Actieve luidsprekers, de versterker de woonkamer uit?

Pagina: 1
Acties:

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01 20:49
Ik ben bezig met het herinrichten van mijn woonkamer.
Hierbij heb ik het dressoir vervangen voor een lager exemplaar waar de tv op staat.
Voorheen stond mijn Sony receiver in het dressoir, evenals mn AC Ryan, de settopbox van de tv en nog wat meer electronica.
Nu wil het geval dat mijn versterker net een klein centimetertje te hoog is voor het dressoir wat ik nu heb :(
De luidsprekers die ik heb, een setje Sony 5.1 Pascal speakers kunnen ook door de sub worden aangestuurd voor versterking. Er zit ook een line ingang (tulp) op voor het ingangssignaal, dan kun je de speakers dus gebruiken zonder de receiver.

Dit lijkt mij ook wel wat, de versterker de deur uit. Maar dan zoek ik wat mogelijkheden om mn speakers aan te sturen. Via bluetooth lijkt me wel wat, maar iets meer/andere mogelijkheden lijken mij ook wel leuk.
Ik heb sowieso van plan om het setje dan als 2.1 set te laten werken. Center en achterspeakers worden dus niet meer opgesteld.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Tips? Vooral de combinatie van mogelijkheden hebben mijn voorkeur, dus bijvoorbeeld bluetooth èn de pc bijvoorbeeld, maar ook los van elkaar...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:51

FeaR

In GoT we trust

Drukkert schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:44:
...kunnen ook door de sub worden aangestuurd voor versterking...
Weet je dat zeker? Wellicht heb ik de verkeerde subwoofer, maar Google laat op "Sony 5.1 Pascal" een subwoofer zien met High Level in- en uitgangen. Die zijn niet om speakers op aan te sluiten zodat de subwoofer deze van vermogen kan voorzien.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Drukkert
Ik heb op de sub 5 rode en 5 zwarte kunststof schroefdoppen zitten om de satelliet speakers op aan te sluiten. Ik neem aan dat de line in dan bedoeld is om de set van audio signaal te voorzien?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat zegt de handleiding?
En hoe maakt de sub van een mono (stereo?) input surround output?

• Drukkert
Handleiding heb ik niet meer... het zijn overigens 4 rode en 4 zwarte doppen.

Er zit een line in en een line out op, dmv een soort tulp plug. ik neem aan dat dat bedoeld is voor ingangs signaal voor het geluid...
Surround output is niet nodig, ik hou het bij 2.1 stereo.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:51

FeaR

In GoT we trust

Drukkert schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 17:12:
Handleiding heb ik niet meer... het zijn overigens 4 rode en 4 zwarte doppen.
Waarbij ik dus blijf bij mijn eerste post dat het is om de subwoofer High Level aan te sluiten en niet om de subwoofer als versterker voor de speakers te gebruiken. Het zijn ook geen 4 paar terminals out, maar 2 x 2: 2 keer voor In en 2 keer voor Out. Je sluit de IN subwoofer op de Front Left en Front Right via speakerkabel aan op de receiver. De speakers sluit je dan weer aan via de uitgangen op de subwoofer Out. Subwoofer staat dan letterlijk tussen de receiver en speakers. Deze aansluiting is puur om een deel van het frequentiebereik af te nemen zodat de subwoofer dat voor zijn rekening neemt. De Line In zal een Low Level input zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Drukkert
Ok....
Dan gaat mijn gedachte dus overboord, da's jammer... Dan moet ik wellicht kijken naar een setje echte actieve speakers.

In ieder geval bedankt voor deze info, dat scheelt mij een stuk wandelen op het verkeerde pad!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:50

DjVe

Hatsaflats!

FeaR heeft gelijk, het is puur een filter wat in die sub zit. Wat je wel kan doen, is een plattere receiver aanschaffen. Pioneer en Marantz hebben beide een paar modellen in hun portfolio zitten. Deze modellen zijn volgens mij ook wel uitgerust met de nieuwste technische snufjes als bluetooth, airplay, spotify, enz.

Als je actieve speakers neemt, heb je in de meeste gevallen nog steeds een receiver nodig om je bronnen op te schakelen en het volume af te stellen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
DjVe schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 17:58:
Als je actieve speakers neemt, heb je in de meeste gevallen nog steeds een receiver nodig om je bronnen op te schakelen en het volume af te stellen.
Zijn er geen apparaten die dat wel kunnen maar geen versterker en al die andere zooi aan boord hebben?
DjVe schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 17:58:
Pioneer en Marantz hebben beide een paar modellen in hun portfolio zitten.
pricewatch: Pioneer VSX-S510 Zwart
pricewatch: Yamaha RX-S600 Zwart
pricewatch: Marantz NR1605 Zilver
pricewatch: Marantz NR1504 zwart

Een paar is volgens mij overdreven, er is eigenlijk geen keuze.
Een soundbar is natuurlijk ook (geen) optie.

[ Voor 52% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-02-2015 18:18 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Dan ga je al snel richting een soundbar

Pioneer heeft de 310 en de 510, Marantz de 1605 en de 1504. Die Yamaha kende ik nog niet. Maar best ruime keuze toch?

[ Voor 60% gewijzigd door DjVe op 07-02-2015 18:18 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mwa.. Die 310 kon ik op de Pioneer site even niet vinden: http://www.pioneer.eu/nl/.../av-receiver/choose.html#

Lees net Lip in "Het Onkyo AV Receiver ervaringen/discussie Topic deel 3" dat er minimaal 20cm vrije ruimte boven de receiver moet zijn. Dus wat het nut van die slimline modellen dan is?

[ Voor 29% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-02-2015 19:14 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Olaf van der Spek schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 18:20:
[...]

Mwa.. Die 310 kon ik op de Pioneer site even niet vinden: http://www.pioneer.eu/nl/.../av-receiver/choose.html#

Lees net Lip in "Het Onkyo AV Receiver ervaringen/discussie Topic deel 3" dat er minimaal 20cm vrije ruimte boven de receiver moet zijn. Dus wat het nut van die slimline modellen dan is?
Dat ze platter zijn? Bij een normale receiver heb je natuurlijk ook ruimte aan de bovenzijde nodig om te koelen. Overigens is 20 cm wel erg veel. De Pioneer modellen hebben klasse D versterking en zijn veel efficiënter. Die kan je rustig complet inbouwen met slechts een 1 cm aan ruimte, aangezien ze niet warm worden.
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 18:12:
[...]
Een paar is volgens mij overdreven, er is eigenlijk geen keuze.
Een soundbar is natuurlijk ook (geen) optie.
Kan je dat toelichten? Er zijn genoeg soundbars die prima klinken, ook qua muziek. Je moet daarvoor alleen wel iets dieper in de buidel tasten. De wens om met weinig apparatuur toch alles te kunnen, zal altijd tot een compromis komen. Er is geen kant en klare oplossing die voor hetzelfde geld net zo goed klinkt als een normale set speakers + versterker. Je zal altijd ergens op toe moeten geven. Die Sony Pascal set van TS klinkt prima in films, maar is qua muziek ook niet geweldig. Hij is echter wel lekker klein.

Soundbars hebben als voordeel dat er toch wat grotere drivers in kunnen, en dat ze dus ook voor muziek het hele spectrum fatsoenlijk kunnen weergeven. Je mist echter wel het ruimtelijke effect van losse speakers. Ze zijn wel makkelijk neer te zetten en amper kabels. Je kan er daarnaast wel alles op aan sluiten. Het is en blijft een compromis.

Als je dat ook niet wilt, dan moet je het gaan zoeken in de high end design merken zoals B&O, Loewe. Dan heb je een minimaal aantal apparaten, klinkt goed....maar ben je 5 maal zo veel geld kwijt.

[ Voor 46% gewijzigd door DjVe op 07-02-2015 19:39 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Olaf van der Spek schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 18:12:
Zijn er geen apparaten die dat wel kunnen maar geen versterker en al die andere zooi aan boord hebben?
Ja, dat heet een voorversterker, maar daar ga je echt geen cent mee besparen. Voorversterkers zijn een niche product, je komt ze vooral in het duurdere segment tegen, en bovendien beperk je je keus in speakers nogal als je voor actieve speakers gaat - er zijn gewoon niet zoveel types op de markt, als we PC-speakersetjes even buiten beschouwing laten.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-01 22:22
downtime schreef op zondag 08 februari 2015 @ 01:34:
Ja, dat heet een voorversterker, maar daar ga je echt geen cent mee besparen. Voorversterkers zijn een niche product, je komt ze vooral in het duurdere segment tegen...
Ik heb via marktplaats een elegante platte Rotel voorversterker gekocht voor 125,-. Wel van voor het bluetooth / wifi tijdperk en alle controls gaan nog met de hand. Wordt totaal niet warm dus strak inbouwen is een optie.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Voetjes onder de receiver uitschroeven?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
DjVe schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:21:
Kan je dat toelichten? Er zijn genoeg soundbars die prima klinken, ook qua muziek.
Ik heb "geen" tussen haakjes gezet, ik ga er van uit dat een soundbar ruk klinkt vergeleken met een normale 5.1 set. Weet echter dus niet op dat tegenwoordig nog terecht is.

• Drukkert
Bedankt allen voor de reacties en het meedenken.
Ik ben er nog niet over uit, wellicht ga ik proberen om inderdaad de voetjes weg te halen, maar er blijft dan sowieso erg weinig ruimte over voor ventilatie...
Ik moet het nog eens goed gaan bekijken.

Nogmaals bedankt voor alle moeite!!!
Pagina: 1