Toon posts:

R9 290 wil niet in crossfire

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Boeren, burgers en buitenlui :P

Ik heb vandaag een tweede Sapphire R9 290 Tri-X 4 GB OC gekocht (zelfde als de eerste), en geinstalleerd, drivers gedeinstaleerd, driver sweeper er over etc. Nieuwste drivers er op, maar om de een of andere reden wordt de tweede GPU niet herkend door mijn PC.

Ik heb de twee GPU's gewisseld van PCI slots, de PC boot dan gewoon, en ik heb dan ook beeld, de GPU lijkt dus in orde.... De ventilatoren van beide gpu's draaien ook gewoon als het systeem op start, en als het systeem draait, daar lijkt geen probleem.

Het instaleren van MSI afterburner zorgt voor een vastlopend systeem, zonder BSOD of foutcodes :-(

Daarnaast heb ik mijn primaire- en secundaire GPU in nog een andere PCI-lane gedaan en dan wordt hij nog niet herkend door mijn systeem in windows (totale GPU-ram blijft op 4095mb staan), zover ik weet kan ik dit niet zien in de bios van mijn asus moederbord :'( . Tevens heb ik de bios geupdate naar de nieuwste versie, helaas wordt de crossfire fucntie dan nog niet geactieveerd. Ik zie wel dat de GPU communiceerd via PCI-e 3.0, ik zelf heb onderhand geen idee meer, misschien hebben jullie nog een idee wat dit probleem kan veroorzaken. :'(

Specs:
Intel core i7 3970X
Asus Rampage 4 Extreme (bios 4901)
Sapphire R9 290
Corsair Dominator Platinum 32gb
Corsair AX 860
Windows 7 X64 Ultimate SP1

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2015 19:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:39:
Boeren, burgers en buitenlui :P

Ik heb vandaag een tweede Sapphire R9 290 Tri-X 4 GB OC gekocht (zelfde als de eerste), en geinstalleerd, drivers gedeinstaleerd, driver sweeper er over etc. Nieuwste drivers er op, maar om de een of andere reden wordt de tweede GPU niet herkend door mijn PC.

Ik heb de twee GPU's gewisseld van PCI slots, de PC boot dan gewoon, en ik heb dan ook beeld, de GPU lijkt dus in orde.... De ventilatoren van beide gpu's draaien ook gewoon als het systeem op start, en als het systeem draait, daar lijkt geen probleem.
Daarnaast heb ik mijn primaire- en secundaire GPU in nog een andere PCI-lane gedaan en dan wordt hij nog niet herkend door mijn systeem in windows (totale GPU-ram blijft op 4095mb staan), zover ik weet kan ik dit niet zien in de bios van mijn asus moederbord :'( . Tevens heb ik de bios geupdate naar de nieuwste versie, helaas wordt de crossfire fucntie dan nog niet geactieveerd. Ik zie wel dat de GPU communiceerd via PCI-e 3.0, ik zelf heb onderhand geen idee meer, misschien hebben jullie nog een idee wat dit probleem kan veroorzaken. :'(

Specs:
Intel core i7 3970X
Asus Rampage 4 Extreme (bios 4901)
Sapphire R9 290
Corsair Dominator Platinum 32gb
Corsair AX 860
Windows 7 X64 Ultimate SP1
Ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem.

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10-2025
Moet je dat niet aanzetten in CCC ?

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Verwijderd

Topicstarter
nvidia666 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:49:
Moet je dat niet aanzetten in CCC ?
Normaal heb je de optie CrossfireX in CCC, bij mij ontbreekt die gehele functie, alles wijst er op dat het systeem maar 1 GPU herkent. :/

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kun je met GPUZ b.v. wel zien of hij goed gevonden word? En kijk dan ook even op welke PCI-E mode hij draaid? Er schijnt iets te zijn waardoor 3.0 niet aan gaat/gevonden word en alles op 2.0 draait.

Ook zou je in de bios/uefi moeten kunnen zien wat er aangesloten is op welke PCI-E poort (en daar poort snelheid veranderen/forceren)

Heb je ook al meerdere PCI-E sloten geprobeerd?
CMOS reset/batterij er even uit en systeem van de stroom af.

http://www.overclockers.r...11/11/22/1/42_pcb_big.jpg Heb je die 6pin ook aangesloten?
En staan je PCI-E switches goed ?
http://www.asus.com/support/FAQ/1000991/

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• elsympatico
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik heb een gelijkaardig probleem bij asus maximus ranger en 2x7950 ik moet een bios update doen,maar ik durf niet ,schijnt als de pc freezed mobo bricked is.

• prutser001

prutser001

Ik heb in de afgelopen ~18 jaar al 100erden moederborden een bios update gegeven en het is bij mij niet 1 keer voorgekomen dat er 1 'freezed' of wat dan ook. En geloof me er waren er een aantal bij waar de omstandigheden alles behalve perfect waren.

Je kan gewoon een biosupdate doen, de meeste gaan gewoon vanuit windows zelf, soms nog via usb en in de UEFI/Bios.

Mijn huidige systemen hebben al meerdere updates gehad over de afgelopen maanden zonder problemen.
Z87 Deluxe Asus, B85 Asus, Z97 Asus, en wat spul van MSI/Gigabyte.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• elsympatico
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik lees vanalle verhalen op internet,dat via windows nog het meest gevaarlijk is,maar jij zegt gewoon doen en als het toch misgaat,kan ik dan beroep doen op garantie of telt dat niet bij bios update.

• prutser001

prutser001

elsympatico schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 21:34:
Ik lees vanalle verhalen op internet,dat via windows nog het meest gevaarlijk is,maar jij zegt gewoon doen en als het toch misgaat,kan ik dan beroep doen op garantie of telt dat niet bij bios update.
Je weet hoe het gaat, mensen waar het wel goed gaat hoor je niet, waar het fout gaat (mogelijk door eigen toedoen/verkeerde bios oid, OC aan tijdens flashen of er waren al problemen) die spammen fora vol met 'Dit is shit het werkt niet'

En tegenwoordig bij de wat modernere moederborden hoeft er niet eens een CPU in te zitten om het bios te updaten of ze hebben dual bios waar je altijd nog een restore kan doen.

Gewoon alle rotzooi uitzetten en een verse boot, biosupdate starten en wachten, ik heb in het verleden ook wel eens een bios gesloopt hoor, ik zeg niet dat het nooit fout is gegaan maar dit was nog in dos met die command line dingetjes en had een typo gemaakt :) (Even ander bios er in geprikt, starten defecte bios chip er weer in en opnieuw starten)

Zorg gewoon dat je geen overbodige zooi hebt draaien als je je bios gaat flashen, even MSconfig en alles uitzetten.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-01 19:39

Rico

Wie dit leest is gek....

Kaarten als een enkel getest? Dus elke kaart een keer los in het systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Rico schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 21:45:
Kaarten als een enkel getest? Dus elke kaart een keer los in het systeem.
Ja, werken prima afzonderlijk. Scoren beide in 3D mark Firestrike rond de 9300 punten. Geen problemen met de kaarten an sich dus.
prutser001 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 20:21:
Kun je met GPUZ b.v. wel zien of hij goed gevonden word? En kijk dan ook even op welke PCI-E mode hij draaid? Er schijnt iets te zijn waardoor 3.0 niet aan gaat/gevonden word en alles op 2.0 draait.

Ook zou je in de bios/uefi moeten kunnen zien wat er aangesloten is op welke PCI-E poort (en daar poort snelheid veranderen/forceren)

Heb je ook al meerdere PCI-E sloten geprobeerd?
CMOS reset/batterij er even uit en systeem van de stroom af.

http://www.overclockers.r...11/11/22/1/42_pcb_big.jpg Heb je die 6pin ook aangesloten?
En staan je PCI-E switches goed ?
http://www.asus.com/support/FAQ/1000991/
GPU-Z laat ook maar 1 GPU zien, de PCI-E modus is PCI-E 3.0, moest wel de render test draaien ;) (beide kaarten even in lane 1 gehad).

Mmm, even gekeken in de bios, maar het enige wat kan ik vinden omtrend de PCI-e lanes is dat ze allemaal op 3.0 draaien, niet als er wat op zit en wat.... Geen idee waar meer info kan vinden, iemand een idee :? .

Batterij er nog even uitgehad, een CMOS reset gedaan en de schakelaar 10 secondes vast gehouden en de stroom er af, alles was weg ook dat bracht geen soulaas :X

PCI-E switches staan alle 4 op on :P , maar die extra voeding heb ik niet aan gesloten, ga ik ff probreren. Lijkt mij sterk dat het daar aan ligt, want ik heb wel eens quadfire op dit moederbord gedraait, zonder die voeding te gebruikt hebben, maar goed niet geschoten :P .

Edit:

Extra voeding op de 6 pins molexs aangesloten, geen tweede GPU gevonden :/

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/F2YDtmC.gif

Daar is te zien, dat de GPU 'gewoon' via PCI-e 3.0 communiceerd tijdens de render test :) .

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2015 22:49 ]

• tharonny
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-01 09:25
Beide kaarten staan met het schakelaartje (op de kaart zelf) op uber mode?

[ Voor 14% gewijzigd door tharonny op 07-02-2015 23:50 ]

Intel i5 2500k, ADATA 8gb + Corsair 8gb 1333MHz, MSI R9 290x, ADATA HM 650

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Heb je in gpu-z geen 2 videokaarten ter beschikking?
Erg raar, maar je zou haast zeggen dat er iets met het mobo aan de hand is.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Topicstarter
tharonny schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 23:49:
Beide kaarten staan met het schakelaartje (op de kaart zelf) op uber mode?
Huh :o , waar kan ik die vinden Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jLkv5oM.gif, ik ga eens kijken op google. :P
arbraxas schreef op zondag 08 februari 2015 @ 00:00:
Heb je in gpu-z geen 2 videokaarten ter beschikking?
Erg raar, maar je zou haast zeggen dat er iets met het mobo aan de hand is.
Inderdaad, GPU-Z laat maar een GPU zien, ik begin er voor te vrezen, hoewel het wel raar is, er zouden dan 3 (!) lanes tegelijk defect zijn, ik weet het niet maar dat ik wel heeeel toevallig. :/

EDIT:

beide kaarten in ubermode gezet, helaas :'(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QjbDl37.png

Dat zie ik onder het pijtje :/ , een GPU

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2015 00:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
-dubbel-

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2015 00:30 ]

• arbraxas
Erg vaag, jou mobo zou out of the box 4 way SLI /CF moeten ondersteuning.
Zelfs op mijn magere MSI Z97 gaming 3 werkt het door gewoon een 2e kaart erbij in te proppen.

In mijn bios kan ik met de muis over de componenten heengaan en zie dat wat er eventueel in geprikt zit.
Kan dat bij jou ook?

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• prutser001

prutser001

In welke sloten heb je ze nu zitten? 1/2/3/4? 1/2? 1/3? 2/4?
En alle andere PCI-E sloten doen het gewoon als je daar 1 kaart in stopt? (Dus 1 kaart in slot 2 -> 3 -> 4?)

Dit is echt mega vaag btw, mijn Z87 Deluxe pakt gewoon 3 kaarten als ik die er in stop, geen gezeur geen gezeik.

En ja dat bedoelde ik, als je met je muis over de poort gaat ofzo, bij mij is het geloof ik gewoon een extra lijntje text met wat info 'AMD R9 290x met nog wat bla bla @ pci-e 3.0' ofzo, dat hij in ieder geval aangeeft dat er iets aanwezig is op die poort.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Kan je in apparaat-beheer eens kijken of je ergens een uitroeptekentje hebt? Daarnaast worden freezes vaak vastgelegd in het windows log. Check die eens op laatste criticals? En loopt de pc ook vast als je afterburner installeert met 1 van de 2 kaarten in het slot? Wat gebeurt er als je maar 1 kaart in het 2e slot zet? Als laatst zou ik kijken naar een verse windows install.

Kortom, nog wat testwerk voor de boeg.. Succes!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Electric Brainz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-01 12:09
Misschien een domme vraag, je mag me er netjes op wijzen, maar is er geen crossfire bridge nodig?

TS geeft namelijk niet aan of dat hij deze gebruikt...

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Electric Brainz schreef op zondag 08 februari 2015 @ 02:23:
Misschien een domme vraag, je mag me er netjes op wijzen, maar is er geen crossfire bridge nodig?

Dan zouden er alsnog 2 kaarten getoont worden en de CrossfireX optie zou alsnog zichtbaar zijn, hoewel je dan een melding krijgt dat de brug niet (goed) geplaatst is, verder hebben de nieuwe kaarten geen brugje meer nodig, loopt allemaal over de PCIe.

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:56:
[...]

Normaal heb je de optie CrossfireX in CCC, bij mij ontbreekt die gehele functie, alles wijst er op dat het systeem maar 1 GPU herkent. :/
Ik heb dit probleem ook gehad,

De oplossing was chipset drivers opnieuw te installeren, met de kaarten in de juiste slots. Vervolgens wordt crossfire ook herkend in Catalyst center. Probeer ook GPU-Z, die geeft ook aan of crossfire enabled is ofniet.

Het gaat bij mij om een R270 in crossfire. Overigens zijn 2 kaarten, geen dubbele optelling van het geheugen zoals je in je post schrijft. Crossfire zal hoe dan ook hetzelfde geheugen houden omdat de kaarten als het ware syncen aan elkaar, de ene gpu rendert alleen een andere frame.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 04:45:
[...]

Ik heb dit probleem ook gehad,

De oplossing was chipset drivers opnieuw te installeren, met de kaarten in de juiste slots. Vervolgens wordt crossfire ook herkend in Catalyst center. Probeer ook GPU-Z, die geeft ook aan of crossfire enabled is ofniet.

Het gaat bij mij om een R270 in crossfire. Overigens zijn 2 kaarten, geen dubbele optelling van het geheugen zoals je in je post schrijft. Crossfire zal hoe dan ook hetzelfde geheugen houden omdat de kaarten als het ware syncen aan elkaar, de ene gpu rendert alleen een andere frame.
Sommige games rekenen helaas wel dubbel, zo meent GTA IV met twee 1GB 6870's hier nog altijd 2GB Vram aan te spreken, dat de game vastloopt zodra het over 1GB gaat, tja.......

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

One of the more interesting features of multiple GPU configuration is how the system itself works. The reason why there is no memory stacking effect is because a complete copy of the game has to be run in each GPU, and frames are alternated between whatever number of cards you have.
Ultimately the point is that gamers believe that two 4GB cards can’t possibly give you the 8GB of useful memory. That may have been true for the last 25 years of PC gaming, but thats not true with Mantle and its not true with the low overhead APIs that follow in Mantle’s footsteps. – @Thracks (Robert Hallock, AMD)
Echter het is niet zo dat je meteen 2x2GB = 4GB tot je beschikking hebt. Een tweede GPU moet nog steeds weten welke frame het doet, en zal gebruik moeten maken van een buffer.

Mantle en DirectX kunnen straks meer geheugen aanspreken dan dat standaard de laagste kaart heeft. Zie deze link.

Dat GTA chrashed lijkt me eerder een bug... het is technisch niet mogelijk het geheugen bij elkaar op te tellen. Je haalt pure winst door het erbij plaatsen van een extra GPU, niet meer geheugen....

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:09
Electric Brainz schreef op zondag 08 februari 2015 @ 02:23:

nee de 290 gebruikt geen bridge.

• arbraxas
Die bridges zijn inderdaad niet nodig, ik gebruik ze ook niet voor mijn 2 r9 290 kaarten. Crossfire werkt prima hier.

Heb je in windows apparaatbeheer ook niet ergens een vraagteken staan van een niet herkend apparaat?

Heb je de voeding voor je kaarten ook al getest? Misschien is 1 van je kabels voor je videokaart rot.

http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html
Dit programma is ook erg geschikt om drivers echt uit je systeem te slopen.

Als je een enkele kaart in de andere sloten steekt, word die kaart dan wel herkend? Even 1 voor 1 jou 16x pci-e sloten testen. Word ie niet herkend dan is het zeker weten je moederbord.
Als hij wel word herkend kun je nog proberen om windows opnieuw te installeren. Als dat ook niet werkt zou ik dat moederbord terug brengen.

Kun je misschien een foto maken van de binnenkant van je kast? Misschien zie je iets over het hoofd.

[ Voor 24% gewijzigd door arbraxas op 08-02-2015 11:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
arbraxas schreef op zondag 08 februari 2015 @ 10:52:

Heb je de voeding voor je kaarten ook al getest? Misschien is 1 van je kabels voor je videokaart rot.
Eerst nog 'even' alle lanes afzonderlijk getest (met de orginele voedingskabel en beide GPU's), geen problemen en het ledje bij de dipswitch ging gewoon branden, ging in de extra kabel gebruiken ging de VGA_bios_fail led branden en bij de dipswitches kreeg ik geen ledje meer, toen was het duidelijk. Andere voedingskabel er in, en warempel het werkt *O*

_/-\o_ Hulde, inderdaad, de voedingskabel bleek inderdaad kapot }:| , morgen maar even bellen als ik een rma op de gehele voeding moet aanvragen, of als ik een losse kabel mag wisselen, anders mail ik even met Corsair :P

Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/15/02/08/5yk.png

En even een snelle firestrike run gedaan, enkele kaart: http://www.3dmark.com/fs/4009751 CrossfireX http://www.3dmark.com/3dm/5828442

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2015 14:05 ]

• arbraxas
Gelukkig dat het uiteindelijk een niet al te beroerd probleem was.

Verwijderd

Topicstarter
arbraxas schreef op zondag 08 februari 2015 @ 20:38:
Gelukkig dat het uiteindelijk een niet al te beroerd probleem was.
Ik vond het beroerd zat ;)

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10-2025
haha kan ik zeker inkomen

Aangezien beide kaarten apart goed werkten moest het probleem ergens anders liggen.
Je kan er nu volledig van genieten

Btw vergeet niet te overclocken ;) (1100-1150 moet haalbaar zijn)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Pagina: 1