Veel mbo ICT academies bieden tegenwoordig een mogelijkheid om een dubbel diploma te halen. Zo heb ik zelf Netwerk- en systeembeheer niveau 4 afgerond.
Daarnaast via de opleider nog veel certificaten gescoord (ccna, cisco security, aries). Voor mij was het mbo echt een stap om ergens aangenomen te worden. Theoretische kennis is leuk, maar zeker wat betreft de beheer kant, werkt de praktijk compleet anders. Bedrijven hebben sterk een eigen werkwijze/ inrichting/ specifieke klanten, dat het mbo jou daar eigenlijk niet op kan voorbereiden.
Werk nu ongeveer 1,5 jaar na het behalen van m'n dubbele diploma, en de focus ligt vol op werken en certificaten behalen (Microsoft MCSA, MCSE, ITIL). De werkgevers die ik heb gesproken hebben liever een medewerker met veel certificaten, dan 1 met een hoger schooldiploma.
Ik heb zelf ook havo gedaan, hbo zou ik ook makkelijk behaald kunnen hebben, maar ik wist dat ik graag de beheer kant op zou gaan, en het liefst zo technisch mogelijk.
Dus het ligt heel erg van jezelf af, wil je zo snel mogelijk gaan werken? Zo ja, wat voor functie? Als je de kans hebt, moet je lekker voor het hbo gaan.Of je moet net zoals mij echt zeker weten wat je wilt doen.
En oh ja, ik merk nu met stagiaires die wij hebben rondlopen (voornamelijk eerste jaars mbo), dat zij de ICT opleiding gekozen hebben omdat ze het leuk vinden om aan PC te sleutelen, en omdat ze gamen toch wel erg leuk vinden. Je moet goed realiseren dat je werkzaamheden als beheerder daar weinig mee te maken hebben.
edit;
Wat andere ook als tip gaven, ga zelf is wat rondspelen met virtual machines en netwerken. Denk bijvoorbeeld aan vmware/ xencenter of hyperv. Installeer wat servers, zet een domein op, probeer wat aan te kloten en kijk of je het leuk vind. Als je het al zat bent na 10 minuten troubleshooten, dan is deze richting (iig die op de mbo laag) niks voor jou.
[
Voor 14% gewijzigd door
co2301 op 07-02-2015 13:46
]