Verwijderd

Topicstarter
Mijn moeder is al een lange tijd veel aan het spelen geweest met fotografie. Wat begon met een simpele camera is nu inmiddels al zover gekomen dat ze een volwaardige Canon Spiegelreflexcamara van 15 Mpixel (dacht ik) in huis heeft.

Foto's maken gaat haar ongelooflijk goed af. Zo goed zelfs dat ze nu graag een stapje verder wil gaan met het bewerken van RAW foto's. Maar daar komt de vraag...

Wat voor hardware moeten we aan gaan denken? Als het gaat om een monitor ( Eizo FlexScan EV2336WFS3-BK zwart) zou dit tenminste een goede keus zijn? Goede kleurweergave is wel zo belangrijk :)

Maar de PC zelf? Wat voor videokaart/moederbord past het beste binnen de opstelling voor beeldbewerking?
In ieder geval 8 Gig RAM, en een SSD van 256 Gig, met een 2de HD van 1TB voor opslag van de foto's zelf.

Haar wens om hiervoor een laptop voor te vinden wat hierbij goed past. Middels een kabel wil ze het beeld zelf op een externe monitor hebben. Zo heeft zij altijd haar laptop bij de hand, en kan ze thuis in haar vrije uurtjes lekker aan de slag met het bewerken van de foto's.

Kortom, wat is een goede keus? Zelf weet ik helaas niet genoeg vanaf om een goede samenstelling te vinden. Ik wil niet het risico lopen dat ik verkeerde keuzes maak en dat mijn moeder met een overkill aan hardware thuis zit :)

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Een beetje een snel systeem is inderdaad wel fijn om te hebben, maar even ter relativering: ik bewerk mijn beelden op een MacBook uit 2009 met 8GB RAM, harde schijf op 5400rpm en een Core2Duo 2,26 Ghz. Wat ik hiermee wil zeggen: je kunt het zo gek maken als je zelf wil, maar foto's bewerken is niet pas mogelijk vanaf ≥4 cores, ≥16GB ram of een monitor van €800.

Dat gezegd hebbende, Dell maakt prima IPS-monitoren voor een bescheiden prijs. Lightroom is een prima programma om in te bewerken, de systeemeisen daarvan zijn ongetwijfeld te vinden op de site van Adobe. Hou er bij opslag van foto's rekening mee dat (afhankelijk van de hoeveelheid foto's die ze maakt en andere data op de schijf) 1TB snel vol kan raken, dus een grotere schijf of uitbreidingsmogelijkheden zijn wellicht gewenst. Een backupschijf is ook geen overbodige luxe. Wat is je budget?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 13:08

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zorg dat je veel (externe/netwerk) opslag hebt en voldoende geheugen hebt. Zowel Photoshop als Lightroom zijn allebei nogal hongerig wat dat betreft. De GPU is minder belangrijk maar kan er wel voor zorgen dat sommige dingen sneller gaan, voornamelijk in Photoshop en wellicht in Lightroom 6 als die uit komt.

Een SSD maakt je systeem sowieso al een stuk sneller maar ik zou dit niet gebruiken voor opslag van foto's. Puur voor programma's en Windows en dan kun je makkelijk uit met een 120/128gb SSD.

Voor een scherm zou ik inderdaad kijken voor een Dell of als je budget er naar is een goeie Eizo :) Belangrijker misschien nog wel is dat je er ook calibratie hardware bij nodig hebt om écht van zo'n scherm gebruik te maken, reken dat ook bij de prijs!

[ Voor 11% gewijzigd door Ventieldopje op 05-02-2015 21:50 ]

www.maartendeboer.net

• CamelNLD
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik bewerk foto's op mijn i7 920 met 6gig intern. Wil allemaal prima maar ik moet niet 5x per seconde de slider heen en weer zetten want dan wil hij nog wel eens zeggen dat ik het maar met een stel potloden moet inkleuren.

Ik ben zelf overgins ook nog op zoek naar een nieuwe monitor en mijn oog is gevallen op een Dell (ik weet zo het type niet meer). Ik twijfel nog over de grote. Ik heb nu 2x een 20" staan maar ik denk dat ik een grotere Dell monitor ga halen en daarnaast een kleine 20".

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie input! Ik heb een keuze kunnen maken.
Voor een monitor gaat het een Eizo worden! Het wordt een Eizo FlexScan EV2336WFS3-GY

Rekening houdend met de wens van mijn moeder gaat het een laptop worden van LENOVO G700-59408447. Bij dit model is 4 gig RAM. Omdat je van werkgeheugen nooit teveel van kan hebben, wordt deze bijgeprikt met nog 1 reepje van 4 gig. De HD in de laptop is 500gig, welke als een slave zal werken. Voor de OS komt er een Samsung 840 EVO mSATA 120GB. Hiervoor zal de DVD drive het veld ruimen :) Om de SSD op een nette manier in de laptop te stoppen is voor deze oplossing gekozen.

Ik denk dat met deze opstelling garant staat voor heel wat jaren plezier?

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Dat lijkt me wel, mits je hiernaast nog een oplossing hebt voor het opslaan van alle RAW-fotobestanden, inclusief back-up. Een laptop is extra gevoelig voor schade (vallen, inbraak etc.) en het zou jammer zijn om fotobestanden daardoor kwijt te raken. Hardware kan je terugkrijgen van de verzekering, data niet.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moeder heeft al een externe opslagmedium. Een Samsung met 2 TB opslag. :)

Inmiddels al alles in huis gehaald en voor haar alle benodigdheden geïnstalleerd. Ik moet zeggen dat dankzij jullie input een geweldige combi is geworden.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heb je ook een kalibratie apparaat gekocht?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Verwijderd

Topicstarter
@link

Callibratie apparaat hebben we niet gekocht. Misschien later. Voorlopig kan mijn moeder weer even lekker op vooruit :)

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Calibratie is enerszijds nodig wil je weten wat en hoe je bewerkt, aan de andere kant zijn de goedkopere calibratie-apparaten zo slecht het wellicht niet uitmaakt, zeker als je al met een Eizo begint...
Pagina: 1