Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

onverklaarbaar vollopen C drive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al langere tijd valt het mij op dat mijn C drive veel sneller dan ik vanuit mijn gebruik kan verklaren vol loopt. En dan zo heel nu en dan ineens weer veel leger is. In het begin ruimde ik vooral heel veel op en ging ik ervan uit dat het normaal was. Ik heb ook vaak gescand en de laatste weken heb de laatste weken heb ik op aanwijzing van ICT collega’s heel systematisch naar oorzaken gezocht. Uiteindelijk werd mij aangeraden op dit forum hulp te vragen. Ik maak mij zorgen over mogelijke virussen, botnetten, etc.

Ik heb een laptop met een partitioned harde schijf met 110 GB voor het C gedeelte. De volgende stappen heb ik zelf al gedaan.

Schijfopruiming en defrag gedaan. Van begin af aan ingesteld dat dit zo wie zo ééns per maand gebeurd
Onzichtbare mappen zichtbaar gemaakt. Daar wel wat van weg kunnen ruimen
Searches gedaan op het C gedeelte op date modified en size maar niets dat de aanwas zou kunnen verklaren.
Mijn Avast aangevuld met AVG en extra gescand maar ook niets gevonden.
Gescand met iets dat naar een rootkit zocht, niets (http://www.sophos.com/en-.../sophos-anti-rootkit.aspx; http://support.kaspersky.com/viruses/utility)
Gescand met spacesniffer. Dit levert goed inzicht op, en als ik het spookje aanklik ook het zichtbaar worden van een +/- 20 GB gebied dat niet gescand kan worden. De grootte van dit gebied gaat ook ietwat op en neer. Een beeld voeg ik hierbij (ok lukt niet, ik heb een screenprint gemaakt en in een word document geplakt, maar dat laat zich hier niet inplakken).
Kan iemand mij helpen? Wat kan het zijn en hoe kom ik ervan af?
Alvast heel veel dank
Liesbeth

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Browsers slaan vaak tijdelijke bestanden op. Ook Windows zal door tijdelijke bestanden en updates groter worden. Als je gebruik maakt van de windows system protection (restore) functie kan deze ook redelijk wat in beslag nemen, max 2% standaard, 2,2 Gb dus.
Bestanden in de prullenbak tellen ook mee, pas als je deze leeg gooit krijg je ook daadwerkelijk de ruimte terug.
Daarnaast zal Windows nog wel een paging bestand gebruiken op de C schijf welke ook van grote kan wisselen als deze op automatisch staat.

Als ik het zo lees lijkt het mij om tijdelijke- en systeem bestanden te gaan.

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:29
Naast het advies van Viper kan ik je vertellen dat het niet handig is om twee virusscanners op een systeem te hebben (die gaan elkaar lastig vallen).

Een screenprint in een Word document is nooit een goed idee (dat is in de meeste gevallen onleesbaar). Beter plak je het in paint en sla je het bestand op als JPG of PNG (dan blijft het wel leesbaar).

Kon je niet een van de ICT'ers op het werk er een blik op werpen? Als je als ICT'er even door het systeem kunt gaan, dan kun je vlot een hoop dingen uitsluiten of juist identificeren als oorzaak.

Verwijderd

Topicstarter
Viper & Duumke, dank,

Het tweede virus programma heb ik er na gebruik weer afgegooid.
Mijn collega's hebben inderdaad naar de screenprint gekeken en konden het niet plaatsen. Het was juist deze screenprint die maakte dat mijn colega het advies gaf om hier te gaan vragen.
De optie hier om een image toe te voegen vraagt naar een url. Ik heb de printscreen in een paint .doc geplakt, maar dat kan ik opnieuw hier niet toevoegen.

Groet Liesbeth

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11 20:19
Ik zou TreeSize even installeren, met dit stukje software kun je precies zien welke bestande/mappen de meesten ruimte inbeslag nemen.

http://www.jam-software.com/treesize_free/

Verwijderd

Topicstarter
@ rafler, dank voor je suggestie. Het is een goede tool.

Uiteindelijk heeft een kennis het opgelost. Het bleek dat als ik als administrator ingelogd was dat ik wel kon zien wat het was. Zonder dat ik weet hoe het kan stond mijn log folder op 50% . Dus het log bestand is opgeruimd, die schuif is op 10 % gezet, en nu ziet mijn Cschijf er weer prima uit.

Tweakers zeer veel dank voor jullie feedback. Thanks & Good to know you.

Liesbeth
Pagina: 1