Als newbie wil ik een nieuwe PC samenstellen met het oog op het werken in LR (zowel bewerken van foto's als exporteren). Het is al jaren geleden dat ik nog eens een game gespeeld (ik stam uit de Unreal Tournament tijd, mooie herinneringen), maar het begint te kriebelen. Op termijn wil ik mijn huidige ATI Radeon HD3850 vervangen door een betere 3D kaart om terug wat te kunnen gamen. Daarom wil ik dat nu al een beetje in het achterhoofd houden bij de build.
De PC zal in elkaar gezet worden door een van mijn vrienden die als IT'er niet anders doet. In tegenstelling tot mij, weet hij wel waar hij mee bezig is.
Ongetwijfeld zal hij wel ieder element willen tweaken om de PC optimaal te laten werken.
Hopelijk voldoet mijn huidige voeding, maar zelfs na heel wat leeswerk, twijfel ik daar nog aan.
Al ruim twee maanden volg ik hier de topics, maar omdat ik maar een basis kennis heb, heb ik tot nu gewacht om een voorstel te doen. Het zou fijn zijn mochten jullie mij hierbij willen helpen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
90% van de tijd zal gespendeerd worden met het importeren van foto's, bewerken van die foto's in Lightroom en het nadien renderen van de RAW bestanden naar JPEGs. Zou fijn zijn als dat erg snel zou gaan. Heel af en toe werk ik met Photoshop.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb me tot doel gesteld een PC van max. 1.000 EUR te bouwen. (wat speling is mogelijk)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm: Samsung SyncMaster 225BW
Toetsenbord + muis: Logitech MK710 + Logitech MX1000
Voeding: Huntkey LW6450HG 450W
SSD: Samsung 830Pro
HD: Western Digital 2TB + 4bay externe NAS
update na feedback: voeding wordt ook vervangen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel enorm tussen i5 en i7. Lightroom gebruikt hyper-treading weinig tijdens bewerken, maar bij het exporteren lijkt me hyper-treading wel een voordeel. Ik exporteer ruwweg genomen ongeveer 1000 foto's per batch. Een 25 tal keer per jaar doe ik dat.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik hou het op Intel om no reason at all
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst niet te luid, maar muisstil moet nu ook weer niet.
Ga je overklokken?
voorlopig ga ik niet overklokken, maar een van mijn vrienden is een IT'er die dat mogelijk op termijn wel wil doen vermoed ik.
Optie 1:
Optie 2:
De PC zal in elkaar gezet worden door een van mijn vrienden die als IT'er niet anders doet. In tegenstelling tot mij, weet hij wel waar hij mee bezig is.
Hopelijk voldoet mijn huidige voeding, maar zelfs na heel wat leeswerk, twijfel ik daar nog aan.
Al ruim twee maanden volg ik hier de topics, maar omdat ik maar een basis kennis heb, heb ik tot nu gewacht om een voorstel te doen. Het zou fijn zijn mochten jullie mij hierbij willen helpen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
90% van de tijd zal gespendeerd worden met het importeren van foto's, bewerken van die foto's in Lightroom en het nadien renderen van de RAW bestanden naar JPEGs. Zou fijn zijn als dat erg snel zou gaan. Heel af en toe werk ik met Photoshop.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb me tot doel gesteld een PC van max. 1.000 EUR te bouwen. (wat speling is mogelijk)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm: Samsung SyncMaster 225BW
Toetsenbord + muis: Logitech MK710 + Logitech MX1000
Voeding: Huntkey LW6450HG 450W
SSD: Samsung 830Pro
HD: Western Digital 2TB + 4bay externe NAS
update na feedback: voeding wordt ook vervangen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel enorm tussen i5 en i7. Lightroom gebruikt hyper-treading weinig tijdens bewerken, maar bij het exporteren lijkt me hyper-treading wel een voordeel. Ik exporteer ruwweg genomen ongeveer 1000 foto's per batch. Een 25 tal keer per jaar doe ik dat.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik hou het op Intel om no reason at all
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst niet te luid, maar muisstil moet nu ook weer niet.
Ga je overklokken?
voorlopig ga ik niet overklokken, maar een van mijn vrienden is een IT'er die dat mogelijk op termijn wel wil doen vermoed ik.
Optie 1:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4590 Boxed | € 200,50 | € 200,50 |
| 1 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 | € 131,50 | € 131,50 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Titanium | € 103,80 | € 103,80 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 92,- | € 92,- |
| 1 | Scythe Mugen MAX | € 37,99 | € 37,99 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU | € 126,- | € 126,- |
| 1 | Seasonic S12G 450W | € 66,25 | € 66,25 |
| 1 | Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0 | € 25,- | € 25,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 783,04 | |
Optie 2:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 332,50 | € 332,50 |
| 1 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 | € 131,50 | € 131,50 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Titanium | € 103,80 | € 103,80 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 92,- | € 92,- |
| 1 | Scythe Mugen 4 | € 36,80 | € 36,80 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU | € 126,- | € 126,- |
| 1 | Seasonic S12G 450W | € 66,25 | € 66,25 |
| 1 | Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0 | € 25,- | € 25,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 913,85 | |
[ Voor 37% gewijzigd door W1ck3D78 op 07-02-2015 19:46 ]