Upgrade Advies (voor videobewerking)

Pagina: 1
Acties:

• JustMelvin
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:25
Hallo Tweaker!

Ik heb in augustus 2012 een game pc samengesteld (ook m.b.v. het tweakers forum) en gebouwd. Deze computer bevalt me nog steeds zeer goed en heeft in de loop van de tijd alleen een videokaart upgrade gehad (7850 -> 770). Nu vind ik het wel weer tijd voor een upgrade met reden: ik maak video's op YouTube en hierbij maak ik dagelijks wel 2 tot 4 uren gebruik van bewerkingsprogramma's (Sony Vegas Pro 13, Photoshop en ik ben nu bezig met Adobe Premier). Soms merk ik bij het bewerken dat hij wat traag loopt en met de kennis die ik heb kan ik dit verminderen door naar een i7 te gaan. Alleen nu is dus het probleem dat ik niet echt met de tijd ben meegegaan qua alle hardware en vandaar dit forumpost met de vraag: is het het waard om een upgrade te doen naar een i7 (en zoja: is de 4790k dan een goede keuze als ik erbij zeg dat ik me misschien ooit wil gaan bezighouden met wat overclocken)?

En als de upgrade het waard is, komt de volgende vraag: welk moederbord heeft een goede prijs/kwaliteitsverhouding? Want als ik in de Pricewatch kijk, zie ik zoveel staan dat ik gewoon door de bomen het bos niet meer zie.

Hieronder de specificaties van de setup die ik op het moment heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 219,90€ 219,90
1ASRock Z77 Pro4€ 89,-€ 89,-
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 338,50€ 338,50
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,-€ 74,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 96,99€ 96,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 71,-€ 71,-
1Lite-On iHAS524 Zwart€ 0,-€ 0,-
1XFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 915,39

Mijn budget is een ongeveer €500 (mag er wel wat boven, als er echt merkbaar verschil is kwaliteit/snelheid etc.) En als je iets hebt van ik zou dat dan ook gelijk upgraden: tell me!

Hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven en alvast bedankt!

Melvin

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor de volledigheid, welke programma's hebben we het over? Je kan wel lekker een i7 aanschaffen, maar dan moet je software wel hyperthreading ondersteunen.

• JustMelvin
br00ky schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 17:52:
Voor de volledigheid, welke programma's hebben we het over? Je kan wel lekker een i7 aanschaffen, maar dan moet je software wel hyperthreading ondersteunen.
Sony Vegas Pro 13, Photoshop en ik ben nu ook wat bezig met Adobe Premiere. (Heb nu ook het eerste bericht hierop aangepast)

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Maak je bij dit programma ook al gebruik van GPU rendering ? Five steps to GPU power in Vegas Pro 11 Hoewel voor versie 11 zal dit bij 13 waarschijnlijk ook daar in te stellen zijn.

Dan zou het eventueel ook lonen om een AMD R290(x) ipv van de 770 te plaatsen :

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph7481/59491.png
Bron : Anandtech

• JustMelvin
o0SmOkE0o schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 18:03:
[...]

Maak je bij dit programma ook al gebruik van GPU rendering ?
Ik maak bij dit programma gebruik van GPU rendering en dat is al een merkbaar verschil met als je dat wel of niet gebruikt. Maar of het nu zo aantrekkelijk is om naar de 290 over te stappen weet ik niet.. Sinds ik overgestapt ben naar nVidia, hoef ik eigenlijk geen ati meer. Komt voornamelijk door de drivers.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Een SSD zal ook merkbaar verschil geven.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat EXACT vind je traag lopen?

Een snellere cpu is hier bijna altijd lonend. Die wordt altijd goed gebruikt.

Het punt met gpu's is dat ze het renderen van previews voor hun rekening nemen, en dat ze het renderen van effecten, resizen, framerate conversies/blends etc versnellen.

Het nut van een gpu (en welke) in Vegas en Pr Pro hangt dus ook erg af van wat je doet. Als jij HD materiaal importeert, bewerkt en ook als HD er uit gooit met alleen wat transities hier en daar dan wordt de GPU veel minder belast dan als je veel effecten toe past en die dingen hierboven.

Een 4790K gaat sowieso een goeie zet zijn, en zorg voor een SSD om van en naar te bewerken (maar dit hoeft niet altijd uit te maken, ligt aan je materiaal). Je zou ook kijken of je een 3770k ofzo kunt scoren ivm je 1155 systeem.

Die gtx 770 is echt prima.

En als het je ding is, je kunt ook op zoek naar een 2dehands X79 bordje en een 6 core 3930k/60x ofzo. Sinds de 5820K uit is zijn die oudere 6 core i7's echt niet meer dan 2-300 euro waard. Voor rond de 500 moet je wel wat kunnen scoren.

[ Voor 26% gewijzigd door maratropa op 08-02-2015 11:12 ]

specs

Pagina: 1