Vervanging videochip A10 6800K

Pagina: 1
Acties:

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zoek een?
Videokaart ter vervanging van mijn APU in de A10 6800K. Nu zit er een Radeon HD8670 in icm met de processor. Ik hoef niet de toptitels spellen te spelen, maar sommige racesims en Euro Truck Simulator wel op de max instellingen. Nu heb ik het idee dat ik niet aan de max zit qua graphics.

Wat is je budget?
tussen de 100 en de 150 euro, maar minder mag natuurlijk ook

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen merken voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
AMD A10 6800K, 16 GB Kingston HyperX, Gigabyte GA-F2A85XM-D3H, 2 x Iiyama ProLite XB2483HSU

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:58
Waarom denk je dat je niet aan de max settings zit? Je kan toch gewoon in de opties kijken?

Tevens kan je het best even een lijstje maken van je producten zodat wij makkelijk kunnen zien welke specs er in zitten. Tevens is 2de hands een oplossing? En wat heb je zelf al gevonden? Eigen inzet is nog steeds nodig op tweakers.net

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Welke voeding heb je?

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Inderdaad, een eigen voorstel MOET...
Zoals hierboven word vermeld, willen we graag je voeding merk, type en wattage weten. Dit staat meestal op een sticker.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Simbob
  • Niet online
De voeding die erin zit is een pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W CM
Voor mijn huidige config is dit voldoende.

De ultra settings in Euro Truck Simulator kan ik wel spelen, maar dan wordt alles erg traag en niet echt soepel speelbaar.
En dan heb ik het nog niet over de high settings in andere spellen.
De videochip is de bottleneck is mijn idee.

Zelf na wat revieuws gelezen te hebben kwam ik uit op de pricewatch: XFX Radeon R7 260X 2GB
Deze kaart is aardig stil wat een vereiste is
Maar echt verstand van de huidige technieken heb ik niet, vandaar de vraag om hulp.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:17
De 260X is een low-end kaart. Je kunt beter kijken naar een tweedehands 7950 of een 280(X).

Dat zijn hele goede kaarten die ongeveer alle spellen, zeker ETS op max kunnen spelen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

260X is pakweg 70% sneller: http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R7-260X-vs-Radeon-HD-8670
Een r9 270 pakweg bijna 3x sneller http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-270-vs-Radeon-HD-8670
Dat is dus veel interressanter.
pricewatch: Sapphire R9 270 2GB DUAL-X (Lite Retail)

[ Voor 68% gewijzigd door Madrox op 08-02-2015 10:12 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Natuurlijk, maar al weer snel 20 euro duurder en duidelijk boven zijn budget. Tenzei je een gok neemt met Pixmania. Zoveel sneller is die 270x dan ook weer niet: http://www.legitreviews.c...ideo-card-review_128803/4
260x = 51 fps
270 = 69 fps
270x= 75 fps

Het prestatie verschil tussen 260x en 270 is significant groter.

2de hands kan je nog beter shoppen btw; V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC)
Een GTX760 voor slechts 120 euro.

[ Voor 81% gewijzigd door Madrox op 08-02-2015 11:13 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Nee, bij sites zoals GPUboss (en CPUboss) moet je wegblijven. Lees daadwerkelijke reviews met benchmarks om conclusies over prestaties te vormen.

Qua prestaties; een HD8670 is gelijk aan een R7 250. Een tweedehands HD7850 (R7 265) zou stukken beter moeten presteren.

[ Voor 8% gewijzigd door NitroX infinity op 08-02-2015 12:35 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ehmm, 3dmark scores zijn nogal veelzeggend. Niet alles, maar toch zegt dat al een heleboel.
http://www.allround-pc.co...250-260x-r9-270x-und-280x
Komt aardig overeen met wat ik al zei. Zo waardeloos zijn die cijfers bij cpu/gpu boss dus niet.
Ben het dan ook niet 100% eens met jouw oordeel.

Wat je niet ziet, is wat de hardware doet bij een specifiek spel. Als je daar naar op zoek bent, kan je inderdaad beter op zoek gaan naar specifieke game benchmarks. Daar kunnen we het over eens zijn.

[ Voor 74% gewijzigd door Madrox op 08-02-2015 12:55 ]

• Simbob
  • Niet online
Bedankt allen voor de aanvullende info.
Ik ga zeker V&A en MP in de gaten houden.

• Simbob
  • Niet online
Door omstandigheden heb ik begin dit jaar niet veranderd aan de GPU zoals hierboven wel de bedoeling was.
Maar daar moet deze week wel verandering in komen.

Zoals al geschreven heb ik de AMD A10 6800K met een Radeon HD 8670 chip erop als GPU.
Omdat ik mijn systeem wel stil wil houden zoals nu het geval is, is mijn oog gevallen op een

http://tweakers.net/pricewatch/421049/palit-geforce-gtx-750-ti-kalmx-passive-2gb/reviews/

Is dit een goede vooruitgang of zal ik toch aan een kaart moeten met een fan?

Het gaat niet om grote games, maar nu het buiten slecht weer is speel/fiets ik graag met Zwift. Dat is online trainingssoftware in een game-jasje.
Wanneer er veel fietsers online zijn daalt de framerate en is het niet meer lekker trainen/spelen.

De minimale specs zijn voor dit:
Processor: Intel Core 2 Duo
Memory: 4GB
Graphics: 1GB dedicated GPU, or embedded Intel HD 4000/AMD R5
Hard Drive: 4GB of free space

Als ik wat benchmarksites raadpleeg zoals deze
http://www.videocardbench...eForce+GTX+750+Ti&id=2815
zit daar best wel veel verschil in qua resultaat. Maar merk ik dat ook?

Mocht de AMD A10 zelf de bottleneck zijn hoor ik dat graag.
Een nieuw systeem zit in de planning voor 2016

[ Voor 7% gewijzigd door Simbob op 11-12-2015 12:45 ]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

ncornelisse schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 12:43:
Door omstandigheden heb ik begin dit jaar niet veranderd aan de GPU zoals hierboven wel de bedoeling was.
Maar daar moet deze week wel verandering in komen.

Zoals al geschreven heb ik de AMD A10 6800K met een Radeon HD 8670 chip erop als GPU.
Omdat ik mijn systeem wel stil wil houden zoals nu het geval is, is mijn oog gevallen op een

http://tweakers.net/pricewatch/421049/palit-geforce-gtx-750-ti-kalmx-passive-2gb/reviews/

Is dit een goede vooruitgang of zal ik toch aan een kaart moeten met een fan?

Het gaat niet om grote games, maar nu het buiten slecht weer is speel/fiets ik graag met Zwift. Dat is online trainingssoftware in een game-jasje.
Wanneer er veel fietsers online zijn daalt de framerate en is het niet meer lekker trainen/spelen.

De minimale specs zijn voor dit:
Processor: Intel Core 2 Duo
Memory: 4GB
Graphics: 1GB dedicated GPU, or embedded Intel HD 4000/AMD R5
Hard Drive: 4GB of free space

Als ik wat benchmarksites raadpleeg zoals deze
http://www.videocardbench...eForce+GTX+750+Ti&id=2815
zit daar best wel veel verschil in qua resultaat. Maar merk ik dat ook?

Mocht de AMD A10 zelf de bottleneck zijn hoor ik dat graag.
Een nieuw systeem zit in de planning voor 2016
Als je begint met wat je budget is het al wat makkelijker ;)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Simbob
  • Niet online
De voorgestelde kaart is ca 135 euro.
Dat is ook de snelste passieve kaart die ik zo kan vinden, dus als het rond die prijs blijft is het goed.

Mocht de cpu de bottleneck zijn in dit verhaal zal ik een potje moeten opentrekken, maar dan moet er meer vervangen worden.

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Dan kun je beter voor dit gaan: V&A aangeboden: Sapphire R9 280X DUAL-X zo goed als nieuw

Is een stuk sneller en net zo duur

• Simbob
  • Niet online
Ja, dat zou een optie kunnen zijn, maar ik het systeem graag stil houden.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
Tenzij je voor de rest je systeem er op bouwt om zo stil mogelijk te zijn (bv processor ook fanloos gekoeld en één of twee grote, trage fans die je hele behuizing koelen), heeft het weinig zin om de videokaart fanloos te nemen. Een zuinige videokaart met fan hoor je ook nauwelijks en zeker als de processor ook actief gekoeld is, komt de videokaart daar zelden bovenuit. Daarnaast heb je ook nog het geluid van je hardeschijven. De laatste tijd maken veel fabrikanten hun videokaarten semi-passief, dat wil zeggen dat de fan stil staat als de videokaart onbelast/koel genoeg is, bv deze pricewatch: Asus STRIX-GTX950-DC2OC-2GD5-GAMING doet dat truukje (Asus is niet de enige die dit doet hoor, bij mijn weten hebben MSI, EVGA en Gigabyte een vergelijkbaar systeem). De meeste nieuwe videokaarten van het afgelopen jaar hebben zo'n koeling, maar omdat AMD in het lagere segment de laatste tijd eigenlijk alleen oude videokaarten onder een andere naam uitbrengt, moet je vooral naar Nvidia kijken. Maar aan de andere kant, alle videokaarten met een TDP van 150W of lager met een vrij grote koeler zijn bijna onhoorbaar, semipassief of niet.

Ik geef je wel gelijk dat die R9 280X echt niet stil is, die hoor je onder belasting heel nadrukkelijk, maar mijn punt is maar dat een videokaart met fans je systeem niet noodzakelijk luider maakt.

Er is trouwens nog een optie, aangezien je toch al een APU hebt. Je kunt met Dual Graphics een videokaart laten samenwerken met de GPU van je processor, maar dan moet je wel een videokaart nemen met vergelijkbare specificaties. In het geval van de A10-6800K is dit de HD6570 of HD6670, die kun je voor een prikje tweedehands kopen (http://tweakers.net/categ...lZHycjQxAJJ2szE0BAoXlsLAA), zijn ook vrij zuinig en stil, en zo verdubbel je min of meer de prestaties tegenover je huidige APU. Het is wel zo dat Dual Graphics / Crossfire niet voor alle games werkt, in dat geval maak je dan totaal geen winst, en ik denk eerlijk gezegd dat Zwift, wat niet echt een game is, geen Crossfire ondersteunt.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 23:39
Ik weet (uit ervaring) dat de MSI versies van de r9 270 en r9 270x (en de hawk) zeer stil zijn. Ook tijdens load..
Daar staan regelmatig exemplaren van in V&A voor een zelfde prijs als een 750ti.. Stuk sterker dan de 750ti en waarschijnlijk overkill voor je build. Maar geeft je wel weer de kans om, mocht je dat willen, uitstapjes naar zwaardere games te maken waarbij je prima FPS bij hogere instellingen behoudt..

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Los daarvan betekent meer spelers vaak meer load voor de processor, niet voor de videokaart.
Ondanks dat de processor (voor een AMD) behoorlijk snel is, zou ik toch even met een programmaatje kijken of je processor of videokaart de bottleneck is)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:57:
Los daarvan betekent meer spelers vaak meer load voor de processor, niet voor de videokaart.
Ondanks dat de processor (voor een AMD) behoorlijk snel is, zou ik toch even met een programmaatje kijken of je processor of videokaart de bottleneck is)
Als we dan toch bezig zijn, meer spelers is ook meer load op je internet verbinding.

• Simbob
  • Niet online
Bedankt voor de extra info allen.

De MSI staat hier ook in de V&A, ga zo even onderhandelen.

Mijn internetconnectie is wel ok, allemaal Gigabit poorten op de pc/router en een snelle verbinding van Ziggo.

• Simbob
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:57:
zou ik toch even met een programmaatje kijken of je processor of videokaart de bottleneck is)
Over wat voor programma praten we? Ik ben daar wel benieuwd naar.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
Je kunt met MSI Afterburner een on screen display laten verschijnen tijdens het gamen, je moet dat instellen zodat de GPU load en processor load per core zichtbaar is. Als de CPU core load meestal op 100% staat en de GPU load op minder dan 100%, betekent dat dat de processor te traag is voor de GPU, de GPU moet er dan op wachten. Omgekeerd betekent een 100% GPU load dat die maximaal benut wordt, en dat die de tragere component is.

Maar als je integrated graphics gebruikt is die GPU bijna zeker de bottleneck. Een snelheidswonder is de CPU van de A10-6800K niet, en met sterkere videokaarten zal die wel de bottleneck zijn, maar zeker nog niet bij de integrated GPU, ook niet bij een GTX 750 en waarschijnlijk ook niet bij de R9 270.

Voor geïntegreerde graphics is de snelheid van je geheugen trouwens ook van belang, traag geheugen limiteert de APU sterk, je hebt liefst 1866MHz of meer (maar dit speelt dus vooral als je de integrated graphics gebruikt, een losse GPU heeft voor zichzelf heel snel geheugen).

• Simbob
  • Niet online
Ok duidelijk, thx

Er zit 16 Gb geheugen in de pc dat draait op 1866 MhHz.

• Simbob
  • Niet online
Nog even over de MSI R9 270.
Mijn voeding is een pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W CM.

De voeding die minimaal geadviseerd wordt voor de MSI kaart is een minimaal 500 W.

Met de PSU calculator komt ik op een waarde van 493 W met de bovengenoemde kaart erbij.
Dus dan wordt hem niet. De voeding is ca 2,5 jaar oud en dit risico wil ik niet lopen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ncornelisse schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 18:15:
Nog even over de MSI R9 270.
Mijn voeding is een pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W CM.

De voeding die minimaal geadviseerd wordt voor de MSI kaart is een minimaal 500 W.

Met de PSU calculator komt ik op een waarde van 493 W met de bovengenoemde kaart erbij.
Dus dan wordt hem niet. De voeding is ca 2,5 jaar oud en dit risico wil ik niet lopen.
:)
De kaart trekt 150 watt op zijn max. Je cpu heeft een tdp van 100 watt. 50 watt voor de rest en je zit maximaal op 300 watt. Dat trekt die voeding van je wel (op zijn sloffen)

• Simbob
  • Niet online
Van de week via een mede tweaker een Asus R9 270 overgenomen. Gisteren ingebouwd en alles draait super.
Bedankt voor de suggesties en het meedenken.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:58
Geen probleem. Leuk dat je nog even meld dat je er blij mee bent.

Dan zit ons werk er weer op voor nu.
Pagina: 1