Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verificatie via ID van Facebook: Mag dat?

Pagina: 1
Acties:

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:40
Het Facebook-account van mijn vriendin is vandaag geblokkeerd omdat ze geen gebruik maakte van haar echte naam in haar profiel. Ze blijft liever (tot op zekere hoogte) anoniem voor bepaalde mensen omdat ze in het verleden nogal last heeft gehad van treiterijen van mensen die haar echte naam kennen.

Nu kreeg ze vandaag een melding waarin ze om in te loggen haar echte naam in moest vullen én een scan moest uploaden van haar ID-kaart om haar identiteit te bevestigen. Dat hebben we gedaan met zo veel mogelijk gegevens (waaronder BSN en handtekening) uitgevlakt om te voorkomen dat er misbruik van wordt gemaakt.

Wat ik me afvraag, mag Facebook dit volgens de Nederlandse wet wel vragen? Want er is duidelijk in de wet gezegd dat alleen bepaalde officiële instanties een kopie mogen maken van een legitimatiebewijs. Zou ik hiervoor terecht een klacht in kunnen dienen bij het CBP?

https://cbpweb.nl/nl/onde...ficatie/identiteitsbewijs

https://cbpweb.nl/nl/nieu...-met-de-wet#subtopic-1732

[Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 05-02-2015 21:03]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Remy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 29-10 10:31

Remy

Moderator Devschuur®

I usually get 100% accuracy

Het kan, maar of de klacht terecht is... Facebook heeft natuurlijk z'n eigen gebruikersvoorwaarden én valt onder de Amerikaanse wetgeving. De vraag is of het CBP de moeite wil nemen om hier actie op te ondernemen. Er loopt overigens een EU rechtszaak van 25.000 FB-users: http://rt.com/news/226703-europe-versus-facebook-court/

Mbt echte naam gebruiken: updates afschermen voor de buitenwereld helpt al iets om allerlei haat-gebeuren te voorkomen.

LinkedIn
Emailmarketingweb.com
Twitter

• Weston
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-09-2019

Weston

Work Hard Dream Big.

Facebook heeft helemaal het recht niet om gebruikers te vragen zich te identificeren door middel van een paspoort/id. Het CBP adviseert ook om nooit een kopie van je paspoort af te geven aan bedrijven, met uitzondering van instanties natuurlijk die het recht hebben dit te vragen.

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 30-10 12:08

André

Analytics dude

Wat ik me dan afvraag: was het een complete onzin naam of wel iets wat op een naam leek? Heb zo ook een paar vrienden die met een verbasterde naam op fb zitten zonder problemen.

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:40
André schreef op maandag 09 februari 2015 @ 20:20:
Wat ik me dan afvraag: was het een complete onzin naam of wel iets wat op een naam leek? Heb zo ook een paar vrienden die met een verbasterde naam op fb zitten zonder problemen.
Het was eerst een onzin-naam in het Nederlands, daarna heeft ze het nog een beetje veranderd in een Engelse pseudoniem. My guess is dat iemand haar gewoon heeft zitten reporten om te treiteren.
Weston schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:22:
Facebook heeft helemaal het recht niet om gebruikers te vragen zich te identificeren door middel van een paspoort/id. Het CBP adviseert ook om nooit een kopie van je paspoort af te geven aan bedrijven, met uitzondering van instanties natuurlijk die het recht hebben dit te vragen.
Dat dacht ik dus ook, maar hoe wil je dat bij Facebook af gaan dwingen? Een strafzaakje beginnen lijkt me toch een beetje optimistisch.
Remy schreef op zondag 08 februari 2015 @ 10:30:Mbt echte naam gebruiken: updates afschermen voor de buitenwereld helpt al iets om allerlei haat-gebeuren te voorkomen.
Dat is ook al gebeurd, maar je profiel (met echte naam) en foto blijft volgens FB áltijd voor de buitenwereld doorzoekbaar.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Weston
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-09-2019

Weston

Work Hard Dream Big.

Op dit moment is er vrij weinig tot niks tegen te doen, want Facebook weet zelf ook wel dat dit niet mag. Ook telecomaanbieders, hotels en sportscholen vraag vaak om een kopie van een ID of paspoort en hebben hier ook het recht niet op.

Ikzelf heb bij een internationale webshop gewerkt en toen moest ik ook regelmatig vragen om een kopie van hun ID of paspoort bij grote bestellingen via Paypal of credit card.

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zit met zelfde, in hoeverre zou je gewoon een id kunnen photoshoppen?

schrap id; buskaart / bieb etc.

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 30-10 16:36
Stoney3K schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 00:06:
[...]

Het was eerst een onzin-naam in het Nederlands, daarna heeft ze het nog een beetje veranderd in een Engelse pseudoniem. My guess is dat iemand haar gewoon heeft zitten reporten om te treiteren.
Hoeft niet. Als je je naam gaat zitten veranderen op FB dan trek je op gegeven moment natuurlijk vanzelf de aandacht. Niets treiterigs aan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Silvana85
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 31-01-2018
Ik heb nu hetzelfde gedoe met FB..
Ik wilde vrienden en mijn moeder toevoegen..
kreeg een melding : Voeg alleen maar mensen toe die je kent..
Toen moest ik zelfs uitleg geven..
"Ik voeg alleen maar mensen toe die ik ken, en zelfs niet alle mensen die ik ken heb ik in mijn FB"..
Duidelijk lijkt mij, maar nee hoor... Die sukkels gingen door...

Eerst wilde ze mijn telefoonnummer, die ik al niet wilde geven !
Maar nou vooruit dan....

Toen werd er weer een foto gevraagd...
Wilde ik ook niet, maar oke.....
Na het zien van mijn (net nieuw gemaakte) foto, dachten ze dat ik de boel belazerde
en werd alles geblokkeerd...

Daarna kwamen ze met dat grapje van mijn paspoort.
Dat gaat helemaal niemand iets aan !!
En dat krijgen ze ook echt niet.
Jammer maar DOEI FB dan..

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:06
Het is ook zo dat fb meldingen krijgt van mensen die jou profiel rapporteren, er is een rapport knop (die 3 puntjes aanklikken) bestaat al jaren. mensen zeggen vaak dat fb dat uit zichzelf doet, maar dat is niet het geval, en zijn gewoon mensen die jou profiel melden als fake.
Dat ten eerste.

Maar, ik zou nooit me id opsturen als het alleen een prive fb van mij betreft, zakelijk is dat anders natuurlijk.
Ik zou een nieuwe maken dan, jatoch.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True