Gaming PC advies

Pagina: 1
Acties:

• Sabrac
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-09-2022

Sabrac

<SG> Sabrac#2206

Topicstarter
Allen,

Na jaren trouwe dienst wordt het tijd om mijn oude pc te gaan vervangen met een nieuwe gaming pc.
Mijn vorige pc was zelf in elkaar gezet en is erg goed bevallen voor het budget dat ik er destijds voor had.
Echter heb ik toen de fout gemaakt dat ik niet om advies heb gevraagd bij anderen.
Hierdoor bleken bepaalde onderdelen toch niet zo geweldig te zijn als ik voorheen dacht.
Deze fout laat ik me niet nog een keer overkomen, vooral gezien ik nu een behoorlijk stuk meer tot mijn beschikking heb (qua budget).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is bedoelt om er sowieso de komende 5 jaar mee te kunnen gamen en het liefst op een zo hoog mogelijke setting.
Denk hierbij aan The Witcher 3, Skyrim met veel mods en dergelijke games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een exacte max is er niet, alhoewel ik wel de ideaal prijs rond de 1500 euro inschat.
Dit is puur de PC, geen toetsenbord, muis of scherm.. deze haal ik er nog wel allemaal bij, maar staan buiten deze kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Puur met het oogpunt op toekomst bestendig zoek ik een systeem dat 4k resolutie aankan met een uitstekende performance.
Gezien het hier om een gaming setup gaat, lijkt me een quad core processor meer dan genoeg.
Verder dacht ik aan 2 videokaarten, minimaal 16 gb ram, een 128 tot 256 gb SSD, een 2 TB normale HDD.
Daarnaast wordt de PC ook gebruikt voor LAN parties bij kameraden die niet altijd genoeg kabel aansluitingen heeft, dus een netwerk kaart die zowel draadloos als bedraad kan.

Dit is de lijst die ik zelf heb samengesteld met de gestelde eisen, echter zit ik met deze lijst wel lichtelijk over mijn gewenste budget heen. Daarnaast zit hier nog geen wireless netwerk kaart bij, maar zat in dit geval te denken aan een Wireless usb dongel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 217,95€ 217,95
1Asus Z97-A€ 144,82€ 144,82
2MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 369,95€ 739,90
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 74,-€ 74,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,95€ 97,95
1Noctua NH-D14€ 68,95€ 68,95
1G.Skill F3-12800CL10D-16GBXL€ 130,-€ 130,-
1Seasonic M12II Evo 750W€ 94,90€ 94,90
1Crucial MX100 128GB€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.632,42

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Er is geen voorkeur qua merk, zolang ze maar aan de eisen voldoen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te zwaar en het liefst niet te luidruchtig.

Ga je overklokken?
Nee, er zijn hier geen plannen voor.

Wat wil je precies weten?

1) Zijn er voor het budget betere onderdelen te halen (Best bang for buck)
2) Zijn er, met het oog op de minimale 5 jaar levensduur van de pc, betere onderdelen voor een minimaal hogere prijs?
3) Gaat het systeem zoals deze is opgesteld uberhaubt wel werken.
4) Ander advies dat men wil geven, altijd welkom :).

Zabrac - lvl 90 Feral / Guardian Druid - Diabloprogress

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-03 21:50
Volgens mij vallen er twee dingen op:
Als je niet wil overklokken, je CPU biedt deze ruimte ook niet echt, kun je volstaan met een veel goedkoper moederbord. (even kijken naar welke aansluitingen je wenst en dan een goedkope eruit pikken).
En check de compatibiliteit met de CPU van de goedkopere boardjes wel even op site van de fabrikant, misschien ondersteunen die deze pas vanaf een bepaalde BIOS.

Je voeding lijkt mij behoorlijk aan de zware kant voor deze build.
Misschien kun je hier ook nog wel het e.e.a. aan besparen.

dit zijn de zaken die mij opvallen, verder ziet het er keurig uit naar mijn idee, hoewel je het nut van 16gb in twijfel kan trekken. Maar misschien icm met 5 jaar toekomstperspectief kun je dit verklaren.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13
Als je niet gaat overklokken dan is een moederbord met Z97 chipset niet nodig en ook veels te duur.

Neem als processor de pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed dat scheelt zeer weinig in prestaties.

Moederborden;
H81; pricewatch: ASRock H81M-HDS
B85; pricewatch: ASRock B85M Pro4
H97; pricewatch: Gigabyte GA-H97-HD3

Geheugen kan wat goedkoper; pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

SLI? Meh. Koop liever één GTX 970 of een R9 290 en over twee of drie jaar weer een nieuwe high-end videokaart. Kost hetzelfde als, of zelfs minder dan, dit SLI setje maar is goed genoeg.

SSD; met dit budget en wat je ermee gaat doen is 256GiB toch echt wel het minimum.

Als je voor 1 videokaart gaat is een 450Watt voeding voldoende. Een pricewatch: Seasonic S12G 450W bijvoorbeeld.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
bang for buck is wellicht meer 2x R9 290(x) crossfire ipv 2x GTX 970 sli maar ook de gtx970 sli presteert erg goed:
http://www.guru3d.com/art...gtx-970-sli-review,1.html
het is net hoe ver je wilt gaan, en wat je wensen/eisen zijn..
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2405548

met 2x gtx 970 kun je met een lichtere (watt) psu af.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerXs op 06-02-2015 12:54 ]

• Sabrac

Sabrac

<SG> Sabrac#2206

Topicstarter
TooTall_NL schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:52:

dit zijn de zaken die mij opvallen, verder ziet het er keurig uit naar mijn idee, hoewel je het nut van 16gb in twijfel kan trekken. Maar misschien icm met 5 jaar toekomstperspectief kun je dit verklaren.
Heb op het moment 8 gb RAM in mijn PC en heb hier af en toe het limiet al van bereikt. Tijdens het gamen heb ik vaak nog wel wat andere programma's open staan, alhoewel dit niet heel vaak voorkwam.. misschien dat 8 gb uiteindelijk wel genoeg is.
NitroX infinity schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:53:
...

SLI? Meh. Koop liever één GTX 970 of een R9 290 en over twee of drie jaar weer een nieuwe high-end videokaart. Kost hetzelfde als, of zelfs minder dan, dit SLI setje maar is goed genoeg.

...
Ik zal nogmaals naar de processors, de moederbord en de SSD kijken op basis van deze gegevens.

De vraag die ik echt heb met slechts één GTX970 / R9 290 is.. kunnen deze uiteindelijk ook 4k op hoge settings aan? Dit was namelijk de voornaamste reden dat ik voor SLI koos i.p.v een enkele kaart.
TweakerXs schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:53:
bang for buck is wellicht meer 2x R9 290(x) crossfire ipv 2x GTX 970 sli maar ook de gtx970 sli presteert erg goed:
http://www.guru3d.com/art...gtx-970-sli-review,1.html
het is net hoe ver je wilt gaan, en wat je wensen/eisen zijn..
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2405548

met 2x gtx 970 kun je met een lichtere (watt) psu af.
Ook hier bedankt voor het advies, zal zeker even kijken of ik liever voor de R9 290 of de GTX 970 ga (en de psu daarop aanpassen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Sabrac schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:10:
[...]
De vraag die ik echt heb met slechts één GTX970 / R9 290 is.. kunnen deze uiteindelijk ook 4k op hoge settings aan? Dit was namelijk de voornaamste reden dat ik voor SLI koos i.p.v een enkele kaart.
Met enkele 970/980/290 is dat niet optimaal. Daarvoor ben je dus nog iets te vroeg. Op welke termijn moet er op 4k gegamed gaan worden? CFx en SLI is immers ook niet allemaal fun and games.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 06-02-2015 13:16 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13
Heb je al een 4K monitor? Zo nee, wanneer wil je die gaan aanschaffen? Als het pas over 2 of drie jaar is dan is één videokaart nu nog ruim voldoende.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Sabrac

Sabrac

<SG> Sabrac#2206

Topicstarter
NitroX infinity schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:16:
Heb je al een 4K monitor? Zo nee, wanneer wil je die gaan aanschaffen? Als het pas over 2 of drie jaar is dan is één videokaart nu nog ruim voldoende.
br00ky schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:16:
[...]

Met enkele 970/980/290 is dat niet optimaal. Daarvoor ben je dus nog iets te vroeg. Op welke termijn moet er op 4k gegamed gaan worden? CFx en SLI is immers ook niet allemaal fun and games.
De bedoeling was om het 4K scherm tegelijkertijd met de PC aan te schaffen.
Tenzij jullie adviseren om het eerst op 2K te houden en pas over enkele jaren naar 4k gaming te kijken. (gezien de aangegeven ideaal prijs voor de pc)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Qua budget kan het wel, dat is het punt niet. Of de tekortkomingen van SLI/CFx te overzien zijn voor je, zul je zelf moeten uitzoeken. Check of je favoriete games uberhaupt werken. Dat verschilt nogal.

• Sabrac

Sabrac

<SG> Sabrac#2206

Topicstarter
Uiteindelijk qua CPU en RAM wel hetzelfde gebleven, qua videokaarten heb ik besloten om toch inderdaad maar geen gebruik te maken van SLI / CFx (tenminste, niet direct...). Hierdoor is m'n voeding ook zoals voorgesteld teruggeschaald. En de SSD is van 128 naar 256 verhoogd.

Bedankt voor de tips, PC is besteld.

[ Voor 6% gewijzigd door Sabrac op 10-02-2015 07:51 ]

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Just in case. SLI werkt niet op H97 boordjes en crossfire is niet ideaal. Dus wil je crossfire/SLI zul je een Z97 moeten hebben ;)
Pagina: 1