Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 19:43
Beste mede-Tweakers,

De huidige situatie is zo: Ik zit bij UPC met een alles-in-1 120mbit/s abonnement. AOP zit in de meterkast en er liggen coaxkabels van de meterkast naar de huiskamer voor de Horizon-box en naar de slaapkamer voor een simpele aansluiting op een tv.

Nu is er onlangs glasvezel aangelegd en wil ik overstappen naar Alles-in-1 Standaard 100mbit van KPN. Alleen werken de iTV kastjes van KPN uiteraard via ethernet, en dat ligt er dus niet. Powerline adapters zou een oplossing zijn, maar ik heb geen zin in gezeur met kwakkelende verbindingen en het moet gewoon goed werken. Daarom dacht ik aan de Moka 16 kastjes van Hirschmann, ethernet over coax.

De situatie wordt dan als volgt: ExperiaBox in de meterkast met een utp-kabel naar mijn Airport Extreme router voor het internet en een kabel naar een Moka 16. Vervolgens vanaf de Moka 16 een splitter en daar 2x de coaxkabel inpluggen voor de aansluitingen in de kamers.

In de kamers plaats ik weer tweemaal een Moka 16 met een coaxkabel van de aansluiting in de muur naar de Moka, en daar sluit ik via een utp-kabel weer de iTV kastjes op aan.

Nu mijn vraag, gaat dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Ben benieuwd waarom je de meest voor de hand liggende oplossing niet noemt: coax eruit, UTP erin!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het zal wellicht wel werken maar de Moka oplossing is wel een stuk duurder dan de powerline oplossing.
Tenzij je ook op die plekken bij de tv een switch wilt hebben voor andere apparaten, anders zou de 100 mbit powerline voor de tv-kastjes voldoende zijn.
Die tv-kastjes hebben niet 100 mbit nodig, 20 mbit zal genoeg zijn.
30 euro voor twee powerlines, of 120 euro voor twee Moka's.

Edit: Koka > Moka...

[ Voor 3% gewijzigd door Soldaatje op 08-02-2015 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
lier schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:06:
Ben benieuwd waarom je de meest voor de hand liggende oplossing niet noemt: coax eruit, UTP erin!?
Omdat ik geen zin heb in gedoe met trekken van kabels.
Soldaatje schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:15:
Het zal wellicht wel werken maar de Moka oplossing is wel een stuk duurder dan de powerline oplossing.
Tenzij je ook op die plekken bij de tv een switch wilt hebben voor andere apparaten, anders zou de 100 mbit powerline voor de tv-kastjes voldoende zijn.
Die tv-kastjes hebben niet 100 mbit nodig, 20 mbit zal genoeg zijn.
30 euro voor twee powerlines, of 120 euro voor twee Moka's.

Edit: Koka > Moka...
Omdat, volgens KPN, ik niet via 1 poort op de Experiabox zowel TV als internet heb. Schijnt te maken te hebben met het uitdelen van de IP-adressen. Dus een switch zou wel kunnen, maar dan moet ik kiezen tussen internet en TV, en ik wil sowieso TV daar.

Ik heb gehoord dat powerline niet gegarandeerd goed werkt en instabiel kan zijn. Graag zou ik t testen maar ik heb niet zo'n setje voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Coax vervangen door cat5e is het mooiste.

Maar wat jij wilt kan inderdaad met 3x een MOKA16 kastje (= 180 euro).
MoCA werkt point-to-multipoint, net zoals powerline.

Ik zou toch eerst powerline proberen voor 1/3 van de prijs. Half Nederland gebruikt die setjes voor ITV, je hebt maar 10 megabit netto nodig.
Jopth schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:39:
Omdat, volgens KPN, ik niet via 1 poort op de Experiabox zowel TV als internet heb.
Gaat prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Dav1d schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:04:
Coax vervangen door cat5e is het mooiste.

Maar wat jij wilt kan inderdaad met 3x een MOKA16 kastje (= 180 euro).
MoCA werkt point-to-multipoint, net zoals powerline.

Ik zou toch eerst powerline proberen voor 1/3 van de prijs. Half Nederland gebruikt die setjes voor ITV, je hebt maar 10 megabit netto nodig.

[...]

Gaat prima hoor.
Het is inderdaad wel veel goedkoper, probleem is dat ik dan wel een set moet hebben waardoor ik het stopcontact behoudt, omdat ik er maar één in de buurt van de tv heb. En dan gaat de prijs wat omhoog waardoor ik neig naar de MoCa oplossing.

Volgens KPN-medewerkers in het KPN Glasvezel forum is de kans groot dat het gaat storen als ik op 1 simpele switch een tv en een router aansluit.

[ Voor 13% gewijzigd door macmellow op 08-02-2015 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

MoCa is duurder, maar is voor zover ik weet heel stabiel hoor.
Powerline zou ik niet aan beginnen, het kan heel goed werken, maar het kan ook een complete ramp zijn. Dit verschilt van gebouw tot gebouw en heeft zowel te maken met de bekabeling als de tussenliggende apparatuur.

Het meest simpele is idd kabels trekken, maar als je daar niet aan wilt beginnen zou ik MoCa aanraden.

Wat het ethernet poort verhaal betreft.
Je kán in principe zowel iTV als Internet over 1 kabel laten lopen, maar dan moet je met VLANs gaan werken anders ga je elkaar idd in de weg zitten.
Dit heeft meestal nut voor mensen die van die stomme experiabox afwillen. Meer info hierover op http://netwerkje.com/

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:10
Recent overgestapt van Telfort Glasvezel naar KPN Glasvezel, de monteur gaf aan dat kabels trekken (maximaal twee) gratis was. Ook maar direct gebruik van gemaakt :-)

Was overigens de "gratis" installatie die KPN je aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
ShadowAS1 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:27:
MoCa is duurder, maar is voor zover ik weet heel stabiel hoor.
Powerline zou ik niet aan beginnen, het kan heel goed werken, maar het kan ook een complete ramp zijn. Dit verschilt van gebouw tot gebouw en heeft zowel te maken met de bekabeling als de tussenliggende apparatuur.

Het meest simpele is idd kabels trekken, maar als je daar niet aan wilt beginnen zou ik MoCa aanraden.

Wat het ethernet poort verhaal betreft.
Je kán in principe zowel iTV als Internet over 1 kabel laten lopen, maar dan moet je met VLANs gaan werken anders ga je elkaar idd in de weg zitten.
Dit heeft meestal nut voor mensen die van die stomme experiabox afwillen. Meer info hierover op http://netwerkje.com/
Dankje voor je antwoord. VLAN's had ik geen trek in, netwerkje.com had ik al een beetje doorgelezen.
Rub147 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:32:
Recent overgestapt van Telfort Glasvezel naar KPN Glasvezel, de monteur gaf aan dat kabels trekken (maximaal twee) gratis was. Ook maar direct gebruik van gemaakt :-)

Was overigens de "gratis" installatie die KPN je aanbiedt.
Kabels trekken alsin coax eruit en cat5e/6 erin? Lijkt me sterk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Jopth schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:34:
[...]

Dankje voor je antwoord. VLAN's had ik geen trek in, netwerkje.com had ik al een beetje doorgelezen.

[...]

Kabels trekken alsin coax eruit en cat5e/6 erin? Lijkt me sterk toch?
Waarom lijkt dat je sterk? Aan een punt van de coax maak je de UTP vast, en je trekt de coax aan de andere kant eruit, en je UTP zit ervoor in de plaats.

Paar minuutjes werk :) En is precies wat je nodig hebt, toch?

Edit: Wat jij trouwens wil is een aparte switch op je iTV poort van je experiabox zetten en deze op de nieuw getrokken kabels prikken.

[ Voor 11% gewijzigd door ShadowAS1 op 08-02-2015 22:36 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
ShadowAS1 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:35:
[...]

Waarom lijkt dat je sterk? Aan een punt van de coax maak je de UTP vast, en je trekt de coax aan de andere kant eruit, en je UTP zit ervoor in de plaats.

Paar minuutjes werk :) En is precies wat je nodig hebt, toch?
Dat is zeker wat ik nodig heb, wist alleen niet dat ze dat deden. Staat dat ook ergens? Niet dat ik met de spreekwoordelijke peren zit als de monteur van niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Jopth schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:36:
[...]

Dat is zeker wat ik nodig heb, wist alleen niet dat ze dat deden. Staat dat ook ergens? Niet dat ik met de spreekwoordelijke peren zit als de monteur van niets weet.
Ik zeg niet dat KPN dat doet, dan begrijp je me verkeerd. KPN mag daar weer niet aanzitten, Das iets wat je zelf kunt doen(echter zitten er monteurs tussen die dat wel voor je doen).
Edit: dat monteurverhaal was niet van mij ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ShadowAS1 op 08-02-2015 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
ShadowAS1 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:37:
[...]

Ik zeg niet dat KPN dat doet, dan begrijp je me verkeerd. KPN mag daar weer niet aanzitten. Das iets wat je zelf kunt doen
Edit: dat monteurverhaal was niet van mij ;)
Nee dat lees ik nu ook, zelf heb ik daar geen zin in. Moet dan ook weer een trekveer aanschaffen neem ik aan. Als de monteur, die dat vaker doet neem ik aan, dat kan, dan zou dat mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Jopth schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:39:
[...]

Nee dat lees ik nu ook, zelf heb ik daar geen zin in. Moet dan ook weer een trekveer aanschaffen neem ik aan. Als de monteur, die dat vaker doet neem ik aan, dat kan, dan zou dat mooi zijn.
Dat hoéft niet. Als je de UTP stevig vast maakt aan een eind van de coax, en de coax er aan het ander eind uittrekt, dan zit je UTP ervoor in de plaats daarna hoor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
ShadowAS1 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:41:
[...]

Dat hoéft niet. Als je de UTP stevig vast maakt aan een eind van de coax, en de coax er aan het ander eind uittrekt, dan zit je UTP ervoor in de plaats daarna hoor :p
Ah zo. Ben niet lui aangelegd maar daar heb ik niet echt trek in :P. Maar als de monteur het kan doen is het super natuurlijk.

Edit: Ik lees op het forum van KPN dat het afhankelijk is van de monteur of die een kabel wil trekken en/of daar tijd voor heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door macmellow op 08-02-2015 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:03
Misschien dat een een kleine bijdrage aan het pensioenfonds voor zielige kpn-monteurs wil helpen. :-)
Pagina: 1