Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste Tweakers,

Ik ben opzoek naar een NAS voor mijn thuisnetwerk om bestanden veilig op te slaan.
Verder geen uitgebreid gebruik zoals streamen naar tv`s etc, puur opslag die gebruikt kan worden vanuit natuurlijk thuis en vanuit andere plaatsen zoals werk familie etc.

Aan welke eisen in het graag wil laten voldoen:
Opslag: 2x 2TB in Raid-1 (mirror)
Toegankelijkheid: natuurlijk goed te bereiken vanuit thuis, maar ook vanuit andere plaatsen zoals familie, vrienden en bijvoorbeeld op het werk.

Zelf ben ik niet echt thuis in deze hardware maar heb ik zelf wel al 2 oplossingen gezocht:
nr.1 http://www.nascenter.nl/p...my-cloud-mirror-6-tb.html
nr. 2 pricewatch: Synology Disk Station DS213

Bij de 2e optie zitten geen hardeschijven bij geleverd en had ik het idee om deze erbij te bestellen:
https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-126561 (gelezen dat de WD RED schijven leuke schijfjes zijn voor NAS opstellingen.)

Zijn er ook nog veel verschillen in de cpu snelheid en ram geheugen waar ik op moet letten? of is dit meer een issue voor de wat gevorderde gebruikers die ook naar tv`s etc willen streamen?

En natuurlijk ook de verschillen in schijven: SATA of SAS, wat is hierin de beste oplossing?
Wat is heb gelezen op internet zijn de SAS schijven wel meer bedoeld voor de wat professionelere oplossingen zoals servers etc. Dus in mijn mening lijkt mij dit niet noodzakelijk om een SAS schijf te kiezen.

Ik hoop jullie hier alvast voldoende mee te hebben geïnformeerd en wacht op jullie reacties!

Bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:32

JT

VETAK y0

SATA is prima. Als het puur alleen voor storage is en snelheid is niet direct belangrijk (als in, je hebt geen 100m/s nodig) dan zou ik lekker het goedkoopste nemen wat je kunt vinden.

Toegankelijkheid is een ander ding. Synology biedt bijvoorbeeld quickconnect om makkelijk verbinding te kunnen maken. Enerzijds makkelijk, anderzijds is het natuurlijk wel vreemd dat het spul langs je hele firewall en beveiliging heen gaat. Nu kan een hacker mooi bij Synology terecht voor centrale toegang tot heel veel NASsen. Het heeft niet mijn voorkeur. Ik zou eerder kijken naar DD-WRT op je router zetten en daarop gebruik maken van de VPN server. Dan kun je waar dan ook vandaan met OpenVPN verbinden met je thuisnetwerk en dus ook met je NAS. Let wel op dat je minimaal 2048bits key exchange neemt; veel apparaten bieden standaard 1024 maar dat is al 2 jaar deprecated.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Ik heb even gekeken voor de DD-WRT firmware, maar als ik eerlijk ben ga ik hier niet aan beginnen :P
Stel dat het toch fout gaat... tja..
Dus ik denk dat de oplossing voor mij dan gewoon met gebruikersnaam en wachtwoord te gaan werken het beste is. Dit zal toch ook wel worden ondersteund door de Synology NAS ook al maken die ook gebruik van Quickconnect? Zou het mogelijk zijn om dit uit te schakelen en voor inlog credentials te kiezen?

Op internet heb ik ook al gelezen dat het gewoon mogelijk is om poorten op je router open te zetten zodat het inkomend verkeer van buiten af naar je NAS word geleid om in te kunnen loggen vanuit plaatsen buiten je huis. Ik denk dat voor mij dit de beste oplossing is i.p.v. de router te veranderen met firmware etc.

Dus zoals u adviseert voor een NAS voor puur opslag is gewoon te kijken naar de iets wat goedkopere modellen?
Al zou ik natuurlijk graag wel wat kwaliteit willen aanschaffen.
En heeft u of iemand anders een goed voorstel van een NAS waar jullie van zeggen dit is goed genoeg voor mij om te gebruiken met de doeleinde waar ik het voor ga gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

TheDream07 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 15:14:
Ik heb even gekeken voor de DD-WRT firmware, maar als ik eerlijk ben ga ik hier niet aan beginnen :P
Stel dat het toch fout gaat... tja..
Dus ik denk dat de oplossing voor mij dan gewoon met gebruikersnaam en wachtwoord te gaan werken het beste is. Dit zal toch ook wel worden ondersteund door de Synology NAS ook al maken die ook gebruik van Quickconnect? Zou het mogelijk zijn om dit uit te schakelen en voor inlog credentials te kiezen?
D
Dat is sowieso nodig. Maar goed, je moet het zelf weten, er bestaat alleen wel het vermoeden dat bijv de SynoLocker ransomware succesvol was mede dankzij quickconnect ;)
Op internet heb ik ook al gelezen dat het gewoon mogelijk is om poorten op je router open te zetten zodat het inkomend verkeer van buiten af naar je NAS word geleid om in te kunnen loggen vanuit plaatsen buiten je huis. Ik denk dat voor mij dit de beste oplossing is i.p.v. de router te veranderen met firmware etc.
Dat kan, dan is een en ander wel afhankelijk van hoe goed een NAS beveiligd is. Ook daarvan bestaat weer een vermoeden dat SynoLocker hierdoor zo een succes was. Straks ga je bijv een keer je NAS firmware updaten en gaat het fout waardoor je er de keer daarna wel twee keer over nadenkt. Dus dan heb je een oudere versie die kwetsbaar is. En daar kan iedereen vanaf internet bij komen. I said it before and I'll say it again, ICT infra moet je scheiden van overige services.
Dus zoals u adviseert voor een NAS voor puur opslag is gewoon te kijken naar de iets wat goedkopere modellen?
Al zou ik natuurlijk graag wel wat kwaliteit willen aanschaffen.
En heeft u of iemand anders een goed voorstel van een NAS waar jullie van zeggen dit is goed genoeg voor mij om te gebruiken met de doeleinde waar ik het voor ga gebruiken?
Als het alleen gaat om opslag en snelheid is geen issue pak dan gewoon het goedkoopste model van Synology als je QuickConnect wil gebruiken. Maar ik blijf erbij, dingen als QuickConnect zijn voor mensen die zich niet willen verdiepen in beveiliging maar er wel van buitenaf bij willen, zonder goed te snappen wat de implicaties zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 08-02-2015 18:05 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Bedankt voor de uitgebreide informatie.
Ik heb even opgezocht over de ransomware waar je het over had:

nieuws: SynoLocker-ransomware geeft 5500 slachtoffers deadline

Ja dit wil je natuurlijk ook niet zien gebeuren.
Stel dat ik de firmware gewoon goed up-to-date houd en gewoon de standaard instellingen gebruik voor het inloggen op de NAS vanuit een ander netwerk als dit nodig zou zijn. Zijn de risico`s dan groot om gehackt te worden? want ik denk dat een NAS van mij ( simpele gozer die gewoon wat bestanden op wilt slaan) toch niet interessant is voor hackers?

En als we gaan kijken voor een Western Digital NAS hoe zit het met die beveilidings lekken etc. Zijn deze dan veiliger? i.v.m. het niet hebben van dat quickconnect gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 21:30
Je hoeft die Quickconnect niet te gebruiken en kunt zonder dat op allerlei andere manieren bij je DS (VPN, cloudstation. FTP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:57
JT schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:52:
Toegankelijkheid is een ander ding. Synology biedt bijvoorbeeld quickconnect om makkelijk verbinding te kunnen maken. Enerzijds makkelijk, anderzijds is het natuurlijk wel vreemd dat het spul langs je hele firewall en beveiliging heen gaat. Nu kan een hacker mooi bij Synology terecht voor centrale toegang tot heel veel NASsen. Het heeft niet mijn voorkeur. Ik zou eerder kijken naar DD-WRT op je router zetten en daarop gebruik maken van de VPN server. Dan kun je waar dan ook vandaan met OpenVPN verbinden met je thuisnetwerk en dus ook met je NAS. Let wel op dat je minimaal 2048bits key exchange neemt; veel apparaten bieden standaard 1024 maar dat is al 2 jaar deprecated.
Klopt, dat quickconnect gaat iets te gemakkelijk.

Overigens hoef je voor de VPN geen speciale router te kopen aangezien een synology dit zelf al kan.
OpenVPN, L2TP en als het echt moet PPTP. Forward een paar UDP poorten in je router en je kunt er met openvpn in. Neem een domeinnaam, en maak een certificaat aan om het helemaal af te maken.

Als je echt wil kun je de https webpagina publiceren door tcp 5001 te forwarden.
Mocht je dat doen, zet dan wel het admin account UIT. En stel wat firewall regels in m.b.t. regio's van toegang. Want ik neem aan dat je niet zo vaak in Rusland of China komt?

Het publiceren van FTP of de normale http (tcp 5000) pagina acht ik zeer onveilig.
Ook via obfuscated poort nummers.

Verder werkt een Synology prima. Jaren firmware support. En het aanbod extra software is ook goed.
Zoals sabnzbd, sickbeard en couchpotato. Mocht je dat wat vinden.

WD Red schijven bieden overigens weinig voordeel in een Synology. WD Red heeft features voor hardware raid, en synology heeft software raid. Het enige wat WD Reds anders hebben is de betere specificatie, en dus meer garantie.

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen3 op 08-02-2015 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Nog steeds aan het googelen geweest en kwam ik dit tegen: http://www.nascenter.nl/c...522/synology-dsm-5-0.html
(onder aan de pagina een youtube filmpje)

Ook leuk! natuurlijk handig voor het inloggen vanuit andere netwerken.
In principe is dit wel gewoon de quickconnect technologie waar @JT niet zo`n fan van was.
Maar komt die vraag weer.... is dit ook te onveilig?
Want natuurlijk moet je ook gewoon met credentials inloggen en lijkt mij dit veilig.

Ook heb ik op de synology website dit gevonden: https://www.synology.com/...edgebase/tutorials/459#t2
wat eventueel ook de moeite waard is om na te kijken.
Als ik het goed begrijp heeft dit te maken met de VPN verbinging wat @jeroen3 vertelde in de comment hierboven.

Ik snap natuurlijk dat jullie hier veel meer in thuis zijn dan mij, met de beveiliging etc en nieuwe firmware op routers installeren om maar een goed beveiligde verbinding op te zetten.
Maar als ik dat allemaal nog moet gaan doornemen en moet gaan leren hoe dit precies in elkaar steekt ben ik nog wel even bezig :P
Dat gebeuren met DD-WRT ga ik gewoon niet aan beginnen omdat dit voor mij net iets te hoog gegrepen is qua kennis.

Vandaar dat ik de beste oplossing aan het zoeken ben met standaard equipment!

Wat zeggen jullie van de 2 opties die ik in deze comment door stuurde?
Als dat met die DSM oplossing leuk is, en ook prima beveiligd is dan denk ik dat het toch een Synology NAS word.
Of de andere optie met de VPN NAS opstelling dit zou dan toch ook goed genoeg beveiligd moeten zijn.

Alvast weer bedankt voor de goeie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 19:35
Ik zat in de zelfde situatie als jij. Ik zocht ook een NAS server puur voor bestanden backup en niet voor streaming of download.

Ik ben gegaan voor de WD my cloud 6tb. Dit vanwege een actie die toen was en schijven zijn inbegrepen dus was mooi meegenomen.

Inderdaad ook reviews opgezocht en vooral gezocht naar schijfsnelheden. Die waren niet spectaculair, maar dat had ik zelf ook niet nodig.

Ik maak kopieer regelmatig er bestanden naar toe die ik dan weer kopieer naar mn macbook. Gaat fijn probleemloos met een aangename snelheid tussen 10 a 15mbps.

Ook maak ik backups van mn macbook met time capsule naar de WD cloud.

Tevreden met het apparaat en raadt m ook aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ari Gold schreef op zondag 08 februari 2015 @ 21:57:
met een aangename snelheid tussen 10 a 15mbps.
Ik leef met je mee. Kopieren van/naar mijn DS214 gaat ~90 MB/s in het Windows Explorer kopieer venster.

DSM 5.0 is het operating system op Synology NAS apparaten.
Neem bijvoorbeeld de DS214 (€250) met twee normale schijven a €90 euro. (je gaat toch raid-1) dan ben je voor 450 klaar. Morgen bezorgd. Dan heb je een retesnelle NAS, met twee prima schijven. (dat is een investering voor 5 jaar)
Mogelijk dat je na een paar jaar één van de schijven moet vervangen, a €50 als de prijzen blijven dalen, maar daarvoor had je toch raid-1?
Voor minder geld pak je een DS213j of DS214se. Maar die zal natuurlijk minder snel zijn. Dat zal je merken met het gebruik, en met VPN over glasvezel. Voorbeeld: het maximum aantal gelijktijdige VPN gebruikers voor de DS214 is 5.

Tip: als je schijven koopt moet je controleren dat ze in de compatibility list staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Blijft jammer dat de Syno VPN server met 1024bits key exchange werkt, al tijden deprecated. Naast andere reden nog een reden om het niet te gebruiken :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 19:35
jeroen3 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:41:
[...]

Ik leef met je mee. Kopieren van/naar mijn DS214 gaat ~90 MB/s in het Windows Explorer kopieer venster.

DSM 5.0 is het operating system op Synology NAS apparaten.
Neem bijvoorbeeld de DS214 (€250) met twee normale schijven a €90 euro. (je gaat toch raid-1) dan ben je voor 450 klaar. Morgen bezorgd. Dan heb je een retesnelle NAS, met twee prima schijven. (dat is een investering voor 5 jaar)
Mogelijk dat je na een paar jaar één van de schijven moet vervangen, a €50 als de prijzen blijven dalen, maar daarvoor had je toch raid-1?
Voor minder geld pak je een DS213j of DS214se. Maar die zal natuurlijk minder snel zijn. Dat zal je merken met het gebruik, en met VPN over glasvezel. Voorbeeld: het maximum aantal gelijktijdige VPN gebruikers voor de DS214 is 5.

Tip: als je schijven koopt moet je controleren dat ze in de compatibility list staan.
Te snel gereageerd. Het ligt tussen 60 a 70 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Ik heb jullie advies nog een paar keer doorgenomen en ben tot het besluit gekomen dat ik voor een Synology NAS DS214 wil gaan : productreview: Synology DiskStation DS214 review door crypt0rr
Hier moet ik natuurlijk wel nog 2 schijven bij bestellen.

Ik had in gedachte om voor de SATA WD RED schijven te gaan.
Heeft iemand als laatste nog advies voor?

het liefste zou ik willen:
2x 2TB
7200 RPM
64MB cash geheugen.

pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB

Deze schijf had ik in gedachte x2.

[ Voor 14% gewijzigd door TheDream07 op 09-02-2015 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51
De 214 is behoorlijk snel als je alleen opslag gaat doen. Je zou ook goed even naar de 215j kunnen kijken.

De Red's zijn een prima keuze. Hitachi Deskstar NAS schijven zijn een goed alternatief.
De Red's zijn geen 7200 rpm vziw, hoewel dat niet zo relevant is.

[ Voor 85% gewijzigd door Jesse op 09-02-2015 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Zolang ze maar in dit lijstje voorkomen:
https://www.synology.com/nl-nl/compatibility/hd

DS215j zal het ook prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Ik heb even gekeken naar de DS215J en dit scheelt al weer snel 100 euro.

Dit zijn de 3 keuzes die ik heb gemaakt:

1. pricewatch: Synology DiskStation DS214se 4TB

2. productreview: Synology DiskStation DS214 review door crypt0rr

3. pricewatch: Synology DiskStation DS215j

Vanuit hier ga ik verder kijken qua budget en eventuele toekomst gerichte opties.

Om dan toch nog even terug te komen op de WD RED schijven.
@Jesse vertelde dat deze schijven geen 7200 RPM zijn.
Heeft dit veel performance impact?
En zijn er voor deze prijs €90/100 euro ook andere goede oplossingen? (Naast de Hitachi schijven die @Jesse al aan gaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De schijven hebben "intellipower".
A fine-tuned balance of spin speed, transfer rate and caching algorithms designed to deliver both significant power savings and solid performance. For each drive model, WD may use a different, invariable RPM.
Vergelijk je de prestaties bij de buren met enkele andere wd schijven. Waarvan de rotatiesnelheid wel bekend is, dan is het een prima schijf.
Pagina: 1