AMD 7970 strepen in beeld

Pagina: 1
Acties:

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:23
Afgelopen week heb ik van een medetweaker een 7970 van ASUS DCII kaart overgenomen waar ik een paar problemen mee heb.

- Voordat ik de kaart erin heb gedaan heb ik mijn oude Nvidia drivers verwijderd
- Kaart geplaatst
- Windows herkent de kaart als 'standaard VGA adapter'
- AMD drivers geïnstalleerd
- Kaart heet nog steeds standaard VGA, AMD drivers vragen ook niet om een reboot
- Na handmatige reboot wordt de kaart wel herkend als 7970

So far so good dacht ik dus, binnen de windows omgeving ook alles perfect, maar nadat ik de eerste game opstartte (Starcraft II), kreeg ik meteen verticale (gekleurde) strepen in beeld en bleef hij hangen.
Op de achtergrond gaat geluid wel verder, computer reageert echter nergens meer op, dus handmatig gereset.
Dit een aantal keren geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Nu heb ik van Guru3D de Display Driver Uninstaller gedraaid en de drivers opnieuw geïnstalleerd.

Eindresultaat:
- Stracraft II nog steeds vastlopen
- Diablo III draait
- 3DMark 11 draait
- 3DMark fire strike loopt ook vast zodra de 1ste demo moet beginnen.

Heb ik nu een defecte kaart gekocht of zal het toch een software probleem zijn?
Iemand advies / ervaring alvorens ik mijn hele computer opnieuw ga installeren?

Zo ziet 3D mark fire strike eruit, zoals je ziet zijn de strepen ook de kleur van het laatste beeld;

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/jiygwg.jpg

En zo ziet Starcraft eruit

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2ds1i6f.jpg

Specs van de PC:
Asus Maximus IV Gene-Z
3770k @ 4,7GHz
16 GB corsair vengeance 1600MHz
Asus DC2T 7970
Cooler Master Real Power M700

Update:

Loggen wordt moeilijk aangezien ik meteen een zwart beeld of gestreept beeld krijg zodra de kaart aan het werk wordt gezet, nu heb ik in de tussentijd wel al het volgende gedaan (zonder eindresultaat :()

- Moederbord bios update + reset, CPU clocks default
- Schone windows installatie
- Kaart in een andere PCI-E slot geprikt
- Monitor zowel via DP als DVI aangesloten

Eindresultaat blijft gelijk...

Nu was ik zelf nog aan mijn voeding aan het denken, deze heeft namelijk geen 8 pins PCI-E voorziening, maar 2x 6 pins, met de bijgeleverde kabels heb je wel een 8 pins stekker.
Maar zoals gezegd gaf dit met de oude GTX580 geen problemen.

Dit is de voeding:
http://www.coolermaster.c...port/real-power-m700.html

[ Voor 46% gewijzigd door Peule_P op 07-02-2015 17:11 ]

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:45

Esumontere

Floep, banaan.

Klinkt als een defecte kaart inderdaad. Je zou eens kunnen proberen het geheugen wat te underclocken?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dingen die je nog kan proberen. Kaart erop nieuw insteken en wellich het slot stofvrij maken. Bios reset doen of als je nog niet de laatste versie draait je moederbord bios updaten.

Wat zijn de rest van je componenten het kan zijn dat je voeding de load van je gpu niet aankan dus vertel het merk voeding met het wattage.
Test je geheugen met memtestx86+ en je cpu met prime95 of iets vergelijkbaars (occt).

Als dit allemaal niet helpt. Log dan je cpu temps, gpu temps en belasting van beide met bijv. MSI afterburner en post dit.

• Peule_P
Heb het nu voor elkaar gekregen om een volledige run te draaien in 3D mark fire strike, dit dan wel met een zwaar underclockte kaart, draait nu op:
GPU 750 (1000 stock)
MEM 950 (1400 stock)

Max temp komt niet boven de 50 graden, ga proberen langzaamaan de clocks te verhogen.

Marstek Venus E 3.0

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Edit de volgende keer even je post als je iets wil toevoegen. Dat houdt het overzichtelijk. Driemaal of zelfs vijfmaal zoals daarvoor deed is niet de bedoeling. Je kan eenvoudigweg op wijzig klikken rechtsboven aan je post. Alvast bedankt voor je medewerking.

• Peule_P
br00ky schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 17:03:
[mbr]Edit de volgende keer even je post als je iets wil toevoegen. Dat houdt het overzichtelijk. Driemaal of zelfs vijfmaal zoals daarvoor deed is niet de bedoeling. Je kan eenvoudigweg op wijzig klikken rechtsboven aan je post. Alvast bedankt voor je medewerking.[/]
Is het ook mogelijk om dubbele posts te verwijderen?

Marstek Venus E 3.0

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Nee, dat kunnen alleen mods. Ik zal het voor één keer doen nu, maar als je in het vervolg edit, hoeft dat niet eens ;).

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 22:18
complete reinstall van windows? misschien toch niet alle nvidia drivers er af? voeding niet volledig aangesloten resulteert volgens mij in een load drop.(correct me if im wrong)

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

• Bunzz
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-10-2024
Oef.. klinkt als een probleem met je voeding.
Deze kaart staat bekent om dorstig te wezen.
Wanneer je de kaart flink gaat laten werken, zou de spanning wel eens te laag kunnen worden.
(P=U*I of U=P/I)
Power consumptie GTX580 - 244 W
Power consumptie7970 in FULL Stress = 375W ( dus 131 watt meer)
Op het net vind je veel programma's die de spanning voor je kunnen monitoren.
(kijk anders eens in de bios)

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Bunzz schreef op zondag 08 februari 2015 @ 06:47:
Oef.. klinkt als een probleem met je voeding.
Deze kaart staat bekent om dorstig te wezen.
Wanneer je de kaart flink gaat laten werken, zou de spanning wel eens te laag kunnen worden.
(P=U*I of U=P/I)
Power consumptie GTX580 - 244 W
Power consumptie7970 in FULL Stress = 375W ( dus 131 watt meer)
Op het net vind je veel programma's die de spanning voor je kunnen monitoren.
(kijk anders eens in de bios)
Nou, 375 is wel overdreven hoor. Hou het maar op 250. Neemt niet weg dat t alsnog een probleem met voeding kan zijn.

• TvdM
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Hoi,

Probeer een andere videokaart?
Kijk dan met prime, en bv speedfan of alle temps ook goed zijn.
Aan de voeding betreft sterkte ligt het niet. 700 watt is ruim voldoende voor 1 videokaart van dit kaliber.

• Peule_P
Bedankt voor alle tips / reacties!
Even kort samen gevat;
HengelNL schreef op zondag 08 februari 2015 @ 02:23:
complete reinstall van windows? misschien toch niet alle nvidia drivers er af? voeding niet volledig aangesloten resulteert volgens mij in een load drop.(correct me if im wrong)
Complete reinstal is gedaan.
Te zwakke voeding kan toch ook een freeze, zwart scherm, reboots en dat soort zaken veroorzaken?
Esumontere schreef op zondag 08 februari 2015 @ 08:31:
[...]

Nou, 375 is wel overdreven hoor. Hou het maar op 250. Neemt niet weg dat t alsnog een probleem met voeding kan zijn.
Aangezien mijn voeding geen directe 8 Pins connectors heeft maar 6 pins naar 8 pins, wil ik toch eens testen in een systeem welke direct 8 pins aansluitingen heeft.
Volgens diverse berichten op het net kan een 6 pins aansluiting max 75W en een 8 pins kabel 150W leveren.
PCI-E slot zal ook zo'n 75W zijn, dus 3x 75W is 225W.

Kan echter nergens in de specs van mijn voeding terugvinden wat deze nu kan hebben...
Details van de voeding;
http://www.coolermaster.c...port/real-power-m700.html

[ Voor 4% gewijzigd door Peule_P op 08-02-2015 09:26 ]

Marstek Venus E 3.0

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Hoe oud is je voeding?

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 11:19

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik had precies dezelfde kaarttype (Sapphire 7970) en precies hetzelfde probleem. Kaart is gewoon teveel een heethoofd geweest en is defect. :/ Na 2 jaar trouwe dienst plotseling kuren. Underclocken heeft de levensduur met een paar maanden verlengd, maar daarna gaf hij toch echt de geest.

Voor zover ik het zie heeft voeding er niets mee te maken, kaart is gewoon oververhit geweest ofzo. Precies de reden waarom ik nu voor een Nvidia ben gegaan met lagere power consumptie, het betekent namelijk ook dat het minder heet wordt en minder kans op dit soort probleem.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Peule_P
Betreffende voeding wordt als sinds Maart 2010 niet meer aangeboden op tweakers, dus al minimaal 5 jaar oud.

Marstek Venus E 3.0

• Peule_P
Trinsec schreef op zondag 08 februari 2015 @ 10:42:
Ik had precies dezelfde kaarttype (Sapphire 7970) en precies hetzelfde probleem. Kaart is gewoon teveel een heethoofd geweest en is defect. :/ Na 2 jaar trouwe dienst plotseling kuren. Underclocken heeft de levensduur met een paar maanden verlengd, maar daarna gaf hij toch echt de geest.

Voor zover ik het zie heeft voeding er niets mee te maken, kaart is gewoon oververhit geweest ofzo. Precies de reden waarom ik nu voor een Nvidia ben gegaan met lagere power consumptie, het betekent namelijk ook dat het minder heet wordt en minder kans op dit soort probleem.
Ik wil toch eerst de voeding uitsluiten, heb net namelijk ook 1 uur langs de Unigine Heaven benchmark gedraaid zonder problemen, kaart werd niet warmer dan 60 graden.
Benchmark draaien in Unigine gaat op goed, totdat ik de benchmark resultaten wil saven, dan krijg ik weer het gestreepte beeld.

Kan me wel herinneren dat ik ooit ook problemen heb gehad met een (Dual GPU) 5970, deze bootte bij mij helemaal niet op, geen beeld.
In de PC van de verkoper deed de kaart het prima, vermoedelijk toen al een voedingsprobleem?
Uiteindelijk de 5970 verkocht en een GTX580 gekocht zonder problemen.

Marstek Venus E 3.0

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 11:19

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Peule_P schreef op zondag 08 februari 2015 @ 10:48:
[...]

Ik wil toch eerst de voeding uitsluiten, heb net namelijk ook 1 uur langs de Unigine Heaven benchmark gedraaid zonder problemen, kaart werd niet warmer dan 60 graden.
Benchmark draaien in Unigine gaat op goed, totdat ik de benchmark resultaten wil saven, dan krijg ik weer het gestreepte beeld.

Kan me wel herinneren dat ik ooit ook problemen heb gehad met een (Dual GPU) 5970, deze bootte bij mij helemaal niet op, geen beeld.
In de PC van de verkoper deed de kaart het prima, vermoedelijk toen al een voedingsprobleem?
Uiteindelijk de 5970 verkocht en een GTX580 gekocht zonder problemen.
Tuurlijk, altijd van alles blijven uittesten. Ik heb ook 3D Mark gedraaid na een lichte onderklok, en dat ging probleemloos met de zwaarste demo. Toch kreeg ik regelmatig kuren met gestreept beeld met heel normaal desktop-gebruik (beetje surfen, beetje chatten).
De temperatuur was, net zoals je zelf ook ondervond, niet eens zo hoog (ik zat als een aasgier naar HardwareMonitor te staren op de 2e beeldscherm met een 2e videokaart dat dus dan GEEN strepen vertoonde).

TDP van een 7970 is 250W en van de GTX 580 is 244W. De TDP van de 5970 is 294W wat fors meer is.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Peule_P
Gisteravond de mogelijkheid gehad om de kaart te testen in een ander systeem, dit gaf precies hetzelfde gestreept beeld.

Mijn conclusie is dan ook niet anders dan dat de videokaart kapot is...

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Marstek Venus E 3.0

Pagina: 1