Stille Allrounder ~€1500,-

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaemus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 00:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een stille doch snelle allround pc om mee te programmeren, simulaties op te draaien en zware (multithreaded) workloads mee uit te voeren. Ondanks dat ik nu niet/nauwelijks game, wil ik toch graag de mogelijkheid hebben dit in de toekomst te doen.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Rond de €1500,- maar het mag altijd goedkoper, natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik beschik al over alle nodige randapparatuur. Misschien is het het vermelden waard dat ik momenteel twee 1080p beeldschermen gebruik.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een volledig nieuwe desktop.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Het liefst beperk ik mezelf tot CPU's van Intel, en videokaarten van Nvidia.
Ik geef de voorkeur aan Nvidia videokaarten boven die van AMD, omdat ze, als ik het goed heb, vaak zuiniger, stiller, en koeler zijn, hetgeen beter past in dit systeem, waar stilte van enig belang is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd is stilte van belang. Als ik aan het werk ben, wil ik het liefst niet gestoord worden door een luidruchtige pc, zelfs onder load. Verder wil ik graag wel even kunnen doen met het systeem, gezien het toch om een vrij groot bedrag gaat.
Als het systeem dan onvermijdelijk toch ooit achterhaald raakt, wil ik delen ervan graag gaan gebruiken om bijvoorbeeld een thuisserver van te maken. Hier is ook rekening mee gehouden bij het uitkiezen van de onderdelen.

Ga je overklokken?
Niet per se direct, maar wil wel graag de mogelijkheid hebben.

Het huidige ontwerp
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 332,95€ 332,95
1ASRock Z97 Extreme6€ 170,95€ 170,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 351,95€ 351,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 74,-€ 74,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,95€ 97,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 120,95€ 120,95
1Corsair RM650€ 105,71€ 105,71
1Samsung 850 EVO 500GB€ 214,90€ 214,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.504,31

Processor
Een snelle multicore processor van Intel, die te overklokken is, dat laat maar weinig keus over. De i7-4790k lijkt uitstekend te passen bij mijn eisen.

Moederbord
Een Z97 moederbord, zodat overklokken mogelijk is. Dit moederbord beschikt over erg veel features, zoals ook bleek uit de Z97-moederborden Round-up.
Daarnaast heeft dit moederbord erg veel sata-poorten en twee ethernet poorten, wat het mogelijk toekomstige leven als thuisserver ook goed doet.

Videokaart
Zoals gezegd, wil ik graag nog de mogelijkheid hebben om nog fatsoenlijk te kunnen gamen. Ondanks het debacle betreffende het RAM-geheugen van de GTX970, geloof ik dat het nog een vrij goede videokaart is.
Wat dit specifieke model extra aantrekkelijk maakt is het feit dat de fans niet spinnen op het moment dat de load erg laag is, dit is voornamelijk fijn voor het stilte aspect van deze build.
Mogelijk kan deze nog verwisseld worden met een GTX960, echter, ik twijfel eraan of het mogelijk is op hoge kwaliteit te gamen daarmee.

Opslag
In het bovenstaande ontwerp heb ik gekozen voor een vrij grote SSD. Het idee is dat (bijna) alle programma's (en het OS) daarop komen te staan, en dat de HDD enkel dient voor opslag van documenten en media.
Ik heb de Samsung 850-evo gekozen, omdat deze blijkbaar erg goede prestaties biedt. In hoeverre het verschil merkbaar is met andere SSD's, weet ik niet precies. Zodoende kan deze misschien nog gewisseld worden voor een goedkopere variant.

Behuizing
De Fractal Design Define R5 is een stille case met erg veel mogelijkheden. Het biedt ruimte aan veel HDD's, wat handig is qua toekomstperspectief. Maar een van de nog fijnere aspecten vind ik dat hij van buiten gewoon netjes oogt. Geen ramen, geen flitsende dingen, gewoon een stijlvolle kast.

Processor-koeler
Staat open ter discussie. Van wat ik heb vernomen is het een erg populaire koeler, en hij is niet erg duur.

RAM-geheugen
Goedkoop setje RAM-sticks, 16 GB lijkt me voorlopig voldoende. Heb gekozen voor 2x8GB, opdat dit later eventueel uit te breiden is met nog 2 RAM-sticks, mocht dat nodig zijn.

Voeding
Als ik me niet vergis, is 650W ruim voldoende voor dit systeem. De Corsair RM650 was extra aantrekkelijk vanwege de Zero-RPM fan mode, wat de stilte ten goede komt. Verder is het fijn dat deze volledig modulair is, wat cable-management ietwat makkelijker maakt.

Graag zou ik jullie mening willen horen over deze build, en tevens wat suggesties ontvangen, bijvoorbeeld om kosten iets te drukken, of aanraders voor betere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Je geeft aan multithreaded dingen te gaan doen, waarom geen i7 5820k met een r9 290?? Voeding kan 40 euro goedkoper voor betere kwaliteit. Een MX-100 SSD is een goeie en verschil ga je waarschijnlijk niet merken, alleen in de portemonnee. Wel heeft de Samsung 850 Evo 5 jaar garantie. Ik weet niet hoe ram intensief je programma's zijn, maar 8gb is denk ik wel voldoende. Ik zal zo met een lijstje komen...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-07 14:53

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ongeveer hetzelfde systeem als ik hier zelf heb staan en ben er wel goed over te spreken, voornamelijk ook vanwege het lage geluidsniveau. Er is geloof ik wat discussie of de PCGH4 inderdaad een goede keuze is voor een stil systeem, de ene review geeft aan van wel en de andere weer van niet.

Voeding is overkill, ik heb zelf een 550 watt voeding en dat was dan alleen nog maar om de optie voor een zwaardere videokaart open te houden. Een goede 450 watt voeding moet voor een systeem met een GTX970 al voldoen. Daarnaast zou ik de pricewatch: Crucial M550 2,5" 512GB kiezen, iets goedkoper en doet kwalitatief niet onder voor de Samsung.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 393,95€ 393,95
1MSI X99S SLI PLUS€ 209,95€ 209,95
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 259,-€ 259,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 74,-€ 74,-
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 107,95€ 107,95
1Thermalright Silver Arrow SB-E€ 54,60€ 54,60
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 100,95€ 100,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX100 512GB€ 183,95€ 183,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.459,30

Een beest van een koeler voor een stevige overklok, 8gb ram, i7 5820k, goede voeding.
Een 970 is te duur voor 'misschien wel is ooit wil gaan gamen', een r9 290 doet niet veel onder en is een stuk goedkoper.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Een enorm luidruchtige videokaart in een systeem dat stil moet zijn? Kast met window voor een systeem dat stil moet zijn? Hoe stil is die koeler?

Bedenk bovendien dat die i7-5820K standaard 0,7 MHz (bijna twintig procent dus) lager geklokt is. Je levert dus sowieso in op single thread performance en ook cumulatief zal het verschil tussen de vier en zes core niet zo groot zijn als je zou verwachten. Per saldo een procent of 25 in plaats van de 50 die je normaal gesproken zou verwachten. Overklokken kunnen ze beide dus dat reken ik even niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Als je nu niet of nauwelijks spelletjes speelt, waarom geef je daar in je build meer dan 300 euro aan uit (videokaart)? Het is beter om hier nu een goedkope tweedehands kaart voor te kopen en dan de volgende generatie mee te pakken wanneer je wel gaat gamen.

Ik raad je aan om het geld wat je bespaart met een goedkopere videokaart in goede ventilatoren stoppen. Noctua's gaan een leven lang mee en zijn echt veel stiller dan wat standaard in je kast zit. En neem inderdaad een kast zonder raam. Dat is stiller.

Wil je echt een stille computer dan zal je een videokaart moeten nemen met een enorme aftermarket koeler ( bijvoorbeeld Accelero Xtreme ), een processorkoeler van niveau Noctua en een stuk of 2 langzame casefans.

[ Voor 23% gewijzigd door Tomm13 op 07-02-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Tribits schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:09:
Een enorm luidruchtige videokaart in een systeem dat stil moet zijn? Kast met window voor een systeem dat stil moet zijn? Hoe stil is die koeler?

Bedenk bovendien dat die i7-5820K standaard 0,7 MHz (bijna twintig procent dus) lager geklokt is. Je levert dus sowieso in op single thread performance en ook cumulatief zal het verschil tussen de vier en zes core niet zo groot zijn als je zou verwachten. Per saldo een procent of 25 in plaats van de 50 die je normaal gesproken zou verwachten. Overklokken kunnen ze beide dus dat reken ik even niet mee.
Nou nou nou, enorm luidruchtig...ik hoor hem hier niet hoor in een niet gedempte kast. Je hdd komt er boven uit, als de hdd het niet is, dan wel je casefans.

Ja ik weet dat, maar ik verwacht wel dat je met zo'n systeem een overklok doet, maar TS heeft geen single-core applicaties (waar TS op doelt met dit systeem), maar Multi threaded applicaties. Dus dan is dat verschil groter, in voordeel voor de i7 5820k...
Tomm13 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:11:
Als je nu niet of nauwelijks spelletjes speelt, waarom geef je daar in je build meer dan 300 euro aan uit (videokaart)? Het is beter om hier nu een goedkope tweedehands kaart voor te kopen en dan de volgende generatie mee te pakken wanneer je wel gaat gamen.

Ik raad je aan om het geld wat je bespaart met een goedkopere videokaart in goede ventilatoren stoppen. Noctua's gaan een leven lang mee en zijn echt veel stiller dan wat standaard in je kast zit. En neem inderdaad een kast zonder raam. Dat is stiller.

Wil je echt een stille computer dan zal je een videokaart moeten nemen met een enorme aftermarket koeler ( bijvoorbeeld Accelero Xtreme ), een processorkoeler van niveau Noctua en een stuk of 2 langzame casefans.
Helemaal niet, ik hoor mijn systeem niet/nauwelijks in idle...een Asus R9 290, boxed koeler (intel), 3 standaard meegeleverde casefans, seasonic m12II Evo 620W. Daarvoor heb je geen aftermarket koeler nodig, geen super deluxe cpu koeler, geen super deluxe casefans van 20(!) euro per stuk(!)

[ Voor 34% gewijzigd door pwillemske op 07-02-2015 16:18 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaemus
pwillemske schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:13:
[...]

Nou nou nou, enorm luidruchtig...ik hoor hem hier niet hoor in een niet gedempte kast. Je hdd komt er boven uit, als de hdd het niet is, dan wel je casefans.

Ja ik weet dat, maar ik verwacht wel dat je met zo'n systeem een overklok doet, maar TS heeft geen single-core applicaties (waar TS op doelt met dit systeem), maar Multi threaded applicaties. Dus dan is dat verschil groter, in voordeel voor de i7 5820k...
Allereerst bedankt voor je input.
Ik had in eerste instantie X99 systemen niet meegenomen in mijn besluitvorming, omdat ik meende dat de prijzen voor een processor-moederbord-combinatie dan enorm duur zou zijn. Dat blijkt niet helemaal het geval.
In mijn eerst post heb ik inderdaad gezegd dat er zware multithreaded workloads toegepast zouden worden op mijn systeem. Hierbij heb ik multithreaded tussen haakjes gezet, omdat dat niet altijd het geval hoeft te zijn. Dat is dan wellicht een beetje onduidelijkheid van mijn kant.
Als ik kijk naar het verschil tussen de i7-4790k en de i7-5820k dan valt het verschil in kloksnelheid best op.
Voor een computer die niet alléén toegespitst moet zijn op multithreaded workloads, maar meer allround moet zijn, lijkt me een i7-4790k dan alsnog een betere keuze.

Over de r9-290, was ik in eerste instantie bang dat deze te luid zou zijn. Verder worden AMD kaarten, als ik me niet vergis, ook vaak warmer. Ik heb vernomen dat ik silent cases warmteproductie vaak een probleem kan zijn, denk je dat de 290 dan nog een goede keus is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Is het niet een idee om de videokaart in eerste instantie helemaal weg te laten? Je kan er altijd later nog een plaatsen... Of hebben je programma's (welke hebben we het eigenlijk over?) baat bij GPU acceleratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Xaemus schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:21:
[...]

Allereerst bedankt voor je input.
Ik had in eerste instantie X99 systemen niet meegenomen in mijn besluitvorming, omdat ik meende dat de prijzen voor een processor-moederbord-combinatie dan enorm duur zou zijn. Dat blijkt niet helemaal het geval.
In mijn eerst post heb ik inderdaad gezegd dat er zware multithreaded workloads toegepast zouden worden op mijn systeem. Hierbij heb ik multithreaded tussen haakjes gezet, omdat dat niet altijd het geval hoeft te zijn. Dat is dan wellicht een beetje onduidelijkheid van mijn kant.
Als ik kijk naar het verschil tussen de i7-4790k en de i7-5820k dan valt het verschil in kloksnelheid best op.
Voor een computer die niet alléén toegespitst moet zijn op multithreaded workloads, maar meer allround moet zijn, lijkt me een i7-4790k dan alsnog een betere keuze.

Over de r9-290, was ik in eerste instantie bang dat deze te luid zou zijn. Verder worden AMD kaarten, als ik me niet vergis, ook vaak warmer. Ik heb vernomen dat ik silent cases warmteproductie vaak een probleem kan zijn, denk je dat de 290 dan nog een goede keus is?
Oke, dan is een i7 4790k inderdaad een betere keus (verkeerd begrepen, sorry). Het hitte probleem valt mee en het geluid is er nauwelijks, tenzij je gaat gamen, maar dan word alles luider. Als je in de R5 een aantal stille Fractal design case fans zet heb je al een stille pc waarmee hitte goed afgevoerd kan worden.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaemus
Tribits schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:03:
Ongeveer hetzelfde systeem als ik hier zelf heb staan en ben er wel goed over te spreken, voornamelijk ook vanwege het lage geluidsniveau. Er is geloof ik wat discussie of de PCGH4 inderdaad een goede keuze is voor een stil systeem, de ene review geeft aan van wel en de andere weer van niet.

Voeding is overkill, ik heb zelf een 550 watt voeding en dat was dan alleen nog maar om de optie voor een zwaardere videokaart open te houden. Een goede 450 watt voeding moet voor een systeem met een GTX970 al voldoen. Daarnaast zou ik de pricewatch: Crucial M550 2,5" 512GB kiezen, iets goedkoper en doet kwalitatief niet onder voor de Samsung.
Bedankt voor je reactie.
Heb je misschien suggesties voor een andere processorkoeler en voeding?
Ik denk dat ik inderdaad een andere SSD meeneem in mijn systeem, zoals ook pwillemske aangaf, kan dat in prijs toch iets schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaemus
Tomm13 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:11:

br00ky schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:22:
Is het niet een idee om de videokaart in eerste instantie helemaal weg te laten? Je kan er altijd later nog een plaatsen... Of hebben je programma's (welke hebben we het eigenlijk over?) baat bij GPU acceleratie?
Ik zou toch het liefst nu een enigszins goede videokaart in mijn computer willen plaatsen. Naast dat ik programmeer voor werk/school, hobby ik zelf af en toe nog wel eens aan OpenGL programma's.
Verder heb ik toch liever dat ik op iets kortere termijn nog eens een game zou willen kunnen spelen. Het wachten op een volgende generatie videokaart duurt dan wellicht iets te lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

In een R5 is er eigenlijk maar 1 koeler die je moet nemen, en dat is de pricewatch: Thermalright True Spirit 140 welke zeer stil is, en nog behoorlijk goed koelt. De pricewatch: Thermalright Silver Arrow SB-E is ook erg goed, maar wat duurder, en niet heel veel beter.

De volgende generatie van AMD komt er overigens al behoorlijk snel aan, een maand of 2 zou het volgens sommigen nog duren.

Qua voeding is de pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular altijd wel een leuke keuze, kun je nog prima een GTX970 of R9 290 aan hangen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Word het niet wat krap met een 450W voeding en een r9 290, de Asus wil nog wel eens 250w verbruiken, je processor nog eens 100-120 watt (tdp van intel is het gemiddelde). Je voeding zal wel wat meer lawaai gaan maken omdat ie hard moet werken. Ik zou het liever wat veiliger nemen en een 550w versie pakken, niet veel duurder, wel stiller.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Al die speculaties over voedingen altijd. Check gewoon de reviews. 450W is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ja, ik geloof wel dat 450W voldoende is, maar als je een stil systeem wil...ik hoor mijn voeding nauwelijks omdat ie niets hoeft te doen (620W). Maarja, als je dat 10'tje wil besparen op zo'n duur STIL systeem, moet TS het uiteraard zelf weten...ik wil niet verder met een voeding discussie.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaemus
br00ky schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:37:
Al die speculaties over voedingen altijd. Check gewoon de reviews. 450W is prima.
In de review waar je naar linkt, raden ze voor een r9-290 een 550W-600W voeding aan.
Daarnaast lijkt het me niet verkeerd eerder iets veiliger te gaan zitten dan net op het randje. Geldt het ook niet voor voedingen dat ze optimaal presteren als ze ongeveer halverwege de maximale power output zitten?
Het lijkt me dat als ik voor een r9-290 kies, dat 650W een veiligere keus is. Gezien de vereisten voor een GTX970 iets lager zijn, denk ik dat dan een 550W voeding wel haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Xaemus schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:43:
[...]

In de review waar je naar linkt, raden ze voor een r9-290 een 550W-600W voeding aan.
Daarnaast lijkt het me niet verkeerd eerder iets veiliger te gaan zitten dan net op het randje. Geldt het ook niet voor voedingen dat ze optimaal presteren als ze ongeveer halverwege de maximale power output zitten?
Het lijkt me dat als ik voor een r9-290 kies, dat 650W een veiligere keus is. Gezien de vereisten voor een GTX970 iets lager zijn, denk ik dat dan een 550W voeding wel haalbaar is.
650W is wel overdreven, 550 is genoeg aangezien 450W ook al genoeg is. Ik heb 620 gepakt omdat het een tientje meer was t.o.v. de 520W versie. De levensduur zal verlengt worden aangezien het boeltje niet heel heet zal worden.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ook een goede 450W voeding zal het stil doen. Maar goed, laten we inderdaad de discussie maar voor wat die is. Zolang je een goed model neemt is alles prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
br00ky schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:50:
Ook een goede 450W voeding zal het stil doen. Maar goed, laten we inderdaad de discussie maar voor wat die is. Zolang je een goed model neemt is alles prima :).
Inderdaad!

Dus TS, het liefst geen RM 550/650 zoals in je openingspost. Een Seasonic of Cooler Master zijn een van de betere in dit prijssegment.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

pwillemske schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:13:
[...]
Iedereen heeft single threaded appplicaties, iedere multithreaded applicatie draait ook deels single threaded en een multithreaded applicatie heeft ook gewoon baat bij singlethreaded performance. Die 25 procent in het voordeel van de 5820k is het maximale. In de praktijk zal een 5820k vaak gewoon langzamer zijn. En dat voor een meerprijs van 140 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Tribits op 07-02-2015 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Tribits schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 17:09:
[...]

Iedereen heeft single threaded appplicaties, iedere multithreaded applicatie draait ook deels single threaded en een multithreaded applicatie heeft ook gewoon baat bij multithreaded performance. Die 25 procent in het voordeel van de 5820k is het maximale. In de praktijk zal een 5820k waarschijnlijk gewoon langzamer zijn.
Ja ik had verkeerd gelezen, ik dacht dat ie alleen maar multithreaded dingen ging doen met zn pc. Ik heb al aangegeven dat een i7 4790k een beter keus zal zijn.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1