Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Systeem herstart soms tijdens een zware taak zoals gaming

Pagina: 1
Acties:

• Noppie1991
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:42
Beste Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen, ik kom er helaas niet uit :'(
Het kan namelijk soms voorkomen dat mijn computer ineens herstart, zonder een melding of iets dergelijks.

Tot nu toe gebeurd dit alleen tijdens het gamen, het scherm gaat dan op zwart en het geluid gaat nog heel even verder (ik hoor dan nog even mensen praten via TS) en dan start de computer opnieuw op.

Het lijkt geen BSOD te zijn (attans niet volgens Windows) gezien er geen Event Viewer meldingen zijn.
De enige meldingen die ik zie zijn tijdens het opstarten van mijn systeem maar dat schijnt een Windows 8.1 met Card Reader puntje te zijn:

The driver \Driver\WudfRd failed to load for the device SWD\WPDBUSENUM\_??_USBSTOR#Disk&Ven_Generic-&Prod_SD#MMC&Rev_1.00#20090703819900000&2#{53f56307-b6bf-11d0-94f2-00a0c91efb8b}.

Hieronder mijn systeem specificaties:

CPU: Core i7 3930K
RAM: 4x4 GB Kingston
GPU: GTX 970 en GTX 750 voor Physx
SSD (OS): Kingston HyperX 240 GB
SSD (Gaming): Crucial M500 960 GB
HDD: Western Digital RE-4 1 TB
Card Reader: Akasa USB 3.0 SuperSpeed Memory Card Reader
PSU: Seasonic 850 Watt

Games die ik onder andere speel zijn World of Tanks en Wargame: Red Dragon.

Ik hoop heel erg dat jullie hier enige licht op kunnen werpen, al is het uiteraard lastig zonder een melding in Event Viewer.

mvg,

Noppie

• Noppie1991
Update:

Ik heb 3Dmark gedraaid en midden in de eerste test liep het systeem vast. Het syteem uitgezet en weer opgestart. Helaas geen melding in Event Viewer :'(

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Lijkt er op dat je voeding uitvalt of je temps te hoog worden. Kan je ze meten en tracken?

• Noppie1991
3dMark gedraaid om temperatuur te meten. Dit keer kwamen de tests een stuk verder maar kreeg nu wel een duidelijker melding:

DXGI call IDXGISwapChain::Present failed [-2005270523]:

The GPU device instance has been suspended. Use GetDeviceRemovedReason to determine the appropriate action.

En in Event View staan nu veel meldingen als:

Event ID 4101, Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered.

Event ID 13, The description for Event ID 13 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\Video7
NVRM: Graphics TEX Exception on (GPC 0, TPC 0): TEX NACK / Page Fault

En variaties als:

\Device\Video7
NVRM: Graphics TEX Exception on (GPC 1, TPC 1): TEX APERTURE

\Device\Video7
NVRM: Graphics TEX Exception on (GPC 1, TPC 1): TEX LAYOUT

De temperaturen waren:

CPU: 50 tot 60 graden
GPU: 81 graden

GPU is aan de hoge kant maar volgens mij geen reden tot problemen.

[ Voor 88% gewijzigd door Noppie1991 op 08-02-2015 22:58 . Reden: typfout ]

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
*warmte*. gpu 81 is vrij warm. Kun je met prime95 je cpu nog eens testen en de temp meten met aida? en de gpu testen met Furmark.zorg er voor dat je de kast niet open hebt liggen. check beiden even na 10 minuten.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Ja, dit kan natuurlijk van alles zijn. Al met de videokaarten los geprobeerd? Heb je een andere PSU om mee te testen?

Die temperaturen lijken me geen issue.

Learn something new every day.

• Noppie1991
Bedankt voor de suggesties zover!

Ik heb het systeem net getest met een andere voeding (1000 watt) maar het resultaat is hetzelfde, het systeem loopt vast tijdens 3dMark en herstart na een aantal seconden.
Ik ga nu de videokaarten 1 voor 1 testen met 3dMark.

• Noppie1991
Eerste test was met alleen de GTX 970, binnen 10 a 20 seconden liep het systeem vast.
Tweede test met de GTX 750, alle testen worden probleemloos doorlopen.

Ik weet nu vrijwel zeker dat de GTX 970 defect is, zijn jullie het hiermee eens of is er nog iets wat ik zou moeten testen?

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-11 17:14
Nieuwe? of juist oudere driver proberen?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:19
Drivers deinstalleren (via een programma zoals driver sweeper in safe mode) en dan opnieuw drivers installeren. Daarna nog steeds problemen? Gpu voor garantie opsturen.

• Noppie1991
Het opnieuw installeren van drivers had helaas geen effect.
Ik heb zelfs inmiddels Windows 7 weer geinstalleerd om er zeker van te zijn dat het geen OS probleem betrof. Maar ook in Windows 7 draait de GTX 750 als een zonnetje in games en in 3dMark maar met de GTX 970 blijft het systeem vastlopen.

Het wordt dan helaas een RMA'tje, toch nog blij dat ik die GTX 750 heb :P
Pagina: 1