Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ubiquiti vs TRENDnet (Roaming, bereik, qualiteit)

Pagina: 1
Acties:

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Topicstarter
Beste Tweakers, Netwerk-guru's en overigen,

Ik ben op zoek naar accesspoints om te plaatsen bij het bedrijf waar ik werk (een Bibliotheek).
Momenteel hebben wij een DrayTek Vigor 2920 (onze router die tevens als AP dient) in een hoek van de bieb staan en een TP-LINK TL-WA801ND in de andere hoek.

De roaming laat behoorlijk te wensen over, en bij het geven van workshop, wanneer 15+ man tegelijk moeten verbinden) wil het verbinden nogal problemen leveren.

We zijn dus van plan om de TP-LINK en DrayTek te vervangen als APs door nieuwe APs die we verdelen.
Momenteel twijfel ik tussen twee APs: Ubiquiti UniFi en TRENDnet TEW 690AP.

Onze bibliotheek is een redelijk rechthoekige locatie van ongeveer 24x20 meter (*klik*)
Het rode vierkantje geeft aan waar de DrayTek staat.
Het groene vierkantje geeft aan waar de TP-Link staat.
Binnen het blauwe kader is waar dekking gewenst is.

VLNR = ~24m
VBNB = ~20m

Zoals jullie zien zijn de locaties van de twee APs alles behalve ideaal (de DrayTek kunnen wij niet verplaatsen gezien die in de switchkast staat waar die nu is en onze router/dhcp is). De TP-LINK kan verplaatst worden, maar zal nooit voldoende dekking bieden voor het gewenste gebied.

Op dit moment neig ik naar de Ubiquiti UniFi, mede door de bijbehorende UniFi Controller.
De TRENDnet kwam echter vorig jaar als beste uit de test door HWI en wordt ook toegejuicht.

Momenteel ben ik van plan om 3 APs aan te schaffen om in dekking te voorzien.
Als ik echter naar de Ubiquiti kijk geeft deze een bereik van 122 meter aan. Dit zal ongetwijfeld niet de daadwerkelijke afstand zijn, maar ik twijfel in dat geval wel of ik aan één a twee niet voldoende heb om een gebied van 20x24 meter te dekken?

Gewenst:
  • Dekking/Roaming binnen het blauwe kader
  • Mogelijkheid om zonder moeite 10~20 tegelijk per AP van een stabiele verbinding te voorzien
  • Eenvoudig te beheren (zodat in mijn afwezigheid het beheer makkelijk aan stagiar of collega uitgelegd kan worden)
  • Bij voorkeur aan de 'goedkope' kant (80~90 euro excl BTW per AP max, dus 240~270 voor alle drie max )
  • Statistieken/informatie over gebruik
Wat zijn jullie ervaringen met deze twee modellen waar ik tussen twijfel?
Welke zouden jullie adviseren?
Of hebben jullie een volledig ander advies?

Ik twijfelde trouwens heel erg om dit niet onder aankoopadvies te plaatsen.
Echter wil ik eerst even duidelijkheid hebben in alle voor en nadelen van de verschillende merken en mogelijkheden.
Als dit alsnog beter onder aankoopadvies hoort mijn excuses, een modje mag dit topic (en mijn achterwerk) dan ook naar het goede forum schoppen O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Darkfreak op 06-02-2015 15:39 ]

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:26
Waarom hang je niet meerdere wifi accespoints op? Dan verdeel je het internet en verdeel je de last.

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Topicstarter
Jordyz schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:31:
Waarom hang je niet meerdere wifi accespoints op? Dan verdeel je het internet en verdeel je de last.
Beheerbaarheid, kwaliteit van het signaal (snelheid, stabiliteit) en informatie-overzicht is niet optimaal.

Die TP-LINK is fijn voor een kamer of twee thuis. Voor onze situatie echter niet voldoende.
Die werd aangeschaft als tijdelijke oplossing.

We gebruiken die TP-LINK APs op onze overige (veel kleinere) locaties en daar is dat voldoende. Daar zijn minder gebruikers, kleinere gebruikersruimte en geen inzien van informatie nodig.

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• Jordyz
Darkfreak schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:40:
[...]

Beheerbaarheid, kwaliteit van het signaal (snelheid, stabiliteit) en informatie-overzicht is niet optimaal.

Die TP-LINK is fijn voor een kamer of twee thuis. Voor onze situatie echter niet voldoende.
Die werd aangeschaft als tijdelijke oplossing.

We gebruiken die TP-LINK APs op onze overige (veel kleinere) locaties en daar is dat voldoende. Daar zijn minder gebruikers, kleinere gebruikersruimte en geen inzien van informatie nodig.
Hier op het forum hoor ik veel goede verhalen van Ubiquiti dat die erg goed zijn.
Wat je kunt doen om te kijken hoeveel AP's je hebt gewoon eerst je eigen verdiepen in een merkt. Als dat de mogelijkheden biedt die voldoende zijn kun je beginnen met 1 of 2 AP's, mocht de dekking dan nog niet goed zijn dan hang je er eentje erbij. Je kunt een netwerk niet in een keer opzetten, moet je altijd in fase's doen.

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Topicstarter
Vandaar dat ik hier ook naar ervaringen en meningen aan het zoeken ben.
Ubiquiti wordt her en der de hemel in geprezen en schijnt ook echt een solide oplossing te zijn.

In het Ubiquiti topic zie ik ook grotendeels enkel en alleen lof over de APs.

Wat ik vooral wil weten is wat het daadwerkelijke (stabiele) bereik is van de Ubiquiti UniFi AP.
Die 122 meter geloof ik niks van. Maar als die een stabiele 20 meter radius heeft is 3 APs al overkill voor onze locatie en heb ik al ruim voldoende aan 2 APs.

En ik wil gewoon zeker zijn dat ik geen alternatief over het hoofd zie uit dezelfde prijsklasse wat misschien beter is.

• Jordyz
Darkfreak schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:00:
Vandaar dat ik hier ook naar ervaringen en meningen aan het zoeken ben.
Ubiquiti wordt her en der de hemel in geprezen en schijnt ook echt een solide oplossing te zijn.

In het Ubiquiti topic zie ik ook grotendeels enkel en alleen lof over de APs.

Wat ik vooral wil weten is wat het daadwerkelijke (stabiele) bereik is van de Ubiquiti UniFi AP.
Die 122 meter geloof ik niks van. Maar als die een stabiele 20 meter radius heeft is 3 APs al overkill voor onze locatie en heb ik al ruim voldoende aan 2 APs.

En ik wil gewoon zeker zijn dat ik geen alternatief over het hoofd zie uit dezelfde prijsklasse wat misschien beter is.
Ja, die 122 meter zal vast wel zo gemeten zijn onder de perfecte omstandigheden.

Een autofabrikant zet er ook niet neer, auto rijd 1 op 15 maar 1 op 18. Dan moet je er vanuit gaan dat die 1 op 18 onder de perfecte omstandigheden zijn. Dus geen opstakels.

Dat is met wifi ook, als je een open ruimte hebt of als je een betonnenbunker hebt scheelt heel veel.

Ik heb zelf geen ervaringen. Ik neem aan dat je ze aan het plafon gaat monteren?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:40
het belangrijkste is dat ze op de juiste plek hangen natuurlijk, hoe dichter ze bij de daadwerkelijke gebruiker zitten, hoe stabieler natuurlijk het signaal.

Verder is het belangrijk dat er natuurlijk niet te veel stoorzenders in de buurt zitten, zoals DEC telefoons, mangetrons ect.

Ik zou ze sowieso dus meer richting het blauwe gebied zetten..
En daar aan het plafon maken, dat geeft toch het beste bereik.

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 06-02-2015 16:07 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
Je hebt het over een richtprijs van 80-90 euro, maar misschien is het ook nuttig om de Unifi Pro te overwegen, gezien deze dualband is. Los daarvan heb ik er geen praktische ervaring mee, dus zie het vooral als een suggestie voor nader onderzoek :)

Also, ik zou eens proberen na te gaan of je 'problemen' wel degelijk aan je access point te wijten zijn. Wat als het toch je router blijkt te zijn? Zit je daar met je hagelnieuwe Unifis ;)

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Topicstarter
Jordyz schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:05:
[...]

Ja, die 122 meter zal vast wel zo gemeten zijn onder de perfecte omstandigheden.

Ik heb zelf geen ervaringen. Ik neem aan dat je ze aan het plafon gaat monteren?
Snap ik, daarom dat ik ook benieuwd ben naar de reële afstand.

En yup, komen mooi centraal aan het systeemplafond te hangen. Kabeltje is daar eenvoudig te plaatsen.
Met dat ik dit typ realiseer ik mij trouwens dat de TRENDnet TEW 690AP geen optie is door het ontbreken van PoE.

@ hierboven:
Zoals gezegd is het niet mogelijk om de draytek te verplaatsen.
De TP-Link zou verplaatst kunnen worden, echter ontbreekt hier dan nog steeds de gewenste beheerbaarheid en instellingsmogelijkheden (guest portal e.d.)
Daarbij geeft de TP-LINk problemen zodra er tijdens een workshop 15-20 tabelts en notebooks op gaan zitten tegelijk.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:40
De TP link is niet gemaakt voor zoveel conecties tegelijktijd. Zelfs profi AP hebben wel eens problemen met het verbinding maken met zoveel tegelijk.En dan snelheid te behouden.Bij ons op school geeft dat namelijk ook wel eens problemen.

Maar persoonlijk zou ik toch echt bekijken of de accespoints toch meer richting het blauwe gebied kunnen. Router kan je wel natuurlijk op de plek laten staan

[ Voor 48% gewijzigd door freaky35 op 06-02-2015 16:16 ]

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Topicstarter
freaky35 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:14:
De TP link is niet gemaakt voor zoveel conecties tegelijktijd. Zelfs profi AP hebben wel problemen met het verbinding maken met zoveel tegelijk.
I know. Die TP-LINKjes hebben we toen in bulk gekocht. Grotendeels voor de overige locaties waar slechts een handvol gebruikers online is, en deels als tijdelijke oplossing voor de hoofdlocatie.
Inmiddels is het WiFi gebruik op de hoofdlocatie echter behoorlijk gestegen en hebben wij het zelf ook steeds vaker nodig voor workshops en dergelijke.

Daarom dat ik nu zoek naar een alternatief met betere stabiliteit.

15-20 gebruikers is echt een piek-aantal dat slechts enkele keren in het jaar bereikt zal worden bij een cursus of workshop.

• Jordyz
Darkfreak schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:16:
[...]

I know. Die TP-LINKjes hebben we toen in bulk gekocht. Grotendeels voor de overige locaties waar slechts een handvol gebruikers online is, en deels als tijdelijke oplossing voor de hoofdlocatie.
Inmiddels is het WiFi gebruik op de hoofdlocatie echter behoorlijk gestegen en hebben wij het zelf ook steeds vaker nodig voor workshops en dergelijke.

Daarom dat ik nu zoek naar een alternatief met betere stabiliteit.

15-20 gebruikers is echt een piek-aantal dat slechts enkele keren in het jaar bereikt zal worden bij een cursus of workshop.
15 - 20 is de piek, maar dat lukt je niet met een consumenten accespoint. :P

Maar dat zullen die Ubiquiti makkelijk moeten kunnen, zie ze wel eens in openbare ruimtes hangen.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 10:54
De draytek 2920 zal het probleem niet zijn, deze moet makkelijk dit aantal gebruikers kunnen voorzien van IP adressen en internet toegang. Wifi bereik is niet geweldig, echter heb je daar natuurlijk je accespoints voor.

Ik zou inderdaad 2 accespoints gaan gebruiken en in het blauwe gebied plaatsen. ééntje links en eentje rechts. De afstand tussen het accespoint en de gebruiker zou maximaal zo'n 50 tot 75m mogen zijn. Een accespoint kan nog zo hard uitzenden (schreeuwen) maar een client kan vaak niet over terug zenden (praten)

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:21
Als je ze tegen het plafond kan hangen dan unifi AP's.

Als ze tegen de muur komen, dan zou ik unifi AP Outdoors nemen.
Tegen de muur is het zendpartoon van een normale AP namelijk niet zo optimaal (weet ik uit ervaring).

Voor wat betreft bereik kom je al met 1 unifi AP in het midden tegen het plafond overal.
Wil je het optimaal plak je er 3 tegen het plafond in een driekhoeksverhouding, en verlaag je de zendkracht.

Maar als je bij de muren moet blijven, dan zou ik een AP tegen de muur zetten bij de hoek links onder van het blauwe kader, en eentje rechts onder, en dan eentje in het midden boven tegen de muur zodat je ook weer een driehoek krijgt.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:31

Nox

Noxiuz

Kan je niet een knappe dualband accesspoint kopen? 15-20 devices op een dualband is niet heel veel. Als je die in de hoek van je L-vorm ophangt moet je al een heel eind komen. Kijk dan wel even naar de professionele tak, ik gok dat je Engenius eens moet proberen.(helaas komen merken als Lancom, Ruckus, Juniper, HP, Cisco niet in aanmerking ben ik bang).

20 meter zonder obstakels is geen probleem namelijk.

Als je max 250 euro uit kan geven aan twee stuks (want drie is echt overkill) krijg je problemen met roaming namelijk.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 10:54
je zou ook kunnen kijken naar een Xclaim xi-2
Deze komen van de makers van Ruckus en bieden als het goed is een zeer goede prijs/prestatie verhouding.

Wij kunnen ze bestellen op de zaak, maar heb er zelf nog geen ervaringen mee. Deze zouden probleemloos het aantal gebruikers aan moeten kunnen.

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 12:34

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Hang 1 Alcatel-Lucent IAP-205 in het midden van je bibliotheek en klaar ben je met een beetje zoeken kan je dat ding kopen voor 400 euro, helaas iets boven je budged maar wel de oplossing en heb hebt gelijk 802.11ac

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Roaming is een kwestie van juiste plaatsing, kanaalindeling en zendvermogen.
Tenzij je zeer specifieke wensen neerlegt zal iedere maker hier een goede roaming ervaring leveren mits deze juist is ingericht. Verder gebruiken veel acces points intern dezelfde chips bij diverse merken.

Waar je je eisen moet leggen is in de ondersteuning, eventuele licentiekosten en budget.

Afhankelijk van het aantal concurrent gebruikers en de te verwachten performance kan ik je wel een Ubiquiti opstelling adviseren. Wat voor clients verwacht je op het netwerk, zijn het gasten of geauthenticeerde gebruikers, word er gebruik gemaakt van VOIP, wat is de dichtheid van de gebruikters? Antwoorden hier op daar kunnen we wat mee.

[ Voor 57% gewijzigd door andy88 op 07-02-2015 19:47 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:31

Nox

Noxiuz

Voor eckte roaming die fatsoenlijk werkt heb je een controller nodig.

Ipv Alcatel zou ik kijken naar een end of sale ruckus model.

Xclaim is idd van Ruckus, geen ervaring mee maar imho is het beter 1 goed op te hangen. Scheelt je ook weer bekabeling, switches etc.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 12:34

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

NoxiuZ schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 22:07:
Voor eckte roaming die fatsoenlijk werkt heb je een controller nodig.

Ipv Alcatel zou ik kijken naar een end of sale ruckus model.

Xclaim is idd van Ruckus, geen ervaring mee maar imho is het beter 1 goed op te hangen. Scheelt je ook weer bekabeling, switches etc.
Kijkende naar het oppervlak dat je moet voorzien van Wifi heb je aan 1 AP voldoende. IAP-105 of 205(ac) doet 100 devices.

Een IAP heeft een ingebouwde controller inclusief ClientMatch en support volledig L3 mobility en roaming support. Overigens kan je met de IAP's tot 254 units in een cluster groeien.

Je kan ook tweedehands IAP's vinden maar op dit moment is de prijs van 802.11ac gelijk aan de 802.11n wat het interessant maakt on gelijk een 802.11ac AP op te hangen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Darkfreak schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:40:
Wat is de technische reden dat zo'n 'simpele' AP dat niet zou kunnen?

Hoe is het uiteindelijk opgelost?

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Topicstarter
We hadden reeds TP-Links op verschillende locaties, maar waren niet tevreden over de signaalsterkte en roaming werkt niet naadloos.

Inmiddels hebben wij Ubiquiti Unifi AP's aangschaft waarvan er twee in de bieb zelf hangen (waar voorheen 3 TP-LINK's zaten welke dus niet voldoende waren).
Met Twee UAPs hebben wij nu een uitstekend signaal op de onderverdieping en probleemloze roaming.
Wanneer je naar de bovenverdieping (kantoor) gaat kom je bij de derde UAP uit, en ook hier werkt roaming super.

Uiteindelijk ook op een andere (grote) locatie overgestapt naar UAPs omdat ze daar WiFi problemen hadden en ook daar zijn nu geen problemen meer.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik had bij het lezen van de titel mijn keuze al gemaakt, Ubiquiti maakt erg degelijk spul. Mooi om die keuze ook in de praktijk bevestigd te zien :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Darkfreak schreef op zondag 03 mei 2015 @ 23:35:
Inmiddels hebben wij Ubiquiti Unifi AP's aangschaft waarvan er twee in de bieb zelf hangen (waar voorheen 3 TP-LINK's zaten welke dus niet voldoende waren).
Nog getest met 1 in het midden? 15m zou toch geen enkel probleem mogen zijn.
Pagina: 1