Goede, betrouwbare studie laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655833

Topicstarter
Hoi Tweakeraars!

Ik zoek voor mezelf een goede studielaptop. Ik gebruik hem redelijk intensief, voornamelijk thuis, maar hij wil ook nog wel eens mee op reis gaan (of gewoon in de tas, om ergens anders te gebruiken). Ik heb ongeveer 4 jaar lang plezier gehad van mijn vorige laptop, maar die is nu wel echt aan zijn einde. Ik heb me dit weekend even ingelezen, maar een aantal dingen zijn me nog niet duidelijk. Ik ben bang dat ik me blind staar op processor en werkgeheugen en dat ik de rest onderschat. Ik zie in elk geval door de bomen het bos niet meer en ben benieuwd of jullie me kunnen helpen. Belangrijk is wel dat ik er zo lang mogelijk mee kan doen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Ik zal hem voornamelijk thuis gebruiken. Ik gebruik af en toe Photoshop en inDesign, maar voornamelijk voor browsen (altijd meerdere tabbladen), tekstverwerken, af en toe een film kijken(niet per se giga kwaliteit) Multitasken is belangrijk, en ik ben wel een redelijk intensieve gebruiker.
Qua OS zit ik te denken aan Windows 8.1 (vernam dat 8 niet prettig was, 8.1 daarentegen wel. Heb met beide zelf weinig tot geen ervaring,) ik werk nog met 7. Op mijn werk af en toe met MacOS.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik keek eerst rond de €500, maar heb dat nu uitgebreid naar tussen de €500 en €600.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Niet veel, maar wel af en toe. Op het moment heb ik een Asus UL30V, die vond ik qua formaat fijn, maar heb mijn maximale grootte en gewicht nu gesteld op 15,6" en 2,4kg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik heb niet per se een voorkeur.

Ik kwam zelf elke keer terug op Dell Inspiron 15 3000 met Intel Core i5 en 8gb werkgeheugen, maar ik heb zelf geen ervaring met kopen bij Dell en ben er een beetje huiverig voor. Bovendien staat het me tegen dat er maar 1 jaar garantie op zit en dat de levertijden niet enorm snel zijn.

Ook zag ik een Asus A451LA en een Asus R453LA (ik vond het moeilijk een verschil te vinden tussen deze twee?). Ik moet zeggen dat ik dit eigenlijk wel prijzig vind terwijl ik niet weet of de voordelen van een sshd voor mij opwegen tegen de kosten.

Deze MSI Classic CR61 2M-856NL viel me bovendien op met zijn Intel Core i5, 2,6GHz, 8GB werkgeheugen en 750HDD. Vond dit erg meevallen voor de prijs (€530), maar ik heb eigenlijk geen ervaringen kunnen vinden ?

Als laatste vielen mij nog een Lenovo Ideapad Z50 en een Toshiba Satellite L50 B 1G9

Ik vind het echt onwijs moeilijk om iets geschikts te vinden, er is zo ontzettend veel en het lijkt wel of alles elke week compleet anders is. 8)7

Wel zat ik zelf te denken aan de volgende eisen, again, ik sta open voor input. Ik ben er nog niet helemaal in thuis
Sowieso QWERTY, ik moet veel typen en werk ook op andere pc's met qwerty.
Intel Core i5 - Haswell - Ik heb gezien dat de eerder genoemde Dell ook met vijfde generatie beschikbaar is. Is dit echt nodige een meerwaarde?
Minimaal 1,7 GHZ
6GB werkgeheugen
500GB HDD (alleen omdat het zo goed als standaard is)
Zoals eerder gezegd ben ik een intensieve gebruiker, maar ik game niet. Ook gebruik ik niet dagelijks (ik zou het niet eens wekelijks willen noemen) Photoshop en InDesign, maar als ik erin bezig ben, wil het wel voorkomen dat ik tijdens het layouten even snel een foto bewerk. Ik begrijp dat de computer daar wat meer werk aan heeft en dat hoeft van mij uiteraard ook niet zo snel te gaan als bijvoorbeeld een film opstarten, maar het zou wel fijn zijn als het gewoon werkt. Ik heb een hekel aan vastlopen, ben nogal ongeduldig :F

Verder heb ik nog een vraag wat betreft de meerwaarde van een SS(H)D. Zouden jullie kiezen voor meer werkgeheugen (en misschien ook een wat betere processor) of voor een SS(H)D? In principe ben ik niet gewend dat een computer binnen 10 seconden helemaal opgestart en ingelogd is, maar ik wil natuurlijk ook niet naar zo'n rondje zitten staren.

Mochten jullie nog aanvullende info nodig hebben, hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

Dell geeft een jaar on-site garantie en daarna Carry in garantie. Op hun site hebben ze het over een jaar garantie maar veel mensen hebben al ervaren dat ze na dat eerste jaar alsnog Carry in garantie bieden, ik zelf ook. Waarom ben je verder nog huiverig voor het bestellen bij Dell? Denk dat je met de Dell wel het meeste bang voor Buck krijgt namelijk, aangezien die na 10% vip korting op €404 uit komt.

Daarnaast zou ik liever wat minder ram geheugen hebben en een ssd dan andersom. Maar een ssd zou ik gewoon achteraf inbouwen, betere bang voor Buck.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 483276 op 08-02-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655833

Topicstarter
Hmm ja, ik weet niet. Ik denk omdat wanneer je een probleem hebt, je niet zo makkelijk even langs kunt gaan. Ik had een paar artikelen gelezen over lange levertijden, maar die kan ik zo 1, 2, 3 niet meer terugvinden.
Je denkt dus wel dat de Dell de beste keuze is uit dit rijtje?
Zou je gaan voor de i5 haswell of de i5 broadwell? Het scheelt namelijk (zonder korting) 100 euro, maar het is nog steeds binnen budget.

-Ik ga nog niet direct bestellen trouwens, ik wil eerst nog een weekje rondkijken. Ben pas gisteren echt serieus begonnen. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655833 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 21:33:
Hmm ja, ik weet niet. Ik denk omdat wanneer je een probleem hebt, je niet zo makkelijk even langs kunt gaan. Ik had een paar artikelen gelezen over lange levertijden, maar die kan ik zo 1, 2, 3 niet meer terugvinden.
Je denkt dus wel dat de Dell de beste keuze is uit dit rijtje?
Zou je gaan voor de i5 haswell of de i5 broadwell? Het scheelt namelijk (zonder korting) 100 euro, maar het is nog steeds binnen budget.

-Ik ga nog niet direct bestellen trouwens, ik wil eerst nog een weekje rondkijken. Ben pas gisteren echt serieus begonnen. -
Je hoeft niet heen, er komt een monteur van Dell bij je thuis. :P (als het nodig is uiteraard)

Als je het budget hebt zou ik voor de Broadwell gaan maar de Haswell is ook gewoon een goede keuze hoor. Ik heb hier zelf de haswell. (Op het moment van aanschaf was de broadwell nog niet beschikbaar en overigens zou die met de huidige prijs ook buiten het budget zijn geweest) maar de haswell bevalt mij ook goed. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 483276 op 08-02-2015 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:32

P_Tingen

omdat het KAN

Geen idee of je de DVD nodig hebt die in meeste laptops zit, maar die zou je kunnen (laten) vervangen door een SSD. Want ik zou zeker rekening houden in je budget met de aanschaf van een SSD. Die maakt je laptop lekker vlot, daar zou ik persoonlijk rustig voor willen inleveren op geheugen of processor. Zoals Lars al zegt, beter achteraf kopen, dat is meestal voordeliger dan wanneer je een laptop met ssd erin koopt.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

P_Tingen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 07:42:
Geen idee of je de DVD nodig hebt die in meeste laptops zit, maar die zou je kunnen (laten) vervangen door een SSD. Want ik zou zeker rekening houden in je budget met de aanschaf van een SSD. Die maakt je laptop lekker vlot, daar zou ik persoonlijk rustig voor willen inleveren op geheugen of processor. Zoals Lars al zegt, beter achteraf kopen, dat is meestal voordeliger dan wanneer je een laptop met ssd erin koopt.
Ik zou eerder de HDD op de plek van de DVD drive zetten. De HDD heeft over het algemeen een snellere aansluiting dan de DVD drive. (of leef ik nog iets teveel in het verleden? :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 09:35
Anoniem: 483276 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 09:05:
[...]

Ik zou eerder de HDD op de plek van de DVD drive zetten. De HDD heeft over het algemeen een snellere aansluiting dan de DVD drive. (of leef ik nog iets teveel in het verleden? :D )
Vaak heeft de DVD drive een SATA300 en de normale HDD Drive een SATA 600 inderdaad ! Voor een DVD drive maakt dat niet uit, maar een SSD heeft hier logischerwijs wel heel veel aan.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Royy schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:05:
[...]

Vaak heeft de DVD drive een SATA300 en de normale HDD Drive een SATA 600 inderdaad ! Voor een DVD drive maakt dat niet uit, maar een SSD heeft hier logischerwijs wel heel veel aan.. :)
Dat bedoel ik. :) HDD op plek van de DVD drive dus, op de SATA300 aansluiting, en de SSD op de plek van de HDD op de SATA600 aansluiting. :) (en dvd drive in een caddy, mocht je die ooit nog nodig hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:32

P_Tingen

omdat het KAN

Royy schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:05:
[...]
Ja klopt uiteraard. Dit was ook precies wat ik bedoelde, maar door een laag caffeïneniveau niet goed verwoordde.

Tegelijk maakt het in de praktijk minder uit dan je zou denken of een SSD op een Sata300 of 600 zit aangesloten. (check)

Edit: @Lars1216 hieronder: uiteraard, zou ik ook doen!

[ Voor 4% gewijzigd door P_Tingen op 09-02-2015 13:23 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

P_Tingen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:13:
[...]

Ja klopt uiteraard. Dit was ook precies wat ik bedoelde, maar door een laag caffeïneniveau niet goed verwoordde.

Tegelijk maakt het in de praktijk minder uit dan je zou denken of een SSD op een Sata300 of 600 zit aangesloten. (check)
Maakt in praktijk niet super veel uit inderdaad, maar als je een SATA600 poort tot je beschikking hebt zou ik daar altijd gebruik van maken. :)
Pagina: 1