Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gezamelijk backup / mail / file server systeemp opzetten

Pagina: 1
Acties:

• denpries
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 10:41
Beste Tweakers

Ik zit met het volgende.

Ik ben zzp-er en heb een truecrypt partitie op mijn HD staan met alle data die bedrijfsgerelateerd zijn (van zowel mij als van de bedrijven waarvoor ik werk). Die partitie zet ik wekelijks op een externe harde schijf over met de datum er bij. De totale partitie is 50GB.

Alleen... als ik thuis ben of als ik savonds weg ben ligt de backup schijf dus in dezelfde ruimte als mijn werk laptop. Beetje riskant. Daarom maak ik wel elke maand een extra backup op een tweede HD en deze heb ik bij een goede vriend liggen. Maar al met al is het een heel gedoe en niet heel praktisch

Nu zat ik met die vriend een beetje te filosiferen, aangezien hij hetzelfde 'probleem' heeft als ik.

Wat zou de beste manier zijn om een goed systeem te realiseren? Een klein lijstje met gedachten:
- Ik wil graag een systeem bij mij thuis alsmede bij die vriend van me, die elkaar mirroren.
- Eenmaal per dag syncen is zat.
- De volledige 50GB verandert natuurlijk niet. Is er wellicht iets om alleen de bytes die veranderd zijn te syncen?
- Als het mogelijk is zelf een eigen web/mailserver in elkaar te zetten gelijk zou ook mooi zijn. Gevoelige data hoeft dan niet meer over gmail ( :') )
- Het deel met mijn data moet afgeschermd zijn tegen het deel van die vriend van me en andersom
- Een deel waar we allebei bij kunnen is ook leuk voor wat filesharing.
- Niemand moet bij de gevoelige data delen kunnen komen als het systeem gejat wordt
- Als het wat duurder wordt maar daardoor veel energie zuiniger is dat ook een pre aangezien dat toch ook vast een flinke kostenpost is (?)
- Die vriend en ik zitten dus niet op hetzelfde netwerk. Ook als ik bij anderen ben overigens wil ik wel de functionaliteit kunnen benutten.
- Stil systeem is fijn.

Op zich mag het best wat kosten maar totaal wel graag <= 1000 euro. Liefst wel <450 euro per benodigd onderdeel want dan zou ik die apart kunnen aankopen (ivm afschrijving)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Een eigen VPSje? Budget VPSjes kosten weinig en kunnen prima doen wat jij wil.
Je zou 2 VPSjes kunnen nemen. 1 voor mail enz, en 1 voor backup. Voordeel is dat je dan de backups volledig gescheiden hebt. Als je mail- of webserver gehacked wordt kunnen ze iig niet bij je backups.

Daarnaast is een sync imho geen (volledige) backup. Je hebt je data wel veilig en offsite opgeslagen, maar als je bv een virus krijgt, (cryptolocker ofzo) of corrupte bestanden en je ontdekt dat nadat de sync gelopen heeft is je backup ook f*cked.

Een volwaardige backup bestaat naar mijn mening ook uit een hierarchie, net zoals vroeger tapes. Je kan dan naar een eerder moment terug. Dus als je backup van eergisteren al corrupt blijkt, dan pak je die van vorige week: het [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Backup_rotation_scheme#Grandfather-father-son]GFS[url] backup schema. Uiteraard kun je ook andere schema's kiezen. Mail- en webserver zelf hosten zou ik alleen doen als je specifieke redenen hebt of dermate hoeveelheden data dat dit nodig is. In alle andere gevallen zou ik dat niet zelf doen. Mail is immers, zeker als ZZPer, belangrijk. En als je overdags klussen hebt, wordt tijd ook een factor. Daarvan kun je niet zeggen 'ow, ik doe t wel ff met de hand, dit weekend fixen'. Denk ook aan de koppelingen met mobiele devices enz. Kan allemaal zelf, maar het is handiger om dat uit te besteden. Een hosted exchange accountje ofzo lijkt me daarvoor praktischer. Dan heb je ook je contacts en agenda geintegreerd. De backups... Neem een simpele VPS bij bv Transip (icm Big-storage) of Kimsufi. Dan heb je voor zo'n 15 eur/mnd 2Tb ruimte.. waar je beide gebruik van kan maken. Zet hier een encrypted filesystem op, gebruik een backup tool welke retentie heeft (om zo een GFS constructie te houden) en gebruik encrypted transfer (SFTP of FTPS bv) en je bent een heel eind. Een goed pakket gebruikt incredimentele backups, dus dan hoef je ook niet je hele backup over de lijn te gooien, alleen de wijzigingen. Als security echt een issue is, kun je ook de bak nog compleet dichtfirewallen en alleen connecties vanaf jouw en die vriend allowen op IP basis. Maar dan verlies je wel de mogelijkheid om overal erbij te kunnen. (Of je moet een VPN server thuis inrichten) Alternatief is om bv backuppakket als [url=www.ahsay.com[/url] te installeren op je VPS. Dan heb je in 1x een oplossing met encrtyptie serverside, en een client incl support voor retentie.

Je bent dan zo'n 180 eur per jaar kwijt, en eenmalig iets van 60 eur per client.

Je wilt nu 2 systemen. Dat kan wel, maar bedenk dat je, naast het aanschaffen, ook aanzienlijk meer kwijt bent aan stroomkosten. 2 Nasjes a 30W kosten je 110 eur per jaar alleen al aan stroomkosten...
1 VPS op een externe lokatie lijkt me dan toch veel interessanter. (Los daarvan hebben die ook een hogere up/download meestal)

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-10 23:14

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Voor de opslag kan je kijken naar Object storage. Denk aan amazon glacier of bijvoorbeeld runabove.com.
Je upload dan je bestand naar de object storage, zij zorgen er dan voor dat je data veilig is, en verspreid over meerdere locaties. Zelf gebruik ik runabove omdat ze erg snel en goedkoop werken. 0,01 per GB per maand, uploaden is gratis. Voor downloaden van je data ben je 0,01 Per gedownloade GB data kwijt.

Zelf een email server opzetten adviseer ik je niet als je daar niet veel ervaring mee hebt. Het opzetten van een mailserver vereist best wel wat kennis, en moet ook goed bijgehouden worden. Ik denk dat je daar als ZZPer niet ook nog tijd voor hebt. Een betere oplossing is bijvoorbeeld microsoft exchange online(5 EUR PM).

• denpries
Ik lees net dat ik een vps niet gebruiken mag voor de data waar ik mee werk, laat staan andere cloud based solutions bij derden.

Dus vps valt af. Wordt het dan toch 2 synilogies en dan wel me een schema backup? Want inderdaad is dat wel erg prettig dat dat systeem in ieder geval van X dagen en dan per week dingen opslaat

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:31
2 nassen die met elkaar praten via rsync? Uiteraard wel de iets uitgebreidere nassen en niet de 2 bay exemplaren

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Je kan eens kijken naar Crashplan. Dit is een applicatie die je toelaat om te backuppen naar de "cloud" (betalend).

Wat echter bijzonder is aan deze applicatie is dat je naast de betalende cloud bestemming nog andere gratis bestemmingen kan aangeven. Je kan zo bv. de backup sturen naar een vriend (die ook crashplan geïnstalleerd heeft) of bv. naar een externe disk.

Als je een aantal van deze bestemmingen combineert in combinatie met versiebeheer moet je toch een vrij waterdichte backupstrategie kunnen uitwerken.

Probeer het eens uit. De applicatie is gratis in gebruik, enkel indien je van de cloud-bestemming wil gebruikmaken moet je een abonnement afnemen.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 18:15

NeHoX

Gamer + PV

Aangezien het zakelijk is zou ik zoals hierboven beschreven 2 nassen aanschaffen. 2x 2bay in Mirror. En deze naar elkaar laten syncen. Software heeft bijvoorbeeld Synology en Q-NAP onboard. RSYNC via FTP kan ook.

Ik zou geen bedrijfsdata in een cloud willen. Lekker veilig thuis en offsite bij familie/vrienden.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• denpries
NeHoX schreef op zondag 08 februari 2015 @ 20:27:
Aangezien het zakelijk is zou ik zoals hierboven beschreven 2 nassen aanschaffen. 2x 2bay in Mirror. En deze naar elkaar laten syncen. Software heeft bijvoorbeeld Synology en Q-NAP onboard. RSYNC via FTP kan ook.

Ik zou geen bedrijfsdata in een cloud willen. Lekker veilig thuis en offsite bij familie/vrienden.
Zit te denken aan http://www.tech365.nl/rev...y-er-een-schepje-bovenop/ nu.
Met in eerste instantie een 3TB schijf in elke unit. Internal mirroring zie ik nog niet direct het nut van in? (raid) of wel?

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

De mirror functie is handig als 1 schijf kapot gaat je toch dagelijks je Back-up kan blijven maken en niet hoeft te wachten op een vervangende schijf. De afweging zul je zelf moeten maken.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
denpries schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:04:
Ik lees net dat ik een vps niet gebruiken mag voor de data waar ik mee werk, laat staan andere cloud based solutions bij derden.
Dan biedt jouw opdrachtgever toch wel een mogelijkheid?
Of roepen ze alleen maar "niet in de cloud"?
En zal het ze verder een rotzorg zijn?
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 20:21:
Je kan eens kijken naar Crashplan. Dit is een applicatie die je toelaat om te backuppen naar de "cloud" (betalend).
Want dat is niet in de cloud of bij derden? ;)

[ Voor 26% gewijzigd door aZuL2001 op 08-02-2015 22:23 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:01

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > BV

Tijd voor een nieuwe sig..

• denpries
NeHoX schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:16:
De mirror functie is handig als 1 schijf kapot gaat je toch dagelijks je Back-up kan blijven maken en niet hoeft te wachten op een vervangende schijf. De afweging zul je zelf moeten maken.
Die backup zal toch sowieso worden weggeschreven naar de andere server extern? Heb je de mirror niet voor nodig toch intern?

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

Als je een enkele schijf hebt kan je lokaal niet doorwerken/doordraaien. Maar ik zei al dat je zelf de afweging moet maken of je het de extra investering waard vindt.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb bij mijn schoonouders een simpele Intel NUC neergezet met een 1 TB schijf erin, waar ik elke nacht een backup naar toe zet via rsync. Werkt simpel en snel, word getriggerd door de backup van de server aan deze zijde.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Verwijderd

aZuL2001 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:21:
[...]
Want dat is niet in de cloud of bij derden? ;)
offtopic:
Ja hoor, knip vooral het relevante deel van mijn bijdrage weg om een zinloze aanvulling in deze draad te doen. Doe zo voort!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2015 @ 19:11:
offtopic:
Ja hoor, knip vooral het relevante deel van mijn bijdrage weg om een zinloze aanvulling in deze draad te doen. Doe zo voort!
My bad, kende Crashplan alleen van externe en cloudgebaseerde oplossing.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1