fabrikant de kwaliteitscontrole verbeteren? De kleine mankementen laat ik voor het gemak even buiten beschouwing. De grootste (en duurste) problemen zijn vermoedelijk paneel- en achtergrondverlichting gerelateerd. Tijdens de QC een toestel afkeuren kost direct geld dus worden alleen toestellen met hele grote en duidelijke problemen afgekeurd.
Bij de 'iets' kleinere lijkt het erop dat een toestel gewoon goedgekeurd en verkocht wordt. Dergelijke toestellen met mankementen worden door een groot aantal klanten geaccepteerd. Dus levert een dergelijk "twijfelachtig toestel" geld op voor de fabrikant.
Pas als een klant gaat piepen wordt er naar de mankementen gekeken. Een puur financieel-economisch overweging.
Dan wordt e.e.a. of meteen gerepareerd of omgeruild of je krijgt een (min of meer kansloze) discussie dat een afwijking binnen een vage of onduidelijke norm valt, en waarmee de fabrikbant dus nog alle kanten uit kan. Het is dus niet vreemd dat zij hierop een beroep zal doen. Ik heb het hier over de grotere en duidelijke problemen die eigenlijk niet voor mogen komen en niet over de kleine. Maar probeer maar eens je gelijk te halen. Je hebt als consument geen norm alleen een standpunt van een fabrikant of monteur. M.a.w. heeft een consument eenmaal een dubieus exemplaar dan is dat zijn of haar probleem en niet van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-07 17:14

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik meende dat het te maken had met dat de lcd te strak op de backlight zit gemonteerd en je daarom die vlekken kan krijgen.

Als je de lcd er voor weg zou halen zou de backlight er dan wel egaal uit zien of dan ook niet?

Bij mijn iMac zit er een paar mm ruimte tussen de lcd en de backlight, ik heb hier nergens bleeding of uniformiteitsproblemen.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Omdat ik er maar niet uitkom of dit in mijn geval nou wel of niet acceptabel is heb ik toch besloten om er een monteur naar te laten kijken.
Deze neemt binnen 48 uur contact met mij op voor een afspraak.

Uiteraard laat ik even weten hoe dat is afgelopen.
Ik vermoed dat hij zal zeggen dat het binnen de norm valt (zoals hierboven al wordt gezegd) maar laten kijken kost niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Nadat je eerder een topic had gestart over backlight bleeding op je televisie is daaar enige tijd wat discussie over dit onderwerp ontstaan. Zo'n 2 weken later heb je een "algemeen" backlight bleeding topic gestart. Als ik dit draadje terug lees, valt het me op dat het eigenlijk een herhaling van zetten is en dat de focus wederom ligt op het probleem dat je ervaart met je eigen televisie. Het is dan niet nodig om deze discussie in 2 topics te voeren; ik heb ze samengevoegd tot 1 topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Dit was niet zo bedoelt.
Mijn eerste topic ging idd echt om mijn tv maar dan om de donkere plekken op de lichte achtergrond (dit bleek volgens mij achteraf clouding te heten).

Vervolgens viel me een tijd laten pas op dat de rechter boven hoek feller verlicht is dan de rest.
Na zoeken op dit forum bleek dit backlight bleeding te zijn.
Ik was eens benieuwd wat nou daadwerkelijk zorgt voor die vage lichteffecten en waarom het per tv zo verschilt.

Ik heb als voorbeeld mijn tv idd genomen maar omdat dit over het tegenovergestelde ging (wit op zwart ipv zwart op wit) had ik een apart topic geopend.
Ik deed dat puur om het forum duidelijk te houden en niet 2 onderwerpen in 1 topic te plaatsen.

Sorry als dit niet de bedoeling was, het was goed bedoelt (de 2 verschillende topics).
Ik dacht echt dat dat moest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-07 17:33
Jelmar1990 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:10:
Dit is helaas een gevalletje inherent aan de techniek omdat het een edge lit toestel is.
Ik zou als ik jou was de sprong naar de 640 serie maken, aangezien je dan een direct lit scherm met een VA paneel hebt waardoor de kans op bleeding kleiner is.
Tsja en ik heb mijn LG ( full led waarbij de belichting dus vanuit het hele scherm komt, en niet alleen vanaf de randjes, daar kan ik me dit soort issues heel goed bij voorstellen, dat is ook de reden dat ik geen edge led wil maar een full led. ) nu een lichtgevende balk van ong 30 cm breed van onder naar boven lopen midden door het scherm. Doordat ik de TV al bijna en jaar heb en dit nu ongeveer 3 weken van toepassing is, ga ik wel gewoon terug.
Dat bleeding kan wel normaal zijn, maar als de TV het eerst gewoon normaal gedaan heeft en vervolgens dit soort kuren gaat vertonen neem ik er geen genoegen mee. Stel je hebt het sinds dag 1 en meerdere type's hebben dat dan begrijp ik dat je weinig kunt doen.
En nogmaals, bij dat edge led kan je ervanuit gaan dat je dit soort problemen krijgt, die keuze ligt uiteraard bij jou als koper of je zo'n type tv wilt ( veelal een stuk goedkoper, maar je levert ook drastische in op het kwaliteit ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Er is zojuist een monteur langs geweest (welke binnen 5 min. alweer weg was).
Hij heeft foto's gemaakt.

Nu is het overdag een stuk minder zichtbaar dan savonds en ik vroeg daarom of hij ook de avond foto's wou.
Dat had geen zin zei die, hun policy is om het met daglicht te bekijken.

Ik hoor nu later de uitslag pas maar ik kan (denk ik) al wel raden wat het antwoord is.
Ze zullen wel gaan zeggen dat het binnen de norm valt.

Ik laat nog wel even weten wat de uitslag is, maar mochten ze er niks aan doen dan laat ik alles maar zo.
Je blijft bezig anders...

EDIT

Vandaag (6 maart) terug gebeld door panasonic.
Het wordt niet gezien als een defect en het is normaal voor edge led tv's.

Ze hebben er allemaal last van werd mij verteld.

Ze hebben nog even een bevestiging per mail verzonden:

Klachtomschrijving:
Lichte vlekken op de achtergrond, vooral rechts boven in het beeld.
--------------------------------------------------------------------------------
Werkzaamheden:
Opgegeven klacht is een eigenschap van het type beeldscherm. Het beeldscherm zal nooit helemaal egaal van achtergrond verlichting/kleur zijn.
--------------------------------------------------------------------------------

We gaan het dus maar gewoon accepteren en het zal vast wel wennen.
Voor de rest zijn we er erg blij mee en willen nou eens gaan genieten van de tv ipv alleen maar met ellende bezig zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door knorde op 06-03-2015 09:44 ]

Pagina: 1