• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Hallo,

Ik heb ongeveer 8 maanden geleden een Samsung 840 EVO Laptop upgrade kit gekocht om mijn laptop iets sneller te maken. Dit heeft zeker gewerkt!
Maar nu ga ik een pc samenstellen en ik wil deze graag meenemen naar mijn pc
Zou het mogelijk zijn om dat te doen? Heeft een laptop geen andere SATA aansluiting? en zou het verstandig zijn op de ssd dan te formatteren of kan ik gewoon de ssd overzetten met besturingssysteem en al?

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01-2025
Een pc heeft dezelfde sata aansluiting, dus daar hoef je je niet druk om te maken.

In mijn ervaring werkt windows 7 en hoger prima op een helemaal nieuw systeem. Je moet dan niet vergeten om windows opnieuw te activeren. Daarvoor moet je een telefoonnummer bellen, maar windows zal waarschijnlijk zelf al met een waarschuwing en stappenplan komen.

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-02 16:20
Nee de laptop heeft dezelfde SATA aansluiting, geen probleem dus!

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-02 16:20
Miks schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:38:
Een pc heeft dezelfde sata aansluiting, dus daar hoef je je niet druk om te maken.

In mijn ervaring werkt windows 7 en hoger prima op een helemaal nieuw systeem. Je moet dan niet vergeten om windows opnieuw te activeren. Daarvoor moet je een telefoonnummer bellen, maar windows zal waarschijnlijk zelf al met een waarschuwing en stappenplan komen.
en waarschijnlijk krijg je een heleboel nieuwe drivers die je moet installeren, heel erg lekker werkt dat vaak niet, een schone installatie is beter...

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• iantje31
Djampire schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:39:
[...]

en waarschijnlijk krijg je een heleboel nieuwe drivers die je moet installeren, heel erg lekker werkt dat vaak niet, een schone installatie is beter...
Oke als ik het zo hoor zal het dus maar beter zijn om een clean install te doen

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Verwijderd

"Heeft een laptop geen andere SATA aansluiting?" wat boeit dat? Je zet toch die SSD over van laptop naar PC? Dus oude mechanische harde schijf terug in de laptop.

Zeker verstandig die SSD te formatteren, de installatie op die SSD is aangepast op de onderdelen in de laptop, in de PC waarschijnlijk anders, dus daarom een verse installatie.

Stelletje droeftoeters met een 1 line reactie. Ja ik heb het over jou Djampire, het Wijzig knopje is je ook onbekend?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 17:41 ]

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01-2025
Djampire schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:39:
[...]
Waarom is een schone installatie dan beter? Ik heb nog nooit blue screens gehad na het overzetten van een hdd/ssd naar een nieuw systeem, n=4. En de systemen lopen nog steeds prima, de eerste waarbij ik deze truuk uithaalde draait nu al 2 jaar vlekkeloos elke dag.

[ Voor 12% gewijzigd door Miks op 06-02-2015 17:42 ]

• iantje31
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:40:
"Heeft een laptop geen andere SATA aansluiting?" wat boeit dat? Je zet toch die SSD over van laptop naar PC? Dus oude mechanische harde schijf terug in de laptop.

Zeker verstandig die SSD te formatteren, de installatie op die SSD is aangepast op de onderdelen in de laptop, in de PC waarschijnlijk anders, dus daarom een verse installatie.

Stelletje droeftoeters met een 1 line reactie. Ja ik heb het over jou Djampire, het Wijzig knopje is je ook onbekend?
Ik dacht dat een laptop een andere aansluiting had omdat harde schijven uit een laptop ongeveer 2 keer zo klein zijn als een desktop harde schijf

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Miks schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:41:
[...]

Waarom is een schone installatie dan beter? Ik heb nog nooit blue screens gehad na het overzetten van een hdd/ssd naar een nieuw systeem, n=4. En de systemen lopen nog steeds prima, de eerste waarbij ik deze truuk uithaalde draait nu al 2 jaar vlekkeloos elke dag.
De laatste keer dat ik een moederbord heb vervangen, wou Windows (Windows 8, dit is nog maar een jaar geleden gebeurd) niet laden met de SSD die nog de installatie had van het vorige moederbord. De boot sequentie stond juist, de pc probeerde ook Windows te starten, maar na de boot animatie liep het telkens fout. Dan toch moeten formatteren. De andere keren dat ik zo'n ingrijpende veranderingen deed aan een pc heb ik altijd preventief geformatteerd, dus kan eigenlijk maar zeggen dat voor mij n=1 dat formatteren moet, maar het kan dus nodig zijn.
iantje31 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:47:
[...]

Ik dacht dat een laptop een andere aansluiting had omdat harde schijven uit een laptop ongeveer 2 keer zo klein zijn als een desktop harde schijf
Er zijn geen 3,5" SSD's, alle SSD's in desktops zijn ook 2,5" (of mSATA of M.2) zoals in een laptop. De vormfactor heeft daarnaast weinig te maken met de aansluitingen, een 3,5" HDD heeft dezelfde SATA aansluitingen als een 2,5" HDD of SSD.

Dat je kit een laptop upgrade kit was, betekent gewoon dat Samsung er een houdertje bij deed die je kon gebruiken moest je laptop plaats hebben voor dikkere HDD's terwijl een SSD dunner is (als opvulling dus, om te voorkomen dat de SSD zou loskomen).
Pagina: 1