Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-04-2021
beste tweakers,
Ik heb vorig jaar november een pc in elkaar laten zetten (specs staan onder aan) deze computer heeft soms blue screens of death dit overkomt mij steeds vaker ik heb een paar keer MEMORY-MANAGEMENT als bsod gehad en nu bijna elke dag PFN-LIST-CORRUPT ik word er erg chagrijnig van en wil het graag oplossen.

Ik heb gelezen dat het aan je ram kan liggen deze heb ik al getest met memtest86+ en had 0 errors in 10 passes dus die zijn waarschijnlijk gewoon goed.

ik heb ook gehoord dat ik mijn drivers opnieuw moet installeren maar moet ik dan de nieuwste drivers downloaden of gwn van het cdtje halen aangezien ik echt niet zou weten welke drivers ik allemaal nodig heb?

Ik heb nu 2 minidump files deze kan ik versturen via de mail als iemand deze kan uitlezen en daardoor kan vertellen wat er aan de hand is ik zou het erg op prijs stellen
Mvg Bas van den Hengel (14 jaar)

Specs;
amd athlon 750k
8gb crucial ram
nvidea gtx 660
xfx 550 watt voeding
ssd 120gb
hdd 1tb

[ Voor 119% gewijzigd door bassie909 op 12-02-2015 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-07 23:03
Hoi Bas,

Allereerst zou ik voor dit issue een aparte post aanmaken, zo word je beter geholpen! Het heeft immers niet veel meer met het uitzoeken van componenten en het bouwen van de pc te maken. Advies is dus om dat eerst te doen.

Na het opzoeken van het probleem vind ik vaak de volgende oplossingen:
- je RAM geheugen doet raar.
- herinstalleren van je videokaart drivers (wat mij niet lijkt)

1) Draai Memtest86, misschien zelf met 1 reepje geheugen om zo het proces te versnellen. Hier het bestand: http://www.memtest86.com/downloads/memtest86-usb.zip
Open eerst even readme, daar staat hoe je het op een usbstick zet en hoe je daarna de geheugen ermee kan scannen. Let erop dat zo'n scan lang duurt (beste is echt wel 24 uur), dus stop hem niet omdat je denkt dat het lang duurt.

2) Haal eens 1 van je geheugenreepjes eruit, en kijk of de BSOD nog komt. Zo nee, wissel het reepje met het andere. Komt BSOD? Dan heb je de boosdoener gevonden.

3) Herinstalleer eerst eens je drivers, door de installatiebestanden opnieuw te downloaden. Verwijder daarna de oude drivers, start opnieuw op zodat ze goed verwijderd zijn en installeer ze opnieuw. Het lijkt mij niet dat dit het issue is, maar het werd wel eens aangeraden.

[ Voor 34% gewijzigd door luuksnijmegen op 04-02-2015 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
luuksnijmegen schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:47:
Hoi Bas,

Allereerst zou ik voor dit issue een aparte post aanmaken, zo word je beter geholpen! Het heeft immers niet veel meer met het uitzoeken van componenten en het bouwen van de pc te maken. Advies is dus om dat eerst te doen.

Na het opzoeken van het probleem vind ik vaak de volgende oplossingen:
- je RAM geheugen doet raar.
- herinstalleren van je videokaart drivers (wat mij niet lijkt)

1) Draai Memtest86, misschien zelf met 1 reepje geheugen om zo het proces te versnellen. Hier het bestand: http://www.memtest86.com/downloads/memtest86-usb.zip
Open eerst even readme, daar staat hoe je het op een usbstick zet en hoe je daarna de geheugen ermee kan scannen. Let erop dat zo'n scan lang duurt (beste is echt wel 24 uur), dus stop hem niet omdat je denkt dat het lang duurt.

2) Haal eens 1 van je geheugenreepjes eruit, en kijk of de BSOD nog komt. Zo nee, wissel het reepje met het andere. Komt BSOD? Dan heb je de boosdoener gevonden.

3) Herinstalleer eerst eens je drivers, door de installatiebestanden opnieuw te downloaden. Verwijder daarna de oude drivers, start opnieuw op zodat ze goed verwijderd zijn en installeer ze opnieuw. Het lijkt mij niet dat dit het issue is, maar het werd wel eens aangeraden.
toon volledige bericht
bedankt!
ik heb nu tijdelijk 1 reepje eruit en nog geen BSOD gehad ik draai nog 2 dagen even op 1 reepje dan haal ik deze eruit en stop ik de ander erin als ik dan BSOD krijg weet ik welke de boosdoener is.

Kan het misschien ook aan mijn ram-slot liggen op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
zou kunnen.. maar de kans is groter dat het aan je ram ligt.
( je kunt dit natuurlijk ook testen door straks dit reepje in het andere slot te steken.. ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door TweakerXs op 04-02-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
TweakerXs schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 20:02:
zou kunnen.. maar de kans is groter dat het aan je ram ligt.
( je kunt dit natuurlijk ook testen door straks dit reepje in het andere slot te steken.. ;) )
Dat kan natuurlijk ook :)
Weet iemand toevallig hoelang t duurt voor er een blue screen komt?
of is dat gewoon random?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-08 16:17
Lijkt mij dat het random is ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Bassie, goede tip is alsnog die test te draaien, zo kun je misschien wachten tot je een ons weegt. En dan weet je ook direct of dit reepje goed of slecht is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
luuksnijmegen schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:46:
Bassie, goede tip is alsnog die test te draaien, zo kun je misschien wachten tot je een ons weegt. En dan weet je ook direct of dit reepje goed of slecht is
ja maar ik kan me pc geen 24 uur aan laten omdat ik snachts ook wil slapen en er allemaal leds in zitten :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan haal je die los...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
haha inderdaad, je moet er toch iets voor over hebben. Sowieso moet je beide reepjes even testen om zeker te weten dat er geen fouten in zitten. Vind je zelfs 1 fout, opsturen dat ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
luuksnijmegen schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:16:
haha inderdaad, je moet er toch iets voor over hebben. Sowieso moet je beide reepjes even testen om zeker te weten dat er geen fouten in zitten. Vind je zelfs 1 fout, opsturen dat ding!
oke ik heb nu 3 passes gedaan en er staat memory info 800mhz terwijl ze 1600mhz zijn ? Kan iemand dit uitleggen ik heb nog geen errors gehad k heb ze ook al los getest.
mvg bas

[ Voor 20% gewijzigd door bassie909 op 05-02-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:23

Tribits

Onkruid vergaat niet

DDR, double data rate, DDR3-1600 is 800MHz.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Even de boel verplaatst naar een apart topic in het goede subforum, daar krijg je ook misschien extra nuttige hulp.

Zet voor de duidelijkheid nog even je complete build in de openingspost hier.

3 passes memtest is trouwens vrij kort. Laat het gewoon met de ledjes uit een hele nacht runnen.

[ Voor 47% gewijzigd door br00ky op 05-02-2015 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Overigens is een corrupte geheugenmodule slechts 1 mogelijke oorzaak. Een fout in een driver is een andere mogelijke oorzaak. Zie Bug Check 0x4E: PFN_LIST_CORRUPT.
Cause

This error is typically caused by a driver passing a bad memory descriptor list. For example, the driver might have called MmUnlockPages twice with the same list.

[ Voor 255% gewijzigd door br00ky op 05-02-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
Hallo,
ik heb de pc 3 passes laten doen zonder enige error maar nu ik allen 2 de ram reepjes erin heb duurt het bijna 1 minuut om op te starten en met 1 reepje maar een paar seconden??
En hoe weet ik welke driver corrupt kan zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Bas, je zit hier voor hulp met je probleem. Waarom neem je de adviezen niet mee? Laat die test eens 24 uur of minimaal 10 passes draaien, anders kom je er echt niet goed achter of het je RAM is of iets anders... Ook het opstarten zou heel goed je RAM kunnen zijn. Laat dat reepje wat je er nu in hebt er alleen in en en laat dat beestje eens een goed aantal uur de test draaien. Daarna verder kijken als je RAM wel goed blijkt te zijn. Alles systematisch afwerken is vaak de beste methode

[ Voor 4% gewijzigd door luuksnijmegen op 06-02-2015 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-08 16:40

nIghtorius

Poef!

Heb weleens een PFN_LIST_CORRUPT gezien bij moederborden waarbij de condensatoren zijn gaan lekken. Heb je al alle condensatoren visueel geïnspecteerd op je mainboard?

Als ze lekken of bol staan dan is het niet goed..

voorbeelden van goede condensatoren.
Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg209/scaled.php?server=209&filename=38068174.jpg&res=landing
Afbeeldingslocatie: http://www.seb.me.uk/static/dell-transistor-good.jpg

voorbeelden van lekkende/bolle condensatoren (en dus stuk)
Afbeeldingslocatie: http://www.punj.co.uk/punjwebfiles/img/badcap.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fcommunity.amd.com%2Fcommunity%2Famd-blogs%2Famd-gaming%2Fblog%2F2009%2F11%2F10%2Fblown-capacitors&ei=JwPUVJasIsfyUIrMgbAN&bvm=bv.85464276,d.d24&psig=AFQjCNHyrde2dOYHWmBmf9Pq1out2wUPCA&ust=1423266889517485
Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg20/scaled.php?server=20&filename=swolleno.jpg&res=landing
Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200302/capblown_10.jpg

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:59
Tribits schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:17:
Overigens is een corrupte geheugenmodule slechts 1 mogelijke oorzaak. Een fout in een driver is een andere mogelijke oorzaak. Zie Bug Check 0x4E: PFN_LIST_CORRUPT.
En daarom zou ik nagaan of het enkel PFN_LIST_CORRUPT is, of ook andere bluescreens die je verwacht bij een instabiel systeem cq. bad RAM. IRLQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, etc.

Screenshotje van BlueScreenView lijkt me hier hier handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
Thralas schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:04:
[...]

En daarom zou ik nagaan of het enkel PFN_LIST_CORRUPT is, of ook andere bluescreens die je verwacht bij een instabiel systeem cq. bad RAM. IRLQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, etc.

ik heb geen blue screen meer gehad en me moederbord is net 4 maanden oud en heeft geen lekkende condensatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
[quote]bassie909 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:18:
[...]

ik heb geen blue screen meer gehad en me moederbord is net 4 maanden oud en heeft geen lekkende condensatoren. Ik zal de memtest 10 passes laten draaien met 2 sticks en als er dan een error is stuur ik ze terug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Thralas schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:04:
[...]

Eens, die PFN_LIST_CORRUPT heb ik eigenlijk nog nooit eerder gezien, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL daarentegen is de meest gangbare bluescreen error bij defect geheugen. En de laatste keer dat een driver dit soort problemen veroorzaakte was een korte blik op de 'bugcheck analysis' voldoende om de oorzaak te achterhalen. Hier nog een boel informatie trouwens over de bug checks (blue screens) en hoe ze te analyseren: http://social.technet.mic...ws-bugcheck-analysis.aspx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
Hallo,
ik heb geen bluescreens meer gehad maar hiervoor heb ik ook
MEMORY_MANAGEMENT
PFN_LIST_CORRUPT
blue screens gehad ik heb deze nu niet meer gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
En de resulaten van je test, of heb je die nog niet gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
luuksnijmegen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:45:
En de resulaten van je test, of heb je die nog niet gedraaid?
ik heb zojuist weer een blue screen met PFN_LIST_CORRUPT gekregen
de test gaf 0 errors aan en heb 10 passes gedaan
is hier toevallig iemand die minidump files kan uitlezen zoja kunt u dan even reageren en vertellen hoe ik deze kan vinden/opsturen en zou u er dan alstublieft naar willen kijken.

Mvg bas

[ Voor 21% gewijzigd door bassie909 op 11-02-2015 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Dumps staan in C:\Windows\Minidump (dat had je kunnen Googlen)

Uploaden kan naar Mega.

• luuksnijmegen
Van minidump files heb ik gene kaas gegeten helaas, wellicht iemand anders hier?

Heb je al geprobeerd de drivers van je videokaart opnieuw te installeren?

• bassie909
luuksnijmegen schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 09:54:
Van minidump files heb ik gene kaas gegeten helaas, wellicht iemand anders hier?

Heb je al geprobeerd de drivers van je videokaart opnieuw te installeren?
uhm nee nog niet geprobeerd zal dat veel uitmaken ? ik geef het gewoon een poging.
alleen heb ik meerdere drivers van nvidea hier een lijstje:
-nvidea 3d vision controllerstuurprogramma 347.09
-nvidea 3d vision stuurprogramma 347.25
-nvidea geforce experience 2.2.2
-nvidea grafisch stuurprogramma 347.25
-nvidea hd audio stuurprogramma 1.3.33.0
-nvidea miracast virtuele audio 347.25
-nvidea physx systeemsoftware 9.14.0702

moet ik deze gewoon allemaal verwijderen en de videokaart driver van nvidea site afhalen ?

Ik heb trouwends een minidump file van de laatste blue screen die kan ik uploaden naar mega maar dan moet iemand er wel verstand van hebben O-)

Ik heb al gemaild naar Sicomputers maar die willen dan het hele systeem voor controle en om die op testuren gaat tijd kosten en natuurlijk mogelijke beschadegingen :F

[ Voor 24% gewijzigd door bassie909 op 12-02-2015 15:38 ]

• luuksnijmegen
Volgens enkele posts op internet had het geholpen, zoals ik op 4 februari al aangaf. Je kunt het altijd proberen, als het niet werkt heb je in ieder geval weer frisse drivers haha

ik heb geen idee welke je eraf moet halen, kwam die allemaal tegelijk mee met de cd?

[ Voor 19% gewijzigd door luuksnijmegen op 12-02-2015 15:51 ]

• bassie909
luuksnijmegen schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:50:
Volgens enkele posts op internet had het geholpen, zoals ik op 4 februari al aangaf. Je kunt het altijd proberen, als het niet werkt heb je in ieder geval weer frisse drivers haha

ik heb geen idee welke je eraf moet halen, kwam die allemaal tegelijk mee met de cd?
ja ik heb gwn de cd erin gedaan dus ik verwijder ze vanavond allemaal en download gwn de driver set van nvidea af denk ik

• Thralas
bassie909 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:31:
Ik heb trouwends een minidump file van de laatste blue screen die kan ik uploaden naar mega maar dan moet iemand er wel verstand van hebben O-)
Ik wil wel een poging wagen. Bij voorkeur meerdere dump files.

• bassie909
Thralas schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:23:
[...]

Ik wil wel een poging wagen. Bij voorkeur meerdere dump files.
hallo,
ik heb helaas maar 1 dump kunt u uw email in een prive message sturen dan stuur ik hem op
ik weet namelijk niet hoe ik hem moet uploaden en dat soort dingetjes :?
mvg bas

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:31

Thomg

Aww yiss

Waarom niet gewoon pastebin oid?

• bassie909
Thomg schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 17:17:
Waarom niet gewoon pastebin oid?
wat bedoel je ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:bassie909, alsjeblieft onderstaande alsnog doen. Je topic toont erg weinig eigen inzet en staat op het randje van op slot gezet te worden. Graag de topicstart fatsoeneren anders gaat hij dicht :o
br00ky schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:07:
Even de boel verplaatst naar een apart topic in het goede subforum, daar krijg je ook misschien extra nuttige hulp.

Zet voor de duidelijkheid nog even je complete build in de openingspost hier.

Oslik blyat! Oslik!

• bassie909
dion_b schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:17:
[modbreak]bassie909, alsjeblieft onderstaande alsnog doen. Je topic toont erg weinig eigen inzet en staat op het randje van op slot gezet te worden. Graag de topicstart fatsoeneren anders gaat hij dicht :o[/]

[...]
heb ik gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Voor de drivers:
Gooi gewoon al je nvidea drivers eraf en download ze dan opnieuw van de site. Werken deze prut, gebruik dan alsnog je cd.

Voor het delen van je log:
Pastebin is erg handg: http://pastebin.com/

Simpel je tekst erin plakken, naam/titel geven, op "submit" klikken en de link hier delen.

Offtopic; maar zeker handig voor de toekomst om bestanden te delen. Probeer het eens, het zal je zeker bevallen, ook voor bijvoorbeeld schoolwerk.

- Bekijk de upload dienst Mega: www.mega.co.nz
- Bekijk WeTransfer: https://www.wetransfer.com/

[ Voor 70% gewijzigd door luuksnijmegen op 13-02-2015 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
edit: foutje, excuus. Ik kan geen deleteknop vinden. :(

[ Voor 82% gewijzigd door luuksnijmegen op 13-02-2015 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
luuksnijmegen schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 09:39:
edit: foutje, excuus. Ik kan geen deleteknop vinden. :(
haha :P
dirvers opnieuw geinstalleerd gaat voor zover goed :9
oke ik zal even de 2 dumps posten
dump 1:
https://mega.co.nz/#!ZB9D...p6jYsDqfYUEevhad9tNzVQ_wE

dump 2:
https://mega.co.nz/#!IVMR...QJiWNjWeKiPX1wUcdebdSe-Hs

mvg bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Thanks.

De standaard analysis is echter niet heel nuttig; op het moment dat Windows de corruptie detecteert is al niet meer te achterhalen hoe dat is gebeurd.

Gezien je (zoals eerder gezegd) enkel PFN_LIST_CORRUPT en MEMORY_MANAGEMENT bug checks krijgt, en niet de andere typische BSODs bij corrupt RAM, vermoed ik dat er toch een softwarematige oorzaak is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
0: kd> !analyze -v
*                                                                             *
*                        Bugcheck Analysis                                    *

PFN_LIST_CORRUPT (4e)
Typically caused by drivers passing bad memory descriptor lists (ie: calling
MmUnlockPages twice with the same list, etc).  If a kernel debugger is
available get the stack trace.
Arguments:
Arg1: 0000000000000002, A list entry was corrupt
Arg2: 00000000001c9854, entry in list being removed
Arg3: 000000000021efff, highest physical page number
Arg4: 0000000000000001, reference count of entry being removed

Debugging Details:
------------------

BUGCHECK_STR:  0x4E_2

CUSTOMER_CRASH_COUNT:  1

DEFAULT_BUCKET_ID:  VISTA_DRIVER_FAULT

PROCESS_NAME:  RustClient.exe

CURRENT_IRQL:  2

LAST_CONTROL_TRANSFER:  from fffff80262befcec to fffff80262bca1a0

STACK_TEXT:  
ffffd000`252dc658 fffff802`62befcec : 00000000`0000004e 00000000`00000002 00000000`001c9854 00000000`0021efff : nt!KeBugCheckEx
ffffd000`252dc660 fffff802`62ab0c15 : 00000000`00000000 ffffd000`252dc760 fffff680`006f6450 ffffd000`252dc808 : nt! ?? ::FNODOBFM::`string'+0x1563c
ffffd000`252dc6f0 00000000`00000000 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!MiResolveTransitionFault+0x175

STACK_COMMAND:  kb

FOLLOWUP_IP: 
nt! ?? ::FNODOBFM::`string'+1563c
fffff802`62befcec cc              int     3

SYMBOL_STACK_INDEX:  1

SYMBOL_NAME:  nt! ?? ::FNODOBFM::`string'+1563c

FOLLOWUP_NAME:  MachineOwner

MODULE_NAME: nt

IMAGE_NAME:  ntkrnlmp.exe

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP:  53fe6f2e

FAILURE_BUCKET_ID:  X64_0x4E_2_nt!_??_::FNODOBFM::_string_+1563c

BUCKET_ID:  X64_0x4E_2_nt!_??_::FNODOBFM::_string_+1563c

Followup: MachineOwner
---------

Welke driver de veroorzaker is blijft echter giswerk. Wat je nog zou kunnen doen is via Start > verifier.exe <enter> de Driver Verifier enablen voor alle niet-Microsoft drivers.

Door de kiezen voor de standaardsettings in het eerste scherm, en daarna voor 'select from a list' (laatste optie) kun je Driver Verifier voor specifieke drivers aanzetten. Als de boel dan nog een keer crashed valt er mogelijk meer informatie uit de minidumps te halen. Vergeet niet alles weer uit te zetten in Driver Verifier als je deze niet langer nodig hebt.

Als ik dan toch moet gokken; ik zie een third-party kernelmodule genaamd EasyAntiCheat.sys. Volgens Google hoort deze bij Rust (een game). Beide BSODs traden ook op terwijl je Rust aan het spelen was.

Is het toevallig zo dat de BSODs enkel optreden tijdens, of nadat je Rust hebt gespeeld? Dan zou het goed kunnen dat EasyAntiCheat.sys de schuldige is.

Voor de geinteresseerden, hier nog een lijstje loaded kernel modules. Ik zie weinig verdachts, behalve eerdergenoemde module. Ook geen antivirus of iets dergelijks, klopt dat?

EDIT: Dit is trouwens ook een AMD-bord (MSI A78M-E35) met 100W CPU. Geen idee of VRM-troubles daar ook reeel zijn, al hoorden daar volgens mij primair andere bugchecks bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
Thralas schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:45:
Thanks.

De standaard analysis is echter niet heel nuttig; op het moment dat Windows de corruptie detecteert is al niet meer te achterhalen hoe dat is gebeurd.

Gezien je (zoals eerder gezegd) enkel PFN_LIST_CORRUPT en MEMORY_MANAGEMENT bug checks krijgt, en niet de andere typische BSODs bij corrupt RAM, vermoed ik dat er toch een softwarematige oorzaak is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
0: kd> !analyze -v
*                        Bugcheck Analysis                                    *

PFN_LIST_CORRUPT (4e)
Typically caused by drivers passing bad memory descriptor lists (ie: calling
MmUnlockPages twice with the same list, etc).  If a kernel debugger is
available get the stack trace.
Arguments:
Arg1: 0000000000000002, A list entry was corrupt
Arg2: 00000000001c9854, entry in list being removed
Arg3: 000000000021efff, highest physical page number
Arg4: 0000000000000001, reference count of entry being removed

Debugging Details:
------------------

BUGCHECK_STR:  0x4E_2

CUSTOMER_CRASH_COUNT:  1

DEFAULT_BUCKET_ID:  VISTA_DRIVER_FAULT

PROCESS_NAME:  RustClient.exe

CURRENT_IRQL:  2

LAST_CONTROL_TRANSFER:  from fffff80262befcec to fffff80262bca1a0

STACK_TEXT:  
ffffd000`252dc658 fffff802`62befcec : 00000000`0000004e 00000000`00000002 00000000`001c9854 00000000`0021efff : nt!KeBugCheckEx
ffffd000`252dc660 fffff802`62ab0c15 : 00000000`00000000 ffffd000`252dc760 fffff680`006f6450 ffffd000`252dc808 : nt! ?? ::FNODOBFM::`string'+0x1563c
ffffd000`252dc6f0 00000000`00000000 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!MiResolveTransitionFault+0x175

STACK_COMMAND:  kb

FOLLOWUP_IP: 
nt! ?? ::FNODOBFM::`string'+1563c
fffff802`62befcec cc              int     3

SYMBOL_STACK_INDEX:  1

SYMBOL_NAME:  nt! ?? ::FNODOBFM::`string'+1563c

FOLLOWUP_NAME:  MachineOwner

MODULE_NAME: nt

IMAGE_NAME:  ntkrnlmp.exe

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP:  53fe6f2e

FAILURE_BUCKET_ID:  X64_0x4E_2_nt!_??_::FNODOBFM::_string_+1563c

BUCKET_ID:  X64_0x4E_2_nt!_??_::FNODOBFM::_string_+1563c

Followup: MachineOwner
---------

Welke driver de veroorzaker is blijft echter giswerk. Wat je nog zou kunnen doen is via Start > verifier.exe <enter> de Driver Verifier enablen voor alle niet-Microsoft drivers.

Door de kiezen voor de standaardsettings in het eerste scherm, en daarna voor 'select from a list' (laatste optie) kun je Driver Verifier voor specifieke drivers aanzetten. Als de boel dan nog een keer crashed valt er mogelijk meer informatie uit de minidumps te halen. Vergeet niet alles weer uit te zetten in Driver Verifier als je deze niet langer nodig hebt.

Als ik dan toch moet gokken; ik zie een third-party kernelmodule genaamd EasyAntiCheat.sys. Volgens Google hoort deze bij Rust (een game). Beide BSODs traden ook op terwijl je Rust aan het spelen was.

Is het toevallig zo dat de BSODs enkel optreden tijdens, of nadat je Rust hebt gespeeld? Dan zou het goed kunnen dat EasyAntiCheat.sys de schuldige is.

Voor de geinteresseerden, hier nog een lijstje loaded kernel modules. Ik zie weinig verdachts, behalve eerdergenoemde module. Ook geen antivirus of iets dergelijks, klopt dat?

EDIT: Dit is trouwens ook een AMD-bord (MSI A78M-E35) met 100W CPU. Geen idee of VRM-troubles daar ook reeel zijn, al hoorden daar volgens mij primair andere bugchecks bij.
toon volledige bericht
hallo,
bedankt nee het gebeurd ook tijdens het spelen van minecraft maar ik heb sinds de her installatie van drivers al niet meer gehad en normaal zou ik er nu al een hebben maar ik speel nu ook rust dus we zullen zien en die anticheat is van de servers van rust zodat mensen geen hacks kunnen gebruiken.
en het klopt dat er geen virusscan is :( kost mij teveel geld ik gebruik windows defender
Mvg bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
hallo iedereen,
ik wil jullie heel erg bedanken ik heb geen bluescreens meer gehad :)
mvg bas

• bassie909
hallo,
ik heb zojuist weer een blue screen gehad pfn list corrupt :(
hier is de minidump als iemand die voor mij wilt uitlezen
https://mega.co.nz/#!9J1m...mhGwv5YN-vtnd2me2Hk4uCYys
het gebeurde tijdens het spelen van fifa world.
Mvg bas

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:57
Snelle analyse laat zien dat die crashed op "dxgmms1.sys".

Kan is groot dat er het iets met je videokaart of videokaart driver is.

• Thralas
Rolfie schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:19:
Snelle analyse laat zien dat die crashed op "dxgmms1.sys".

Kan is groot dat er het iets met je videokaart of videokaart driver is.
Die kans is helemaal niet groot.

De kans is groot dat een willekeurige driver de PFN list omver schiet, waarna de memory manager pas in een later stadium de corruptie detecteert. De backtrace zegt dan niet zoveel (enkel dat dxgmms1.sys waarschijnlijk veel execution time ziet bij het spelen van een game - logisch).

Maar het probleem was blijkbaar al (magischerwijs) solved.

• bassie909
Thralas schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:51:
[...]

Die kans is helemaal niet groot.

De kans is groot dat een willekeurige driver de PFN list omver schiet, waarna de memory manager pas in een later stadium de corruptie detecteert. De backtrace zegt dan niet zoveel (enkel dat dxgmms1.sys waarschijnlijk veel execution time ziet bij het spelen van een game - logisch).

Maar het probleem was blijkbaar al (magischerwijs) solved.
maar hoe kan ik het oplossen ?
als ik het kan oplossen.
Mvg Bas van den hengel

[ Voor 4% gewijzigd door bassie909 op 26-02-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie909
hallo,
heb net weer een blue screen gehad weer pfn list corrupt
het lukt me alleen niet de minidump te uploaden omdat ik geen machteging meer heb ofzo iets ?
kan iemand mij alsjeblieft helpen ik kan wel de crash report hier zetten:

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Fri 27-2-2015 15:21:46 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\022715-7468-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x1509A0)
Bugcheck code: 0x4E (0x2, 0x1E7E08, 0x21EFFF, 0x1)
Error: PFN_LIST_CORRUPT
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that the page frame number (PFN) list is corrupted.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Fri 27-2-2015 15:21:46 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x4E (0x2, 0x1E7E08, 0x21EFFF, 0x1)
Bug check description: This indicates that the page frame number (PFN) list is corrupted.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Thu 26-2-2015 09:44:49 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\022615-6078-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x1509A0)
Bugcheck code: 0x4E (0x2, 0xCA437, 0x21EFFF, 0x2)
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System

iemand help mij alsjeblieft.
Mvg bas
Pagina: 1