Beste Medetweakers,
Als hobby fotograaf richt ik mij tot jullie voor een goede dosis advies
.
Op dit moment ben ik in het bezit van een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6, echter kan ik een ongebruikte Canon EF 24-105mm f/4L IS USM overnemen voor 570 euro.
De lens komt van een set inclusief camera die nieuw gekocht is, waardoor de lens nog in nieuwstaat is. De hamvraag is dan ook, mijn 15-85 lens houden of de overstap maken naar de 24-105 lens?
Handig is natuurlijk om te weten waarvoor de lens gebruikt wordt... Ik gebruik de lens voornamelijk voor landschapsfoto's (vakantie e.d.) en voor stilleven van dichtbij (denk aan kikkers e.d.). Voor het werk verderaf heb ik de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM liggen, waarvoor de lens in de zoom niet per se nodig is. De lenzen worden gebruikt op mijn 60D.
Als grote voordeel zie ik de f/4 die constant is, waarbij deze relatief variabel is bij de 24-105 lens.
Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van de lens en wat raden jullie aan?
Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen, en dit is wat ik ondertussen tegen ben gekomen:
Link
Als hobby fotograaf richt ik mij tot jullie voor een goede dosis advies
Op dit moment ben ik in het bezit van een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6, echter kan ik een ongebruikte Canon EF 24-105mm f/4L IS USM overnemen voor 570 euro.
De lens komt van een set inclusief camera die nieuw gekocht is, waardoor de lens nog in nieuwstaat is. De hamvraag is dan ook, mijn 15-85 lens houden of de overstap maken naar de 24-105 lens?
Handig is natuurlijk om te weten waarvoor de lens gebruikt wordt... Ik gebruik de lens voornamelijk voor landschapsfoto's (vakantie e.d.) en voor stilleven van dichtbij (denk aan kikkers e.d.). Voor het werk verderaf heb ik de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM liggen, waarvoor de lens in de zoom niet per se nodig is. De lenzen worden gebruikt op mijn 60D.
Als grote voordeel zie ik de f/4 die constant is, waarbij deze relatief variabel is bij de 24-105 lens.
Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van de lens en wat raden jullie aan?
Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen, en dit is wat ik ondertussen tegen ben gekomen:
EF 24-105 f/4 L Pros: razor sharp constant f/4 all the way from 24 to 105 fast auto focus, all the way out to 105, due to the constant f/4 well understood lens, supported by lots of correction software minimal distortion, easily corrected weather sealed, better construction Cons: heavy bigger needs bigger, more expensive filters expensive EF-S 15-85: Pros: cheaper smaller lighter weight Cons: can only be used with an aps-c body, if you ever want to move up to a full frame body down the road, you won't be able to use this lens. the CA is pretty bad as a less prevalent lens, especially in the pro space, the correction maps for it aren't as smooth as other lenses. If you are at one end or the other they are solid, if you were somewhere in the middle... They seem to just approximate it, leaving kinda less than stellar or consistent results. variable max aperture slower autofocus on most bodies, and progressively slower as you zoom in and the max aperture opens up. |
Link