Beste Tweakers, Netwerk-guru's en overigen,
Ik ben op zoek naar accesspoints om te plaatsen bij het bedrijf waar ik werk (een Bibliotheek).
Momenteel hebben wij een DrayTek Vigor 2920 (onze router die tevens als AP dient) in een hoek van de bieb staan en een TP-LINK TL-WA801ND in de andere hoek.
De roaming laat behoorlijk te wensen over, en bij het geven van workshop, wanneer 15+ man tegelijk moeten verbinden) wil het verbinden nogal problemen leveren.
We zijn dus van plan om de TP-LINK en DrayTek te vervangen als APs door nieuwe APs die we verdelen.
Momenteel twijfel ik tussen twee APs: Ubiquiti UniFi en TRENDnet TEW 690AP.
Onze bibliotheek is een redelijk rechthoekige locatie van ongeveer 24x20 meter (*klik*)
Het rode vierkantje geeft aan waar de DrayTek staat.
Het groene vierkantje geeft aan waar de TP-Link staat.
Binnen het blauwe kader is waar dekking gewenst is.
VLNR = ~24m
VBNB = ~20m
Zoals jullie zien zijn de locaties van de twee APs alles behalve ideaal (de DrayTek kunnen wij niet verplaatsen gezien die in de switchkast staat waar die nu is en onze router/dhcp is). De TP-LINK kan verplaatst worden, maar zal nooit voldoende dekking bieden voor het gewenste gebied.
Op dit moment neig ik naar de Ubiquiti UniFi, mede door de bijbehorende UniFi Controller.
De TRENDnet kwam echter vorig jaar als beste uit de test door HWI en wordt ook toegejuicht.
Momenteel ben ik van plan om 3 APs aan te schaffen om in dekking te voorzien.
Als ik echter naar de Ubiquiti kijk geeft deze een bereik van 122 meter aan. Dit zal ongetwijfeld niet de daadwerkelijke afstand zijn, maar ik twijfel in dat geval wel of ik aan één a twee niet voldoende heb om een gebied van 20x24 meter te dekken?
Gewenst:
Welke zouden jullie adviseren?
Of hebben jullie een volledig ander advies?
Ik twijfelde trouwens heel erg om dit niet onder aankoopadvies te plaatsen.
Echter wil ik eerst even duidelijkheid hebben in alle voor en nadelen van de verschillende merken en mogelijkheden.
Als dit alsnog beter onder aankoopadvies hoort mijn excuses, een modje mag dit topic (en mijn achterwerk) dan ook naar het goede forum schoppen
Ik ben op zoek naar accesspoints om te plaatsen bij het bedrijf waar ik werk (een Bibliotheek).
Momenteel hebben wij een DrayTek Vigor 2920 (onze router die tevens als AP dient) in een hoek van de bieb staan en een TP-LINK TL-WA801ND in de andere hoek.
De roaming laat behoorlijk te wensen over, en bij het geven van workshop, wanneer 15+ man tegelijk moeten verbinden) wil het verbinden nogal problemen leveren.
We zijn dus van plan om de TP-LINK en DrayTek te vervangen als APs door nieuwe APs die we verdelen.
Momenteel twijfel ik tussen twee APs: Ubiquiti UniFi en TRENDnet TEW 690AP.
Onze bibliotheek is een redelijk rechthoekige locatie van ongeveer 24x20 meter (*klik*)
Het rode vierkantje geeft aan waar de DrayTek staat.
Het groene vierkantje geeft aan waar de TP-Link staat.
Binnen het blauwe kader is waar dekking gewenst is.
VLNR = ~24m
VBNB = ~20m
Zoals jullie zien zijn de locaties van de twee APs alles behalve ideaal (de DrayTek kunnen wij niet verplaatsen gezien die in de switchkast staat waar die nu is en onze router/dhcp is). De TP-LINK kan verplaatst worden, maar zal nooit voldoende dekking bieden voor het gewenste gebied.
Op dit moment neig ik naar de Ubiquiti UniFi, mede door de bijbehorende UniFi Controller.
De TRENDnet kwam echter vorig jaar als beste uit de test door HWI en wordt ook toegejuicht.
Momenteel ben ik van plan om 3 APs aan te schaffen om in dekking te voorzien.
Als ik echter naar de Ubiquiti kijk geeft deze een bereik van 122 meter aan. Dit zal ongetwijfeld niet de daadwerkelijke afstand zijn, maar ik twijfel in dat geval wel of ik aan één a twee niet voldoende heb om een gebied van 20x24 meter te dekken?
Gewenst:
- Dekking/Roaming binnen het blauwe kader
- Mogelijkheid om zonder moeite 10~20 tegelijk per AP van een stabiele verbinding te voorzien
- Eenvoudig te beheren (zodat in mijn afwezigheid het beheer makkelijk aan stagiar of collega uitgelegd kan worden)
- Bij voorkeur aan de 'goedkope' kant (80~90 euro excl BTW per AP max, dus 240~270 voor alle drie max )
- Statistieken/informatie over gebruik
Welke zouden jullie adviseren?
Of hebben jullie een volledig ander advies?
Ik twijfelde trouwens heel erg om dit niet onder aankoopadvies te plaatsen.
Echter wil ik eerst even duidelijkheid hebben in alle voor en nadelen van de verschillende merken en mogelijkheden.
Als dit alsnog beter onder aankoopadvies hoort mijn excuses, een modje mag dit topic (en mijn achterwerk) dan ook naar het goede forum schoppen
[ Voor 4% gewijzigd door Darkfreak op 06-02-2015 15:39 ]
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻