Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alarmsysteem en home automation op 433mhz

Pagina: 1
Acties:

• dnperfors
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-10 10:25
Ik ben op zoek naar een simpel alarmsysteem en zie dat bijvoorbeeld het alarm systeem van Eminent op 433mhz werkt.

Nou ben ik ook aan het verdiepen in een beetje home automation, niet veel bijzonders, gewoon lichten automatisch aan en uitzetten op basis van tijd en de hoeveelheid licht de kamer binnen kom. Hiervoor wil ik een simpel kaku systeempje gebruiken aangesloten op een Pi.

Wat ik me echter afvraag is of het wel handig is om een alarm systeem op zo'n veel gebruikte frequentie te hebben?
Heb je kans dat het alarm per ongeluk afgaat als je een lamp aanzet (of de buren)? Of wordt dit voorkomen doordat aparaten bij elkaar geregistreerd worden?
Wat als er in de buurt erg veel gebruik wordt gemaakt van deze frequentie, hoe betrouwbaar is de comunicatie dan?
Of maak ik me druk om niets?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

433MHz is een frequentiebereik. Het protocol waarmee gecommuniceerd wordt op deze frequenties verschilt per apparaat. Als apparaten dezelfde taal spreken en er geen beveiliging is, is het in principe mogelijk dat de willekeurige anderen personen jouw apparaten bedienen. Tevens bestaat de mogelijkheid dat apparaten van jou en van de buren op exact hetzelfde moment signalen uitzenden op hetzelfde kanaal waardoor zij elkaar kunnen storen. Overigens is de 433MHz band weliswaar vrij beschikbaar voor short range devices maar zit er wel een max van 10 procent aan de duty cycle, dwz een apparaat mag niet meer dan 10 procent van de tijd een signaal uitzenden. Op 868MHz (o.a. gebruikt door z-wave, EnOcean en KNX-RF) is de duty cycle 1 procent. Zo wordt voorkomen dat apparaten elkaar teveel in de weg zitten.

Kaku kent geen beveiliging. Ook worden apparaten die met elkaar mogen communiceren niet expliciet aan elkaar gekoppeld. Voor serieuze toepassingen is het daarom ongeschikt. Z-wave gebruikt wel encryptie.

Een apparaat dat werkt volgens een geavanceerde draadloos communicatieprotocol zal eerst luisteren of de ether vrij is en een opdracht opnieuw versturen als de ontvanger geen ontvangstbevestiging geeft. Hiervoor is bi-directionele communicatie nodig. Kaku ondersteunt dit niet en een simpel 'fire and forget' protocol. Als er een stoorzender in de weg zit is dat pech voor de ontvanger, volgende keer beter.

[ Voor 20% gewijzigd door Femme op 10-02-2015 13:07 ]

• dnperfors
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-10 10:25
Bedankt voor de informatie. Ik weet denk ik even genoeg.

Verwijderd

Beste Femme en dnperfors,

Ik zie nu jullie discussie staan en vind dat wel interessant omdat naast mijn probleem te leggen.
Wij hebben een draadloos beveiliging systeem staan, ik zal het type en dergelijke nog even opzoeken.

Dit systeem wil nu niet meer goed werken. Het blijkt dat er een apparaat/zender of anders is, die de band wegdrukt van ons beveiliging systeem. Schijnt dat het verkeer niet meer Bi-directioneel is. Tenminste dat wordt er gezegd door de beveiliging man / technicus.

Nu zit ik er over te denken wat er dan wel niet kan storen op zo'n systeem? 433MHz band. Er zijn zonneschermen, garagedeuren die ook op die band werken. Hoe zou je het beste de stoorzender kunnen pijlen? Hebben jullie een idee? Ik ga zelf nog even kijken als ik de meterkast uitzet, behalve waarop de alarmcentrale zit. Of hij dan wel werkt.

Samengevat zeggen de beveiliging mannen dat er een nieuw systeem moet komen die op 866 MHz zit. Lekker makkelijk als hun het niet uit kunnen zoeken zeggen ze maar koop maar een nieuw systeem van 2000 Euro.

Hopelijk hebben jullie nog wat ideeen?

Gr

Eagle.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
@eagle
Hoe er ook rekening mee dat er 1 van de sensoren defect kan zijn en dat deze dus stoort op je frequentie band.

Dit kan overigens ook op de 866 voorkomen ;) Ik moet nog wel eens een alarm systeem opleveren met draadloze elementen erbij en de keren dat ik RF Jam melding kreeg was het eigenlijk elke keer een melder die zelf was geplaatst (defecte melder dus)
Of het verhaal van jouw installateur klopt is moeilijk te beoordelen want zonder type aanduiding etc is het moeilijk te achterhalen.

Ik vermoed dat je waarschijnlijk een Visonic Powermax of een Alphatronics NG hebt :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal