• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-01 23:32
Hallo iedereen,

Bij mijn vriendin op haar bedrijf hebben ze een beamer hangen van het type VPL-PX21 .

Ding werd vaak gebruikt en op een gegeven moment was de lamp overleden.

Een tijdje terug had mijn schoonvader een nieuwe lamp besteld bij centralpoint en voordat ik die in had gebouwd heb ik de filters vervangen en met perslucht goed alles schoon gemaakt.

Toen ik de lamp wilde inbouwen kwam ik tot de conclusie dat ze de stekker op de bracket van de lamp in de fabriek verkeerd om hadden gemonteerd (kwestie van even schroefje van de stekker los en omdraaien en het paste vervolgens perfect).

Een tijdje terug had ik hem getest en het werkte allemaal prima maar waren nog niet in de gelegenheid geweest om hem op te hangen omdat het geen noodzakelijk goed was.

Vandaag dus de beamer opgehangen en aangezet en werkte prima, ventilatoren bliezen ook netjes warme lucht af maar na +- 15 a 20 minuten hoorde we een harde POF en hop, geen beeld meer. (Vloeken uiteraard).

Gelijk de beamer van het plafond gehaald en open gemaakt, lamp was uiteraard warm maar kon hem gewoon beetpakken en uit de beamer halen zonder m'n tengels te branden dus leek niet op over verhitting, er waren ook geen smeltsporen of wat dan ook.

Heel de lamp was ontploft (halve CM dikke glas wat voor het buisje zit was aan diggelen en het buisje zelf was weliswaar intact maar bij de basis afgebroken).

Nu vraag ik me dus af, ook al heb ik van te voren gecontroleerd of de ventilatoren het deden, stel nou dat ze te langzaam zouden draaien of als het boeltje te heet zou worden, dan zou de beamer toch automatisch moeten uitschakelen of zie ik dat verkeerd?

Ik wil namelijk een nieuwe lamp gaan bestellen maar het wordt een beetje een dure grap als hij weer naar de filistijnen gaat.

De vorige lamp trouwens heeft het jaren lang prima gedaan en is ook veel gebruikt dus die zat waarschijnlijk aan het einde van de levensduur, daarvan was trouwens de isolatie van de draden behoorlijk verrot en broos van, kon je er zo af brokkelen maar die lamp was niet ontploft of dergelijke, als je hem aanzette dan zag je ook dat de beamer de lamp probeerde te starten maar uiteraard zonder succes.

Wie kan me hier over wat tips geven wat te doen?

Adjust non olet, plerumque...

• 1nsane
EDIT: Het is een VPL-PX21

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11-2025

WPN

wat mij opvalt is dat je aangeeft dat de stekker verkeerd om zat en dat je dit aan hebt gepast en nu je nieuwe lamp kapot is.....

een productiefout moet je terugsturen, niet zelf aan gaan sleutelen :*) ook al zat de stekker volgens jou niet goed op het bracket
edit: weet je daarom dus wel heel zeker dat het de juiste lamp is die besteld/geleverd is??

Afhankelijk van de eisen aan de beamer, de leeftijd van de huidige beamer en de kosten (240 dollar) van een lamp kan je ook kijken naar een nieuwe beamer (en ook gelijk adviseren om jaarlijks budget te gaan reserveren voor dit soort vervangingen)

[ Voor 43% gewijzigd door WPN op 08-02-2015 10:48 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• 1nsane
WPN schreef op zondag 08 februari 2015 @ 10:43:
wat mij opvalt is dat je aangeeft dat de stekker verkeerd om zat en dat je dit aan hebt gepast en nu je nieuwe lamp kapot is.....

Ook al zat de stekker volgens jou niet goed op het bracket, het heeft jaren gewerkt op die manier.

Misschien eerst weer die stekker terug draaien en dan nieuwe lamp erin.

Afhankelijk van de eisen aan de beamer en de kosten van een lamp kan je ook kijken naar een nieuwe beamer (en ook gelijk adviseren om jaarlijks budget te gaan reserveren voor dit soort vervangingen)

PS: een productiefout moet je terugsturen, niet zelf aan gaan sleutelen :*)
Nee ik bedoelde met bracket niet de bracket van de beamer zelf, aan de beamer zelf heb ik niks gedaan.

Je moet even een foto van die lamp bekijken, dan zie je aan de zijkant een tweepolige bruine stekker. Die zit met 2 schroefjes vast en als je die los draait kan je de stekker omdraaien (op de bracket van de lamp zelf dus, voor de duidelijkheid)

Afbeeldingslocatie: http://www.kinetiklamps.co.uk/images/products/DFAV-143_002_.jpg

Je zag ook aan hoe de draden zaten dat de stekker eigenlijk verkeerd om op de lamp bracket zat.

Natuurlijk is dat een "productiefout" maar mijn inziens niet een productiefout die per se schadelijk is. Immers kan je de lamp niet monteren als de stekker verkeerd om zit, dan past ie niet in de beamer en kan je hem dus ook niet verkeerd om gepoold aansluiten en al zou je dat op een of andere manier toch (kunnen) doen, zou de lamp dan uberhaupt wel aan gaan?

Ik zit er inderdaad ook sterk aan te denken om ze een nieuwe beamer aan te raden, feit is dat als je écht een goeie lamp wilt, je een originele moet kopen (die ongeveer 1,5 keer zo veel kost als een nieuwe beamer). En, zo blijkt dus, als je voor 180 euro een imitatie koopt, blijkt het gewoon troep te zijn.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11-2025

WPN

ondertussen had ik mn reactie al dusdanig geedit omdat ik me besefte dat je het over de lamp zelf had en niet een bracket in de beamer :)

goedkoop is duurkoop zeg ik altijd ;)
het klopt dat niet altijd overal budget voor is, maar juist in dit soort dingen is het beter om even iets meer uit te geven zoals je nu zelf ook ondervonden hebt.

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• alfredp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Valt meestal onder garantie , andere lamp vragen aan je leverancier , meestal geven ze drie maanden of 200 uur garantie
Pagina: 1