Arch Linux leren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-04 09:17
Ha mensen van Tweakerland,

Ik zou maar direct met de deur in huis vallen:
Ik heb relatief weinig ervaring met linux based operating systems. Heb een korte tijd mint gedraaid en heb Elementary OS op een oude laptop staan, maar daar houd het verder ook op. Ik wou mij gaan verdiepen in Linux en kwam Arch Linux tegen. Nou is dit verreweg van een OS dat geschikt is voor 'beginners', maar het leek mij wel erg interessant. Dus de vraag aan jullie was wat jullie mij zouden aanraden om uiteindelijk naar Arch toe te werken.

TL;DR:
Ik wil Arch leren gebruiken, wat is een goed begin voor een Linux beginner? ChakraOS misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Arch is prima voor beginners IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De curve bij installatie is wat hoger, maar eenmaal geïnstalleerd is het een goed OS om Linux mee te leren hoor. :) Het is ook maar net wat voor Linux dat je wil draaien, is dat in- of exclusief desktop en wat je zoal gaat doen. Er zijn zoveel smaken in Linux met elk hun eigen specifieke ding, dat het ook interessant is om dan te kijken naar wat het distro is wat het beste bij je past.

[ Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 06-02-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 16:35
Zowel Arch als Gentoo hebben een hele goede user base, flink wat documentatie voor beginners t/m gevorderden.

Zou zeggen, gewoon installeren en de manual erbij houden totdat je begrijpt hoe je dingen installeert, upgrade en onderhoud. ( en configuraties weet te behouden bij updates/grades etc :+ )

offtopic:
Zet er express Gentoo bij, valt voor mij persoonlijk in dezelfde catagorie als Arch. Alles tot in de puntjes kunnen bouwen, beheren en configureren.

[ Voor 22% gewijzigd door LinuX-TUX op 06-02-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel jezelf eerst de vraag wat je ervan wilt leren. Arch Linux is een prima distro maar wil je Linux systeembeheerder worden dan is het misschien niet de juiste optie, zeker gezien er in het bedrijfsleven meer met Redhat en/of Suse derivaten wordt gewerkt. Wil je meer ontwikkeling doen dan zou je kunnen denken aan Debian/Ubuntu.

Gaat het puur om gewoon voor de nieuwsgierigheid dan is Arch een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mooi alternatief voor Red Hat is dan CentOS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:20
Ik heb laatst voor de grap Arch in een VM geïnstalleerd. Gebruik al wat jaartjes linux maar ik moest bij het installeren van Arch er wel een tutorial bij houden. Uiteindelijk is het prima te doen en vind het concept van alleen installeren wat je nodig hebt mooi.

Of het de beste keus voor je is weet ik niet. Ligt er denk ik totaal aan hoeveel tijd je bezig wilt zijn met alles instellen. Voor mij persoonlijk denk ik niet dat ik het op mijn laptop ga installeren (staat nu debian op) omdat ik (nu) geen zin heb om alles qua powerconsumption en standy te gaan uitzoeken.

[ Voor 0% gewijzigd door krijn1985 op 06-02-2015 19:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:39:
Stel jezelf eerst de vraag wat je ervan wilt leren. Arch Linux is een prima distro maar wil je Linux systeembeheerder worden dan is het misschien niet de juiste optie, zeker gezien er in het bedrijfsleven meer met Redhat en/of Suse derivaten wordt gewerkt.
Goed punt.

En: moet het out-of-the-box werken, en vanaf daar verder, of vind je het geen probleem om eerst aandachtig een wiki te moeten lezen voor je uberhaupt een GUI voor je neus hebt?

Ik neem aan dat TS zich dat al enigzins gerealiseerd heeft gezien de titel, maar het is een belangrijke.

Bovendien, als het antwoord al bekend is, wat houdt je tegen? Kies een livecd of 1/2/3 en boot het in een VM.
Wil je meer ontwikkeling doen dan zou je kunnen denken aan Debian/Ubuntu.
Huh? En dit kan niet met Arch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thralas schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 19:15:
[...]

Huh? En dit kan niet met Arch?
Jawel, maar ik weet van deze twee distro's dat de documentatie in dat opzicht goed op orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 13:02
Ik raad beginners altijd beginners aan, om met een virtuele machine te werken, bv virtualbox.
Dat maakt het ontdekken/leren een stuk prettiger en voorkom je een aantal problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 09:41
Gewoon proberen, Arch Linux heeft een hele goede Wiki.
Met vallen en opstaan leer je het meeste!

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:39:
Stel jezelf eerst de vraag wat je ervan wilt leren. Arch Linux is een prima distro maar wil je Linux systeembeheerder worden dan is het misschien niet de juiste optie, zeker gezien er in het bedrijfsleven meer met Redhat en/of Suse derivaten wordt gewerkt. Wil je meer ontwikkeling doen dan zou je kunnen denken aan Debian/Ubuntu.

Gaat het puur om gewoon voor de nieuwsgierigheid dan is Arch een prima optie.
Wat een onzin, heb je Arch al ooit eens gedraaid?
Dankzij Arch/Gentoo leer je juist Linux kennen, je begint namelijk met de onderste steen en bouwt zo verder het 'huis' af.

Dit gegeven helpt je juist bij het gebruik van andere distro's.

Verder is het argument Ubuntu/Debian ook niet helemaal juist, laat staan wat je hiermee bedoelt. Er is genoeg software te krijgen op Arch, denk zelfs meer als je de AUR ook nog eens meetelt.. Om te ontwikkelen. Of bedoel je SDK's? .. Want die draaien ook prima onder Arch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Laten we er even van uit gaan dat de TS er goed over heeft nagedacht en niet zomaar om Arch vraagt. In z'n startpost geeft hij al aan dat het niet z'n eerste Linux is en dat hij beseft dat Arch geen typische beginnersdistro is. De discussie over de beste distro voor beginners kunnen we dus overslaan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat het zo wel duidelijk is. - CAPSLOCK2000

[ Voor 106% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 09-02-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-09 05:17
Ik ben zelf bij Gentoo begonnen en hoewel ik inmiddels alweer een paar jaar Debian draai op mijn servers, kan ik de TS van harte Gentoo aanbevelen als eerste distro, als hij/zij serieus is over het leren van Linux.

Deze beveel ik eerder dan Arch aan, omdat dat qua moeilijkheidsgraad imho tussen Gentoo en Debian in zit (Gentoo moeilijker, Debian makkelijker) maar imho in smoothness achterblijft op beide distro's.

Denk daarbij aan documentatie, community, opzet van configuratiemanagement als je packages zoals Apache upgrade, etc.

Ook heb je het zo aan de praat, imho gaat het voor meer gegronde frustratie zorgen dan Gentoo.

Bij Gentoo zul je totaal gezien veel meer frustratie hebben, maar die zal vaak ongegrond zijn, achteraf gezien. Het is dan een machtig gevoel als je erachter bent waarom je wat fout deed, en het opgelost is.

Als je voor Gentoo kiest, maar dan trouwens je borst maar nat, mijn eerste install duurde niet minder dan een week.

[ Voor 32% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 09-02-2015 20:38 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
Om even een update te geven en mijn ervaring te delen.
Afgelopen vrijdag mijn Ubuntu install, fresh instal was 10.04 geweest, om zeep geholpen toen ik naar 14.10 wilde upgraden (vanaf 14.04). Aangezien ik toch bezig was met omschakelen naar i3 inplaats van Gnome/Unity besloten Arch te installeren.
Aan de hand van deze tutorial geinstalleerd (Arch wiki heeft natuurlijk ook veel informatie). De basis installatie heb je eigenlijk zo gedaan. Daarna begint het instellen natuurlijk. Dit zal een stuk meer tijd in beslag nemen dan Ubuntu/Debian, echter heb je dan wel alleen de dingen geinstalleerd die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als ik jou was zou ik gewoon met Arch beginnen. Je gaat vast je hoofd een paar keer flink stoten, maar dat hoort er een beetje bij als je Arch wil gebruiken. Als je na drie keer je hoofd stoten er genoeg van hebt dan heb je denk ik ook een veel beter gevoel voor wat je wel wil.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
_eXistenZ_ schreef op maandag 09 februari 2015 @ 19:37:
Ik ben zelf bij Gentoo begonnen en hoewel ik inmiddels alweer een paar jaar Debian draai op mijn servers, kan ik de TS van harte Gentoo aanbevelen als eerste distro, als hij/zij serieus is over het leren van Linux.
Arch is toch afgeleid van Gentoo?
Dacht dat dit mede komt doordat bij Gentoo je 'de pakketten' zelf moet compilen.

Begin gewoon met Arch Linux TS.. lees anders nog even mijn artikel op mijn blog.. :P
De documentatie van Arch Linux is gewoon van een erg hoog niveau, ben al meerdere malen bijvoorbeeld gecorrigeerd, terwijl ik op andere Wiki's mag schrijven wat ik wil.

In de Ubuntu Wiki's staat bijvoorbeeld niet altijd alles genoemd of wordt alleen een specifieke versie omschreven.
Tevens heb je altijd het meest recente en stabielste, i.p.v. die Ubuntu 'gepatcht' versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
HollowGamer schreef op maandag 09 februari 2015 @ 21:14:
[...]

Tevens heb je altijd het meest recente en stabielste, i.p.v. die Ubuntu 'gepatcht' versies.
Ben nog maar net Arch gebruiker, maar omdat Arch een rolling release is kan het volgens mij wel zijn dat dingen kapto gaan als je je packages update (in ieder geval dat geven ze zelf aan in hun wiki).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben in 94 begonnen met slackware, andere tijden... Elke distro, en met name informatie, tegenwoordig is toegankelijker, en toen was het ook al prima mogelijk wat te leren.

Arch is in allerlei hier al genoemde opzichten prima (documentatie, actualiteit en diversiteit van software), alleen soms, niet altijd, is het wat meer opletten dan elders. Het nodigt ook uit packages te maken of modificeren. Niet slecht om iets te leren... Daarnaast zou ik ook de BSDs willen opperen als leeromgeving, tenminste als het de TS niet specifiek om linux-zaken gaat, maar om het bevredigen van zijn nieuwsgierigheid.

[ Voor 27% gewijzigd door begintmeta op 09-02-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
krijn1985 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 21:38:
[...]

Ben nog maar net Arch gebruiker, maar omdat Arch een rolling release is kan het volgens mij wel zijn dat dingen kapto gaan als je je packages update (in ieder geval dat geven ze zelf aan in hun wiki).
Klopt, soms moet je even configs samenvoegen of overschakelen. Houdt dus altijd de frontpagina van Arch in de gaten bij het updaten. ;)

Draai zelf nu Arch op al mijn PC's (zelfs op NAS'en) en tot nu toe nog nooit een probleem gehad. Of ja.. eentje.. toen 'ze verhuiste' van /lib/ directory.

De performance, stabiliteit en groot aanbod is voor mij de reden geweest voor Arch te kiezen.
Jarenlang Ubuntu (Server) gedraaid, maar werd moe van de langzame apt-get en hierbij kwamen ook vaak dingen verkeerd uit.. zoals het niet fatsoenlijk kunnen upgraden van de (U)EFI-bootloader.
Tevens vond ik het altijd raar dat er 'tientallen' kernel-versies bewaard bleven. Maar dit schijnt opgelost te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
HollowGamer schreef op maandag 09 februari 2015 @ 22:31:
[...]

Klopt, soms moet je even configs samenvoegen of overschakelen. Houdt dus altijd de frontpagina van Arch in de gaten bij het updaten. ;)

Draai zelf nu Arch op al mijn PC's (zelfs op NAS'en) en tot nu toe nog nooit een probleem gehad. Of ja.. eentje.. toen 'ze verhuiste' van /lib/ directory.

De performance, stabiliteit en groot aanbod is voor mij de reden geweest voor Arch te kiezen.
Jarenlang Ubuntu (Server) gedraaid, maar werd moe van de langzame apt-get en hierbij kwamen ook vaak dingen verkeerd uit.. zoals het niet fatsoenlijk kunnen upgraden van de (U)EFI-bootloader.
Tevens vond ik het altijd raar dat er 'tientallen' kernel-versies bewaard bleven. Maar dit schijnt opgelost te zijn.
Voor mij een reden om nu Arch te installeren was toch vooral omdat ik al wat ervaring met Linux had (al had ik op 13/14 jarig leeftijd Red Hat 6.3 al geprobeerd) en ik wat meer up to date wilde zijn qua packages soms. En gewoon nieuwe uitdaging, meer naar eigen smaak en met i3 is zelf keuzes maken over wat je nu wel en niet wilt eigenlijk ook veel relaxter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Als je Arch wilt installeren maar niet de lastige installatie wilt kan je http://www.evolutionlinux.com/ gebruiken.
Zelf gebruik ik evolution altijd voor het opzetten van mijn management vm boxjes.
Pagina: 1