HDD vervangen door SSD (Sony Vaio S15)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 422360

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn Sony Vaio S15 uit 2012 is toe aan een harde schijf vervanging.
Ik heb een ssd evo 840 250gb upgrade kit van samsung besteld, daarnaast ook een hddcaddy.

Het volgende wil ik graag uitvoeren. De ssd gaat mijn hdd van 320gb vervangen en die gaat daarna de optische drive vervangen.

Mijn vraag is nu; ik heb geen cd van windows 7 gekregen van sony maar een recovery disk. Die helaas niet benaderbaar is via diskmanagement.

Hoe zorg ik ervoor dat ik een clean windows 7 via bootable usb kan uitvoeren op de sdd en de oude hdd als opslagmedium gebruik zonder de bestaande bestanden te verliezen. Maar windows 7 moet wel eraf gaan.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Bedenk je dat de S15 laptops van Sony een nogal aparte manier hebben om aftermarket SSDs te limiten in hun snelheid, alleen de SSDs die sony er zelf in zet (en 10 keer zo duur zijn) werken op volle snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-07 20:48
De cd is niet benaderbaar maar je wilt een bootable usb gebruiken?
Ik snap de logica niet helemaal van de vraagstelling eerlijk gezecht.
Kun je het besturinssysteem niet overzetten of klonen zodat je de originele software hebt en dan kunt recoveren?

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:59

dodo79

witte dikke tonnie

Op je Vaio staat een recovery media creation programma.
Die brand de recovery data op dvd voor je of zet deze op een usb stick.

Daarna hdd vervangen voor de ssd en dan booten vanaf de recovery dvd's of usb stick.

Zo moeilijk is het niet, heb het ook gedaan met men vaio fit.
Op de ssd komt dan ook de recovery partitie terug!

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de ssd bestelling geannuleerd. Het schijnt dat de Vaio S sata2 heeft ingebouwd. Dus sata3 snelheden zal het niet halen. Weet iemand hier meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Move -> OT

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er zit een Intel 7 series chipset family sata ahci controller in. Is dat niet hilarious.
Voor mij geen zony meer. Vandaar dat ze geen floptops meer produceren.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 422360 op 07-02-2015 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-07 21:58
En dat geldt ook voor de svs1512v1ES?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
dagizmo schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 22:43:
En dat geldt ook voor de svs1512v1ES?
Ja.
Alle S15 modellen, behalve de modellen die vanuit Sony's fabriek met SSDs worden geleverd.

[ Voor 16% gewijzigd door Crotchy op 08-02-2015 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:25

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Denk niet dat je het verschil tussen sata2 en 3 écht gaat merken. Een SSD is nog steeds aan te raden naar mijn mening.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

PD2JK schreef op zondag 08 februari 2015 @ 00:15:
Denk niet dat je het verschil tussen sata2 en 3 écht gaat merken. Een SSD is nog steeds aan te raden naar mijn mening.
Klopt, een SSD zal altijd een goede upgrade zijn. De maximale doorvoersnelheden ga je in praktijk toch niet merken, maar wel de zeer lage toegangstijden voor kleine bestanden en dat maakt het nu juist dat een SSD zoveel sneller is en "aanvoelt" in vergelijking met een HDD.

Naar ik aan neem ga je niet continue grote bestanden van Gigbytes groot heen en weer kopiëren. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-07 21:58
Ik kom erachter dat de SVS15 geen mSata heeft maar Sata. Betekent dat dus dat je de Crucial M550 niet kunt aanschaffen (mSata) maar alleen de Crucial MX100 (sata), behalve dan als je bereid bent een adapter te gebruiken?

Of is daar geen verschil in (behalve dan gebruik van de adapter).

[ Voor 19% gewijzigd door dagizmo op 26-04-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
dagizmo schreef op zondag 26 april 2015 @ 13:40:
Ik kom erachter dat de SVS15 geen mSata heeft maar Sata. Betekent dat dus dat je de Crucial M550 niet kunt aanschaffen (mSata) maar alleen de Crucial MX100 (sata), behalve dan als je bereid bent een adapter te gebruiken?

Of is daar geen verschil in (behalve dan gebruik van de adapter).
Je kan je ook afvragen, past een autoband op je fiets.
Pagina: 1