Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding blijft zacht piepen, moet ik mijn voeding vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• ragnaroks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-11 21:33
Beste Tweakers,

Mijn voeding maakt sinds vandaag zachte piepende geluid. Ik ben zeker dat het de voeding is. Het geluid gaat weg als ik mijn PC uit doe. Zowel bij lage als hoge belasting blijft mijn voeding zacht piepen. Wat is precies aan de hand en wat kan ik aan doen?

Ik heb een seasonic 520W voeding. Deze heb ik nog drie maanden geleden gekocht... Heb ik nog garantie? Gelukkig bij Azerty gekocht dus als er iets mis is hebben ze wel een goede aftersales service.

En mijn build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,-€ 178,-
1MSI H97M-G43€ 74,95€ 74,95
1XFX Radeon R7 260X 1GB Core Edition€ 107,50€ 107,50
1Cooler Master Silencio 352€ 48,-€ 48,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,35

Verwijderd

dit is 100% zeker coilwhine kan geen schade aanrichten http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise

• ragnaroks
Hoi Mike, bedankt voor je reactie.

Heb zelf tussendoor beetje gezocht en coilwhine wordt soms genoemd als het probleem bij soortgelijke piepende geluid van de voeding. Echter kon ik niet veel vinden over oplossingen en/of RMA/garantie vinden hierover. Weet jij meer? Op lange termijn wil ik dit geluid wel weg hebben.

edit: Kan ik gewoon (lichte) games spelen zonder problemen?

[ Voor 8% gewijzigd door ragnaroks op 06-02-2015 19:44 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ja je kan de voeding hiervoor RMA sturen, als het je erg irriteert. Overigens heb je geen 520W voeding, de computer trekt maximaal maar 200W uit de voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:08

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je kan gewoon gamen alsof er niets aan de hand is. Je voeding is niet stuk ofzo, hij piept gewoon dankzij resonantie in een spoeltje in je voeding.

Als het echt te storend is kan je hem RMA sturen.

Android developer & dürüm-liefhebber

• ragnaroks
-The_Mask- schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:14:
Ja je kan de voeding hiervoor RMA sturen, als het je erg irriteert. Overigens heb je geen 520W voeding, de computer trekt maximaal maar 200W uit de voeding.
Hey, bedankt! Ik ga nu een RMA aanvragen :)

Kan je me misschien uitleggen waarom mijn pc maar 200W uit de voeding trekt? Heb ik een (te) grote PSU gekocht? Voordat ik de 260X ging gebruiken had ik de HD4870, die gebruikte 2x 6pins :/

@Mavamaarten: Thanks voor de informatie!

• -The_Mask-
  • Niet online
Maximale verbruik van de videokaart is 110W en de rest neemt totaal zo'n 90W (waarvan zo'n 70W van de CPU komt). Dus totaal zit je maar rond de 200W.

Met een videokaart zoals de HD4870 kwam je zo'n 70W hoger te zitten, maar bleef het verbruik sowieso onder de 300W. Alleen zul je eigenlijk geen 300W voedingen met twee 6 pins PEG connectors vinden, dus moet je het sowieso hoger zoeken.

AMD Nieuwsdiscussie

• ragnaroks
-The_Mask- schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:26:
Maximale verbruik van de videokaart is 110W en de rest neemt totaal zo'n 90W (waarvan zo'n 70W van de CPU komt). Dus totaal zit je maar rond de 200W.

Met een videokaart zoals de HD4870 kwam je zo'n 70W hoger te zitten, maar bleef het verbruik sowieso onder de 300W. Alleen zul je eigenlijk geen 300W voedingen met twee 6 pins PEG connectors vinden, dus moet je het sowieso hoger zoeken.
Oh, dus ik heb gewoon een te grote/dure PSU gekocht? De mobo gebruikt ook wat toch?

Voor de HD4870 heb ik molex gebruikt, "kosten" die meer energie? :P

• -The_Mask-
  • Niet online
Je hebt voor het aansluiten van de HD4870 een verloopje van molex naar 6 pins PEG connector gebruikt? Waarom dat, de Seasonic voeding heeft gewoon twee PEG connectors en dat is veiliger dan een verloopje, komt wel eens voor dat daar wat mis mee gaat en zo'n verloopje weg smelt.

AMD Nieuwsdiscussie

• MathijsR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-11 12:33
Even een samenvatting :)

- Nee je hebt geen te grote voeding, minder had inderdaad gekund. Wat The_Mask denk ik bedoelt, is dat je voeding niet per definitie 520W verbruikt maar dat het de maximale belasting betreft.

- Ja je pc gebruikt maximaal maar 200-250W. Verbruik van je moederbord is namelijk relatief laag.

- Je moet inderdaad zo min mogelijk verloopstekkertjes gebruiken. Dit omdat die verloopstekkers vaak van mindere kwaliteit zijn, maar zover ik kan lezen doe je dat ook niet meer.

- Ja je kan de voeding terug sturen onder RMA als hij te erg piept.

• ragnaroks
-The_Mask- schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:31:
Je hebt voor het aansluiten van de HD4870 een verloopje van molex naar 6 pins PEG connector gebruikt? Waarom dat, de Seasonic voeding heeft gewoon twee PEG connectors en dat is veiliger dan een verloopje, komt wel eens voor dat daar wat mis mee gaat en zo'n verloopje weg smelt.
Jup, beetje stom van me, omdat die molex meegeleverd was met de HD4870 en ik paar onderdelen van mijn oude pc op mijn nieuwe pc heb gezet, en dus ook de molex. Toen ik de 260X had gekocht (geluk koopje, voor 67EUR nieuw in verpakking) zag ik dat ik eigenlijk geen molex nodig had. Bij mij oude pc had ik de molex wel nodig. Nu zit de HD4870 in mijn zusje PC, die een CX430W psu heeft. Die heeft maar 1x 6pin.

Als ik het goed begrijp kon ik gewoon een ~400W PSU kopen ipv 520W? Er is toch een soort van "verlies" naar mate je de voeding gebruikt lang gebruikt?

On topic en belangrijker: RMA aangevraagd maar ik moet mijn voeding sturen, dus ik kan mijn pc voor 1-4 weken niet gebruiken? Heb een oude merkloos voeding van 420W van 6 jaar geleden van een pre-made PC die ik destijds heb gekocht met een 8800GT/Q6600 erin. Als ik die voeding op mijn nieuwe pc zet, is er een kans dat die schade aanbrengt op mijn (nieuwe) pc onderdelen?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:04
ragnaroks schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:41:
[...]

Als ik het goed begrijp kon ik gewoon een ~400W PSU kopen ipv 520W? Er is toch een soort van "verlies" naar mate je de voeding gebruikt lang gebruikt?
Ja dat had gekund. Voedingen slijten inderdaad waardoor ze na lange tijd (lees: langer dan de afschrijftijd van de rest van je PC) minder gaan presteren. Maar met 400W heb je nog steeds ruimte over om dat op te vangen.
En on topic: RMA aangevraagd maar ik moet mijn voeding sturen, dus ik kan mijn pc voor 1-4 weken niet gebruiken? Heb een oude merkloos voeding van 420W van 6 jaar geleden van een pre-made PC die ik heb gekocht destijd met een 8800GT erin. Als ik die voeding op mijn nieuwe pc inzet, is er een kans dat die schade aanbrengt op mijn (nieuwe) pc onderdelen?
Dat zou prima kunnen ja. De kans op schade zou niet verhoogd zijn of zo.

Als RMA geen optie is kun je ook uitzoeken welke coil zoveel lawaai maakt en daar een druppel lijm o.i.d. op laten vallen. Vaak is het op die manier veranderen van de eigenfrequentie voldoende om het piepen te laten stoppen. Maar ik zou het eerst via de RMA procedure doen, dat kost je niet je garantie.

• -The_Mask-
  • Niet online
ragnaroks schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:41:

Als ik het goed begrijp kon ik gewoon een ~400W PSU kopen ipv 520W?
Klopt, maar als die ook nog een snellere videokaart aan moet kunnen is het misschien handig één met twee PEG connectors te nemen of komt er toch geen high-end videokaart in het systeem?
Er is toch een soort van "verlies" naar mate je de voeding gebruikt lang gebruikt?
Nee dat is een myth. Een goede voeding kan gewoon zijn beloofde vermogen leveren zolang die leeft en dat kan wel meer dan 10 jaar zijn.
On topic en belangrijker: RMA aangevraagd maar ik moet mijn voeding sturen, dus ik kan mijn pc voor 1-4 weken niet gebruiken?
Dat zou zo maar kunnen, maar kan Azerty je vast beter vertellen.
Heb een oude merkloos voeding van 420W van 6 jaar geleden van een pre-made PC die ik heb gekocht destijd met een 8800GT/Q6600 erin. Als ik die voeding op mijn nieuwe pc inzet, is er een kans dat die schade aanbrengt op mijn (nieuwe) pc onderdelen?
Dat klinkt een beetje als een gare Linkworld voeding welke ontploft bij minder dan 300W. Staat er geen typenr. op? Als het een Linkworld is dan begint het typenr. vaak met LPK of LPx en staat er geen merk op voor de rest.

Die dingen wil je echt niet gebruiken, maar kun je anders het typnr. even geven?

AMD Nieuwsdiscussie

• ragnaroks
-The_Mask- schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:48:

Dat klinkt een beetje als een gare Linkworld voeding welke ontploft bij minder dan 300W. Staat er geen typenr. op? Als het een Linkworld is dan begint het typenr. vaak met LPK of LPx en staat er geen merk op voor de rest.

Die dingen wil je echt niet gebruiken, maar kun je anders het typnr. even geven?
Naar kelder gegaan en hier is die :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Hnf0ZW9.jpg

• -The_Mask-
  • Niet online
ragnaroks schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 00:03:
[...]

Naar kelder gegaan en hier is die :P

[afbeelding]
Dat is geen 420W (een typisch vermogen van Linkworld), maar een 460W voeding, wat weer typisch is voor een Delta. Linkworld behoort tot de allerberoerste fabrikanten en Delta (dat is de maker van deze voeding) behoort tot de allerbesten of kun je eigenlijk wel de allerbeste noemen.

Is dan wel een budget voeding van Delta, maar deze kun je prima even tijdelijk nog gebruiken tijdens de RMA.

AMD Nieuwsdiscussie

• ragnaroks
-The_Mask- schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 00:08:
[...]

Dat is geen 420W (een typisch vermogen van Linkworld), maar een 460W voeding, wat weer typisch is voor een Delta. Linkworld behoort tot de allerberoerste fabrikanten en Delta (dat is de maker van deze voeding) behoort tot de allerbesten of kun je eigenlijk wel de allerbeste noemen.

Is dan wel een budget voeding van Delta, maar deze kun je prima even tijdelijk nog gebruiken tijdens de RMA.
Wow! Dat wist ik niet, ik dacht dat deze voeding gewoon troep was. Je zegt dat Delta beter is dan Seasonic? :o

Damn, ik kon deze gewoon op de nieuwe pc van mijn zusje inzetten ipv nieuwe kopen (maar dan heb ik geen reserve PSU).

Weer veel geleerd over voedingen. -The_Mask- en de rest, GROTE DANK voor jullie hulp!

• -The_Mask-
  • Niet online
ragnaroks schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 00:13:
[...]
Je zegt dat Delta beter is dan Seasonic? :o
Ja, in principe wel.
Damn, ik kon deze gewoon op de nieuwe pc van mijn zusje inzetten ipv nieuwe kopen (maar dan heb ik geen reserve PSU).
Ik zou hem gewoon als reserve houden, het is een budget voeding van Delta, welke al een paar jaar oud is. Condensators zijn vaak niet van al te hoge kwaliteit, maar dat is de keuze geweest van de OEM (HP, Dell, etc)

AMD Nieuwsdiscussie

• ragnaroks
Update: vandaag piept mijn voeding niet de hele dag meer maar af en toe, is dit raar/normaal? :o

Als die piept, is het een zachte piep.

[ Voor 4% gewijzigd door ragnaroks op 07-02-2015 21:23 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:04
ragnaroks schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 21:23:
Update: vandaag piept mijn voeding niet de hele dag meer maar af en toe, is dit raar/normaal? :o

Als die piept, is het een zachte piep.
Sja het is heel kritisch. Misschien is er wat stof/vuil op of juist af gevallen waardoor het nu minder is.

• ragnaroks
Update: de laatste 2-3 dagen piept de voeding in een soort "patroon". Na opstarten gaat die zacht piepen voor ongeveer 1-2 uur, vervolgens de hele middag en avond geen piep (zowel bij licht en zwaar gebruik). Laat in de avond (uur of twee voordat ik ga slapen, en PC uit doe) gaat die weer piepen.

Toch RMA doen? Ik loop wel risico als er ze geen problemen vinden dat ik de onderzoekskosten moet betalen, denk ik...
Pagina: 1