Goedenavond,
Nadat van mijn oude PC het moederbord de geest heeft gegeven, vind ik het tijd voor iets nieuws.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Werk, en gamen. Richtlijn voor gamen is BF4, ultra hoeft niet per se. Daarnaast zal er gebruik worden gemaakt van AutoCAD (2D) en Eplan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voorlopig heb ik een richtprijs van ongeveer 300 euro, met eventueel later uitbreiding.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Waarschijnlijk alleen een kast, moederbord en processor. Ook staat een SSD eigenlijk op het verlanglijstje.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vorige keer had ik een AMD systeem, nu is het tijd voor Intel.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vormfactor sowieso ITX, in verband met ruimte. 'Geluidsoverlast' het liefst zo laag mogelijk.
Ga je overklokken?
Nee, lijkt me niet nodig.
Zelf heb ik onderstaande al in elkaar geknutseld. Hierbij moet ik nog wel zeggen dat de onderdelen die gerecycled worden binnenkort ook zal gaan upgraden met uitzondering van de videokaart. Zo zal ik naar 8GB geheugen toe gaan in plaats van 4GB (oude MB had 4 slots voor geheugen, ITX heeft maar 2 slots).
Ook zal de voeding vervangen worden, 600W is redelijk overkill voor mijn systeem, waarschijnlijk door een Be Quiet van 400W. Verder heb ik nog twee schijven liggen, eentje van 1TB en eentje van 500GB.
Waar twijfel ik nog over? Vooral of ik een i5 of een i3 doe. Vandaar ook dat ze beide in het wenslijstje staan. Uiteraard sta ik ook nog open voor een ander type van een van beide. Tweedehands scheelt relatief gezien zo weinig, dat ik het 'risico' niet wil lopen, en uiteindelijk dan liever 20 of 30 euro meer totaal wil betalen.
Ook twijfel ik welk geheugen ik voorlopig ga gebruiken, ik heb 2 setjes van 2x2GB, waarvan 1 gebruikt kan worden.
De fans heb ik, denk niet dat die nog hergebruikt hoeven worden.
Graag hoor ik suggesties! Alvast bedankt voor het meedenken
.
Nadat van mijn oude PC het moederbord de geest heeft gegeven, vind ik het tijd voor iets nieuws.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Werk, en gamen. Richtlijn voor gamen is BF4, ultra hoeft niet per se. Daarnaast zal er gebruik worden gemaakt van AutoCAD (2D) en Eplan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voorlopig heb ik een richtprijs van ongeveer 300 euro, met eventueel later uitbreiding.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Powercolor HD6870 1GB GDDR5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | NZXT FN-140 Enthusiast Performance Case Fan - 140mm, 140mm | € 8,18 | € 8,18 |
| 1 | GeIL GVP34GB1333C9DC | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Huntkey HK600-53AP | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 8,18 | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Waarschijnlijk alleen een kast, moederbord en processor. Ook staat een SSD eigenlijk op het verlanglijstje.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vorige keer had ik een AMD systeem, nu is het tijd voor Intel.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vormfactor sowieso ITX, in verband met ruimte. 'Geluidsoverlast' het liefst zo laag mogelijk.
Ga je overklokken?
Nee, lijkt me niet nodig.
Zelf heb ik onderstaande al in elkaar geknutseld. Hierbij moet ik nog wel zeggen dat de onderdelen die gerecycled worden binnenkort ook zal gaan upgraden met uitzondering van de videokaart. Zo zal ik naar 8GB geheugen toe gaan in plaats van 4GB (oude MB had 4 slots voor geheugen, ITX heeft maar 2 slots).
Ook zal de voeding vervangen worden, 600W is redelijk overkill voor mijn systeem, waarschijnlijk door een Be Quiet van 400W. Verder heb ik nog twee schijven liggen, eentje van 1TB en eentje van 500GB.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3-4360 Boxed | € 143,95 | € 143,95 |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 178,- | € 178,- |
| 1 | ASRock B85M-ITX | € 74,95 | € 74,95 |
| 1 | Cooler Master Elite 130 | € 37,20 | € 37,20 |
| 1 | be quiet! System Power 7 400W | € 39,49 | € 39,49 |
| 1 | Crucial MX100 128GB | € 63,95 | € 63,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 537,54 | |
Waar twijfel ik nog over? Vooral of ik een i5 of een i3 doe. Vandaar ook dat ze beide in het wenslijstje staan. Uiteraard sta ik ook nog open voor een ander type van een van beide. Tweedehands scheelt relatief gezien zo weinig, dat ik het 'risico' niet wil lopen, en uiteindelijk dan liever 20 of 30 euro meer totaal wil betalen.
Ook twijfel ik welk geheugen ik voorlopig ga gebruiken, ik heb 2 setjes van 2x2GB, waarvan 1 gebruikt kan worden.
De fans heb ik, denk niet dat die nog hergebruikt hoeven worden.
Graag hoor ik suggesties! Alvast bedankt voor het meedenken