Ik ben op zoek naar een vervanger van ons huidige antivirus voor op onze servers (2003 tot 2012R2). Momenteel draaien we Kaspersky Endpoint Security 10 en Kaspersky For Servers Enterprise Edition 8 (door elkaar). De performance hiervan is op zich redelijk, maar het management via de management console van Kaspersky vinden we r*k. Ook hebben we wat issues gehad met de config waardoor de firewalls aan stonden en bij het uitzetten servers 5 minuten niet bereikbaar waren... Tijd voor een ander AV dus.
Op onze client draaien we NOD32. Beleid is dat we niet het zelfde AV op de servers draaien, die valt dus helaas af
Op AV Comparatives, etc. heb ik allemaal al gezocht. Hele lijsten met mooie abstracte cijfertjes. Soms ook een aanbeveling voor wat betreft het beheersgemak. Jammer genoeg schijnt KAV ook makkelijk te beheren te zijn, terwijl wij die interface/setup gruwelijk omslachtig vinden.
Mijn vraag:
Wat is een goed AV product voor op servers, waarbij vooral van belang is dat het management erg simpel is. We hebben meerlaags beveiliging, dus detectie ratio is niet prio1.
Vereisten:
Op onze client draaien we NOD32. Beleid is dat we niet het zelfde AV op de servers draaien, die valt dus helaas af
Op AV Comparatives, etc. heb ik allemaal al gezocht. Hele lijsten met mooie abstracte cijfertjes. Soms ook een aanbeveling voor wat betreft het beheersgemak. Jammer genoeg schijnt KAV ook makkelijk te beheren te zijn, terwijl wij die interface/setup gruwelijk omslachtig vinden.
Mijn vraag:
Wat is een goed AV product voor op servers, waarbij vooral van belang is dat het management erg simpel is. We hebben meerlaags beveiliging, dus detectie ratio is niet prio1.
Vereisten:
- Mogelijkheid tot het centraal regelen van policies en het ophalen van updates (vanaf een master server).
- Mogelijkheid tot het simpel maken van uitzonderingen op de policy op een per server basis (on write scan, i.p.v. on acces, etc.).
- On write scan moet mogelijk zijn, in plaats van on access/execute.
- Moet draaien op 32 en 64bits Windows (eigenlijk alles na 2003).
- Liefst zo min mogelijk overhead (liever geen firewall, ips, etc.).
- Bij voorkeur geen antivirus op hypervisor niveau (we gebruiken VMWare).