Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Duurt lang voordat pc begint met opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds een tijdje heb ik last van het laat beginnen met opstarten van mijn pc.
Als ik de knop indruk om mijn pc aan te zetten hoor je wel dat hij aan gaat, maar het duurt soms wel 10 minuten voordat hij wat gaat doen.
Als er eenmaal iets in beeld komt is hij ook binnen 10 seconden klaar met opstarten.
Het probleem is dus niet dat hij traag op start, maar na 10 minuten pas beeld geeft.
Tijdje geleden al mijn hele pc opnieuw geinstalleerd maar dit heeft ook niks uitgehaald.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
AMD FX-6200
Zambezi 32nm Technology
RAM
16,0GB Single-Channel DDR3 @ 668MHz
Motherboard
ASRock 970DE3/U3S3 (CPUSocket)
Graphics
PL2780H (1920x1080@60Hz)
2048MB ATI AMD Radeon HD 7800 Series (ATI AIB)
Storage
931GB Western Digital WDC WD1002FAEX-00Z3A0 ATA Device (SATA)
111GB OCZ-AGILITY3 ATA Device (SSD)

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:49
schijf defragmenteren, check de S.M.A.R.T. waarden en check voor virussen (rlvk tuneup etc.)

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dat heeft er helemaal niks mee nodig en TuneUp valt onder rogueware, dus waarom zou je dat vrijwillig willen installeren?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• peize9
-The_Mask- schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:54:
Dat heeft er helemaal niks mee nodig en TuneUp valt onder rogueware, dus waarom zou je dat vrijwillig willen installeren?
Ik bedoelde tuneup ook als virus. net als rlvk versloomt het je computer.
Het kan zeker wel te meken hebben met zowel de defragmentatie als de smart waarden. en kapotte hardeschijf is slomer.

[ Voor 13% gewijzigd door peize9 op 09-02-2015 12:08 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-11 02:03

Swordlord

Act first, think never

(jarig!)
Peize, het symptoom is niet dat windows lang duurt met starten. Het duurt eeuwen voordat uberhaupt de BIOS POST screen komt...
Betekend over het algemeen een brakke voeding, want hij heeft enorme problemen met stabiliseren en uiteindelijk zijn power ready signaal door te sturen naar het moederbord.

Want pas als de voeding stabiel op spanning is en het signaaltje is afgegeven, gaat het moederbord pas actie ondernemen en zijn BIOS POST proces opstarten

Dus zoals Mask al zei ;)

Welke voeding?

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 09-02-2015 12:11 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
peize9 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:07:
Het kan zeker wel te meken hebben met zowel de defragmentatie als de smart waarden. en kapotte hardeschijf is slomer.
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat het niks met zijn probleem te maken heeft. Als hij de HDD en SSD loskoppelt blijft het probleem namelijk gewoon bestaan, omdat het hiervan totaal los staat.

Dit probleem kan alleen in het moederbord of de voeding zitten, vandaar dat ik het type voeding vroeg.

AMD Nieuwsdiscussie

• peize9
-The_Mask- schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:11:

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat het niks met zijn probleem te maken heeft. Als hij de HDD en SSD loskoppelt blijft het probleem namelijk gewoon bestaan, omdat het hiervan totaal los staat.
dat weet je door? het enige dat ik weet is dat hij er lang over doet om beeld te geven (ik neem dan aan het windows scherm).
-The_Mask- schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:11:

Dit probleem kan alleen in het moederbord of de voeding zitten, vandaar dat ik het type voeding vroeg.
Het kan ook nog aan de videokaart liggen. geziene het alleen om beeld gaat.

Kun je ook horen of hij gedurende de 10 minuten veel geluid maakt? zo ja dan weet je dat hij de volle 10 minuten bezig is, wat echt niet goed zou zijn.

Probeer ook even het batterijtje uit het mobo te halen en er na een 5+ sec weer in te doen. ik betwijfel of het helpt maar wie weet.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
@The_Mask: Ik lees nergens dat hij z`n HDD heeft losgekoppeld om het te proberen. Ik zou als eerste ook eens kijken of de HDD of SSD wel in orde is. Een slechte HDD of SSD kan voor enorm veel vertraging zorgen. Ik neem aan dat je OS op de SSD staat? Koppel dan eens de HDD los en start hem eens op? Als dat nog steeds zo langzaam gaat, check dan de SSD eens op fouten?

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• -The_Mask-
  • Niet online
Als je de probleemomschrijving leest en weet hoe een ATX PC werkt dan kan het alleen met het power good signaal te maken hebben.

Het kan simpelweg niet de SSD of HDD zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 09-02-2015 12:36 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• marquis
Ik weet hoe een PC werkt en hoe de pre-boot sequence gaat (ATX staat daar los van, elke PC heeft dezelfde sequence). Na de POST (Power On Self Test) worden de componenten op het moederbord opgestart waaronder de ventilatoren. Deze gaan normaal aan (zie TS in OP) en daarom verwacht ik niet dat de voeding het probleem is, de POST is gewoon goed verlopen. Ten tweede, als de voeding zo lang doet om stabiel te worden, dan zou dat ook zichtbaar moeten zijn terwijl de PC opgestart is, doormiddel van BSOD of gewoon uitschakelen. Als een voeding met opstarten instabiel is, dan zal hij dat blijven, ook wanneer de PC opgestart is.
Maar dus jij gokt dat de TS de schijven heeft losgekoppeld? Of weet je dat nu zeker?
Trouwens, nette review van de be quit voeding!

[ Voor 3% gewijzigd door marquis op 09-02-2015 14:09 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-11 02:03

Swordlord

Act first, think never

(jarig!)
Een voeding begint direct met afgifte,
Dit betekend dat hardeschijven, fans, enzovoorts enzovoorts, gewoon actief worden, terwijl het moederbord nog staat te wachten op het power good signaal, om de CPU op gang te trappen.
Het moederbord begint dus pas met zijn POST, zodra deze van de voeding zijn power good signaal heeft gekregen...
Dan krijg je dus pas beeld en error bliepjes, ga zo door.

Wat heeft dat allemaal te maken met ATX specificaties? Nou, ALLES... Want daarin staat beschreven hoe een voeding zich gedraagt en hoe het moederbord hoort te reageren op bepaalde signalen.

Ik heb in het verleden ook voedingen gezien, die in algemeen functioneerde en niet voor instabiliteit zorgden, maar wel gemakkelijk een minuut of langer deden voor een power good signaal.
Vooral OCZ voedingen zag ik dit gedrag vaak vertonen, na een jaartje of 2, als ze volledig van de stroom worden afgehaald.

[ Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 09-02-2015 14:17 ]

• marquis
Ja, daar heb je gelijk in, wat betreft de ATX standaard. Maar dan nog, als de voeding er zo lang over zou doen, zou het ook tijdens het normale gebruik zichtbaar moeten zijn. Instabiel bij opstarten betekent ook instabiel tijdens een opgestarte systeem. Helaas horen we niet veel van de TSer.......

Nieuwe aanvulling op je laatste zin: Oke, das nieuw voor mij. Goed om te weten. Is er dan ook duidelijkheid waarom dit gebeurd? Is dit een soort slijtage?

[ Voor 20% gewijzigd door marquis op 09-02-2015 14:18 . Reden: aanvulling ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Precies dus hoe Swordlord uitlegt. Kan bijvoorbeeld komen door kapotte elco's in de voeding, IC of ander stukje elektronica in de voeding of een moederbord met een probleem. Dat het dan daarna wel goed werkt zie je ook wel vaker.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, en sorry voor mijn late reactie.
Ik heb net even mijn pc opengeschroeft en gecheckt wat voor voeding er in zit.
Op de zijkant staat met grote letters: Kiss Quiet 850.

Tijdje geleden (toen het probleem zich al voor deed) heb ik mijn HDD al een keer vervangen aangezien de vorige defect was, dus dat zal het probleem denk ik niet zijn.
Ook heb ik als de pc eenmaal opgestart is nergens last van (langzaamheid, uitvallen etc.)
Hij maakt tijdens het "opstarten" niet meer geluid dan als hij opgestart is, wel is hij sowieso vrij lawaaierig, maar ik heb het idee dat de koeling daar de oorzaak van is.

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:48:
Op de zijkant staat met grote letters: Kiss Quiet 850.
Nou dat verklaart een hoop. Over veel te dure gare voedingen gesproken. Vraag mij af of deze zogenaamde 850W voeding wel 300W stabiel kan leveren, gelukkig neemt jouw PC dus minder dan 300W, maar een fatsoenlijke ~450W voeding kun je niet vroeg genoeg kopen. Dit is zo'n PC slopende voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan zal dat t zijn, dan word het idd snel tijd voor een nieuwe voeding aangezien al een tijdje op deze manier draait.
Heb deze computer ong 2.5 jaar geleden zo samengesteld gekocht, volgende keer toch maar wat meer research doen ;)
Bedankt voor de hulp.

• -The_Mask-
  • Niet online
Met een voeding zoals de pricewatch: Seasonic S12G 450W kun je ook nog een high-end videokaart van stroom voorzien. Is een goede voeding voor een goede prijs, waarmee je nog jaren vooruit kan bij gebruik van één videokaart.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de aanbeveling, was al van plan om mijn pc langzaam aan een beetje te upgraden met wat nieuwe hardware.
Maar als eerste wou ik natuurlijk dit probleem verholpen hebben.
Dus eerst maar is beginnen met de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom nog even terug op het probleem,
Heb eerst eens de andere adviezen geprobeerd, HDD losgekoppelen hielp niks, en de SSD gaf ook geen fouten aan.
Gister de door The Mask aanbevolen voeding besteld en vandaag binnen gehad, deze geinstalleerd maar ik blijf helaas hetzelfde probleem houden.
Zou het dan toch aan het moederbord liggen?

• -The_Mask-
  • Niet online
Blijft idd alleen het moederbord over. Maar de voeding vervangen was sowieso "nodig" dat was zo'n beroerde voeding. Kan zelfs zijn dat die het probleem heeft veroorzaakt.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:33:
Blijft idd alleen het moederbord over. Maar de voeding vervangen was sowieso "nodig" dat was zo'n beroerde voeding. Kan zelfs zijn dat die het probleem heeft veroorzaakt.
Dan moet daar ook maar een vervanging voor komen.
Ben in ieder geval blij dat ik de voeding vervangen heb voordat er nog meer naar de klote zou gaan.

Jij of iemand anders nog een goede aanbeveling voor een nieuw moederbord?
Iniedergeval een die goed met mijn huidige hardware samenwerkt en ruimte bied voor toekomstige upgrades.
Hoop dat zo rond de 100 euro goed zou moeten zijn?

• -The_Mask-
  • Niet online
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P is een moederbord met een goed VRM, wat aan te raden is voor de stroom vretende CPU's die op dat moederbord kunnen.

Wat je ook kan doen is de CPU verkopen en gaan voor een Intel CPU en moederbord. Toch wel een stuk sneller in de meeste games. Maar om het betaalbaar te houden moet je dan wel kijken naar tweedehands, anders wordt het een stuk duurder.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, denk dat ik het voor nu maar even bij een nieuw moederbord houd :).

• pacmanoncrack
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-10 13:45
Waarom alvast je computer componenten vervangen als je nog niet weet waar het probleem ligt :X .
Als ik jou was zal ik eerst het computer geheugen testen.

[ Voor 3% gewijzigd door pacmanoncrack op 25-02-2015 00:12 . Reden: Typo ]

Pagina: 1