PC doorverkopen, harde schijf wissen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HajoK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-10 08:38
Geachte mede-tweakers,

Ik ga mijn oude PC verkopen, maar daarbij had ik een paar vragen, waarvan ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden.

Ik heb Windows 8.1 (via een upgrade van 7) en maak veel gebruik van m'n OneDrive, waar ik een studentabonnement Office bij heb.

Mijn vragen:
- kan ik zonder zorgen met speciale software m'n harde schijf wissen zonder dat ik data van de OneDrive kwijtraak?
- Moet ik van tevoren Office nog loskoppelen op deze PC van m'n Microsoft account of kan dat ook achteraf?
- Kan ik op een nieuwe PC gewoon weer 8.1 installeren en alles van m'n OneDrive terughalen?

Alvast heel hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HajoK schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:54:
Geachte mede-tweakers,

Ik ga mijn oude PC verkopen, maar daarbij had ik een paar vragen, waarvan ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden.

Ik heb Windows 8.1 (via een upgrade van 7) en maak veel gebruik van m'n OneDrive, waar ik een studentabonnement Office bij heb.

Mijn vragen:
- kan ik zonder zorgen met speciale software m'n harde schijf wissen zonder dat ik data van de OneDrive kwijtraak?
Gewoon de schijf wissen dmv een format is over 't algemeen voldoende. Tenzij je echt zeker wilt zijn dat de nieuwe eigenaar geen data kan herstellen via herstelsoftware, dan moet je wat rigoureuzer te werk gaan, bijvoorbeeld met tools als killdisk.
- Moet ik van tevoren Office nog loskoppelen op deze PC van m'n Microsoft account of kan dat ook achteraf?
Dat staat in je licentievoorwaarden en overdachtmogelijkheden. Even zoeken met Google en je weet 't al. ;)
- Kan ik op een nieuwe PC gewoon weer 8.1 installeren en alles van m'n OneDrive terughalen?

Alvast heel hartelijk bedankt!
Het schijnt dat als je weer Windows 7 op het systeem zet en activeert, de upgrade ongedaan wordt gemaakt en je 'm weer ergens anders kan gebruiken [b]voor upgrade doeleinden[/i]. Dit betekend dus dat je 'm niet als losse installatie mag gebruiken. Er zal ten alle tijden een geldige, volledige Windows licentie achter moeten zitten. Dat staat ook beschreven in de licentievoorwaarden.

Maar een upgrade van 8.1 bestaat niet (als ik de pricewatch mag geloven). Wel van 8, die je dan weer kan bijwerken naar 8.1. Dus welke versie heb je nou eigenlijk aangeschaft ter vervanging van W7?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:14
Het hele idee achter services als OneDrive of GoogleDrive is dat je data automatisch in de cloud staat en dus ook meemigreert naar een nieuwe pc. Moet je dat wel aan hebben staand. Voor de zekerheid kun je alles even op een USB stick kopiëren.
Ik zou de harde schijf met behulp van een andere pc wipen. Daar zijn veel tools voor. Bijvoorbeeld ccleaner kan dat al. Misschien niet de meest secure optie, maar volgens mij voldoende als je geen internationale geheimen op je pc hebt staan.
Ik zou trouwens de pc verkopen zonder windows. Die heb je vaak ook weer nodig en voorkomt gedoe met sleutels. Alleen als je een nieuwe OEM pc bij de mediamarkt koopt, hoeft dit niet.

[ Voor 15% gewijzigd door AgeOfPanic op 08-02-2015 14:25 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

AgeOfPanic schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:23:
Ik zou trouwens de pc verkopen zonder windows. Die heb je vaak ook weer nodig en voorkomt gedoe met sleutels. Alleen als je een nieuwe OEM pc bij de mediamarkt koopt, hoeft dit niet.
Pardon? Er stond W7 op de PC en ik acht de kans redelijk groot dat het een OEM was, die dus bij de pc hoort. Je kan 'm dan niet eens zonder OS verkopen. Daarbij heb je veel meer kans een systeem te verkopen als er een Windows OS meegeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HajoK
Ik begon ooit met een volledige versie (incl dvd) van Vista, heb toen via surfspot een update naar 7 gekocht (ook een dvd van) en online die weer geüpgraded naar 8, dus dat was alleen digitaal :)

Ik neem aan dat ik dan weer Vista kan updaten naar 7 en een upgrade naar 8 koop, of wachten op een gratis update naar 10 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:14
Er staat nergens dat de topicstarter een OEM pc gaat doorverkopen. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het voor hem veel handiger is om zijn eigen licentie van Windows te houden voor een eventuele nieuwe PC die hij gaat bouwen. Als hij van plan is om een laptop of OEM systeem aan te schaffen heeft dat niet zoveel nut, maar bij een nieuw zelfbouwsysteem wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

AgeOfPanic schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:12:
Er staat nergens dat de topicstarter een OEM pc gaat doorverkopen. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het voor hem veel handiger is om zijn eigen licentie van Windows te houden voor een eventuele nieuwe PC die hij gaat bouwen. Als hij van plan is om een laptop of OEM systeem aan te schaffen heeft dat niet zoveel nut, maar bij een nieuw zelfbouwsysteem wel.
Uiteraard, als het een zelfbouw is, is het niet erg handig om je eigen retail licentie mee te verkopen. Die wil je liever bij je nieuwe systeem kunnen gebruiken. Omdat het niet duidelijk is beschreven, heb ik zelf een conclusie getrokken en die kan niet overeenkomen met de situatie van de TS.
HajoK schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:56:
Ik begon ooit met een volledige versie (incl dvd) van Vista, heb toen via surfspot een update naar 7 gekocht (ook een dvd van) en online die weer geüpgraded naar 8, dus dat was alleen digitaal :)

Ik neem aan dat ik dan weer Vista kan updaten naar 7 en een upgrade naar 8 koop, of wachten op een gratis update naar 10 ;)
Dus het systeem is oorspronkelijk met Vista geleverd en je hebt via Surfspot een volledige versie van 7 aangeschaft, waarna je deze met de €30,- versie van 8 hebt bijgewerkt tot het punt waar je nu op 8.1 zit, correct? Of was de 'upgrade' naar 7 ook daadwerkelijk een upgrade licentie?

Geef dus eens duidelijk aan welke licenties je nou bezit, is het OEM, upgrade of retail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HajoK
Vista was retail, 7 was specifiek een upgrade dvd en 8 was inderdaad een digitale upgrade, en later gratis geüpdatet tot 8.1. Sorry voor de onduidelijkheid!
En het nieuwe systeem ga ik inderdaad zelf weer samenstellen, dus daar staat nog niets op.

[ Voor 22% gewijzigd door HajoK op 08-02-2015 19:38 ]

Pagina: 1