Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Netwerkkaart vervangen in Lenovo laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn laptop zit momenteel een kapotte Atheros Wireless network adapter.

Twee vragen:
1. Met welke kaart kan ik deze vervangen? Een goedkoop/vergelijkbaar alternatief is prima.

Een identiek model lijkt niet gemakkelijk in België verkrijgbaar: ik kom al gauw uit op Ebay, Amazon etc, maar ik maak liever gebruik van een bedrijf dichter bij huis.

Waarom een identiek model? Ik heb gelezen dat lenov laptops gebruik maken van een hardware whitelist: staat je netwerkkaart daar niet op, dan wil je laptop niet eens opstarten. Ik heb een, en ik kan een dergelijke whitelist niet vinden voor deze laptop.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2015 14:25 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 09:35:
In mijn Lenovo laptop zit momenteel een kapotte Atheros AR9285 Wireless network adapter.

Twee vragen:
1. Met welke kaart kan ik deze vervangen? Een goedkoop/vergelijkbaar alternatief is prima.

Een identiek model lijkt niet gemakkelijk in België verkrijgbaar: ik kom al gauw uit op Ebay, Amazon etc, maar ik maak liever gebruik van een bedrijf dichter bij huis.

Waarom een identiek model? Ik heb gelezen dat Lenovo laptops gebruik maken van een hardware whitelist: staat je netwerkkaart daar niet op, dan wil je laptop niet eens opstarten. Ik heb een Lenovo B590e2, en ik kan een dergelijke whitelist niet vinden voor deze laptop. Tips zijn zeer welkom (zeker omdat ik nog nooit iets vervangen heb aan een laptop).
Je weet dat je goed zit als je exact hetzelfde type er nu weer inzet. Misschien kun je ergens een repair manual vinden?
2.
Verandert mijn MAC-adres als ik deze kaart vervang? De registratie van sommige software op de laptop is ervan afhankelijk voor identificatie. Na een korte zoektocht op google vermoed ik van wel. Geen ramp als dat zo is, maar het gaat me extra tijd kosten om dat weer om te laten zetten. (Geluk bij een ongeluk: ik verdwijn van de NSA-rader :+ )
Je gaat echt niet verdwijnen van nsa-radar omdat je ip-adres hetzelfde blijft ;). Je mac-adres verandert inderaad. Volgens mij zijn er wel manieren om je mac-adres aan te passen. Zo vond ik al snel een guide.

Hoi!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het antwoord!

[ Voor 132% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2015 14:26 ]

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:39
Is garantie geen optie?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

liever niet via ebay.
dus niet _niet_, maar _liever niet_

koop gewoon een debit card als je het niet vertrouwd.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de laptop is tweedehands en de garantie is al vervallen. Werkt overigens prima verder.
Fish schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 10:02:
liever niet via ebay.
dus niet _niet_, maar _liever niet_

koop gewoon een debit card als je het niet vertrouwd.
Ik wil de kaart liever via een winkelketen kopen, omdat ik dan gemakkelijk terug kan komen bij problemen. Terug opsturen + wachten op een antwoord heb ik een hekel aan. Ebay is voor mij alleen een optie als het de enige optie is.

Overigens is het wel lekker goedkoop daar :*)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

koop je er 2 op ebay :P altijd goedkoper dan 1 via de winkel

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Dat is waar... Bij nader inzien misschien toch geen slecht idee. Bedankt voor het advies!

Verwijderd

Topicstarter
:)

[ Voor 123% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2015 14:26 ]

• EWK
  • Niet online

EWK

Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 11:08:
Ok, ik stond op het punt een kaart te bestellen via ebay, tot mijn oog hier op viel:

http://www.ebay.com/itm/N...eTooth-Card-/291168108950

[...]

Precies waar ik bang voor was, dus.

Hoe vind ik nu een kaart waarvan ik zeker weet dat deze compatible is met (de bios van) Lenovo? Het typenummer (AR9285) is blijkbaar niet voldoende. 8)7

Een query met "AR9285 lenovo" leverde me de volgende link op, maar daar staat mijn laptopmodel weer niet tussen (B570e):

http://www.ebay.com/itm/I...Cards&hash=item2a3188cc3b

En China... tsja.
Anders vraag je het die gast toch? Of hij ook compatible is met jouw Lenovo.
En China, *O*.

Hoi!

Verwijderd

Topicstarter
Mja, de laptop staat nochtans niet in de lijst.

http://www.ebay.com/itm/2...h=item35dc63d523#shpCntId

Dit is de enige die ik kan vinden die zeker compatible is... verzendkosten: 25-40 usd 8)7

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Alternatieve route die je kan volgen is het flashen van een aangepaste BIOS waar de whitelist uit gesloopt is, zodat je er ieder kaartje in kan doen :)

https://www.bios-mods.com...-B570E-White-List-removal bijvoorbeeld.

Edit: heb je nou een 570 of een 590? Je startpost zegt het laatste, een post verderop zegt 570.

[ Voor 17% gewijzigd door spone op 07-02-2015 11:44 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:15
Hmm krijg hier als het goed is binnenkort 3 van die kaartjes binnen vanuit china (dealextreme) .. gebruik ze als accespoint ipv client .. en dat blijkt met de welliswaar goed verkrijgbare intel kaartjes dus niet te werken (ja tot 12 clients .. ) en voor 7 a 8 euro incl verzenden zijn ze ook nog eens de helft qua prijs tov die intel's .. alleen wel de nodige wachttijd.

Verwijderd

Topicstarter
spone schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 11:42:
Alternatieve route die je kan volgen is het flashen van een aangepaste BIOS waar de whitelist uit gesloopt is, zodat je er ieder kaartje in kan doen :)

https://www.bios-mods.com...-B570E-White-List-removal bijvoorbeeld.
Bios flashen heb ik over nagedacht, maar ik heb ook gelezen dat het een hoop koppijn kan geven. Ik ga vanmiddag eens je link lezen + meer research doen, maar bedankt voor de suggestie iig.
Zou wel relaxed zijn: dan hoef ik alleen rekening te houden met de grootte van de kaart.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2015 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
gekkie schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 11:43:
Hmm krijg hier als het goed is binnenkort 3 van die kaartjes binnen vanuit china (dealextreme) .. gebruik ze als accespoint ipv client .. en dat blijkt met de welliswaar goed verkrijgbare intel kaartjes dus niet te werken (ja tot 12 clients .. ) en voor 7 a 8 euro incl verzenden zijn ze ook nog eens de helft qua prijs tov die intel's .. alleen wel de nodige wachttijd.
Kun je me eens een link geven? En wanneer verwacht je ze?

• EWK
  • Niet online

EWK

Waarom knal je er eigenlijk niet zoiets in?
http://www.dx.com/p/ultra...ess-network-adapter-48166

Niet het snelste, niet het meest veelzijdige, wel erg eenvoudig.

Hoi!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:15
http://www.dx.com/p/ather...-card-golden-green-191023
En het is china .. dus geen verwachtingen hebben is het beste .. maar ergens in de komende 3 weken.

Verwijderd

Topicstarter
EWK schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:42:
Waarom knal je er eigenlijk niet zoiets in?
http://www.dx.com/p/ultra...ess-network-adapter-48166

Niet het snelste, niet het meest veelzijdige, wel erg eenvoudig.
Dat kan natuurlijk ook, ja! Misschien niet de meest ideale oplossing omdat de laptop slechts 3 USB ingangen heeft, maar het heeft zeker de voorkeur boven het flashen van een BIOS! Bedankt voor de tip. :)

https://www.4launch.nl/sh...urig#p-4-productid-127210

Zoiets is bv. ook best aardig, en sneller beschikbaar.

Misschien een beetje een stomme vraag, maar krijg ik bij een dergelijke USB-adapter ook een MACadres dat ik kan veranderen? En gaat mijn pc dit accepteren?

Het lijkt wel alsof zo'n usb adapter is sneller dan een Atheos netwerkkaart... in een andere, vergelijkbare laptop haal ik steevast 65 mbps :*)

Verwijderd

Topicstarter
gekkie schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:45:
http://www.dx.com/p/ather...-card-golden-green-191023
En het is china .. dus geen verwachtingen hebben is het beste .. maar ergens in de komende 3 weken.
Bedankt!

Ook bedankt voor de hulp allen! _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2015 14:28 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Neem gewoon een goed intel kaartje en flash je BIOS. Haal dan ook meteen de andere whitelists er uit.

Op bios-mods.com en forums.mydigitallife.info kan je eigenlijk voor alle populaire modellen wel gemodificeerde BIOS images krijgen.

[ Voor 63% gewijzigd door johnkeates op 07-02-2015 15:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 15:14:
Neem gewoon een goed intel kaartje en flash je BIOS. Haal dan ook meteen de andere whitelists er uit.

Op bios-mods.com en forums.mydigitallife.info kan je eigenlijk voor alle populaire modellen wel gemodificeerde BIOS images krijgen.
Aangezien ik zie dat zo'n goeie intel kaart nog geen 25 euro kost, is dat zeker een optie om te overwegen! Ik wist niet dat er dergelijke goedkope kaarten waren met zo'n snelheid, nice.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:50

3DDude

I void warranty's

johnkeates schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 15:14:

Inderdaad, als je een fatsoenlijke how to hebt, pak gewoon een intel AC7260. :)

Be nice, You Assholes :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd.

Heb er ook eentje in m'n Lenovo X220 zitten. Moest daarvoor BIOS flashen met een gemodde van BIOS-mods (zie link hierboven), maar dat was fluitje van een cent. Resultaat: kan nu 290Mbps halen als ik echt m'n best doe; regulier op de bank in de woonkamer 220Mbps. Daar teken ik wel voor :P

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1