Goedkoop en energiezuinig

Pagina: 1
Acties:

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-02 10:51
Hoi allen,

Mijn vrouw heeft twee winkels in Venezuela. Daar draait een Bosch Divar camerasysteem, dat ik hier in Nederland tweedehands heb gekocht.

Om te zorgen dat ze ook hier in Nederland kan kijken wat ze daar allemaal uithalen, heb ik ooit een oude desktop gekocht, die aan een 19" scherm gekoppeld en de software geïnstalleerd. Werkt als een tierelier!

Nu draait die desktop nog Windows XP en volgens mij is'ie ook niet bepaald energiezuinig. Ik wil hem dus vervangen door een ander systeem.

Ik heb hier nog wel een Win7-licentie (64bits) liggen, dus da's snel opgelost.

Het enige probleem is die energiezuinigheid. Hij draait 24 uur per dag, zodat we er altijd bij kunnen. Ik wil het systeem daarom gaan vervangen door een (tweedehands) energiezuinig systeem.

Maximaal budget: 150 euro. Waarschijnlijk koop ik nog een andere SSD voor m'n 'gewone' computer, dus kan ik de oude meenemen. Het scherm, toetsenbord en muis gaan ook mee.

Kunnen jullie mij tips/ideeën geven over waar ik op zou moeten letten? Het hoeft dus absoluut geen snelheidsmonster te zijn, denk dat 2GB geheugen meer dan voldoende is. Maar ik heb nog nooit op energie gelet bij een system en heb dus geen idee wat belangrijk is.

Ik hoop dat m'n verhaal niet te onduidelijk is!

Groeten,

Jorg

• MrChillax
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
Ik ben bij lange na niet de meest ervaren persoon hier op dit forum, maar als ik je verhaal lees, is het dan niet beter om gewoon de systeemkast die je nu hebt te "upgraden" ? Nieuwe zuinige voeding erin, je SSD van je oude privé pc mee en klaar ben je. Moet je er alleen wel zeker van zijn dat het momentele systeem 64bits kan draaien.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat heb je zelf al gevonden? Hier op Tweakers gaan we uit van eigen input, dat geldt ook voor dit subforum. Je budget is beperkt dus de keus evenzo. Al in de V&A gedoken?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:27
Tevens welke onderdelen heb je nu? Zodat wij eventueel iets leuks kunnen bekijken? Weet niet of je software ook onder linux werkt. Anders moet je eens naar een raspberry pi b 2 kijken. Makkelijk binnen je budget te regelen(zelfs nieuwe) en gebruiken idle 1a2 watt.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ben inderdaad ook wel benieuwd wat die oude desktop voor systeem is. Ik heb ook wel eens een oude desktop gekocht, maar wel met een snelle core 2 duo CPU. Als je zoiets hebt is het niet gegarandeerd dat een systeempje op basis van een J1900 voldoende zal zijn. Als je nu een Pentium IV hebt zal een J1900 ook wel voldoen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• don_jorg
@MrChillax: Nee, dat is niet echt een optie. Het is een systeem van een jaar of 8 oud en ik denk dat er tegenwoordig veel energiezuiniger processoren zijn, moederborden, etc. Daarnaast is het een HP-desktop, waarbij bijna alles custom lijkt te zijn. Weinig mogelijkheden om iets te vervangen.

@Br00ky: oeps, sorry! Helemaal vergeten te vermelden, mijn excuses. Hierbij alsnog dat gedeelte:

Ik heb gekeken naar een voorganger van een Intel NIC, dat lijkt me eens goede optie. Anders een htpc, zijn toch systemen die vaak stil moeten zijn en (dus?) energiezuinig.

Zo zag ik deze: V&A aangeboden: Htpc / Low energy pc en deze: V&A aangeboden: Quadcore Optiplex Dell 760 SFF (ideaal mediacenter / HTPC) (okay, 180 euro kan ik nog wel overleven :) ). Maar als ik dan quadcore zie en 300W voeding, denk ik meteen weer aan veel verbruik.

Die eerste lijkt mij een prima optie. Er staat energiezuinig, maximaal 45W. Maar hoe betrouwbaar is dat getal?

@loki504: Nee, dat is helaas geen optie. Die software is er alleen voor Windows.

@Tribits: het huidge systeem is een Pentium 4 2.66GHz, 1GB ram en een 500GB harddisk. Onboard-VGA (monitor kan DVI aan).

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-03 15:58
Je kan iets met inderdaad een Celeron J1900 bouwen. Of, als het een pentium 4 of iets dergelijks is een systeempje met een AMD Athlon 5150

• don_jorg
Is zo'n Celeron genoeg voor Win 7? Wellicht iets uit het verleden, maar heb altijd het gevoel dat een Celeron echt helemaal niets kan ;)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:25
Ik heb zelf een server draaien op dit moment met een atom CPU a dual core 1,6 GHz. Deze doet 40 watt met 3 schijven erin gemiddeld. Vind ik al veel, maar het kan zeker nog zuiniger hoor.

Bijvoorbeeld zoiets:
V&A aangeboden: Terra PC-Business 3000 Greenline (1009046)

Is dezelfde cpu als waar ik op doelde.
Geen idee welke snelheid je nodig hebt overigens.

[ Voor 42% gewijzigd door Arunia op 07-02-2015 15:39 ]

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-03 15:58
don_jorg schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 15:35:
Is zo'n Celeron genoeg voor Win 7? Wellicht iets uit het verleden, maar heb altijd het gevoel dat een Celeron echt helemaal niets kan ;)
De hedendaagse Celerons (zoals de G1820/G1840) Beschouw ik als goedkope powerhouses, de G1820 is ongeveer 30 euro en qua performance gelijk aan een Core 2 Quad Q8400, terwijl die tegelijkertijd de helft minder stroom verbruikt ;)

En de J1900 is ook redelijk krachtig, een heel stuk krachtiger dan de processor in je XP machine

[ Voor 9% gewijzigd door JaapN op 07-02-2015 15:37 ]

Pagina: 1