Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HTPC voor live tv kijken en -opnemen

Pagina: 1
Acties:

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-11 16:22
Beste medetweakers,

Laat ik eerst mijn huidige situatie uitleggen:

Ik heb de volgende tv staan in de huiskamer: SHARP AQUOS LC-40LU700E. Geen toeters en bellen, keurig beeld. Daaronder een media player: Eminent EM7075. Ik gebruik 'm puur voor het afspelen van films. Verder kan het apparaat niets, geen Youtube, netflix e.d. Daarnaast heb ik een Onkyo TX-SR507 receiver met een prima klinkend 5.1 surround geluid. Ik neem verder internet en tv af van Ziggo, waar ik voor het laatstgenoemde een 2 jaar oude interactieve HD recorder voor gebruik.

Tot nu toe keek ik films met behulp van de media speler en een extern HD van 3 TB, en tv van Ziggo met behulp van de interactieve HD recorder. De interactieve HD recorder is er helaas afgelopen week mee opgehouden. Ik wil nu eigenlijk geen nieuwe recorder meer van Ziggo, omdat ik het andere maar een traag, krakkemikkig ding vond en van mening ben dat een nieuwe van bijv. humax het ook maar 2 jaar uit gaat houden. Daarnaast was ik eigenlijk al van plan die mediaplayer te vervangen door een betere zodat het geheel onder de tv wat 'smarter' werd.

Wat ik nu wil is een HTPC samenstellen die de media speler én de interactieve hd recorder gaat vervangen, wat dus ruimte gaat schelen. Mijn budget is max €600,-. Gaat de configuratie er overheen, koop ik toch liever weer een door Ziggo goed bevonden interactieve HD Recorder.

Voor het media gedeelte (films kijken vanaf externe HD) heb ik het één en ander al uitgezocht:

Componenten HTPC:
BehuizingSilverstone Milo ML04€80,-
ProcessorAMD A6 Black edition€55,-
MoederbordGigabyte GA-F2A88XN-WIFI€100,-2x HDMI uitgang: één naar de receiver, één naar de tv
WerkgeheugenKingston HyperX Fury blu HX316C10F/4€381 van 4GB of 2 van 2GB? Wat is beter?
SSD KaartCrucial MX100 128GB€65
Voedingbe quiet! System Power 7 300W€38
ProcessorkoelingScythe Shuriken Rev. B€28,-Aan te raden om ook nog een case fan te nemen?
Totaal:€409

Hoe is bovenstaande configuratie? Passen de componenten op elkaar?

Het lukt mij echter maar niet om gedegen informatie te vinden over het tv kijken en opnemen aspect van de HTPC. Ik heb op dit topic: [DVB-C] Digitale Kabel TV op de PC gezocht naar informatie, maar ik kan maar geen gedegen stap-voor-stap handleiding vinden dat begint met "dus u wilt tv van Ziggo bekijken op uw HTPC? Dan hebt u het volgende nodig" tot "Tadaa!".

Dit heb ik gevonden met googlen:
- Je hebt een DVB-C tv-kaart nodig
- Je hebt een Alphacrypt Classic CAM module nodig
- Indien je wilt kijken én opnemen, heb je tweemaal het bovenstaande nodig.

Nu zag ik dat ik een FloppyDTV en een Alphacrypt CAM module via de vraag-en aanbod voor €75,- op de kop kan tikken. Zal dit werken met bovenstaande htpc configuratie? En wat heb ik dan nog allemaal aan software nodig?

Alvast bedankt voor jullie tips/hulp!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:58
Welk OS ben je van plan om op de HTPC te zetten?

Ziggo is bezig zijn digitale TV om te bouwen.
Wellicht heb je genoeg aan het aantal vrije digitale kanalen. Dan hoef je geen CAM en Flash kaart meer.
nieuws: Ziggo migreert tv-platform naar dat van UPC in twee grotere regio's - update

• mustisen
cornfed99111 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:10:
Welk OS ben je van plan om op de HTPC te zetten?
Het maakt mij niet zo veel uit of het Windows of Linux wordt. Zo lang er een gedegen handleiding te vinden is die mij stap voor stap door het proces helpt, heb ik geen problemen met Linux. XBMC op Linux zou denk ik ideaal zijn voor wat ik wil:

- Full HD films bekijken (geen 3D) via een extern harde schijf.
- De programma's Uitzending gemist, Youtube en Netflix kunnen gebruiken.
- Live tv kijken en opnemen (voor het opnemen wellicht handig een 2,5" HD van 500GB er bij nemen in de configuratie?).

Het is absoluut niet mijn bedoeling om te gamen op het htpc. Daar heb ik een andere pc voor.
cornfed99111 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:10:
Ziggo is bezig zijn digitale TV om te bouwen.
Wellicht heb je genoeg aan het aantal vrije digitale kanalen. Dan hoef je geen CAM en Flash kaart meer.
nieuws: Ziggo migreert tv-platform naar dat van UPC in twee grotere regio's - update
Dat had ik ook gelezen ja, maar ik wist niet wat voor technische gevolgen dat heeft wat betreft CAM modules en flash kaarten. Betekent de nieuwe wijze van Ziggo dat ik dus deze kaarten niet meer nodig heb? Qua pakket neem ik alleen de basis af, dus geen extra film- of sportpakketten. Maar ik zou wel alles in HD op het scherm willen hebben.

Wellicht is het handig dat ik de migratie van Ziggo afwacht.

• Sebbie2006
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 09:48
Ik kijk al enige jaren (+/- 2008) televisie via Windows Media Center. Ik heb 2 usb tuners:
pricewatch: Anysee E30TCPlus
Bij deze tuner heb je geen AlphaCrypt nodig.
Ik ben (in mijn situatie) wel verplicht gebruik te maken van Acamd 6.20 voor het actief houden van mijn smartcards, maar ik meen dat dat een limitatie is doordat ik gebruik maak van dvblogic (tv-source/ connect).

In de basis is het niet heel lastig -meer- om via media center (extra € 10,- in win8) televisie te kijken.
- plug tuners in,
- installeer drivers,
- scan kanalen in Media Center,

Zelfs mijn Surface Pro 2 kan prima HD televisie aan (interne GPU), hoe zich die verhoud tot de AMD weet ik niet eerlijk gezegd.
Let wel op dat je ofwel een kast neemt met IR + afstandsbediening ofwel een losse IR receiver en AB gebruikt, want je wil niet met een toetsenbord en muis op de bank zitten :-) (uitzondering logitech dinovo mini: pricewatch: Logitech diNovo Mini )

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 23:14

AzzKickah

06-CENSORED

Ik kan je geen DM sturen, dus maar ff via hier. Wat voor HD-Recorder is dat, die het nu niet meer doet?

Stuur mij anders ff een DM :) Thanks!

• mustisen
AzzKickah schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:59:
[...]

Ik kan je geen DM sturen, dus maar ff via hier. Wat voor HD-Recorder is dat, die het nu niet meer doet?

Stuur mij anders ff een DM :) Thanks!
Het is mij ook niet gelukt jou een DM te sturen :)

Het is de Cisco 8485DVB HD DVR. Toen ik dat ding binnenkreeg, had ik al de indruk dat het aan het eind van zijn levenscyclus was.

• mustisen
Sebbie2006 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:49:
Ik kijk al enige jaren (+/- 2008) televisie via Windows Media Center. Ik heb 2 usb tuners:
pricewatch: Anysee E30TCPlus
Bij deze tuner heb je geen AlphaCrypt nodig.
Ik ben (in mijn situatie) wel verplicht gebruik te maken van Acamd 6.20 voor het actief houden van mijn smartcards, maar ik meen dat dat een limitatie is doordat ik gebruik maak van dvblogic (tv-source/ connect).

In de basis is het niet heel lastig -meer- om via media center (extra € 10,- in win8) televisie te kijken.
- plug tuners in,
- installeer drivers,
- scan kanalen in Media Center,

Zelfs mijn Surface Pro 2 kan prima HD televisie aan (interne GPU), hoe zich die verhoud tot de AMD weet ik niet eerlijk gezegd.
Let wel op dat je ofwel een kast neemt met IR + afstandsbediening ofwel een losse IR receiver en AB gebruikt, want je wil niet met een toetsenbord en muis op de bank zitten :-) (uitzondering logitech dinovo mini: pricewatch: Logitech diNovo Mini )
Dank voor de tip! Over de afstandsbediening was ik nog aan het nadenken. Ik was aan het uitzoeken of het mogelijk is de HTPC te bedienen met een telefoon/tablet. Scheelt weer een afstandsbediening op mijn salontafeltje ;)

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

mustisen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:52:
[...]

Het is mij ook niet gelukt jou een DM te sturen :)

Het is de Cisco 8485DVB HD DVR. Toen ik dat ding binnenkreeg, had ik al de indruk dat het aan het eind van zijn levenscyclus was.
Oh ik heb dat wel aan staan dus zou wel moeten kunnen.

Maarrehh.. die 8485DVB doet het dus niet meer? Mag ik die hebben voor de onderdelen?? :) :) :Y

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:58
Dan lijkt mij het beste dat je gewoon wacht met een CAM aankoop tot Ziggo in jouw gebied alles overzet.
Als het TV aanbod dan voldoet aan je behoeftes, ben je klaar met een DVB-C tuner kaart.
Bespaart weer in de kosten...

Linux is een prima keuze.
Kijk eens naar dit artikel: reviews: De vele gezichten van XBMC
Daar staat veel info in die van belang is.
Ook Myth TV is een goede optie: https://www.mythtv.org

Het enige waar je nog op moet letten is de keuze van de DVB-C kaart. Eventueel een Twin tuner DVB-C kaart.
Je moederbord heeft namelijk maar één PCI-E aansluiting.
Kijk of daar een goede Linux driver bij zit. De meeste actuele kaarten hebben geen problemen met Linux.
Maar er zijn genoeg oudere exemplaren en exoten die alleen voor Windows ontwikkeld zijn.
Daar kan je in de problemen komen met bugs en support.

• Sebbie2006
mustisen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:55:
[...]

Dank voor de tip! Over de afstandsbediening was ik nog aan het nadenken. Ik was aan het uitzoeken of het mogelijk is de HTPC te bedienen met een telefoon/tablet. Scheelt weer een afstandsbediening op mijn salontafeltje ;)
Euhm ja, dat kan... maar nee: het werkt in de praktijk niet lekker!

• mustisen
AzzKickah schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:24:
Oh ik heb dat wel aan staan dus zou wel moeten kunnen.

Maarrehh.. die 8485DVB doet het dus niet meer? Mag ik die hebben voor de onderdelen?? :) :) :Y
Als ik 'm nog had, had ik je het wel gegeven! Mijn vrouw is van het "doet ie het niet, dan weg er mee!". Ik heb 'm dus afgelopen week ingeleverd bij de milleustraat...

• mustisen
Sebbie2006 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:55:

Euhm ja, dat kan... maar nee: het werkt in de praktijk niet lekker!
Te traag? Wat ik mij wel kan voorstellen: telefoon pakken, app opstarten, verbinding maken en daarna pas kunnen zappen.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

mustisen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:03:
[...]

Als ik 'm nog had, had ik je het wel gegeven! Mijn vrouw is van het "doet ie het niet, dan weg er mee!". Ik heb 'm dus afgelopen week ingeleverd bij de milleustraat...
Nooooo ;( Zonde!

OK, helaasch :) Thanks anyway.

• mustisen
cornfed99111 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:29:
Dan lijkt mij het beste dat je gewoon wacht met een CAM aankoop tot Ziggo in jouw gebied alles overzet.
Als het TV aanbod dan voldoet aan je behoeftes, ben je klaar met een DVB-C tuner kaart.

Linux is een prima keuze.
Kijk eens naar dit artikel: reviews: De vele gezichten van XBMC
Daar staat veel info in die van belang is.
Ook Myth TV is een goede optie: https://www.mythtv.org

Het enige waar je nog op moet letten is de keuze van de DVB-C kaart. Eventueel een Twin tuner DVB-C kaart.
Je moederbord heeft namelijk maar één PCI-E aansluiting.
Kijk of daar een goede Linux driver bij zit. De meeste actuele kaarten hebben geen problemen met Linux.
Maar er zijn genoeg oudere exemplaren en exoten die alleen voor Windows ontwikkeld zijn.
Daar kan je in de problemen komen met bugs en support.
Bedankt voor de links!

Ik ga inderdaad wachten. In ieder geval heb ik nu een redelijk beeld van wat kan. Thanks!

• Sebbie2006
mustisen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:04:
[...]

Te traag? Wat ik mij wel kan voorstellen: telefoon pakken, app opstarten, verbinding maken en daarna pas kunnen zappen.
Ik had inderdaad wat uitgebreider kunnen zijn in mijn antwoord :), excuus.

Ik heb jaren geleden meerdere programma's geprobeerd, en inderdaad waren ze stuk voor stuk te traag en/ of onnauwkeurig voor het fatsoenlijk bedienen van de interface. Nou heb ik altijd al een afstandsbediening gehad, dus ik heb het altijd daar aan afgemeten.

In de praktijk gebruik ik altijd de originele Windows mediacenter remote, tot dat ik overschakel naar bijv popcorn time. Daarvoor gebruik ik de diNovo. Die trouwens ook prima werkt als remote (met een schuifje switch je tussen remote en normaal toetsenbord).

--
Trouwens. Ik heb meerdere tv Clients geprobeerd, maar - naar mijn persoonlijke mening- steekt MediaCenter met kop en schouders boven de rest uit. De WAF-factor is ook nergens hoger!
XBMC (laatste versie nog niet geprobeerd) heb ik tijden ernaast gebruikt voor gedownloade series (ivm de automatische subtitles) is het voor LiveTV net niet. Het is trager in gebruik en minder stabiel (nogmaals met live tv)
Nou is mijn setup ook niet erg gebruikelijk:
Server: i7 met 2012R2/ 2x usb tv kaarten en DVBlogic Connect en tv source
clients:
mediacenter: (Main TV): i5 gen3 met win8.1,
GamePC: i7 met win8.1 16gb etc
Tablet/laptop: surface pro 2 met 8.1
vrouwPC: i5 8.1
(de dvblogic software zorgt dat ik op alle PC's tv kan kijken, met een max van 2 kanalen --> want: 2 tuners)
Mijn zwager heeft goeddeels dezelfde setup, maar dan als tv server win 8.1 en ipv anysee kaarten/ 3x FloppyDTV met alphacrypt

[ Voor 35% gewijzigd door Sebbie2006 op 09-02-2015 14:44 . Reden: extra info ]

• mustisen
Sebbie2006 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:28:
[...]

Ik had inderdaad wat uitgebreider kunnen zijn in mijn antwoord :), excuus.
Geen probleem!
Ik heb jaren geleden meerdere programma's geprobeerd, en inderdaad waren ze stuk voor stuk te traag en/ of onnauwkeurig voor het fatsoenlijk bedienen van de interface. Nou heb ik altijd al een afstandsbediening gehad, dus ik heb het altijd daar aan afgemeten.

In de praktijk gebruik ik altijd de originele Windows mediacenter remote, tot dat ik overschakel naar bijv popcorn time. Daarvoor gebruik ik de diNovo. Die trouwens ook prima werkt als remote (met een schuifje switch je tussen remote en normaal toetsenbord).
Het is natuurlijk ieder voor zich wat hij/zij het handigst vindt. In ieder geval neem ik deze optie ook mee in mijn overweging. Bedankt voor de tip!
Nou is mijn setup ook niet erg gebruikelijk:
Server: i7 met 2012R2/ 2x usb tv kaarten en DVBlogic Connect en tv source
clients:
mediacenter: (Main TV): i5 gen3 met win8.1,
GamePC: i7 met win8.1 16gb etc
Tablet/laptop: surface pro 2 met 8.1
vrouwPC: i5 8.1
(de dvblogic software zorgt dat ik op alle PC's tv kan kijken, met een max van 2 kanalen --> want: 2 tuners)
Mijn zwager heeft goeddeels dezelfde setup, maar dan als tv server win 8.1 en ipv anysee kaarten/ 3x FloppyDTV met alphacrypt
Nice! :9~

• mustisen
cornfed99111 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:29:
Gisteren heb ik contact opgenomen met Ziggo. Mijn 'district' is begin maart aan de beurt. Moet nog even geduld hebben dus.

• Sebbie2006
mustisen schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:32:
[...]

Gisteren heb ik contact opgenomen met Ziggo. Mijn 'district' is begin maart aan de beurt. Moet nog even geduld hebben dus.
Mijn district is al omgezet, maar ik heb nog niet getest zonder smartcard (aangezien deze in een server setup draaien). Ik had wel wat problemen tijdens de overgang, waarbij 1 van de 2 smartcards niet meer geactiveerd was, ook de "vrije" kanalen werkten toen niet. Maar dat kan natuurlijk komen doordat de kaart niet actief meer was, wat een andere situatie is dan géén smartcard.
Ik ben nog wel van plan mijn televisie direct met coax te verbinden, omdat het kan :+
mustisen schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:29:
[...]

Geen probleem!

[...]

Het is natuurlijk ieder voor zich wat hij/zij het handigst vindt. In ieder geval neem ik deze optie ook mee in mijn overweging. Bedankt voor de tip!

[...]

Nice! :9~
Dat is ook zeker waar, het is absoluut persoonlijk. Maar ik heb thuis naast de WAF ook te maken met de KAF (Kid(s) Acceptance Factor). Mijn oudste zoon (3 jaar 10 maanden) kan Media Center prima opstarten live tv selecteren en op 306 (nic jr :+ .) zetten, dat zegt niet alles maar toch wel dat de interface redelijk goed in elkaar zit :) .
Ik heb xbmc niet meer getest sinds het kodi geworden is, en het meest irritante probleem zou opgelost moeten zijn (time shift werkt niet) dus binnenkort toch maar weer eens testen hoe het nu werkt.

Wat ik gedaan heb is: eerst alleen een tuner gekocht, deze aan mijn huidige pc gehangen en eerst eens kijken of en hoe het werkte. Ik wist daar bij dat ik voor +/- € 150 het schip in kon gaan (eigenlijk €150 - verkoopopbrengst op marktplaats ;) ) Maar dat had ik voor de hobby er wel voor over.

Nu wil ik niet meer terug en mijn vrouw ook niet. Zeker in combinatie met popcorntime/ timeforpopcorn uitzending gemist etc is het toch wel erg fijn dat er een PC onder de tv staat. Bovendien heb je niet de nadelen van een mediaspeler/ mediabox die alleen specifieke formaten afspeelt of geen 3d films speelt.

• mustisen
Sebbie2006 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:42:

Dat is ook zeker waar, het is absoluut persoonlijk. Maar ik heb thuis naast de WAF ook te maken met de KAF (Kid(s) Acceptance Factor). Mijn oudste zoon (3 jaar 10 maanden) kan Media Center prima opstarten live tv selecteren en op 306 (nic jr :+ .) zetten, dat zegt niet alles maar toch wel dat de interface redelijk goed in elkaar zit :) .
Mijn vrouw accepteert gelukkig veel, zij is meedenkend en wil ook graag zo veel mogelijk alles-in-één apparaten onder de tv hebben staan waarbij er zo min mogelijk kabels zichtbaar zijn. Echter is zij niet zo technisch, dus ik ga sowieso datgene op proberen te zetten dat gebruiksvriendelijk is. Als dat veel instellen vooraf betekent... het zij zo.

Mijn dochter van 2 vindt de iPad veel interessanter dan de tv. Dus ik heb (nog) niet met een CAF te maken :)
Nu wil ik niet meer terug en mijn vrouw ook niet. Zeker in combinatie met popcorntime/ timeforpopcorn uitzending gemist etc is het toch wel erg fijn dat er een PC onder de tv staat. Bovendien heb je niet de nadelen van een mediaspeler/ mediabox die alleen specifieke formaten afspeelt of geen 3d films speelt.
Mee eens, mijn mediaspeler was op moment van kopen geen slechte. Alleen is de support er voor opgehouden, waardoor apps als Youtube niet meer werken. Over het afspelen van films ben ik wel tevreden zolang ik één bepaald formaat aanhoud en de receiver blijf gebruiken voor de DTS verwerking.

• Sebbie2006
mustisen schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:37:

Mijn dochter van 2 vindt de iPad veel interessanter dan de tv. Dus ik heb (nog) niet met een CAF te maken :)
Mijn zoon is ook dol op 'zijn' iPad 1. Vooral Cut the Rope, Where's My Water en Youtube.
[...] Over het afspelen van films ben ik wel tevreden zolang ik één bepaald formaat aanhoud [...]
En dat is nou precies de reden dat ik zó blij ben met een PC! Ik hoef bij het afspelen eigenlijk nooit na te denken over formaten/ containers/ codec etc. Als het niet lekker afspeelt in MediaCenter, pak ik VLC er bij (of voor 3d films GOM Player ivm subtitles).

Maar goed, om nog eens terug te komen op je eigenlijke vraag:
  • - Elke redelijk recente processor vergelijkbaar met een i5 gen2 gaat TV prima afspelen. Ik heb al jaren geen AMD processoren meer, dus daar kan ik niets overzeggen. Ter vergelijking: mijn server is een i7 2600 en de processor load komt niet boven de 10% gemiddeld:
    Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-Md5kimEdl70/VNtGRjfgyhI/AAAAAAAAAME/zAoNY_FVPa8/w863-h661-no/cpuTotal.PNG
    De max is zelfs onder de 30%. Als je dan weet dat ik USB tuners heb die een negative impact hebben op de CPU, kun je redelijk stellen dat performance geen issue gaat zijn.
  • Wat natuurlijk wel een dingetje is, is het geluid dat de PC produceert. Het hoeft van mij persoonlijk niet zo heel stil, maar jouw kast is (net als de mijne) aan de zijkant en bovenkant eigenlijk gewoon open dmv een raster. Dat betekend twee dingen: Stof en Lawaai. De gemiddelde Casefan maakt een geluid dat het midden houdt tussen een irritante mugen een opstijgende straaljager... dus als het zonder kan... Ik heb die van mij los gekoppeld omdat ze na verloop van tijd begonnen te gieren. Dit is dus echt wel iets om rekening mee te houden.
  • Met betrekking tot je vraag of 2x2gb beter is dan 1x 4gb: volgens mij is 2x2 iets sneller, maar aangezien je mobo maar 2 sloten heeft zou ik 1x4gb doen zodat je nog upgrade ruimte hebt. Bovendien denk ik dat je voor een HTPC niet echt super snel geheugen nodig hebt.
  • Voor een afstandsbediening: http://www.hauppauge.tv/site/products/data_mcremote.html
    of iets als: http://www.amazon.com/s/r...refix=mce+r%2Celectronics Als er maar een IR receiver bij zit.
  • Met receivers heb ik geen enkele ervaring, dus daar waag ik mij ook niet aan.
Ik denk wel dat je eerst moet gaan bepalen welke kant je op wilt: linux/ Windows (beide), want dat limiteert de aanschaf van je TV tuner.

• mustisen
Sebbie2006 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:19:
• Wat natuurlijk wel een dingetje is, is het geluid dat de PC produceert. Het hoeft van mij persoonlijk niet zo heel stil, maar jouw kast is (net als de mijne) aan de zijkant en bovenkant eigenlijk gewoon open dmv een raster. Dat betekend twee dingen: Stof en Lawaai. De gemiddelde Casefan maakt een geluid dat het midden houdt tussen een irritante mugen een opstijgende straaljager... dus als het zonder kan... Ik heb die van mij los gekoppeld omdat ze na verloop van tijd begonnen te gieren. Dit is dus echt wel iets om rekening mee te houden.
Ik had de case genomen van de BBG van een tijdje terug. Sta natuurlijk open voor andere cases, zolang het totale budget maar niet de €600 overstijgt.
Ik denk wel dat je eerst moet gaan bepalen welke kant je op wilt: linux/ Windows (beide), want dat limiteert de aanschaf van je TV tuner.
Naarmate ik steeds meer lees over htpc's, neig ik naar Windows (Media Center). Makkelijker in te stellen dan Linux en toch gebruikersvriendelijk (WAF).
Pagina: 1