Samsung laptop, Xubuntu and radio:samsung-wlan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb een Samsung 11" NP305U1A gekocht met een AMD E450. Onder Xubuntu 14.10 ZUIPT dit ding stroom. Ik denk dat het iets met wifi te maken heeft:
  • Standaard werkt wifi soms niet en moet je een aantal handelingen uitvoeren.
  • Powertop laat met regelmaat verbruik van 16-18w zien. Als je de WLAN kaart uit doet dan zakt het verbruik wel redelijk maar niet constant heel veel.
  • Powertop laat ook 2 processen zien, een generieke voor wifi en een genaamd "radio:samsung-wlan".
  • Als test heb ik de WLAN kaart er fysiek uitgehaald. Resultaat is dat het stroomverbruik in idle zakt tot 10w, 1080p op Youtube draaien met een netwerkdraad resulteert in een verbruik van max 16w. Dat scheelt een flinke bak.
Alleen idle 10w zonder wifi voor een 11" E450 is natuurlijk nog véél te veel. Wat opvalt is dat volgens powertop op plek 2 staat wat betreft stroomverbruik het proces "radio:samsung-wlan" met 2 tot 6 watt. WTF :? Ik heb die hele kaart eruit gehaald! Op Google kan ik ook heel weinig vinden over "radio:samsung-wlan". Dus ik hoop dat iemand hier mij wellicht iets erover kan vertellen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
radio:samsung-wlan is de rfkill driver voor wlan, deze wordt geladen als onderdeel van samsung_laptop (controlled o.a. ook backlight en keyboard leds).

Zie /drivers/platform/x86/samsung-laptop.c van de kernel source.

Afhankelijk van de SABI version (regel 950) zou hij die rfkill device niet eens moeten spawnen als er geen wifi device is (regel 925).

rfkill is een simpele switch, dus dat zou echt geen 2-6W moeten kosten; of powertop misattribute het, of er is iets bugged.

Je zou kunnen proberen om 'samsung_laptop' even te rmmod-en en kijken wat er gebeurt. En misschien is er nog een handigere manier om rfkill devices helemaal te disablen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
rmmod ben ik niet bekend mee. Wel even gezocht wat het doet. Is er nog een goede reden om een van de opties te gebruiken of is "rmmod samsung_laptop" genoeg? Ik begrijp dat dit de module gewoon voor de sessie verwijdert en dat het na reboot weer terug is?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
JT schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:54:
Is er nog een goede reden om een van de opties te gebruiken of is "rmmod samsung_laptop" genoeg? Ik begrijp dat dit de module gewoon voor de sessie verwijdert en dat het na reboot weer terug is?
Gewoon
rmmod samsung_laptop
zou moeten volstaan. Als het niet wil kun je -f toevoegen. En ja, dat is tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Het scheelde iets maar nog steeds is idle verbruik rond de 10w en gaat al bij een simpel venstertje openen naar 16w of meer :| Onbruikbaar op accu...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En hoe lang zou je met een 100% gezonde accu doen dan? 10 minuten? 4 uur? Wat vind je dan wel bruikbaar qua tijd om op een accu te werken? Meer dan 10 uur? Wees realistisch en laat je niet gek maken door een paar getalletjes van programma'tjes die geen lange termijn weergave hebben. Alles wat je ziet is momentopname. Natuurlijk kost het meer energie als je een venster verplaatst, het moet tenslotte voor elke pixel dat je 't beweegt opnieuw berekend en weergegeven worden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Uiteraard. Maar ik ga niet meer dan de helft accutijd inleveren tov werken onder Windows. Als het zoveel meer CPU kracht kost om Linux te gebruiken op die laptop (voor een venstertje verslepen? :X ) terwijl het op een andere laptop geen extra kracht kost dan heb ik maar 1 conclusie: Ubuntu in ieder geval is niet out of the box geschikt :) Dit is de eerste laptop met een Linuxdistro die zo bizar veel inlevert tov Windows. Een E-450 is een energiezuinige cpu en een compacte laptop met die cpu zou geen 10w idle moeten verbruiken, onder Windows is idle verbruik 8w. Maar goed, die 20/25 procent verschil verklaart nog steeds geen 50% kortere accutijd..

Edit: en dat is nog zonder de wifi kaart, die ligt nu los in de la :X

[ Voor 17% gewijzigd door JT op 09-02-2015 23:28 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Inmiddels wat stappen verder. Ik zie dat meerdere mensen met dat proces op Samsung laptops last hadden van zeer korte accuduur en het niet konden oplossen. Ik heb inmiddels W7 er weer op. Wat een verschil.
- Idle inc wifi aan: <7w
- HD video inc wifi aan: 13w

Blijk ik toch wel redelijk realistisch te zijn :+

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 17-02-2015 09:24 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Het enige wat ik hier mis is de effectieve accu duur. Je gaat af op watages uitgelezen in software zonder dat je ook maar enige grond hebt dat die weergegeven vermogens correct zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Gigantische kans dat dit meer een GPU (AMD) of CPU (AMD) throttling issue is, dat een der componenten onder Linux niet "onderklokt" maar constant op max blijft. Heb het vooral met nVidia kaarten die out of the box, zeker op laptops (Optimus...) niet doen wat ze moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
jan: dank voor de link.
Blokker: de accu heb ik bij licht gebruik na een uur al onder de helft gekregen ;) Dus het weergegeven verbruik klopt wel. Daarnaast is de laptop warm en staat de fan constant aardig te blazen.
Umbrah: zo een vermoeden had ik ook, de warmte ontwikkeling duidt er ook op.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1