Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Onlangs heb ik de AMD Athlon x4 860k aangeschaft en in mijn moederbord geplaatst (MSI A78M-E45), en telkens als ik de pc opstart, schieten de temperaturen omhoog naar rond de 70 graden. en koelt het langzaam af naar rond de 45 graden. Hiervoor had ik de AMD Athlon x4 760K met precies hetzelfde probleem. Nou dacht ik dat het dan niet aan de processor ligt, maar aan de moederbord.
Ook heb ik de laatste bios versie. En heb ik de Hyper evo 212 EVO, en ben ik er zeker van dat ik de cooler goed geplaatst heb met coolpasta. De case heeft ook goede airflow(push&pull) en de koelblok voelt tevens ook niet eens warm/heet aan.

Heeft iemand misschien een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? en eventueel de oplossingen?? :?

Alvast bedankt!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Hoewel het een het ander niet uitsluit, vele monitor programma's kunnen niet omgaan met de nieuwe AMD chipsets. De readouts kloppen dan ook van geen kant in coretemp/realtem/hwInfo

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:27
Heb je al een keer OCCT oid gedraaid om de stabiliteit van je systeem te testen?

Dat je koeler niet warm aanvoelt, hoeft niet te betekenen dat die goed aangesloten zit op de CPU. Beter gezegd, als die niet warm wordt, dan zou ik juist de koelpasta verdenken. Teveel pasta is ook niet goed overigens. Een verschil van 25 graden tussen belast en onbelast is groot.

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 04:23:

...schieten de temperaturen omhoog naar rond de 70 graden. en koelt het langzaam af naar rond de 45 graden...
Dit lijkt toch op een montage probleem, de warmte wordt nl. niet snel genoeg getransporteerd (er vanuit gaande dat je sensor metingen correct zijn).

Hoeveel en welke koelpasta heb je gebruikt? Een druppel ter grootte van een erwt is voldoende. In ieder geval niet zelf uitsmeren omdat je dan lucht bellen ertussen kunt krijgen, en lucht is een heel slechte warmte geleider. Teveel pasta is ook niet goed omdat je dan ook een isolerende werking krijgt.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de coolpasta gebruikt die meegeleverd werd met de hyper 212 evo van coolermaster. Ik heb een druppel gebruikt van ongeveer de grootte van een erwt. Wat soms ook gebeurt is dat ik bij task manager zie dat de cpu af en toe grote spikes heeft, soms opeens wel tot 80% zonder dat ik veel programma's run.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:27
Die spikes zijn niet erg, dat gebeurt vaker, maar levert nauwelijks een verandering van temperatuur. Langdurige processen op 100% zorgen eerder voor een verhoogde temperatuur.

Mij lering een tijd geleden was dat ik teveel pasta erop had gedaan. Dus wellicht nog een keer je past controleren en niet meer dan speldeknop erop doen - zelf niet uitsmeren, maar de CPU bij het aandrukken laten doen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het weer eens opnieuw geprobeerd, deze keer met de Shin Etsu Silicone compound. Probleem blijft hetzelfde.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Met welke software meet je eigenlijk, om millman nog maar eens te herhalen?

[ Voor 33% gewijzigd door br00ky op 06-02-2015 15:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Speccy en Coretemp en HWmonitor gebruikt
Pagina: 1