Toon posts:

Plasma dood, iets nieuws?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Panasonic 42PV70 (uit 2007) lijkt dood, nu heb ik dus iets nieuws nodig...

Ik zoek zeker iets van dezelfde grootte, mag ook wel groter. Dus minimaal 42".

Mijn budget is tussen de 500-700 euro.

Ik ga het voornamelijk voor film/series/tv kijken gebruiken en om heel af en toe een beetje op te gamen.

Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar plasma. De kijkhoek van LCD/LED vind ik gewoon zwaar klote en van wat ik altijd bij vrienden zie is dat het nogal 'nep' overkomt. Maar misschien komt dat door hun gare instellingen, wie weet.
Maar de enige plasma's die nog te krijgen zijn, zijn van LG. En daar zijn de reacties nogal matig/gemengd over. Ik vraag me alleen af of een plasma uit 2014 van LG niet een Panasonic uit 2007 kan evenaren? De technologie heeft toch niet stilgestaan in al die tijd, lijkt me.

Heb deze gevonden:

pricewatch: LG 50PB660V Zwart
Of de LG 50PV690V (staat niet op tweakers).

En als ik dan misshien toch LCD moet kiezen, lijkt deze het beste? pricewatch: Samsung UE48H6400AW Zwart

Of als deze dingen gewoon velen malen slechter zijn dan wat ik nu heb, moet ik misschien toch wel aan de LCD/LED gaan. Maar ik ben bang dat het beeld toch wel slechter gaat zijn dan mijn plasma, vooral vanwege het budget wat ik heb. Maar wie weet kunnen jullie mij overtuigen om een LCD/LED te nemen...
Ik vind het allemaal nogal lastig kiezen... :'(

In ieder geval alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 17:03 ]

• powah2k4
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-10-2021
Tijdje geleden hier een 50 inch round up geweest voor onder de 800 euro.

reviews: Vijf tv's rond de 50" voor 800 euro

De winnaar was voor iets boven je budget:
pricewatch: Sony Bravia KDL-50W805B Zwart

[ Voor 63% gewijzigd door powah2k4 op 06-02-2015 20:04 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als plasma liefhebber snap ik je dilemma. Het is erg jammer dat je geen nieuwe modellen kan kopen. Over de LG lees je inderdaad matige zaken; ik zou het er niet op wagen eerlijk gezegd. Als ik nu voor een lcd televisie moest gaan, zou de keuze gaan tussen de Panasonic TX-48AS640E en de Sony Bravia KDL-50W805B.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Als je echt graag plasma wil omdat je niet tegen slechte kijkhoeken kunt, dan zou ik voor nu een tweedehands plasma nemen uit Tweakers V&A.

Iets dergelijks als een Panasonic G20 zal waarschijnlijk niet onderdoen voor wat je momenteel hebt / had. De rest van het geld zou ik op een spaarrekening zetten en wachten totdat OLED eindelijk een betaalbaar wordt.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat is er mis met LG?
Ik heb zelf een jaar de LG 50PN6504, ben er best tevreden over.
Als je Googelt vindt je nog een webshop waar die op staat, voor 630 euro, wel 100 euro meer dan ik ervoor betaald heb.
Maar waarom deze niet, uit de PW: pricewatch: LG 50PB5600 Zwart 450 euro is echt niet veel.

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:56
Soldaatje schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 17:44:
Wat is er mis met LG?
Ik heb zelf een jaar de LG 50PN6504, ben er best tevreden over.
Als je Googelt vindt je nog een webshop waar die op staat, voor 630 euro, wel 100 euro meer dan ik ervoor betaald heb.
Maar waarom deze niet, uit de PW: pricewatch: LG 50PB5600 Zwart 450 euro is echt niet veel.
Er is een reden dat de prijs zo laag is, het is de slechtste plasma die ik het afgelopen heb gezien. LG was altijd het minste merk wat betrefd plasma en hun budgetmodellen zijn echt vrij slecht, dan zou ik liever gewoon een LCD nemen.

Op dit moment zijn zoals gezegd de Sony 50w8 en de Panasonic 48AS640 de interessantste mmidrange modellen. Helemaal de AS640 van Panasonic is erg scherp geprijsd.

• Soldaatje
  • Niet online
InEtVa schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:32:
[...]

Er is een reden dat de prijs zo laag is, het is de slechtste plasma die ik het afgelopen heb gezien. LG was altijd het minste merk wat betrefd plasma en hun budgetmodellen zijn echt vrij slecht, dan zou ik liever gewoon een LCD nemen.

Op dit moment zijn zoals gezegd de Sony 50w8 en de Panasonic 48AS640 de interessantste mmidrange modellen. Helemaal de AS640 van Panasonic is erg scherp geprijsd.
Wat is er slecht aan dan? :?

• InEtVa
Kleurverzadiging, contrast, helderheid, hoe er met beweging wordt omgegaan, eigenlijk best veel ;)

Naast dat ik de beeldprocessing van LG ook niet echt geweldig vindt (upscaling, deinterlacing etc.)

[ Voor 43% gewijzigd door InEtVa op 07-02-2015 19:39 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:41
Wat is er mis met je pana ? misschien is het vrij simpel te repareren, over het algemeen kwestie van de condensatoren van de voeding vervangen.

• Soldaatje
  • Niet online
InEtVa schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:35:
Kleurverzadiging, contrast, helderheid, hoe er met beweging wordt omgegaan etc.
Die eerste drie kan je gewoon zelf instellen/calibreren, maar slechte beweging, dat zie ik niet.
Of bedoel je met 24p materiaal of iets dergelijks, dat heb ik nog niet getest, ik kijk vooral 50p naar digitale tv.

• InEtVa
Soldaatje schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:39:
[...]

Die eerste drie kan je gewoon zelf instellen/calibreren, maar slechte beweging, dat zie ik niet.
Of bedoel je met 24p materiaal of iets dergelijks, dat heb ik nog niet getest, ik kijk vooral 50p naar digitale tv.
Ik heb het niet over de instellingen, ik heb het over wat het paneel kan weergeven. De maximale helderheid is ernstig laag, contrast in vergelijking met andere plasma modellen ook. Ik heb ook eens geprobeerd om de kleuren goed te krijgen maar heb het idee dat ze last hebben van een beperkt kleurenspectrum.

• Soldaatje
  • Niet online
InEtVa schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:41:
[...]

Ik heb het niet over de instellingen, ik heb het over wat het paneel kan weergeven. De maximale helderheid is ernstig laag, contrast in vergelijking met andere plasma modellen ook. Ik heb ook eens geprobeerd om de kleuren goed te krijgen maar heb het idee dat ze last hebben van een beperkt kleurenspectrum.
Ok, dat kan kloppen want het maximale energieverbruik is ook laag, 120 Watt ongeveer, dan is contrast ook automatisch lager dan bij andere tv's. Ik kan wel zeggen dat met medium energiebesparing ik nog een helder genoeg beeld heb 's avonds, overdag kan hij beter op vol staan.
De kleuren zien er wat mij betreft goed uit, ik heb gewoon alle kleuren :P, kan het helaas niet meten, dus dan houdt het op.

Verwijderd

Zonde dat hij zo jong gestorven is.
Is er nog een v60 te koop?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21

JT

VETAK y0

Ik heb mijn plasma om diverse redenen verruild voor een Pana 48AS640. En ook deze LCD haalt het (verwacht) niet bij plasma. Kleurweergave is echter wel erg goed voor een LCD en je kunt de techniek die films op een soap laten lijken gewoon uitzetten. Mijn insteek: groot scherm met goede beeldkwaliteit, dunne randjes en wat leuke features voor een lage prijs - ik hou mijn geld op de rekening voor een OLED tv, dat lijkt het eerste te zijn dat plasma op kan volgen mbt beeldkwaliteit :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:38:
Wat is er mis met je pana ? misschien is het vrij simpel te repareren, over het algemeen kwestie van de condensatoren van de voeding vervangen.
De HDMI/component-uitgangen doen het sowieso niet meer. Als de tv langere tijd van de stroom af is, komt er voor 5 seconden nog wel beeld doorheen, maar dat stopt daarna. Analoog televisie kijken gaat nog wel, maar daar zitten nu opeens lichte horizontale strepen in beeld. Is dit te maken?

Ik wil iedereen alvast bedanken voor de commentaren! O+

De gok om een LG-plasma te kopen, ga ik maar beter niet doen. En een tweedehands Panasonic of iets anders doe ik eigenlijk ook liever niet.

Stel dat mijn Panasonic nog gefixt kan worden, ga ik natuurlijk geen nieuwe tv kopen, maar ik ben zelf behoorlijk a-technisch...

Maar de tv's die mij op het moment het meest aanspreken zijn:

pricewatch: Panasonic TX-48AS640E Zilver
pricewatch: Sony Bravia KDL-50W828B Zwart
pricewatch: Sony Bravia KDL-50W829B Zwart

Die laatste twee zijn natuurlijk flink wat duurder, maar volgens de reviews wel zeer goede tv's... Vooral goede zwartwaardes. Misschien maar even doorsparen voor die. Of de Panasonic nemen, aangezien die toch wel een mooie prijs heeft... Lastig lastig.

Van deze lees ik veel dat de zwartwaardes niet zo heel best zijn...
pricewatch: Sony Bravia KDL-50W805B Zwart

• TRAXION
Dat klinkt als een warmte probleem misschien eens openmaken en stofzuigen roker toevallig ?

• InEtVa
De W828/829 en de W805 verschillen alleen in hun MotionFlow waarde (400 tegenover 800hz) en dit verschil is verwaarloosbaar, aangezien ze allebei een 100hz paneel hebben. Waar het verschil op neerkomt is dat de BFI op de 828/829 wat beter is dan op de 805, echter vond ik deze functie in de praktijk onbruikbaar omdat de helderheid zelfs in het donker te laag was. Verder hebben ze hetzelfde paneel en zullen de zwartwaarden niet verschillen. Misschien dat je hem verward met de W9 serie, die vanwege de IPS panelen inderdaad slechte zwartwaarden heeft.

Verder is de W8 niet per se beter dan de AS640. De W8 heeft lagere inputlag en iets scherper beeld, de AS640 heeft betere kleuren (ligt niet alleen aan de instellingen, het paneel van de W8 komt wat tekort op de verzadiging van rood), iets betere uniformiteit (wat zich voornamelijk uitte in minder DSE, allebei hadden ze last van clouding) en ik vond ondanks dat hij minder scherp was, het beeld wel wat natuurlijker.

Zowel de AS640 als de W8 zijn hele mooie TV's en hebben goede reviews gehad (en de 50hz judder die je in sommige reviews van de Panasonic voorbij ziet komen is een probleem dat de Nederlandse modellen niet hebben). Voor een gelijke prijs zou ik qua beeldkwaliteit de AS640 een voordeel geven (weliswaar erg klein en het hangt van je smaak af), maar met de huidige prijzen zou mijn keuze zonder meer voor de AS640 zijn (bij introductie was de prijs geloof ik zelfs nog wat hoger dan de W8).

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:35:
Dat klinkt als een warmte probleem misschien eens openmaken en stofzuigen roker toevallig ?
Ja, ben inderdaad een roker... Misschien dat maar eens proberen dan. :)
InEtVa schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:44:
De W828/829 en de W805 verschillen alleen in hun MotionFlow waarde (400 tegenover 800hz) en dit verschil is verwaarloosbaar, aangezien ze allebei een 100hz paneel hebben. Waar het verschil op neerkomt is dat de BFI op de 828/829 wat beter is dan op de 805, echter vond ik deze functie in de praktijk onbruikbaar omdat de helderheid zelfs in het donker te laag was. Verder hebben ze hetzelfde paneel en zullen de zwartwaarden niet verschillen. Misschien dat je hem verward met de W9 serie, die vanwege de IPS panelen inderdaad slechte zwartwaarden heeft.

Verder is de W8 niet per se beter dan de AS640. De W8 heeft lagere inputlag en iets scherper beeld, de AS640 heeft betere kleuren (ligt niet alleen aan de instellingen, het paneel van de W8 komt wat tekort op de verzadiging van rood), iets betere uniformiteit (wat zich voornamelijk uitte in minder DSE, allebei hadden ze last van clouding) en ik vond ondanks dat hij minder scherp was, het beeld wel wat natuurlijker.

Zowel de AS640 als de W8 zijn hele mooie TV's en hebben goede reviews gehad (en de 50hz judder die je in sommige reviews van de Panasonic voorbij ziet komen is een probleem dat de Nederlandse modellen niet hebben). Voor een gelijke prijs zou ik qua beeldkwaliteit de AS640 een voordeel geven (weliswaar erg klein en het hangt van je smaak af), maar met de huidige prijzen zou mijn keuze zonder meer voor de AS640 zijn (bij introductie was de prijs geloof ik zelfs nog wat hoger dan de W8).
Dankje voor de uitgebreide reactie! Maar ik lees bijvoorbeeld hier dat de zwartwaarden van de W805 veel slechter zijn de bij de W828/829... Dus dan weet ik niet helemaal wat ik moet denken...

Maar de prijs van de AS640 is inderdaad erg aantrekkelijk... :)

• TRAXION
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:22:
[...]

Ja, ben inderdaad een roker... Misschien dat maar eens proberen dan. :)

[...]

Dankje voor de uitgebreide reactie! Maar ik lees bijvoorbeeld hier dat de zwartwaarden van de W805 veel slechter zijn de bij de W828/829... Dus dan weet ik niet helemaal wat ik moet denken...

Ik stofzuig zelf elke maand de ventilatoren zuigt nogal veel bagger aan, heb zelf een pv60 en inderdaad beeld van die generatie plasma is fantastisch.

Misschien kan je eens informeren bij het panasonic service center of het een bekend probleem is en wat de kosten zouden zijn.
De panels die erin zitten moeten minstens 14 jaar knap beeld moeten geven, en als ik naar de mijne kijk ongeveer 8 jaar oud is het beeld nog steeds prachtig ondanks dat het hdready is vind ik deze nog steeds mooier dan nieuwe lcd's.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Over het algemeen is bij PlasmaTV's altijd hetzelfde defect te vinden: slechte condensatoren in de voeding. Relatief eenvoudige fix, kost wel wat tijd. Onderdelen zijn goedkoop.

Als je in de regio Den Haag zit kun je mij bv inschakelen, ik doe dit soort klussen vaker.

• InEtVa
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:22:

Op dat forumdraadje kun je zien waarom de manier van naamgeving van Sony niet erg handig is. In 2013 had Sony namelijk de W805A serie die inderdaad een IPS paneel had. De W905A had dat jaar het VA paneel en was de betere koop. In 2014 besloten ze om niet een nieuwe naam te verzinnen maar hun nieuwe model de W805B te noemen. In 2014 gooiden ze ook de panelen om: de W8 serie kreeg de (voor TV's vaak) betere VA panelen en de W9 serie kreeg de IPS panelen. Vandaar dat iedereen de W8 en niet de W9 serie aanraadt dit jaar. Als je dit echter doet werk je als merk wel het soort misverstanden in de hand als op dat draadje te zien is: niemand noemde het de W805A of de W805B, maar gewoon de Sony W805, terwijl er een fundamenteel verschil is.

Feit blijft echter dat er nog steeds een 200 euro verschil is tussen de Panasonic en de Sony, dus er verandert niet aan m'n advies ;) (nou had ik met die prijs sowieso al rekening gehouden)

Verwijderd

Topicstarter
sebastius schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:40:
Over het algemeen is bij PlasmaTV's altijd hetzelfde defect te vinden: slechte condensatoren in de voeding. Relatief eenvoudige fix, kost wel wat tijd. Onderdelen zijn goedkoop.

Als je in de regio Den Haag zit kun je mij bv inschakelen, ik doe dit soort klussen vaker.
PM!
InEtVa schreef op zondag 08 februari 2015 @ 19:22:
[...]

Op dat forumdraadje kun je zien waarom de manier van naamgeving van Sony niet erg handig is. In 2013 had Sony namelijk de W805A serie die inderdaad een IPS paneel had. De W905A had dat jaar het VA paneel en was de betere koop. In 2014 besloten ze om niet een nieuwe naam te verzinnen maar hun nieuwe model de W805B te noemen. In 2014 gooiden ze ook de panelen om: de W8 serie kreeg de (voor TV's vaak) betere VA panelen en de W9 serie kreeg de IPS panelen. Vandaar dat iedereen de W8 en niet de W9 serie aanraadt dit jaar. Als je dit echter doet werk je als merk wel het soort misverstanden in de hand als op dat draadje te zien is: niemand noemde het de W805A of de W805B, maar gewoon de Sony W805, terwijl er een fundamenteel verschil is.

Feit blijft echter dat er nog steeds een 200 euro verschil is tussen de Panasonic en de Sony, dus er verandert niet aan m'n advies ;) (nou had ik met die prijs sowieso al rekening gehouden)
Ok dan, lekker onhandig allemaal. :P Thanks voor de uitleg! Eerst even m'n Pana proberen te fixen en als dat niet lukt ga ik waarschijnlijk toch voor de AS640.
Pagina: 1