upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

• dr.salt
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02 16:59
Hoi,

Ik heb hier recent een tweedehands game pc gekocht, met de bedoeling om Blizzard games te spelen en occasioneel eens een steam game.
Omdat het me toch bevalt om terug op de pc te gamen overweeg ik om enkele componenten eventueel te upgraden om er nog iets meer power uit te halen (bvb dying light draait momenteel op low settings ok maar zou beter kunnen).

De specs zijn de volgende:

Behuizing; Bitfenix Prodigy M Wit
Processor; Intel Core i5-3470
Videokaart; Asus Radeon HD7850-DC2-2GD5-V2
Geheugen; 12GB DDR3
Opslag; 500GB Sata schijf
Moederbord; ASRock B75 Pro3-M
Power Supply; Cooler Master B500 ver.2

De vraag is dus waar ik voor een redelijke prijs een upgrade kan doorvoeren (bvb grafische kaart, al dan niet met 2dehands)? Ik heb alle next gen consoles dus daar kan ik terecht voor de grote kleppers, het hoeft dus niet de absolute top te zijn (wat wrs ook niet kan met de combo moederbord / processor?).

Alvast bedankt voor de tips !

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
de cpu voldoet in principe nog prima, ram geheugen is ook ruim voldoende, je kunt evt kijken naar iets als:
V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X --- REFURBISHED DUS ALS NIEUW

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
Dying light heeft, als ik me niet vergis, een verschrikkelijk slechte engine die zelfs moeite heeft om goede fps te produceren met dure videokaarten.

Een R9 280X heeft 2x zoveel unified shaders als de 7850 die je nu hebt en zal een stuk beter presteren.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Upgrade, move naar CAA.

• dr.salt
Kan je me nog een paar mogelijkheden van kaartjes geven? Ik veronderstel dat die zaken tegenwoordig gewoon plug and play zijn? Drivers zal die wel automatisch downloaden?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Die eerder genoemde 280X is eigen de go-to kaart op het moment. Zeker met die tweedehands prijs van 140 euro is er nieuw niks vergelijkbaars te krijgen. Je bent dan minstens het dubbele kwijt.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 06-02-2015 14:57 ]

Verwijderd

Tweedehands zou ik ze sws niet kopen. Vaak zijn ze gebruikt voor Bitcoin minen of iets dergelijks

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Afgezien dat minen niet slecht hoeft te zijn voor kaarten, blijkt uit de desbetreffende ad niet dat daarmee gemined is.
Dit betreffen videokaarten die net bij Sapphire uit Hongkong vandaan komen.
Ze zijn refurbished en dus ZO GOED ALS NIEUW.
Gezien de vele goede recenties van de verkoper hoef je denk ik niet bang te zijn.

Verwijderd

Als kaarten gebruikt zijn voor minen, hebben de fans hoogstwaarschijnlijk 24/7 op 100% gedraaid. En dat komt de levensduur niet ten goede. Maar als je een goede tweedehandse aan kan komen zal ik daar zeker voor gaan! (zoals in die advertentie. Had hem niet gezien haha)
En dr. salt, als het goed is komt er een cd'tje bij met drivers, als dat niet het geval is kun je ze gewoon van internet downloaden. Let trouwens wel op of je voeding de juiste aansluitingen heeft voor een andere kaart, dat verschilt vaak! Maar volgens mij heeft jou voeding gewoon de goede.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 15:32 ]

• dr.salt
Ik heb een Cooler Master B500 ver.2, waar vind ik of die compatibel zijn?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoe oud is dat ding? Is niet echt de beste kwaliteit. Nu je toch aan het upgraden bent is het misschien geen gek idee om die meteen mee te nemen.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:30:
Als kaarten gebruikt zijn voor minen, hebben de fans hoogstwaarschijnlijk 24/7 op 100% gedraaid. En dat komt de levensduur niet ten goede.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Sommigen beweren dat gamen slechter is omdat de fans dan juist steeds opspinnen.

Hoe dan ook, de 280/290 kaarten die nu vanuit de mijnbouw op de tweede hands markt komen kunnen nooit zolang gedraaid hebben dat dit heel veel invloed gaat hebben op de levensduur van de kaart. Eer de fans de geest geven is je kaart grafisch niet meer interessant.

[ Voor 69% gewijzigd door br00ky op 06-02-2015 15:37 ]

Verwijderd

Ik heb gekeken, en jou voeding is gewoon compatible! Geen zorgen dus

• dr.salt
Dus... voeding ook upgraden of niet? :D

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ligt aan de leeftijd (al is die natuurlijk nog niet lang uit)...

[ Voor 47% gewijzigd door br00ky op 06-02-2015 15:39 ]

Verwijderd

Zelf weten, ik denk eerlijk gezegd niet dat dat nodig is, zolang die nog stroom geeft en de fan draait is het nog goed toch haha :p

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 15:40 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Euh, nee. Je zal niet de eerste zijn met lekkende/bolle elco's door middelmatige keus qua interne componenten.

Regel één, koop een voeding met fatsoenlijke, goede condensatoren. Die B500 valt daar niet echt onder, maar gezien de datum van introductie (najaar 2014) zal die nog niet zo heel lang in de pc van TS zitten. Nu vervangen lijkt me dan niet nodig, maar na het verstrijken van de garantie zou ik eens wat anders gaan zoeken.

Verwijderd

Nog ff houden dus haha

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 15:46 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
NitroX infinity schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:55:
Dying light heeft, als ik me niet vergis, een verschrikkelijk slechte engine die zelfs moeite heeft om goede fps te produceren met dure videokaarten.

Een R9 280X heeft 2x zoveel unified shaders als de 7850 die je nu hebt en zal een stuk beter presteren.
De enige zelf is niet slecht. Alleen om 1 of andere reden wil/kan hij maar 1 cpu core gebruiken. Dit zorgt er voor dat alle toeters en bellen op high end pcs vrijwel nut heeft. Alleen view distance heeft een grote impact. (wat extra cpu kracht vraagt) lossen ze dit op is er vrij weinig aan de hand.

• dr.salt
Ik wil jullie bedanken voor de snelle en vooral volledige reacties :).
Ik denk dat ik me zo'n kaart ga aanschaffen, in de hoop er nog enkele jaartjes mee verder te kunnen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
br00ky schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:42:
Euh, nee. Je zal niet de eerste zijn met lekkende/bolle elco's door middelmatige keus qua interne componenten.

Regel één, koop een voeding met fatsoenlijke, goede condensatoren. Die B500 valt daar niet echt onder, maar gezien de datum van introductie (najaar 2014) zal die nog niet zo heel lang in de pc van TS zitten. Nu vervangen lijkt me dan niet nodig, maar na het verstrijken van de garantie zou ik eens wat anders gaan zoeken.
Waar haal je vandaan dat de CM B500 rev 2 niet goed is? Ik vind er geen goede review van, HWI heeft een review van de B500 (die wel teveel afwijkingen toont op de 12V lijn dus echt geen aanrader) maar dat is een heel ander model. Ver 2 is geen revisie, het ontwerp lijkt er absoluut niet op, de ver 2 is bv single rail tegenover dual rail. En ik vertrouw sowieso geen HWI voeding review, zij vinden het blijkbaar wel belangrijk om de lengte van alle kabels te meten, maar testen onder thermische belasting kan dan niet. Of zelfs nog maar iets zeggen over de gebruikte componenten is er al teveel aan.

Je kunt eigenlijk geen voedingen afschieten op basis van het feit dat er geen reviews van zijn. De sites die zich daar mee bezig moeten houden, reviewen liever 1600W halo voedingen die geen kat nodig heeft (al diegenen die 4 videokaarten gebruiken, of extreem overklokken mogen hun hand nu opsteken). De B500 ver 2 is blijkbaar niet interessant genoeg om te reviewen. De B500 ver2 heeft overigens wel een 80Plus rating, zij het dan de EU variant omdat die niet gemaakt is voor 110V. Die zogenaamde "ecoPSU 85" bij de specificaties heb ik zo wel mijn twijfels bij of dat een legitieme rating is.

Om maar te zeggen, tenzij de voeding kapot gaat, moet de TS die voeding niet vervangen.

Wat betreft de videokaart, met tweedehands videokaarten is geen enkel probleem, en dat ze voor mining gebruikt zouden zijn is onzin. Het is al meer dan een half jaar niet rendabel meer om nog te minen met GPU's, die zijn ondertussen al lang verkocht. Als een kaart refurbished is, dan is dat omdat er een stickertje o.i.d. niet goed opplakte. Je zou imo goed gek zijn om een nieuwe videokaart van €220 te kopen als een "tweedehandse" van €140 even snel of sneller is (tenzij je beperkt bent in ruimte en vermogen, dan is de GTX 960 de best presterende die je kunt krijgen). Als je meer wilt besteden, zijn er ook veel goede R9 290's te vinden. Als je een gelijk of beter presterende Nvidia wilt, moet je al een GTX 780 of GTX 970 halen.

Wat betreft de drivers, als je bij AMD blijft, kun je gewoon de oude videokaart vervangen door de nieuwe. Als je een Nvidia kaart koopt, moet je de AMD drivers eerst verwijderen, de videokaarten verwisselen en dan de Nvidia drivers installeren. Al heb ik ook al wel gehoord dat het mogelijk is om de drivers van de oude videokaart geïnstalleerd te houden. Je moet wel manueel de drivers installeren, er zijn wel universele drivers die Windows in het begin gebruikt, maar die zijn nauwelijks geschikt voor games. Je maakt veel prestatiewinst met de eigen drivers van AMD/Nvidia. Ik mag hopen dat je nu toch ook de AMD drivers hebt draaien? (Catalyst Control Center).

Een upgrade die ik zou uitvoeren, maar die je in games niet echt winst gaan opleveren, is een SSD (bv http://tweakers.net/price.../crucial-mx100-256gb.html). Dat doet je systeem veel sneller aanvoelen, maar in games gaan de laadtijden hooguit iets sneller zijn.

• dr.salt
Ik heb een ssd in men imac en macbook dus das helemaal niet nodig :).
Die jaart zal dus ook passen in de kleine case die ik heb.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Je voeding is maar 140 mm lang, dus die beperkt de lengte van de videokaart niet. Bitfenix geeft blijkbaar geen informatie hoe lang de videokaart precies mag zijn, maar ik denk dat alle kaarten korter dan 30cm moeten passen (misschien ook wel meer). Je moet misschien wel opletten met videokaarten die 3 fans hebben, die zijn wat langer, maar die tweedehandse Sapphire R9 280X is maar 26cm lang.

Wat betreft SSD, je gebruikt die iMac en MacBook niet terwijl je deze pc gebruikt toch? Elke pc heeft een SSD nodig :P.

[ Voor 13% gewijzigd door MacPoedel op 06-02-2015 18:51 ]

• dr.salt
Wat ik bedoel is dat de game pc niet dient om te multitasken ofzo, een ssd heeft dus weinig voordeel :).

• dr.salt
Heb die kaart gekocht + 750W voeding just to be sure.

Alles werkt naar behoren, alleen merk ik nog niet meteen een gigantisch prestatieverschil.

[ Voor 67% gewijzigd door dr.salt op 11-02-2015 16:20 ]

Verwijderd

Als je zeker wil zijn koop je een betere kwaliteit voeding. Het domste wat je kan doen is een voeding van zo veel mogelijk vermogen voor dezelfde of lagere prijs.

Die voedingen zijn namelijk vaak van erg gare kwaliteit en kunnen soms niet eens de helft van het beloofde vermogen leveren maar zijn sowieso altijd veel te duur voor wat je krijgt. Zo'n voeding is alles behalve zeker ook, zulke voedingen slopen namelijk PC's, letterlijk....

• dr.salt
Heb nu een Corsair CX750watt

• dr.salt
Hmm, te vroeg victorie gekraaid, pc is al vanzelf uitgevallen en nu detecteert ie de drivers al niet meer -_-. Kat in een zak gekocht?
Pagina: 1