Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:22
Ik heb sinds deze week een tweede R9 290 om deze in CrossFire te draaien. Gaat om twee Tri-X modellen van Sapphire. Ik wil ze gebruiken icm een MSI Z97s SLI Plus en een i5 4690K en de geluidsset is een Logitech X-530. Is altijd goed gegaan met één kaart. Na 2e kaart krijg ik 'm niet meer werkend.

Echter, na installatie (drivers deinstalleren, systeem uit, tweede kaart erin, systeem aan) bleek dat mijn geluid het niet meer deed. Na herinstallatie van de drivers werd er niks anders. Er kwam een constant laag gezoem uit, alsof de jackplug er 'half' inzit. In de lijst met geluidsapparaten stond dat mijn Realtek geluidskaart 'niet aangesloten' was. Het Realtek-programmaatje wat meegeleverd wordt sprong een aantal keer omhoog met de melding 'er is een kabel aangesloten' terwijl ik niks deed.
Een van de zes (!?) andere geluiskaarten (allemaal HD audio, welke ingebakken zit in HDMI) was geselecteerd als afspeelapparaat. Mijn monitor heeft echter geen speakers of aansluitingen, ik weet dus niet of het via DisplayPort wel werkt - in ieder geval wil ik dat sowieso niet, ik wil gewoon mijn onboard geluid terug. Ook front audio doet helemaal niks trouwens.

Ik heb vandaag veel geprobeerd (natuurlijk alles deinstalleren, op verschillende volgordes drivers geinstalleerd) maar niks helpt. Inmiddels komt er overigens ook geen laag gezoem meer uit, ze blijven gewoon stil, en die meldingen komen ook niet meer. Het is net alsof het apparaat niet bestaat, al mag ik de drivers wel gewoon installeren en zegt apparaatbeheer dat alles in orde is.

Overigens zegt ook mijn BIOS, waarin je kan zien of kabels aangesloten zijn of niet, dat alle audio aansluitingen leeg zijn. No matter what welke ik aansluit. Er is echter geen zichtbare schade rond de audiochip of de aansluitingen.

Google biedt weinig uitkomst: mensen zeggen dat het na deinstallatie van drivers weer heel is (bij mij dus niet), en mensen die het bord RMA moesten sturen (daar zit ik niet op te wachten eigenlijk).

Heeft iemand dit eerder gehad? Wat denken jullie, zou ik het misschien zelf op kunnen lossen?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Niemand een idee waar dit vandaan komt, of ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:39

Snuffel

Vroem!

Probeer eens terug te gaan naar de situatie toen alles nog werkte.
Kijk of het probleem dan is er nog is. Of niet.
Zo niet: dan is er niets defect, zo wel, dan kan je redelijkerwijs aannemen dat er toch iets defect is geraakt.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Ik heb alles al geprobeerd :P Terug na 1 videokaart (wat werkte), zelfs terug naar enkel de onboard videokaart. Niks werkt, het lijkt onmogelijk om geluid uit het moederbord te krijgen.

Heb het RMA-formulier van de desbetreffende webshop al ingevuld... maar toch als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

Ik vind het namelijk enorm raar dat een tweede videokaart een audiochip kan laten doorbranden (?)

[ Voor 24% gewijzigd door Richh op 10-02-2015 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 10:04
Kan het zijn dat het HDMI-audio device van je 2e GPU momenteel als default staat ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
agoNITE schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:51:
Kan het zijn dat het HDMI-audio device van je 2e GPU momenteel als default staat ingesteld?
Inderdaad, maar dat gebeurd enkel omdat:
In de lijst met geluidsapparaten stond dat mijn Realtek geluidskaart 'niet aangesloten' was.
Dat is dus ook nog steeds zo... ik kan ook geen ander apparaat selecteren om op af te spelen. Enkel de 'digital audio out' van AMD is ingeschakeld.

Mijn monitor heeft een audio-uitgang, deze heb ik getest maar ook hier komt geen geluid uit. Daarnaast biedt deze ook geen 5.1 uitgang. Dus ookal zou audio over DisplayPort wel werken, dan nog heb ik daar niks aan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 10:04
Heb hier in het verleden ook wel last van gehad. Geen crossfire en een losse geluidskaart. Heb toen niet echt een verklaring kunnen vinden.

Het was ook niet echt duidelijk wat de oplossing was, leek verschillend te zijn. Sinds ik Windows 8 gebruik (sinds release) eigenlijk geen last meer van gehad.

Ook niet ergens een verstopte volume instelling? Van Windows zelf, of de Realtek instellingen?
Pagina: 1